Gå til innhold

Anmerkning til barneskoleelever


Anbefalte innlegg

Hei.. lurer på om det er vanlig med anmerkning på elever på barneskole. Jeg har tre barn og alle på skolen.  Men  første gang 8 år med skole fikk yngste jenta mi anmerkning for glemt bok (som viste seg å ligge i sekken lell)..Hun går i 2.klasse 

Er dette vanlig praksis? Lettere sjokka her..

Endret av Chakra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når mine var så små (par år siden) fikk de ikke anmerkning, men det hendte foreldre fikk melding om at en del ikke har med nødvendige bøker, og husk å pakke med til neste gang. 

Litt spesielt å gi anmerkninger til barn i 2. klasse. Ihvertfall uten å sjekke skolesekken deres først. Men det er nok best å ta det med godt humør og anta gode intensjoner. De er nok ikke ute etter å ta noen, men forsiktig lære dem å ta noen ansvarssteg for å ha med bøker selv.

Lenke til kommentar

Anmerkninger er vel ment å lære grenser og ansvar og slikt, men lærer vel barna først og fremst at lærere er kjipe autoritetspersoner som også kan være svært arbitrære og urettferdige. Barna blir vel også redde for å gjøre feil og bli gjort til eksempel foran resten av klassen. Synes faktisk ikke det er ok i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Send e-post til skolen og spør om anmerkningssystemet er forankret i et lovverk, eller om det er noe skolen har funnet på selv. Og konsekvenssystem ved antall anmerkninger.

Det skulle vært interessant å vite hvilke konsekvenser en skole ville fått om 100% av elevene i en klasse ble utestengt fra skolen i en måned fordi de glemte bøkene 10 ganger på én uke, for eksempel.

Jeg lurer bare på med hvilken autoritet og hvilke lover skolen bruker når de tar seg retten til å disiplinere på denne måten.

Det må være lov å glemme seg bort uten å få straff. Hvordan skal folk lære hvis de ikke får sjanser? Folk vet selv når de gjør feil, å bli satt i fengsel for å ha glemt bøker er galskap.

Enda et poeng er: Mobbere og tidlige psykopate slipper unna, men snille, ærlige folk som gjør en forglemmelse skal få anmerkning. Det er galskap.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (10 minutter siden):

Send e-post til skolen og spør om anmerkningssystemet er forankret i et lovverk, eller om det er noe skolen har funnet på selv. Og konsekvenssystem ved antall anmerkninger.

Det skulle vært interessant å vite hvilke konsekvenser en skole ville fått om 100% av elevene i en klasse ble utestengt fra skolen i en måned fordi de glemte bøkene 10 ganger på én uke, for eksempel.

Jeg lurer bare på med hvilken autoritet og hvilke lover skolen bruker når de tar seg retten til å disiplinere på denne måten.

Det må være lov å glemme seg bort uten å få straff. Hvordan skal folk lære hvis de ikke får sjanser? Folk vet selv når de gjør feil, å bli satt i fengsel for å ha glemt bøker er galskap.

Enda et poeng er: Mobbere og tidlige psykopate slipper unna, men snille, ærlige folk som gjør en forglemmelse skal få anmerkning. Det er galskap.

Hvordan kan du kalle anmerkning en straff når det ikke resulterer i en konsekvens? Det er en advarsel om at man må huske på ting og om kan ikke gjør det gjentatte ganger kan det resultere i en reaksjon.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Rudde said:

Hvordan kan du kalle anmerkning en straff når det ikke resulterer i en konsekvens? Det er en advarsel om at man må huske på ting og om kan ikke gjør det gjentatte ganger kan det resultere i en reaksjon.

Blir ikke da reaksjonen en konsekvens?

Lenke til kommentar
Rudde skrev (30 minutter siden):

Hvordan kan du kalle anmerkning en straff når det ikke resulterer i en konsekvens? Det er en advarsel om at man må huske på ting og om kan ikke gjør det gjentatte ganger kan det resultere i en reaksjon.

Jeg liker å kalle en spade for en spade. Enhver trussel er en trussel, om enn hvor vag den er. Selv om det omtrent kun er stigmatisering i effekt, så er det en reaksjon.

Jeg liker å prøve å se slutten i begynnelsen, om du skjønner. Da sparer man seg mye bråk.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Stu1 skrev (15 minutter siden):

Blir ikke da reaksjonen en konsekvens?

Jeg er uenig. Konsekvens brukes i dagligtale konsekvent om negative reaksjoner. Om det å ikke ha med seg bok i timen er grunn for anmerkning så er det hva det er. Om hun ikke klarte å stille til klassen med bok ble det anmerkning. Sånn er det, og hva så? Får hun ikke lenger får lov å gå på skole? Nei. Får hun ikke lov å spise lunsj? Nei. Må hun sitte igjen? Nei. Får hun ekstra lekser? Nei. Så hvor er konsekvensen du viser til?

Anmerkninger er et godt system for å holde styr på elever på tvers av lærere og i administrasjonen. Jeg har aldri vært borti en skole hvor det og ikke ha med seg boka for faget du har ikke ville vært gyldig grunn for anmerkning.

