Gå til innhold

Kontroversiell rapport: – En dieselbil kan ha mye lavere CO2-utslipp enn en elbil


Anbefalte innlegg

6RCURCGB skrev (50 minutter siden):

Anekdotisk. Levetid har med bruk å gjøre, dvs. hva battericellene opplever. Om det er mange eller få celler i en pakke spiller ingen rolle.

At bruk er viktig er jeg enig i, batterikjemi kan også være viktig. Alder er også en viktig faktor som ikke bryr seg om størrelse på pakken. Når det er sagt, så er to av hovedfaktorene på levetid direkte knyttet til størrelse på batteripakken, så å kalle det anekdotisk blir feil. Den ene er antall ladesykluser, som korrelerer sterkt med levetid. Der vil en større pakke kunne kjøre lengre med samme antall sykluser. Den andre faktoren er hvor nær 100% du lader opop, og hvor langt ned mot 0% du lader ut, det påvirker levetiden sterkt. Her vil en større batteripakke i større grad kunne holdes i intervallet 20-80% som vil dramatisk øke antall ladesykluser batteriene tåler. Det er uansett interessant å se at både dataene til Leaf og Model S viser bedre levetid på de svakeste pakkene (men Model S bedre enn Leaf i begge tilfeller), så anektodisk i den forstand at vi har to data sett som viser motsatt effekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Leaf har hatt 4 batteri-varianter.

  • Første versjonen var utstyrt med 24 kWh.
  • I 2016 blei alle modellene unntatt ein utstyrt med 30 kWh. 
  • Med redesignet bil ("Acenta" bilene) frå 2018 modellen byrje dei på 40 kWh.
  • Fullt utstyrt Leaf Acenta har 62 kWh.

Leaf Acenta bilene er det neppe store mengder data på enda.

Fra 2010 til 2014 brukte Leaf batterier uten kobolt, men endret til en annen batterikjemi med kobolt fra 2014:

https://cleantechnica.com/2018/09/29/nissans-long-strange-trip-with-leaf-batteries/

https://qnovo.com/inside-the-battery-of-a-nissan-leaf/

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (21 timer siden):

Ja de tullingene som reduserer utslipp i rekordfart og gir folk 100 000kr for å kjøpe el bil. Slike folk bør vi vel ikke høre på?

Vitenskap skal man bare høre på når man er enig i forskningen.

Nei, vi skal ikke høre på folk som har som mål å beskytte giftbiler mot utryddelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Del said:

Når det er sagt, så er to av hovedfaktorene på levetid direkte knyttet til størrelse på batteripakken, så å kalle det anekdotisk blir feil. Den ene er antall ladesykluser, som korrelerer sterkt med levetid. Der vil en større pakke kunne kjøre lengre med samme antall sykluser. Den andre faktoren er hvor nær 100% du lader opop, og hvor langt ned mot 0% du lader ut, det påvirker levetiden sterkt. Her vil en større batteripakke i større grad kunne holdes i intervallet 20-80% som vil dramatisk øke antall ladesykluser batteriene tåler. Det er uansett interessant å se at både dataene til Leaf og Model S viser bedre levetid på de svakeste pakkene (men Model S bedre enn Leaf i begge tilfeller), så anektodisk i den forstand at vi har to data sett som viser motsatt effekt.

Med større batteripakke kan man kjøre lengre uten å lade, det er korrekt. Statistisk sett vil antagligvis cellene i en liten pakke lades oftere "ut" som du skriver. Men det betyr ikke at cellene i en liten pakke automatisk får dårligere levetid enn cellene i en større pakke. Det kan godt tenkes at kundene som kjøper det minste batteriet pleier bilen sin litt bedre, dropper hurtiglading osv.

Grunnen til at 30kWh pakken til Leaf holder dårligere kan være mange, termisk kontroll, kjemi, buffer osv. Hvilke omgivelsestemperaturer bilen brukes i har også betydning når batteriene er direktekjølt med luft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg prøvde å laste ned rapporten fra VDI, men fikk feil-melding.

Kan det skyldes at VDI har konkludert med at rapporten er et "makkverk"?

For å sette ting i norsk perspektiv:

+ I Norge slippes det ut ca 17 g CO2 / kWh forbrukt (kilde NVE, inkluderer effekt av import)

+ En elbil går ca 5 km / kWh, dvs ca 4 g/km. (Tesla Model 3: 6.3 km/kWh, dvs 2.7 g/km)

- Mercedes C220d: 198 g/km i beste fall (kilde Mercedes Norge prisliste, WLTP 161 + 24%)

Dette betyr at ekstra CO2 utslipp for produksjon av et Tesla 78 kWh batteri på ca 5 tonn (halveres når Gigafactory er konvertert til 100% solar) vil være kompensert etter ca 26 000 km (5000kg / 0.194 kg/km)

I EU(28) var utslippet i 2018 ca 230 g CO2/kWh (kilde: iea.org) tilsvarende ca 46 g/km, og en EU elbil må da kjøre ca 33 000 km før CO2 regnskapet går i null.

Endret av GunnarNyb
additional info
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
GunnarNyb skrev (1 minutt siden):

Dette betyr at ekstra CO2 utslipp for produksjon av et Tesla 78 kWh batteri på ca 5 tonn (halveres når Gigafactory er konvertert til 100% solar) vil være kompensert etter ca 26 000 km (5000kg / 0.194 kg/km) ...


Det skjedde jo for mange år siden i følge Elon Fusk, eller skulle skje, eller var på vei, folk på taket osv ... faktum er vel at det er utopi enn så lenge, det er langt billigere for Fusk å kjøpe strømmen sin av Warren Buffet sine fossilkraftverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...