Gå til innhold

Bank og "verditakst"


LD93

Anbefalte innlegg

Har nylig hatt takst på en eiendom.

Takstmann 1: 8.2 M

Takstmann 2: 8.9 M ( Forutsatt at man bytter en pumpe til 150k)

Megler 1: 8.6 M

Megler 2: 8.5 M

Megler 3: 9.3 M ( Han har solgt flest boliger på området av denne typen ) 

 

Hvordan er dette mulig? Hvor stopper det og hvor lite skal til for å manipulere systemet tenker nå jeg.

Banken fikk først taksten fra Takstmann 1 for noen mnd siden og godtok det for refinansiering 

Så tenkte jeg at det er greit å se om andre har noe annet å dømme etter.

Og da begynte jo ballen å rulle.

Banken endte jo opp med å godkjenne Megler 3 sin e-takst også.. På bare 3-4 mnd forskjell. Uten et eneste spm.

 

Noen som jobber i bank og kan verifisere at det er så lett? Kan jo ikke tenke tanken engang om man har en bekjent som er villig til å ta i litt ekstra for at man skal kunne få litt godvilje fra banken.

 

I mitt tilfelle resulterte dette i 0.3% mindre rente på all gjeld jeg har samt belåning til ny sekundærbolig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber selv som finansrådgiver. Jeg ville underkjent takst 2, da den har forbehold.

I osloområdet har prisene steget mye fra april til nå så det er ikke utenkelig at det er en slik prisutvikling. Går 2-3 boliger langt over takst så vil det påvirke prisbildet i det området.

I forhold til e-takstene så kan vi hente ned en "full" version som gir mer informasjon og "advarsler" hvis det er noen avvik i forhold til statestikkene. Når det er sagt så ville jeg vært mer streng i vurderingen av prisene når det er snakk om feks en mellomfinansiering, enn ved opplåning. 

 

Lenke til kommentar

Stort sett hver eneste enebolig er unik. Det kan være solforhold, tomtegrenser, planløsning eller standard mellom to naboer som skaper relativt store prisforskjeller på det som i utgangspunktet er sammenlignbart. Har man en bolig som skiller seg ut fra resten av området (større, nyere, annerledes) har man få referansepunkter og det er svært vanskelig å gi en nøyaktig prisvurdering. Noen vil kun bruke områdets kvadratmeterpris, en annen megler har kanskje solgt noe lignende og sammenligner med det. Så har man Loko sitt aspekt med store prisøkninger på kort tid.

Kort konklusjon: Det er ingen fasit. 

Og for å ta det også, det er veldig enkelt å få en megler til å legge på/fjerne litt avhengig av ønsket formål. Men derfor er det mange banker som krever bruk av E-takst hvor det må dokumenteres i større grad, og dersom de ser det er opprettet mange E-takster på en eiendom vil de kunne lukte hva som foregår og hensynta dette. 

Lenke til kommentar

Skal også sies at når meglere "lukter" mulighet for et salg og dem skjønner at kunden har "visning" på meglere, så kan dem fort dra opp prisen litt bare for å lande kontrakten. 

Du kan føle en megler er så god som bare det, men idet han gir deg en lavere verdi enn en annen megler gir, så mister mange "tilliten" da dems hus er jo strøkent og verdt så mye mer enn alle andres hus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er 8 prosent avvik, på ett hus som kanskje er litt unikt? Jeg opplevde å få tilbud som hadde som prosentvise avvik på hus hvor det fantes et 20-tall lignende i området. Det kan nok skille såpass mye bare på om du er heldig med visning, visningstid, hvem som møter osv.

 

Edit: Om det ikke fremgikk over. Det er ikke så store forskjeller, i tillegg til at markedet endrer seg med tiden. Du har fått den høyeste verdien godkjent, så ville ikke klaget noe mer over det :)

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...