Gå til innhold

Apple M1


Stratos

Anbefalte innlegg

Apple har lansert sin M1 som sin første nye prosessor basert på ARM arkitektur.

I følge Apple er den temmelig mye råere i ytelse per watt en det meste annet (iallefall bærbart), samt at den ser ut til å være ganske rå på single-core ytelse i forhold til mange Desktop CPUer.

Se også Anandtech sin sak basert på A14:

https://www.anandtech.com/show/16226/apple-silicon-m1-a14-deep-dive

Hvordan tror dere markedet (Intel/AMD) kommer til å respondere på dette? En fremtidig "Apple M2X" vil jo potensielt yte såppas at det rettferdiggjør bytte av platform for de som bruker programvare som blir optimalisert for ARM.

Tanker?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stratos skrev (10 timer siden):

Apple har lansert sin M1 som sin første nye prosessor basert på ARM arkitektur.

I følge Apple er den temmelig mye råere i ytelse per watt en det meste annet (iallefall bærbart), samt at den ser ut til å være ganske rå på single-core ytelse i forhold til mange Desktop CPUer.

Se også Anandtech sin sak basert på A14:

https://www.anandtech.com/show/16226/apple-silicon-m1-a14-deep-dive

Hvordan tror dere markedet (Intel/AMD) kommer til å respondere på dette? En fremtidig "Apple M2X" vil jo potensielt yte såppas at det rettferdiggjør bytte av platform for de som bruker programvare som blir optimalisert for ARM.

Tanker?

Rå er ordet. Er noen Geekbench-resultater her:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/search?utf8=✓&q=macbookair10%2C1

Ryzen 5600x til sammenligning:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/search?utf8=✓&q=ryzen+5600x

---

Ser bra ut for Apple dette. Største aberet er vel at man foreløpig ikke kan kjøre / virtualisere Windows, men det skal jo finnes en ARM-versjon.

Lenke til kommentar

Intel har allerede begynt å svare ved også å inkludere en "low-power" arkitektur i fremtidige prosessorer. Alder Lake som er planlagt i slutten av 2021 er en hybrid arkitektur med "performance" Golden Cove-kjerner og "low-power" Gracemont-kjerner.Regner da etterhver med at det blir bedre støtte for hybrid scheduling i Windows, slik at bakgrunnsoppgaver kan kjøres på low-power kjernene og at high-performance-kjernene er slått av når de ikke trengs.

Både for Intel og AMD bør dette være en en bekymring. Heldigvis så lager bare Apple hardware for seg selv, og selger ikke til andre. Foreløpige resultater fra AnandTech er som andre her sier imponerende, her er det A14-varianten som er testet med 5W TDP, og den gir i single-threaded bedre ytelse in Intel Ice Lake og ikke langt unna Zen 3.

Apple sin arkitektur er en av de bredeste arkitekturene der ute, den kan dekode 8 instruksjoner i parallell. Til sammenligning dekoder Zen 3 4 instruksjoner og Intel sine kjerner har 4+1 (4 enkle dekodere og 1 kompleks). Det er komplisert å gjøre så mye mer med x86 på grunn av at instruksjonene er variabel lengde, ARM er rett og slett et my mindre komplisert ISA. Personlig tror jeg at vi nå begynner å se slutten på x86, selv om det kommer til å være langt frem.

Lenke til kommentar
On 11/12/2020 at 11:53 PM, SuperKrokodille said:

Ser bra ut for Apple dette. Største aberet er vel at man foreløpig ikke kan kjøre / virtualisere Windows, men det skal jo finnes en ARM-versjon.

Det er hardware extensions for visualisering i ARM også, så regner med at det ganske kjapt kommer til å komme virtuelle maskiner (VMWare , Parallels, etc.) som kan kjøre Windows virtualisert.

Som sagt så finnes det en ARM-versjon av Windows 10, blir ikke overrasket hvis den tilpasses til å kunne kjøre ved siden av macOS enten på samme måte som BootCamp eller via en hypervisor. Microsoft har også annonsert at de jobber med bedre x86-emulering for Windows 10 ARM. 

https://docs.microsoft.com/en-us/surface/surface-pro-arm-app-performance

Lenke til kommentar

Flere resultater har også kommet inn i Geekbench.

Apple M1 kjører på 3,2 GHz, og har en "native" single-core ytelse på rundt 1720. Kjører du Rosetta 2 så er ytelsen litt over 1300, så litt under 80% av native ytelse med å oversette fra x86.

Til informasjon så ligger single-core ytelsen til Ryzen 9 5950X på rundt 1620, så entry-level versjonen av Apple Silicon slår den raskeste X86 prosessoren på markedet med 100 poeng...

 

 

rosetta-2-m1-benchmark-single-core.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Apple har jo alltid prioritert ned ytelsen for å ha lite støy, så M1 er et bra steg for å kombinere bra ytelse og lav / ingen støy. Det var en tid hvor man kunne steke egg på en Macbook (Intel Core).

