Gå til innhold

Windows 10 på SSD


Anbefalte innlegg

Nettopp installert Windows 10 på min splitter nye Samsung 860 evo, 500gb (clean install) men så skjer det et eller annet F***skap jeg egentlig bare satt og venta på skulle skje. Datan krasjet. Den slo seg bare av hver gang jeg startet den etter ha vist feilmeldingen i bildet. Jeg er ganske grønn på data og interessen er heller laber men jeg kan godta å lære meg de helt essensielle tingene. Kan det se ut som installasjonen har feilet? 

Laget en media creation tool på en 16gb minnepinne og satt denne til booting på bios. Det funka, og installasjonen begynte. Ikke lenge etter at prosesses var overstått fikk jeg opp denne feilmeldingen. Kom meg aldri så langt at jeg fikk gått inn igjen på Bios å valgt SSD som primær hard disk. Det høres kanskje ut som jeg har peiling, men det har jeg egentlig ikke, bare sett på et par videoer på Youtube hvordan dette skal gjøres.

Også verdt å nevne at jeg aldri ble spurt om en lisensnøkkel under installasjonen. Sikkert fordi Windows 10 allerede ligger på den gamle hard disken. Det lille jeg fikk til av fornuft fra den Recovery feilmeldingen var å klikke på Windows "versjon 4" selv om den ønsket å bruke versjon 6 noe som ikke funket. Dataen booter nå fra den gamle hard disken og Windows funker nå som normalt igjen. Veldig mye styr å arbeide med SSD eller?

 

image.png.9fcdabca2b8867bf49276e19947a6d6e.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke vanlig å bli spurt om lisensnøkkel, da lisens er knyttet til hovedkort. Dersom HK mangler lisens, vil du bli opplyst om det etter at windows er oppe og går. 

Prøv med en annen minnepinne. Noen eldre datamaskiner liker ikke usb 3.0 penn. Bruk en minnepinne av ok kvalitet. Start forfra og last ned fra her: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

 

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Gjest Baardsen said:

Det lille jeg fikk til av fornuft fra den Recovery feilmeldingen var å klikke på Windows "versjon 4" selv om den ønsket å bruke versjon 6 noe som ikke funket. Dataen booter nå fra den gamle hard disken og Windows funker nå som normalt igjen. Veldig mye styr å arbeide med SSD eller?

Dette kan høres ut som at du har installert med den gamle HDDen tilkoblet, og så har den lagt noe av installasjonne på hver sin disk, og ikke funnet igjen dette når den skal starte.

Isåfall - koble fra alle andre disker enn den nye SSDen, og kjør en ny installasjon (så kan du koble de til igjen når alt er ferdig)

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Luske_Ludvig said:

Ikke vanlig å bli spurt om lisensnøkkel, da lisens er knyttet til hovedkort. Dersom HK mangler lisens, vil du bli opplyst om det etter at windows er oppe og går. 

Prøv med en annen minnepinne. Noen eldre datamaskiner liker ikke usb 3.0 penn. Bruk en minnepinne av ok kvalitet. Start forfra og last ned fra her: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

 

Har tilfeldigvis Win 10 cd`en. Kan det være enklere å bruke denne...ja altså jeg har cd rom stasjon. Den minnepinnen kjøpte jeg på Elkjøp til 49,- Er det virkelig mulig at denne ikke er god nok ? Er splitter ny også.

https://www.elkjop.no/product/data/minnekort-og-usb-minne/SAN16GBUSB/sandisk-usb-minnepenn-16gb

Hovedkortet er sikkert en del år gammelt (IPM 87 MP) men ikke sikker på hvor gammelt.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Just now, kjetilkl said:

Dette kan høres ut som at du har installert med den gamle HDDen tilkoblet, og så har den lagt noe av installasjonne på hver sin disk, og ikke funnet igjen dette når den skal starte.

Isåfall - koble fra alle andre disker enn den nye SSDen, og kjør en ny installasjon (så kan du koble de til igjen når alt er ferdig)

Stemmer det. Den gamle hard disken er fortsatt koblet på hovedkortet. Tenkte å ha både SSD og HDD koblet på og ha SSD`en som primær hard disk. Så det hjelper ikke å kjøre en clean install så lenge HDDen er koblet på resten av systemet, må jeg koble den av?   

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Gjest Baardsen said:

Stemmer det. Den gamle hard disken er fortsatt koblet på hovedkortet. Tenkte å ha både SSD og HDD koblet på og ha SSD`en som primær hard disk. Så det hjelper ikke å kjøre en clean install så lenge HDDen er koblet på resten av systemet, må jeg koble den av?   

Anbefaler å koble den fra under installasjonen - du kan koble den på igjen etterpå når alt er klart og bruke den som lagringsdisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Gjest Baardsen said:

Kan jeg anta at Windows ble installert på SSD`en selv om det ikke funket og må jeg i så fall formatere SSD`en eller hva? Så clean install kan også forstås på den måten at det kun er den disken man jobber med som skal være koblet opp eller antyder "clean" noe annet ?

Clean install betyr bare at du sletter den gamle installasjonen, og ikke oppgraderer en eksisterende installasjon. - Når du får spørsmål om hvor du vil installere windows etter oppstart fra USB bør du slette de partisjonene som ligger på SSDen og la Windows opprette nye.

Lenke til kommentar

Det ser visst ut til at det ordnet seg til slutt. Men dette var ingen "straight forward" Windows installasjon. Ble litt i meste laget for en stakkars amatør. Fikk koblet fra både cdrom og HDD`en og da ble alt straks enklere. Kan se ut som jeg måtte slette et eller annet fra SSD`en før jeg kunne installere Windows på nytt fordi de spurte om jeg ville legge den gamle Windows i en mappe kalt "windows old" Det funket ikke og jeg prøvde å slette port E: (SSD) og da gikk installasjonen som den skal. Personlig så er det et stort irritasjonsmoment at jeg må logge meg inn på microsoft? med email eller mobilnummer for å gå videre. Bryr meg fint lite om apper og skreddersydde løsninger og alt det tullet der. Ble også tvunget til å lage meg et passord jeg slettes ikke ønsker å ha hver gang jeg skal bruke maskinen. Litt sånn mongo opplegg men sånn er det vel blitt i pc verdenen. Takker for gode tips.  

 

En ting jeg lurte på. Hva skjer når jeg kobler på igjen HDD`en? Har hørt noen si at jeg får et valg ved oppstart om hvilken drive jeg vil bruke. Stemmer dette? Er jo Windows 10 på begge hard diskene nå. Er SSD primær boot nå? 

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Du kan gå inn i innstillingene og endre pålogging fra passord til f.eks pin. Da taster du bare de 4 sifrene når du starter pc, det skulle være levelig for de fleste med tanke på ett hakk bedre sikkerhet.

Du kan selvsagt også benytte kun lokal pålogging, og da velge bort alle påloggingsmetoder. Null sikkerhet er et valg. 

Når du kobler på igjen HDDen antar jeg du har valgt rett bootdisk i bios, og den vil dukke opp som en drive i windows, klar til bruk. Ingen konflikt så lenge du har installert med kun SSDen i.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...