Lenke til kommentar

Jeg gikk på krisen privatskole på grunnskolen. Dette var på 90-tallet. Bakerst i klasserommet hadde vi et landskapsbilde der "himmel og helvete" var illustrert. Hver elev hadde sin egen tegnestift. Gjorde man noe bra, så rykket man opp til himmelen. Anmerkningen gjorde at vi falt ned et hakk, og havnet så i helvete. Dette var vel å merke litt humoristisk også. Jeg tror også systemet ble avviklet når jeg gikk på den skolen. 

En anmerkning gjør ingen skade. Bortsett fra at man lærer til neste gang. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Rudde said:

Jeg er uenig. Konsekvens brukes i dagligtale konsekvent om negative reaksjoner. Om det å ikke ha med seg bok i timen er grunn for anmerkning så er det hva det er. Om hun ikke klarte å stille til klassen med bok ble det anmerkning. Sånn er det, og hva så? Får hun ikke lenger får lov å gå på skole? Nei. Får hun ikke lov å spise lunsj? Nei. Må hun sitte igjen? Nei. Får hun ekstra lekser? Nei. Så hvor er konsekvensen du viser til?

Anmerkninger er et godt system for å holde styr på elever på tvers av lærere og i administrasjonen. Jeg har aldri vært borti en skole hvor det og ikke ha med seg boka for faget du har ikke ville vært gyldig grunn for anmerkning.

Det var du som sa det eventuelt vil føre til en reaksjon. En konsekvens er ikke nødvendigvis en negativ reaksjon, det betyr bare som følge av noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW

Hei,

 

Jeg jobber som lærer i ungdomsskolen og har også erfaring som lærer  barneskolen.

Nei, det er ikke vanlig med anmerkninger på barneskolen. Dette er heller ikke nevnt i opplæringsloven, hvilket betyr at det ikke er som anmerkninger å anse, kun et uoffisielt system for den enkelte lærer for å få oversikt over hvem som glemmer/gjør hva. Jeg hadde ikke brydd meg nevneverdig om dette da jeg syns det er tragikomisk at noen har et anmerkingsystem i andre klasse... Jeg ville sendt en Mail til rektor, bedt om forklaring, hvis denne er dårlig, Mail til oppvekstsjefen også sitter skolen fint i det. Selvsagt skal konsekvenser læres inn, men anmerkninger i andre klasse er helt feil inngangmåte i 2020.
 

 

Lenke til kommentar

Tanken bak anmerkninger er vel hovedsaklig at elevene skal lære seg å ta ansvar for egne handlinger. Det skal sies at anmerkninger er et kontroversielt tema i skolen i dag, og jeg har ikke vært borti et slikt system på barneskolenivå. På ungdomsskolen er "straffen" ved mange anmerkninger nedsatt orden- eller oppførselskarakter på karakterkortet. 

Personlig er ikke jeg så glad i anmerkninger, og fører dem svært sjeldent. For elever som sliter med å oppføre seg A4 på skolen, har vanskelige hjemmesituasjoner, eller bare mange tanker i hodet, spiller det liten rolle om de får én ekstra anmerkning den dagen. Det hjelper å ha godt skole-hjem samarbeid, men det er ikke alltid så lett det heller. Relasjonsbygging er ofte nøkkelen, men det tar tid og er vanskelig med tanke på mengden elever man gjerne er innom i løpet av en skoleuke.

Ble litt off-topic, men jeg ville sendt en mail til skoleledelsen og forhørt meg om formålet med å føre anmerkninger på 2. trinn, og hva "straffen" er. Som forelder ville jeg satt mer pris på en påminnelse om glemt bok på mail, enn en anmerkning ut av det blå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW
12 hours ago, WeirdFace said:

Er dette egentlig noen "big deal" da? 

En sånn oversikt over hvor mange sånne "anmerkninger" en elev har, får vel null og niks ordentlige konsekvenser for den eleven. 

Sant.. jeg er er mere bekymret for psyken til den 8år gamle jenta som møter dette. De faktiske konsekvensene er ikke eksisterende.

Lenke til kommentar

Ja! Statlig tyranni og eksempelstatuering i statens indoktrineringsfasiliteter foregår ennå.

Ikke i like jævlig og ondsinnet skala som før, men prinsippet og paradigmet med å latterliggjøre og/eller psykologisk terrorisere alle som ikke er som alle andre er som før.
Det er hele poenget med såkalt skole: At du skal lyde systemet... or else!

Endret av Helpless/Green
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hemmelig skrev (19 timer siden):

Skal ikke mye til for å sjokkere deg altså.

Tror ikke det er dét at han eller jeg eller andre som tar det temaet alvorlig, blir så lett sjokkert av . Saken er den at vi empatiserer med de som -ikke- tar temaet alvorlig. Som kan være utsatt for å ta sånne ting tungt og ikke se det store bildet. Jeg er ikke mot disiplin. Det er bare i hvilken kontekst man driver disiplin, hvordan den utføres. Jo mer intelligent man gjør det, jo bedre ivaretatt vil folk føle seg, jo mer tillit vil de ha til lederskapet, og jo mindre ugang vil folk gjøre. Når folk føler seg urettferdig disiplinert, så vil de gjøre opprør. Så å lage nummer ut av glemte bøker mener jeg er unødvendig. Bare å sette to elever sammen. Eller har man en kopimaskin lett tilgjengelig, bare kjapt scanne og printe de gjeldende sidene fra en bok. Være løsningsorientert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...