Gå til innhold

Prat i mobil pluss baby og barn uten belte. Klage på bot


plankeby

Anbefalte innlegg

Noen ganger forstår jeg ikke helt hva noen mener de kan klage på.

Kan ikke se grunn til at kvinnen skal få medhold i retten her...?

Kvinne ble stoppet av politiet for å prate i mobil holdt i hånden. I bilen var babyen plassert i et barnesete uten at setet var festet til bilen, eller at babyen var festet til setet. Den andre passasjeren, en mindreårig jente, brukte heller ikke bilbelte. Det ble gitt forelegg på kr 4.500, som kvinnen nekter å godta. Det blir rettssak i januar. 

Kvinnen ble stoppet på den mest trafikkerte riksveien i Fredrikstad, med 60 og 70 sone. Fra Fredrikstad blad 12. november 2020

Lenke, betalingsmur:

https://www.f-b.no/verken-baby-eller-jente-12-brukte-bilbelte-da-kvinnen-ble-stanset-av-politiet-samtidig-som-hun-pratet-i-telefonen/s/5-59-2076182?session=26fe274c-0b88-4e27-95ce-053fa4bdddb1

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 minutt siden):

Boten burde ha vært mye høyere

Hvorfor det? flere vil nekte å betale, og det rammer kun de som tjener minst mest.

Selv om forsikringselskapet burde nekte å betale for skaden er det sikkert ikke det blir tilfelle. For forsikringselskapet må jo bevise det.

Lenke til kommentar
aomt skrev (5 minutter siden):

Nekter å betale - saken går til retten. Da må ein betale endå meir. Så nei, eg trur ikkje fleire vil nekte noe som helst.

 

Rammer de som tjener minst? Hvordan? Om du har kun 2000kr å leve - fest setebeltene til ungene. Ikkje snakk i mobil mens du kjører. Ikkje kjør for fort. Det er ikkje værre enn det. Om du har ikkje råa til å betale bot - følg noe enkle regler, that's it.

 

Det er ikke sikkert saken går i retten, kan bli henlagt også. Men liten sansynlighet.

Sitat

Om du har kun 2000kr å leve - fest setebeltene til ungene.

Da håper jeg du får 25 000 kr i bot for å droppe munnbind på kjøpesenteret, er jo greit i følge din mening.I praktisk kan man få opp mot 40 000 kr i bot for brudd på smittvernreglene, totalsett tror jeg det blir svakhet i sammfunnet når er så mye man kan få høy bot for. Så er jo større risiko å bo i norge en usa fortiden. Bøtenivåene blir mere og mere lik, snart får vi dødstraff slik usa har det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har du ikke råd til å betale boten, så følger du alle lover

Jeg kjører 5 over fartsgrensen, for det er liten sjanse for å bli stoppet, og blir jeg stopet så har jeg råd til å betale den
Har ikke råd til å betale en bot ved 20 km/t over, så jeg kjører aldri 20 over

Munnbindkravet gjelder kun om en ikke kan holde 1 meters avstand, så om man ikke liker munnbind så kan en handle på kveldstid når det er lite folk

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Har du ikke råd til å betale boten, så følger du alle lover

Jeg kjører 5 over fartsgrensen, for det er liten sjanse for å bli stoppet, og blir jeg stopet så har jeg råd til å betale den
Har ikke råd til å betale en bot ved 20 km/t over, så jeg kjører aldri 20 over

Munnbindkravet gjelder kun om en ikke kan holde 1 meters avstand, så om man ikke liker munnbind så kan en handle på kveldstid når det er lite folk

Nå har man rett å klage på boten særlig hvis man mener har grunn å være misfornøyd, men er lite sansynlig det tas hensyn til.

Nå er det generielt vanskelig å holde 1 meter avstand generieltsett, mange butikker har kun 1 meter mellom hyllene så noe risikoer må man ta hvis man ikke vil være hjemme til sommeren 2021. Men liker ikke at enkelte støtter politiet og for vi skal øke bøtene det blir bare verre å bo i norge med slike gjennomføring men riktignok må jo staten dekke sine tap med økte kostnader. Men syns det er dårlig måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (48 minutter siden):

Hvorfor det? flere vil nekte å betale, og det rammer kun de som tjener minst mest.

