Gå til innhold

Dolby Atmos - Plassering av takhøytalerne


TBJ

Anbefalte innlegg

Har i dag 5.1 i stua og vil oppgradere med to nye høytalere for Dolby Atmos.

Som de fleste stuer, er min sofa dessverre helt inntil veggen og surround-høytalene festet på veggen ca 50 cm over hodehøyde. (og det må jeg leve med).

 

Jeg skal nå kjøpe to nye høytalere jeg skal feste i taket (ikke ute i selve taket, men blir nok ytterst på hver side - se sort ring i bilde 1)

I alle eksempler på oppsett jeg har sett, så festes de laang fremme (nesten over TVen) eller over sitteposisjon.
Jeg har lyst å feste mine ca. midt på (som vist på bilde), for jeg føler egentlig at det blir "tull" å ha de over lytteposisjon, da der er jo allerede surround-høytalerne (i alle fall nesten...)

Det jeg lurer på er om Dolby Atmos for hjemmekinoanlegg krever at man plasserer takhøyttalere på bestemte steder, eller om man - som på kinovarianten - kan plassere høyttalerne omtrent hvor man vil?

 

 

1.PNG

2.PNG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du har sett på dolbys egen anbefalinger? Hvis ikke, se på side 27 her:
https://www.dolby.com/siteassets/technologies/dolby-atmos/atmos-installation-guidelines-121318_r3.1.pdf

Jeg brukte selv disse på min gamle hjemmekino med stort hell, de er vinklet mot sitteposisjon.
https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/dynavoice-magic-fx-4-ex-v3-vegghoyttaler-svart-ask-parr.html

Lenke til kommentar
Marlon88 skrev (På 20.11.2020 den 9.32):

Kinovarianten? Tenker du at de er slengt i taket vilkårlig uten noen tanke om optimal plassering på kinoer?! 

Nei, på ingen måte. Regner med at de er nøye beregnet akkurat hvor skal være.😀

 

Spørsmålet er (var) om plasseringen må være bestemt, siden jeg kun leser om 2, 4 eller 6 høytalere og veeeldig mye om hvordan beregne helt nøyaktig hvor de skal plasseres.

Marlon88 skrev (På 20.11.2020 den 9.32):

Du vil jo få lyd uansett, men noen plasseringer er vel mer optimale enn andre. 

Det får man med Dolby Digital også, selv om man bytter om front- og bakhøytalerne før kalibrering... Men her er det mye større konsekvenser ved feil (det er det som er essensen i spørsmålet mitt).
Med kalibrering i dette tilfellet, mener jeg den prosessen hvor mikrofonen lytter og beregner.

 

Tilbake til Atoms:
Greit nok at noen steder er mer optimalt enn andre steder, men jeg ville bare ha det bekreftet at anlegget(selv i en hjemmekino) beregner selv hvor de er (uansett plassering) og sender ut korrekt lyd ut fra det. Altså virkelig objektbasert, ulikt de andre kanalene.

Har lest meg opp nok nå til at jeg er beroliget og ja; Selv på hjemmekinoanlegg (med betydelig mindre CPU -kraft enn kinoer har) er lyden objektbasert.

 

I midlertid irriterer det meg stort at Dolby kun viser eksempler på optimal plassering i en perfekt stue hvor sofaen er "langt" ut fra veggen. 80% (*) av normale husstander har ikke det. Hva om oss?

 

 

* 80%: Tallet er bare gjetting...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei @TBJ

Ser at denne tråden er ett år gammel, men jeg er ca. i samme situasjon. Jeg hadde et 5.1-system i stua som jeg byttet ut med en lydplanke, og det bar en dårlig ide. Jeg ønsker derfor å sette inn et nytt Atmos-system, men problematikken med bakveggen er ganske lik som hos deg. Sofaen står inntil denne veggen og her må jeg ha bakre h/v-surroundhøyttalere, samt at jeg må sette takhøyttalerne på samme vegg(pekende nedover).

Hvordan løste du dette hos deg og ble "Atmos-opplevelsen" grei nok selv om du ikke fulgte oppskriften til punkt og prikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...