Gå til innhold

AMD 5900X... kjøler


Fade1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Går som mange andre her inne og venter på en AMD 5900X, det jeg lurte på er om den kjøleren jeg har nå holder?

Litt morsom sak ettersom jeg kjøpte kjøleren i 2007 og bruker den fortsatt :)

Kjøpte i 2007 en Noctua NH-U12F til en Socket 775 (ICD2 E6600 - TDP: 65W) som jeg hadde i noen år, oppgraderte så til socket 1366 (I7 920 - TDP 130W) som etter noen år ble oppgradert til en Socket 1150 (4770K og en 4790K - TDP:84/88W) ) og nå over til AM4.(AMD 5900X - TDP: 105W)

Har fått gratis mounting kit tilsendt fra Noctua hver eneste gang!! (Sykt bra kundeservice)

Men ser når jeg begynte å lete opp data på de tidligere CPU'ene så ligger den 920'en jeg hadde allerede over det 5900X gjør og i tillegg så hadde jeg blodoverklokka den 920'en.

Tror dere den holder fortsatt selv om jeg kanskje vil kjøre en overklokk på den 5900X'en?

Hadde aldri sett for meg at jeg skulle bruke samme kjøler og vifter i 13 år og kanskje enda lenger da jeg kjøpte den :)

 

Jeg har også et par Wraith Prism cooler, men aner ikke om de er noe bedre, tviler på det...

Endret av Fade1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal også bygge nytt system, og velger bort Noctua NH D15 for et AIO system. Mest fordi jeg ikke vil ha det digre beistet inn i det nye kabinettet. Tror også det er noe bedre enn Noctua kjøleren jeg har.

Har bestilt et Lian Li PC 011 dynamic og har valgt deres løsning for mer smooth montering. Håper jeg:-)

https://www.dustinhome.no/product/5011198340/galahad-aio-360-rgb

Kan også sjekke ut Artic sin versjon som har fått gode skussmål på forumet og i tester.

https://www.proshop.no/Prosessor-kjoeler/Arctic-Liquid-Freezer-II-360-Prosessor-kjoeler-Vannkjoeling-Max-23-dBA/2816728?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gclid=Cj0KCQiA-rj9BRCAARIsANB_4ABaHriQ2TmfYAxhpTeBVO8rHDUvHxboc3d6JBXT6tvnglZ2AD7S59oaArloEALw_wcB

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Fade1 skrev (På 13.11.2020 den 16.41):

Hei,

 

Går som mange andre her inne og venter på en AMD 5900X, det jeg lurte på er om den kjøleren jeg har nå holder?

Litt morsom sak ettersom jeg kjøpte kjøleren i 2007 og bruker den fortsatt :)

Kjøpte i 2007 en Noctua NH-U12F til en Socket 775 (ICD2 E6600 - TDP: 65W) som jeg hadde i noen år, oppgraderte så til socket 1366 (I7 920 - TDP 130W) som etter noen år ble oppgradert til en Socket 1150 (4770K og en 4790K - TDP:84/88W) ) og nå over til AM4.(AMD 5900X - TDP: 105W)

Har fått gratis mounting kit tilsendt fra Noctua hver eneste gang!! (Sykt bra kundeservice)

Men ser når jeg begynte å lete opp data på de tidligere CPU'ene så ligger den 920'en jeg hadde allerede over det 5900X gjør og i tillegg så hadde jeg blodoverklokka den 920'en.

Tror dere den holder fortsatt selv om jeg kanskje vil kjøre en overklokk på den 5900X'en?

Hadde aldri sett for meg at jeg skulle bruke samme kjøler og vifter i 13 år og kanskje enda lenger da jeg kjøpte den :)

 

Jeg har også et par Wraith Prism cooler, men aner ikke om de er noe bedre, tviler på det...

Det enkleste er nok å teste før man kjøper noe. Skulle U12 ikke vare god nok, så skader du ikke CPUen, den stopper seg selv fra å bli for varm. Den kjører for det meste ned hastigheten, ellers så stopper den bare.

Intel har hele tiden vist ca. median TDP eller noe slikt på sine CPUer (Uten boost), hvor det samme oppgitt fra AMD har vært med boost, og mer korrekt før overklokking. Du kan alltids undervolte 5900X litt også for å få ned tempen hvis jeg ikke husker feil. Skal selv slå av SMD. Det hjalpe veldig på tempen på min 3800X, da jeg ikke har bruk for alle 16 trådene på den, og heller valgte kjøligere drift)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...