Gå til innhold

Smartklokke: Garmin Venue?


Anbefalte innlegg

Hei alle! 

Planen er å kjøpe en smartklokke til fruen til bursdag/jul. Det er jo en jungel der ute av mye rart. Jeg har sett litt på Garmin Venue. Mest pga.utseende, siden den virker litt "myk" og stilren, og ikke så "røff" som min egen Samsung S3 Frontier. Er det noen som har erfaring med denne klokken? Ser at det er mest en klokke beregnet til trening enn hverdagslig bruk? Vil man kunne bruke denne til daglig? Man får notifikasjoner på bode Facebook, Snapchat osv.? innkommende samtaler og meldinger? Eller er dette så og si en klokke "kun" til trening og pulsmåling? 

Takker for innspill! 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har skrevet en rimelig lang test på denne her.

https://hardworkout.no/test-garmin-venu-og-vivoactive-4/

Fantastisk fin klokke. Har du Android kan du besvare meldinger med forhåndsdefinerte meldinger du lager i Garmin Connect appen. Det fungerer dessverre ikke med iphone. 

Du kan få varsler fra alle apper. Den speiler egentlig mobilen 🙂. Viser også emojier.

Du kan betale med klokka, samt streame offline spillelister fra Spotify og Deezer. Alt i alt den beste kombinasjonen av trenings- og smartklokke i mine øyne. 

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (1 time siden):

Har skrevet en rimelig lang test på denne her.

https://hardworkout.no/test-garmin-venu-og-vivoactive-4/

Fantastisk fin klokke. Har du Android kan du besvare meldinger med forhåndsdefinerte meldinger du lager i Garmin Connect appen. Det fungerer dessverre ikke med iphone. 

Du kan få varsler fra alle apper. Den speiler egentlig mobilen 🙂. Viser også emojier.

Du kan betale med klokka, samt streame offline spillelister fra Spotify og Deezer. Alt i alt den beste kombinasjonen av trenings- og smartklokke i mine øyne. 

Takk for innspill! 

Var mye nyttig info i den artikkelen din! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt mange smartklokker/treningsklokker opp gjennom de siste årene, og kan bidra med litt erfaringer: Klokkens utseende er mye smak og behag, og noen foretrekker at elektroniske klokker ser ut som klokker, altså er runde. Dersom den skal fungere i hovedsak som en smartklokke, anbefaler jeg en med firkantet skjerm, som er mer egnet til å vise tekst. Jeg ser på Garmin Venu SQ og Fitbit Versa/Sense som bra alternativer. Som treningsklokke er det mindre vesentlig om klokken er rund eller firkantet, men jeg foretrekker firkantet her også. Det kommer an på hva man trener, og hvilken info man ønsker under trening. Hvis man trener i sal og skal ha kun en linje med info, for eksempel puls, spiller det ingen rolle. Når jeg løper, vil jeg gjerne se pace (hastighet), puls og hvor langt jeg har løpt i samme skjermbilde, og da føler jeg at jeg får bedre oversikt med en firkantet klokke som litt bedre viser info i flere linjer.

Lenke til kommentar

Jeg satte opp en sammenligning av de to hos Komplett (https://www.komplett.no/compare?id=1168444&id=1168768 ) 
 

  • De er relativt like, men den ene er nærmere 1000kr dyrere? Noen spesiell grunn til det? 
  • SQ-versjonen har vibrasjonsvarsel, som er en grei fordel.
  • SQ har LCD skjerm på 240 x 240 px hvor den runde har AMOLED på 390 x 390px. Fordel den runde? 
  • SQ står oppført med "klokkedisplay". Hva er det? Har ikke begge det? 
Lenke til kommentar

Vær obs på at Venu SQ finnes i to serier, en uten (SQ) og en med (SQ Music) mulighet for lagring av musikk, med noen hundrelapper i prisforskjell: https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/p/707225

Når det gjelder oppløsning, har Venu SQ samme oppløsning som for eksempel Fenix 6S, så 240x240 er ikke noe problem. Som torbjornhb sier er AMOLED i en egen klasse, og kan ikke sammenlignes.