Hvorfor ikke? Det å ikke sikre barn i bil er spesielt alvorlig.

LMH1 skrev (34 minutter siden):

Det er ikke sikkert saken går i retten, kan bli henlagt også. Men liten sansynlighet.

Såpass alvorlig som denne saken er, håper jeg virkelig de følger den hele veien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ikke? Det å ikke sikre barn i bil er spesielt alvorlig.

Tja nå vet vi ikke om det ville blitt ulykke og skade, det er jo litt vanskelig, å vurdere. er jo litt drøyt å få 4500 kr i bot hvis det er kjøring i 1 time i sakte fart. Vi vet ikke særlig dataljer fra saken. Men er vel en grunn for personene vil vurdere sak en å bli ferdig med saken.

Stortingsrepresentant Hege Haukeland Liadal (Ap) siktet for grovt bedrageri

Nå er jo slike også ganske alvårlig for AP men alikevell er usikker hvordan slike partier gir døm til sine medlemer for det svekker jo AP sitt rykte stem AP hvis du vil sløse staten sine penger på bedrageri. Eneste som er sikkert personen her er nok ferdig som politikker. Desverre for enkelte er kriminalitet eneste vei for enkelte å få penger på bordet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Tja nå vet vi ikke om det ville blitt ulykke og skade, det er jo litt vanskelig, å vurdere. er jo litt drøyt å få 4500 kr i bot hvis det er kjøring i 1 time i sakte fart. Vi vet ikke særlig dataljer fra saken. Men er vel en grunn for personene vil vurdere sak en å bli ferdig med saken.

Oppdaterte med å vise til avis og dato. Bak betalingsmur. Det var på en 4 felts riksvei med god hastighet 60-70 km/t på strekningen. 

Jeg ser ikke helt grunnlaget for klagen. 4.500 er ingen forferdelig pris for dette. Man sikrer da babyen sin og tar belte på et barn! Så klarer man i tillegg å fikle med mobil. 

Lenke, betalingsmur https://www.f-b.no/verken-baby-eller-jente-12-brukte-bilbelte-da-kvinnen-ble-stanset-av-politiet-samtidig-som-hun-pratet-i-telefonen/s/5-59-2076182?session=26fe274c-0b88-4e27-95ce-053fa4bdddb1

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bruker du ikke bilbelte, er gebyret 1 500 kr.

Hva skjer hvis barn under 15 år ikke er sikret? Da vil fører av bilen få et forenklet forelegg (bot) og få tre prikker i førerkortet.

Bruker du mobiltelefonen på feil måte? Da er boten 1 700 kr i bot samt 2 prikker i førerkortet.

1500 + 1500 + 1700 = 4700

Så hun fikk 200 kroner i rabatt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

Hva skjer hvis barn under 15 år ikke er sikret? Da vil fører av bilen få et forenklet forelegg (bot) og få tre prikker i førerkortet.

Hva skjer hvis barne ta seg belte? får barnet eller foreldrene bot?

Uansett er det jo straffe uskyldige, blir jo som arbeidgiveren får bøter for brudd på loven ved arbeid, men desverre er det ofte slik det er politiet må ha noen å legge boten på så litt lettere å ta de som tjener mest.

Sitat

Så hun fikk 200 kroner i rabatt

det kunne du spart deg for, du får juble du slapp en times lønn i tap.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

så du syns det er rettferdig?

Sitat

mindre godteri, mindre TV etc.

Vet vel det ofte ikke skjer i praktisk. Selv om det kan skje noen dropper bil. Syns er ganske tragisk man både skal risikere bot for mangelene belte og bot for ikke følge corona regler og bot for å ikke ha gyldig bilett blit en veldig dyrt busstur i så fall da. 1500 kr + flere tusen + 1500 kr. før var det mye bedre. Snart så havner man i fengsel på halden for mindre forbrytelser. Men de skal ikke klage halden fengsel er jo norges beste sies det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er snakk om å øke boten for bruk av mobil til noe mye høyere, som 5k til 7k, som jeg er helt enig med

