Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mitsubishi ASX deler


Sanvi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt ny til bilverdenen og fikk min første bil tidligere i år. En Mitsubishi ASX 2011 Diesel, denne har hatt en rekke problemer siden kjøp. Verkstedet fant ut at det var Suction Control Valve som måtte byttes og prislappen blir stor. Ett familiemedlem foreslo at jeg kanskje kjøper deler selv og får verkstedet til å sette det inn. Men jeg har null anelse hvor jeg skal få tak i Mitsubishi deler og absolutt null anelse hvor viktig det er at delen er en merke del. Har prøvd å søke opp på google men blir litt "lost" da jeg ikke helt vet hvor jeg skal starte. Kunne jeg fått litt veiledning på hvor jeg eventuelt kan kjøpe delen, om det er lurt og om det må være merke del? 

Hilsen en småstressa uerfaren student.

Endret av Sanvi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (20 timer siden):

Hva er symptomene?

Hvor i landet befinner bilen seg?

Første problem var at antispinn lampen og motor lampen lyste konstant samtidig som at bilen trakk kraft. Verkstedet feilsøkte dette og fikk fram at dieselfilteret måtte byttes. Noe som de gjorde og bilen var fin i ett par dager, så kom begge lysene på igjen. De feilsøkte igjen, fant mye møkk i dieselen og dro fram ny diesel. De prøvde å rengjøre Suction Control Valve men var fortsatt feil på motoren, det ble lest av feilkode som viser til at Suction Control Valve må byttes.

Bilen befinner seg i Drammens området.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (33 minutter siden):

Jeg har gjort en del research på dette.

Mente verkstedet noe om rengjøring av drivstoffsystemet (både høytrykksiden og lavtrykksiden), rense drivstofftanken osv.?

Jeg tenker slik at det sansynligvis raskt blir problemer igjen dersom dette ikke gjøres.

Hvor har du fylt drivstoff?

Dette står i beskrivelsen av fakturaen etter diesel filter skift;

Feilsøkt motorlampe og ESP lampe som lyser, funnet mye møkk i dieselen, dratt frem ny diesel og kontrollert tank og rør, det er ok. Kontrollert filteret det er også ok, prøvd å rengjøre Suction Control Valve men det er fortsatt feil på motoren, lest av feilkode og får feil på Suction Control Valve så den må byttes. 

De skriver også at det har kommet forurenset drivstoff videre i systemet mest sannsynlig som ett resultat av at tidligere eier ikke hadde skiftet dieselfilter på en stund, så Suction Control Valve har gått i stykker.

Usikker på hva du mener med hvor jeg har fyllt drivstoff, men som regel på Shell/Circle K. Tusen takk for at du tar deg tid til å hjelpe, setter veldig pris på det!

Lenke til kommentar

Jeg sverger til drivstoff fra Esso siden jeg har hatt "dårlig" erfaring med Shell og Statoil (nå Circle K).

Mitsubishi lager ikke scv selv, det er det Denso som gjør. Derfor kan man i prinsippet bare finne delen på nettet. Merkelig nok er scv til din bil (og alle biler som bruker den samme) ikke tilgjengelig i de vanlige nettbutikkene jeg pleier å bruke. Jeg fant det jeg tror er riktig del på ebay i England (må evt. sjekkes, de skriver at man skal lese av nummeret på den gamle delen). Noen er skeptiske til å handle bildeler på ebay, andre ikke.

Forøvrig kan det vurderes å sjekke den gamle delen for å se hva som er feil. Det vanlige er at forurensninger kommer inn i ventilen. Avstanden mellom sylinderen og stempelet er svært llten. Resultatet blir at overflaten på stempelet blir skadet og blir treg eller setter seg fast. Noen mener at det er mulig å polere bort dette slik at funksjonaliteten gjenopprettes.

Uansett om man bytter med ny del eller polerer, så er det riksiko for at man etter kort tid får problemer igjen dersom drivstoffsystemet ikke er rent.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (4 timer siden):

Jeg sverger til drivstoff fra Esso siden jeg har hatt "dårlig" erfaring med Shell og Statoil (nå Circle K).

Mitsubishi lager ikke scv selv, det er det Denso som gjør. Derfor kan man i prinsippet bare finne delen på nettet. Merkelig nok er scv til din bil (og alle biler som bruker den samme) ikke tilgjengelig i de vanlige nettbutikkene jeg pleier å bruke. Jeg fant det jeg tror er riktig del på ebay i England (må evt. sjekkes, de skriver at man skal lese av nummeret på den gamle delen). Noen er skeptiske til å handle bildeler på ebay, andre ikke.

Forøvrig kan det vurderes å sjekke den gamle delen for å se hva som er feil. Det vanlige er at forurensninger kommer inn i ventilen. Avstanden mellom sylinderen og stempelet er svært llten. Resultatet blir at overflaten på stempelet blir skadet og blir treg eller setter seg fast. Noen mener at det er mulig å polere bort dette slik at funksjonaliteten gjenopprettes.

Uansett om man bytter med ny del eller polerer, så er det riksiko for at man etter kort tid får problemer igjen dersom drivstoffsystemet ikke er rent.

Okay, da forstår jeg! Tenker jeg hører med verkstedet ang. Om de har gjort eller tenker å gjøre en rens på drivstoffsystemet og at de sjekker hva som var problemet med den gamle delen. Har ikke plass eller verktøy til å sjekke hvilket nummer det står på delen så får bare få verkstedet til å skifte delen/bestille ny del.

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...