Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Installere spotter i taket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo elektriker, så kan jo sikkert svare. Selvom linken over inneholder det meste.

- Har du muligheten til å lekte ned er jo det topp. Absolutt beste. 
- Skru spotkasser mellom lektene og dra korrigerte 16mm rør mellom og ned i bryterpanel.
- Egnet kabel er PLS90, som er en 1,5mm2 to-leder uten jord.
- Lag deg et kart med mål over hvor spottene blir.
- Merk det gjerne på gulvet, for da kan du sette en punktlaser der når taket er oppe å få en prikk i taket.
- Borr opp med hullsag (ofte 83mm) og koble trafo og dytt opp spotten.

Spotkasser er ikke alltid nødvendig. Det kommer ann på merkingen på spotten om den er godkjent for å ligge rett i isolasjon osv. Er det kun betong over er det jo greit. Regelen er 5cm fra brennbart materiale. Er noen flere regler der også. Men jeg putter opp kasser når taket er nede. Røret ligger fastspent og alt er ryddig og enkelt.

Du kan også borre opp spotter i eksisterende tak med litt jobb og tolmodighet. Det kommer da ann på om du klarer dytte en trekkesnor av noe slag mellom lekter og opplegg der oppe osv. Det er litt situasjonsbetinget.

Utenpåliggende spotbokser får du jo også. F.eks Cube fra SG Armaturene. Men det er absolutt penest med innfelt.

Liten disclaimer da: Du har jo ikke lov å koble dette. Men du kan legge det opp klart til elektrikeren.

Endret av SkyMarshall Arts
Lenke til kommentar

Takk for bra link med god informasjon, veldig god beskrivelse! :) 

Hvordan er det vanlig å gjøre det? Er det vanlig å legge opp alt selv først, for så å få en elektriker til å koble det sammen?

Hvor mye kan jeg regne med å betale om jeg velger å leie inn en som gjør alt for meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kan telle på en hånd de jeg har vært hos som har gjort det selv. Blir som regel hyra inn for hele opplegget. Men det er ingenting i veien for at du kan ta deler av det selv altså - også få en elektriker til å koble sammen alt som du sier.

Hvis du river taket og lekter selv, så er det ikke mange timene for elektrikern å legge røranlegg, kabel og kasser.
Så må du legge taket, også kommer elektriker tilbake og kobler spotter og dimmere og brytere og evt alt annet som berøres.

Tidsforbruk kommer jo ann på antall og hvor lett det er å koble sammen.
Men si det er et bad da, med 10 spotter. Så er det 3-4 timer med jobb kanskje.

Not too bad. Er spot, dimmer og materiell som kommer til å koste mest der.

Lenke til kommentar
Manlulu skrev (3 timer siden):

Hvordan er det vanlig å gjøre det? Er det vanlig å legge opp alt selv først, for så å få en elektriker til å koble det sammen?

Hvor mye kan jeg regne med å betale om jeg velger å leie inn en som gjør alt for meg?

Du bør ta kontakt med aktuelle elektrikarar fyrst for å få eit overslag og hjelp til å lage ein plan.

Det å kome seint inn for å sluttføre jobben er det ikkje alltid like lett å finne ein elektrikar til å prioritere å ta på seg. 

Ettersom forteneste på materiell ofte er ein del av totalpakken så er det heller ikkje alltid du får det så mykje billigare ved å kjøpe inn og montere slikt utstyr sjølv. 

Lenke til kommentar

Ja da blir det litt langt for meg fra Drammen antagelig. Ellers kunne vi jo tatt det vi.
Kan forsåvidt fortsatt gjøre det da, om du vil ha helt fra Drammen.

Men utenom det er det vel bare å søke litt på Gulesider og lignende og finne noe i nærheten du syns høres bra ut og ta en telefon. Dette er noe absolutt alle elektrikere har gjort tusen ganger, så det spiller nok ingen rolle hvem du velger.

Lenke til kommentar

En ting er nå det elektriske, men det må også tas hensyn til faren for kondensering og vanndamp. Er rommet oppvarmet og du har et kaldloft over så bør du tenke deg om to gang før du punkterer fuktsperren. Er det inne på et bad med våtromssoner og/eller fare for oppsig av damp så er det også flere hensyn å ta (ut over det rent elektriske). All grunn til å bruke fagfolk på en slik jobb.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

@SkyMarshall Arts Svarer bra på det meste her synes jeg, men også viktig som Avatar påpeker at uansett må du nok avtale dette med elektrikeren på forhånd, eller blir det vanskelig å få tak i en som gidder å ta noe slikt om man har gjort deler av jobben selv. Det Balthazar sier er også et argument for å bruke fagfolk til jobben, om noe mot formodning skulle skje så vil det være den bedriften sitt ansvar å rydde opp i saken, om du gjør deler av jobben selv så kommer det til å bli en krangel man ikke gidder å ta med forsikring og installatør.

Av nysgjerrighet; Sky, det kan hende vi omfares eller har vært borti hverandre. Jobber som elektriker selv i Drammen(sområdet).

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (2 timer siden):

@SkyMarshall Arts Svarer bra på det meste her synes jeg, men også viktig som Avatar påpeker at uansett må du nok avtale dette med elektrikeren på forhånd, eller blir det vanskelig å få tak i en som gidder å ta noe slikt om man har gjort deler av jobben selv. Det Balthazar sier er også et argument for å bruke fagfolk til jobben, om noe mot formodning skulle skje så vil det være den bedriften sitt ansvar å rydde opp i saken, om du gjør deler av jobben selv så kommer det til å bli en krangel man ikke gidder å ta med forsikring og installatør.

Av nysgjerrighet; Sky, det kan hende vi omfares eller har vært borti hverandre. Jobber som elektriker selv i Drammen(sområdet).

Der kan du se. Enda en som har dedikert seg til et liv på knæra. Men det er ikke umulig det. I all hovedsak Sande vi opererer da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...