Gå til innhold

Plutselig unormalt høyt strømforbruk


-Siberian-

Anbefalte innlegg

Jeg har som de fleste andre fått ny strømmåler. Tidligere har jeg hatt strøm i husleia, så har ikke hatt noe forhold til hvor mange kWh jeg bruker på f.eks. et døgn. Nå har jeg derimot mulighet til å se forbruket, og jeg opplever høyst variable tall til tross for en hverdag som varierer heller lite. Jeg har siden september ligget mellom 4-10 kWh per døgn litt avhengig av utetemperatur. Men så kommer det et par-tre dager hvor det hopper opp til rundt 50 kWh før det etter hvert går ned igjen. Ingen større endringer i utetemperaturer, og slettes ingen endringer i mine rutiner. Jeg har en ovn (600 W) stående på termostat, og utover det bare vanlige ting som kjøleskap, PC, etc. Hvordan kan slikt forklares? Og hvordan skal jeg ev. formulere meg til strømselskapet for å få klarhet i det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KWH i døgnet er en snittlast på 2KW så ikke kjempemye.
Dusjer dere mye kan varmtvannsberederen trekke 10-15KWH i løpet av et døgn og bare panelovnen kan trekke over 14KWH alene i løpet av et døgn.
Høres ikke mye ut men om du skulle lure så ta deg en titt på måleren og les ut øyeblikksverdier i løpet av døgnet og kommer du over det du mener er forhøyede evrdier så vegynner du å slå av sikringer til forbruket forsvinner.

Når det er sagt ser jeg at det ikke er så uvanlig at huseiere "låner" litt strøm av leietakere der det er egne utleieleiligheter i samme hus som huseier bor i.
Kan være at det er en bod eller noe annet som er koblet på utleieleiligheta men som ikke leietaker har tilgang til og det blir da forbruk leietaker ikke har noe kontroll over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Siberian- skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Dette er en leilighet i en blokk, så ingen utleie eller noe sånt. Jeg bor alene, og det er også felles varmtvann i blokka, så det er ingen bereder som går på via måler. Skal observere måleren litt.

Ingen varmtvannsbereder og ei leilighet i ei blokk, ja da har du ikke så mye annet en matlaging, vaskemaskin, tørketrommel og panelovner som kan trekke noe særlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...