De kan også øke boten for å ikke bruke bilbelte

Boten for fart er derimot alt for høy
Det er ikke farlig å kjøre i 90 i 80 soner med lite trafikk og/eller midtdelere 
Fartsgrensene burde vært gått over i hele landet da mesteparten er feil

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (38 minutter siden):

Det er snakk om å øke boten for bruk av mobil til noe mye høyere, som 5k til 7k, som jeg er helt enig med

De kan også øke boten for å ikke bruke bilbelte

Boten for fart er derimot alt for høy
Det er ikke farlig å kjøre i 90 i 80 soner med lite trafikk og/eller midtdelere 
Fartsgrensene burde vært gått over i hele landet da mesteparten er feil

Ikke bruke bilbelte = Større risiko for alvorlig skade / død ved kollisjon
Høyere fart = Større risiko for alvorlig skade / død

Hvorfor boten for fart er så høy vet jeg ikke, kan være enig i at den er drøy, men det er jo enkelt å ta folk på og således lett å få folk til å endre sine vaner, da risikoen for å bli tatt er større

Mobilbruk = Større fare for å skape en kollisjon

Må vel være noe sånt som er tenkt? Mobilboten burde vært basert på hvor stor fart man har når man bruker den kanskje? Hvis man skal få 7000 i bot for å kjøre i 5km timen eller 120, så gjenspeiler det egentlig ikke alvorligheten.. Samtidig, så er det jo bruken av mobil man må få vekk, og dette skjer ofte og av mange, så en høy grunnbot burde det vært uansett.  

For promillekjøring risikerer man jo fengsel, kjempebot og inndragelse av førerkort, kanskje mobilbruk burde vært i den samme kategorien, det er livsfarlig

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 timer siden):

Hvorfor det? flere vil nekte å betale, og det rammer kun de som tjener minst mest.

Selv om forsikringselskapet burde nekte å betale for skaden er det sikkert ikke det blir tilfelle. For forsikringselskapet må jo bevise det.

Hva har forsikringselskap med dette å gjøre? En kvinne ble stoppet for å prate i mobiltelefonen og for å ha 2 usikrete barn i bilen. 

Det er ikke forsikringselskapet som betaler bøtene til folk, det må man betale av egen lomme.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Hva skjer hvis barne ta seg belte? får barnet eller foreldrene bot?

Uansett er det jo straffe uskyldige [..] 

Hvis et barn tar av seg belte så kjører man til siden eller av veien så fort det lar seg gjøre. Et barn som er riktig oppdratt til beltebruk tar ikke av seg beltet uten videre. 

Når det gjelder boten på 4.500 så er det kanskje for lite. Det er desverre slik at om boten virkelig svir økonomisk, så skjerper man seg mer.

Trafikksikkerhet er viktig. Om sjåføren vil kjøre uten belte eller ikke følge god med i trafikken er greit om man er på en øde veg og bare seg selv i bilen. Å dra med seg andre trafikanter på veien eller små barn som er avhengig av at voksen trygger dem, inn i en ulykke, da er det alvor. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (45 minutter siden):

Det er ikke sikkert saken går i retten, kan bli henlagt også. Men liten sansynlighet.

Da håper jeg du får 25 000 kr i bot for å droppe munnbind på kjøpesenteret, er jo greit i følge din mening.I praktisk kan man få opp mot 40 000 kr i bot for brudd på smittvernreglene, totalsett tror jeg det blir svakhet i sammfunnet når er så mye man kan få høy bot for. Så er jo større risiko å bo i norge en usa fortiden. Bøtenivåene blir mere og mere lik, snart får vi dødstraff slik usa har det.

Eg brukte munnbind lenge før det var påbudt.

Har fått fleire bøter gjennom tiden, ingen problem med å betale for meg. Om eg bryter loven med vit og vilje, så må eg ta konsekvensene. 

 

Eg ser ikkje kva er problemet ditt er? Er det så vanskelig å ha på seg munnbind? Å feste setebelte til ungene? Å ikkje snakke i mobil når ein kjører? Ein setter andres liv i fare. Noen andre kan dø pga det. Skulle berre mangle at det blir saftig bot ta det. Same med munnbind.

Det er ikkje nivået på bøtene som er problemet, men idioter som ikkje greier å følgje enkle regler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...