Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppheng av taklamper


Anbefalte innlegg

Jeg har en taklampe montert i dag, som vist på bildet. Jeg skal bytte ut denne med to takpendler, plassert ca. der hvor hver ende av nåværende lampe er. Noen tips til hvordan dette kan gjøres pent? Synlig ledning med list mellom lampene og en eller annen koblingsboks (?) ser jeg ikke for meg blir pent. Men jeg kommer ikke til fra oversiden da det er gulv i etasjen over..

 

IMG_9971.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,  her er det to ting du må tenke på!

  1. Det viktigste er elsikkerhet. Du skal i prinsippet ha elektriker for å rote inni bokser, selv for å koble en lampe.  Elektriker kan montere nye bokser i vegg og tak. Disse boksene kalles tabbeboks. Men de er ikke beregnet på å henge tunge lamper i. Alt etter konstruksjon, stenderverk og isolasjon, kan man borre inn nytt hull og montere inn boks fra utsiden og så trer man rør i mellom. Dette kan elektriker alt om. Søk, på tabbeboks på clas ohlson, så ser du tre ulike alternativer. 
  2. Vekt av lampe og hvordan man mekanisk skal feste lampe i nytt punkt i taket. Finn ut hvor tung din nye lampe er og hvordan taket er konstruert. Er det betong - gips - stenderverk.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...