Gå til innhold

Samsung Q80T kalibrering


Anbefalte innlegg

Hei! jeg kjøpte samsung tv Q80T 65 tommer her for en stund siden og han selgeren sa at jeg måtte kalibrere tven for og få best mulig bilder ut av det, men jeg takket nei til det etter som de skulle ha 1500 kr eller 2000 kr for det. Så det jeg har lurt på, får man så mye bedre bilder om de på power hadde kalibrert det ? var det et dum valg og takk nei til det ? fikk inntrykk av selgeren at dette her er noe som må gjøres.

Bruker tv stort sett bare til og se på film på apper og sont sånn som netflix og spill ps4. Og har bare brukt den innstilling på tv som heter film mode og game mode til spill, så jeg er ganske fornøyd med bilde kvaliteten på tv. Så vist det er lurt og kalibrere tv for og få en enda bedre film opplevelse hvilken innstilling skal jeg gjøre på tv for og få det bedre kalibrert

 Og får snart ps5 så vil ha best mulig bilde kvalitet når den kommer, så er det noen bedre innstillinger eller gjør game mode en god nok jobb ?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (19 minutter siden):

Sett TVen i Movie-mode så er fargene mest riktig på det du mater den med.

Takk for svar

Marcuzani skrev (45 minutter siden):

Kan forsøke innstillingene til Rtings.com, men husk at alle paneler har individuelle forskjeller. 

Det er nok et godt utgangspunkt.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q80t-qled/settings

 

Takk for svar skal prøve innstillingene til rtings

Lenke til kommentar

Generelt bør man være forsiktig med å bruke maler slik som dem på Rtings, men det skader jo ikke å bare gjøre en test av dem. Du kan være heldig slik at du har samme utgangspunkt som de som kalibrerte den med de innstillingene, men sannsynligvis er du neppe så heldig.

Det eneste som er garantert god fisk er å bruke godt kalibreringsutstyr i det miljøet du blir å bruke apparatet i. Veldig viktig at utstyret er sensitivt nok på mørke toner. Har vært borti utstyr som burde være svært godt som har feilet stort på fargene i mørke partier som har gitt meg bedre bilder før kalibreringen(!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (10 minutter siden):

Generelt bør man være forsiktig med å bruke maler slik som dem på Rtings, men det skader jo ikke å bare gjøre en test av dem. Du kan være heldig slik at du har samme utgangspunkt som de som kalibrerte den med de innstillingene, men sannsynligvis er du neppe så heldig.

Det eneste som er garantert god fisk er å bruke godt kalibreringsutstyr i det miljøet du blir å bruke apparatet i. Veldig viktig at utstyret er sensitivt nok på mørke toner. Har vært borti utstyr som burde være svært godt som har feilet stort på fargene i mørke partier som har gitt meg bedre bilder før kalibreringen(!)

har i grunn ikke så veldig god peiling på tver men gjør regne med at et sont kalibrering utstyr koster en god del kr 

Lenke til kommentar

Det viktigste er å sette i movie mode og skru av de featurene du ikke trenger som forstyrrer bildet. Som regel trenger du ikke å fikle for mye med fargerom med mindre du er svært sensitiv.
 

Ellers går mye på individuelle preferanser. 
HDR innhold ser ofte bedre ut med lav eller høy kontrast forsterker enn helt av. 
 

Alt krever litt tweaking, enten det er vanlig TV, HDR, gaming osv. Prøv deg frem og tilbakestill om det blir verre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...