Her er en relativt dyptgående test av Venu SQ, med beskrivelse av forskjellene: https://www.dcrainmaker.com/2020/09/garmin-venu-sq-in-depth-review.html

DC Rainmaker har testet det meste av trenings-/smartklokker i flere år, og jeg har mye (nerde)glede av testene hans.

Endret av zanta
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle si noe om appene til de forskjellige alternativene. Dersom alternativene er redusert til Garmin og Fitbit, har de begge veldig gode apper. De er likevel veldig forskjellige, den fra Fitbit er lett å bruke og gir grei oversikt, mens den fra Garmin har noe høyere brukerterskel, og er svært detaljert. For de som trener mye, og er opptatt av detaljer, er Garmins app best, men for allround bruk er nok Fitbit den jeg vil anbefale. Min klokkeanbefaling blir derfor Fitbit Versa 3 eller Sense, avhengig av hvilke funksjoner det er ønske om. Hvis innebygget GPS ikke er nødvendig, er Versa 2 et alternativ til litt lavere pris.

Det finnes andre klokkemerker også, jeg har brukt appene til både Tomtom, Suunto, Polar og flere. Ingen apper er så enkle i bruk som Fitbit, og ingen gir så detaljert oversikt som Garmin. 

For iPhonebrukere er Apple Watch den beste smartklokken, men den er rimelig låst til iOS. Jeg har iPhone nå, men har valgt å gå bort fra Apple Watch (som jeg har hatt flere generasjoner av), da jeg vil stå fritt til å velge det mobiltelefonoperativsystemet jeg ønsker uten å måtte skifte klokke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for innlegget! 

Jeg skal se om det er noen butikker som har de, så jeg får sett litt "fysisk" på alternativene. 

Fruen er ikke akkurat av typen som trener, men liker å gå turer og på fjellet. Så lenge klokkene har skritteller er hun nok fornøyd 😂  Og som nevnt, så lenge hun får opp notifikasjoner, innkommende samtaler og meldinger, vil jeg tro hun er fornøyd. 

Endret av Ludvig86
Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (3 minutter siden):

Takker for innlegget! 

Jeg skal se om det er noen butikker som har de, så jeg får sett litt "fysisk" på alternativene. 

Fruen er ikke akkurat av typen som trener, men liker å gå turer og på fjellet. Så lenge klokkene har skritteller er hun nok fornøyd 😂  Og som nevnt, så lenge hun får opp notifikasjoner, innkommende samtaler og meldinger, vil jeg tro hun er fornøyd. 

Kan nevne at Garmin er best i klassen på skritteller i hvert fall 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Ludvig86 said:

Fruen er ikke akkurat av typen som trener, men liker å gå turer og på fjellet. Så lenge klokkene har skritteller er hun nok fornøyd 😂 Og som nevnt, så lenge hun får opp notifikasjoner, innkommende samtaler og meldinger, vil jeg tro hun er fornøyd. 

Notifikasjoner får du på alle nevnte alternativer, i Fitbit-appen kan hun velge hvilke apper hun vil skal sende notifications til klokken. Forskjellen med å gå tur uten og med GPS i klokken er at du med GPS får visning i appen av ruten din, og du får info om hastighet (pace) etc. Vær obs på at bruk av GPS spiser batteritid, men ca 10 timer med GPS-logging bør være innafor med nevnte modeller.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
zanta skrev (På 13.2.2021 den 16.12):

Hva endte TS opp med her? Hvordan er erfaringene så langt? 

Hei! 

Jeg var 100% innstilt på en Garmin Venue, men da jeg skulle bestille denne, så var Samsung sin Active 2 så tilbud, så da gikk jeg for den på impuls, siden jeg har en Frontier selv. Hun har vert strålende fornøyd så langt, men sliter med litt dårlig batteritid, at den må lades daglig. 

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Ludvig86 said:

...  Samsung sin Active 2 så tilbud, så da gikk jeg for den... .... strålende fornøyd så langt, men sliter med litt dårlig batteritid, at den må lades daglig. 

Jeg hadde en Active (1. gen), den måtte også lades hver dag, noe jeg synes er for dårlig. De jeg har fra Fitbit og Garmin holder ca 1 uke pr lading med mitt bruk. Min Apple Watch holder 2-3 dager. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...