Gå til innhold

Tips til sci fi filmer?


snapshooter

Anbefalte innlegg

snapshooter skrev (16 timer siden):

Faktisk ikke sett The Expanse, så den skal legges på lista om den er å anbefale 🙂

Ja den er å anbefale.
I tillegg til å være ein god serie i seg sjølv så er eg stor fan av at science delen i stor grad er basert på ekte fysikk, at det er liten grad av reine fantasy element som eg personleg ikkje er så glad i (eg vil ha min sci-fi nerdete og realistisk, og min fantasy med alver og magi, ikkje ei blanding). Eg likar også at the Expanse er satt til nokre hundre år inn i framtida, ei fin balanse mellom å være ein endra verden, men ikkje så endra teknologien som blir brukt like gjerne kunne vært magi.

Eg er nok også programforplikta til å nevne Firefly om du ikkje fekk med deg den serien før du såg Serenity.

Har du forresten sett resten av Stargate serien? (SG1 og Atlantis).
Serien begynner å dra på åra, særleg SG1 men det er fortsatt ein bra serie som du bør ha sett. Eg synes serien er litt undervurdert og burde oftare bli dratt fram når ein snakkar om gode sci-fi seriar.

Altered Carbon er også veldig bra i alle fall fyrste sesong som står stødig for seg sjølv, den noko svakare andre sesongen treng du ikkje å prioritere.

Har du sett the Orville? Sjølv om serien selg seg inn som ein komedie av skaparen av Family Guy så er det ein sterk sci-fi serie som for mange er alt det dei nye Star Trek seriane burde ha vært. The Orville liknar mykje meir på klassisk Star Trek enn dei nye Star Trek Discovery og Star Trek Picard som er langt mørkare og action fokusert. The Orville har alt som Star Trek burde hatt, utanom lisensen til å kalle seg Star Trek.

 

På filmfronten kjem eg ikkje på nokon filmar som ikkje har blitt nemt. Det har vært relativt dårleg med gode filmar som er ekte sci-fi dei siste åra, så med nokre få unntak som alt er nemnt så er det å gå tilbake på dei store klassikarane innafor sjangeren.
Eit godt tips der er å bla gjennom rangeringslistene på imdb.com for å sjå om det er klassikarar som du har gått glipp av.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Henger meg opp Stargate. Flest filmen fra 90 takket elns også serien. Serien begynner noe labert men tar seg opp. På linje med Firefly blir den knallbra når du blir kjent med karakterene.

Bicentennial man er bra.

Enemy mine kan jeg også anbefale.

Andromeda strain (remake miniseries på to episoder fra 2000 en gang).

V (tv series fra 2010 elns om invasjon fra aliens Remake).

Storm of the century (ikke sci fi, men djevel/demon).

The prophecy (iallefall tre filmer som er bra. Heller ikke sci fi, men demoner og engler).

Tremors. Klassiker, men du har sikkert sett dem.

Leviathan. Om du liker typ event Horizon/alien/the abyss generell monster.

Deep rising. Samme som over.

Outlander. Sci fi. En kar som krasjlander på jorden som er befolket av en lavtstående sivilisasjon som er seeds der (oss).

The timemachine. Remake.

Bortimot alle star Trek filmene kan anbefales.

Samme med Robocop.

Hellraiser filmene. Spesielt 4en er vel litt sci-fiy.

Alien cargo. Romskip som har fått bad shit ombord.

Alien hunter. Liker du the thing liker du denne (selv om handlingen ikke er den samme).

 

De jeg kom på i røykepausen som ikke alle har sett :)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du liker John Carpenter så er stort sett alle filmene hans svært severdige og morsomme. Feks Dark, Star, The Thing, They Live og Escape from New York.

Solaris (1972) er en fantastisk film hvis du ikke er redd for å se en svært langsom russisk film. Styr unna den nye versjonen med Clooney.

Rolleball (1975) en klassiker som nok har inspirert mange sci fi filmer som feks hunger games. Se orginalversjonen og ikke den nye filmen fra 2002 som er elendig.

The abyss om flere har nevnt er en klassiker.

Dark City kom vel ut i samme år som The Matrix og hadde mye av det samme visuelle uttrykket, men ble nok litt glemt da The Matrix tok for mye plass.  

The city of lost children. Fransk film av de samme som lagde Amelie. En fantastisk skrudd og rar film.

Equilibrium - Christian Bale i matrix inspirert gun-fu klassiker.

Demon seed (1977) - Morsom og til tider ganske tåpelig sci-fi klassiker der en kvinne blir gravid med et barn som blir overtatt av kunstig intelligens.

Brazil - klassisk galskap fra Terry Gilliam

Det femte element

District 9 - Sør afrikansk sci fi som spiller mye på likheten med apartheid regimet

Her (2013) - Joaquin Phoenix blir forelsket i sitt nye operativsystem

The edge of tomorrow - Undervurdert sci-fi variant av groundhog day med Tom Cruise

The Running man - Undervurdert blodig Arnold film som kan minne litt om premisset i hunger games. Dum og Deilig film som bare kunne bli laget på 80-tallet.

 

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (18 minutter siden):

Hvis du liker John Carpenter så er stort sett alle filmene hans svært severdige og morsomme. Feks Dark, Star, The Thing, They Live og Escape from New York.

Solaris (1972) er en fantastisk film hvis du ikke er redd for å se en svært langsom russisk film. Styr unna den nye versjonen med Clooney.

Rolleball (1975) en klassiker som nok har inspirert mange sci fi filmer som feks hunger games. Se orginalversjonen og ikke den nye filmen fra 2002 som er elendig.

The abyss om flere har nevnt er en klassiker.

Dark City kom vel ut i samme år som The Matrix og hadde mye av det samme visuelle uttrykket, men ble nok litt glemt da The Matrix tok for mye plass.  

The city of lost children. Fransk film av de samme som lagde Amelie. En fantastisk skrudd og rar film.

Equilibrium - Christian Bale i matrix inspirert gun-fu klassiker.

Demon seed (1977) - Morsom og til tider ganske tåpelig sci-fi klassiker der en kvinne blir gravid med et barn som blir overtatt av kunstig intelligens.

Brazil - klassisk galskap fra Terry Gilliam

Det femte element

District 9 - Sør afrikansk sci fi som spiller mye på likheten med apartheid regimet

Her (2013) - Joaquin Phoenix blir forelsket i sitt nye operativsystem

The edge of tomorrow - Undervurdert sci-fi variant av groundhog day med Tom Cruise

 

Når man er inne på undervurderte Tom Cruise scifi, kan Oblivion også nevnes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...