Litt kjipt at de er så gira på lite støy på maskiner som krever de er villig til at de blir ødelagt tidligere enn nødvendig p.g.a varmen og den ekstra slitasjen det gir.

Lenke til kommentar
9 hours ago, uGn said:

Vet man med sikkerhet om alle 4 modellene av Air (2) og Pro (2) bruker samme versjon av M1 prosessoren?

Den billigste MacBook Air modellen bruker en GPU med 7 kjerner, resten har alle 8 aktivert.

Ellers er det samme versjon av M1-prosessoren ja, garantert med forskjellig konfigurert TDP, siden MacBook Air nå har passiv kjøling, mens MacBook Pro og Mac mini har vifte.

Edit:

På CPU-siden er alle like. Fire "Firestorm" kjerner optimert for ytelse og fire "Icestorm" kjerner optimert for for lavt strømforbruk.

Endret av HKS
Lenke til kommentar

Dette er helt klart spennende. HAr bestilt meg en Macbook pro M1. Ser ut til at den duger til det aller meste jeg skal bruke den til. Stort sett det meste av relevante programmer begynner å bli klare i "universal" utgave for ARM. 

Jeg har tidvis vært ganske frustrert over at "raske" Intel-Maskiner (primært laptops) Sliter med helt enkle oppgaver, som f.eks livestreaming av video i OBS med litt prosessering etc. Håper denne kan gjøre jobben.

Lenke til kommentar

https://www.anandtech.com/show/16252/mac-mini-apple-m1-tested

Rett og slett imponerende til å være Apple sitt første macOS ARM-produkt, og kun en entry-level SoC.

Dette sier også litt om ineffektiviteten til x86. I single-thread ytelse så holder M1 godt følge med Ryzen 9 5950X, som bruker nærmere 50W strøm, M1 bruker mellom 7-8W.

Grafikkytelsen er også god. Apple banker både Intel og AMD sin integrerte grafikk. Ytelsen er til og med bedre enn maskiner med dedikert GPU (Radeon RX 560).

For å sitere AnandTech:

Quote

 

The M1 undisputedly outperforms the core performance of everything Intel has to offer, and battles it with AMD’s new Zen3, winning some, losing some. And in the mobile space in particular, there doesn’t seem to be an equivalent in either ST or MT performance – at least within the same power budgets.

What’s really important for the general public and Apple’s success is the fact that the performance of the M1 doesn’t feel any different than if  you were using a very high-end Intel or AMD CPU.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Stratos skrev (6 timer siden):

Dette er helt klart spennende. HAr bestilt meg en Macbook pro M1. Ser ut til at den duger til det aller meste jeg skal bruke den til. Stort sett det meste av relevante programmer begynner å bli klare i "universal" utgave for ARM. 

Jeg har tidvis vært ganske frustrert over at "raske" Intel-Maskiner (primært laptops) Sliter med helt enkle oppgaver, som f.eks livestreaming av video i OBS med litt prosessering etc. Håper denne kan gjøre jobben.

Kjøpte selv en Macbook Air M1 i dag (Eplehuset) til fruen. Jeg er imponert, denne saken sparker virkelig unna på alle områder. Ingen vifter og den blir ikke engang varm ved stor belastning. Ser virkelig frem til hva Apple får til fremover her, hadde jeg vært Intel eller AMD hadde jeg begynt å bli virkelig nervøs nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uGn skrev (17 timer siden):

Vet man med sikkerhet om alle 4 modellene av Air (2) og Pro (2) bruker samme versjon av M1 prosessoren?

De kjører samme prosessor, men på Macbook Pro er det en ekstra GPU core. Frekvens ser også identisk ut på alle.

Så for laptop er uten tvil Macbook Air den beste dealen. 15 timer mot 20 timer batteri på Pro, men ellers ser det veldig identisk ut utenom den ekstra GPU kjernen. Fruen (les: dronninga) bruker den til nettsurfing, e-post og hele enkle oppgaver. Alt på ny macbook air med M1 prosessor er raskere (oppstart av maskin, oppstart av programmer, bruk av programmer og generell brukeropplevelse). Apple M1 gjør en brutal overkjøring av Intel på alle områder (selv min 10core iMac Pro med Xeon klarer ikke stille opp mot Apple M1).

Egentlig er det bare å vente på at firma som Adobe komplierer opp sine programmer til å kjøre native M1 så er det egentlig ingen grunn å se tilbake på Intel de neste årene.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 minutter siden):

Nå dere sier at "man ikke kan kjøre virutualisering av Windows", hva legger dere i det? Fordi jeg kan fint kjøre VMWare Horizon fra iPad og iPhone f.eks. Vil ikke dette kunne fungere med de nye M1? Spør fordi jeg bruker dette hele tiden i jobben min 🤔

Om jeg har skjønt korrekt kan du fint kjøre virtuelle klienter fra M1 maskiner, men for å faktisk kjøre selve den virtuelle maskinen krever en omskrivning. Her er hva Parallels skriver:

https://www.parallels.com/blogs/parallels-desktop-apple-silicon-mac/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TGB skrev (9 minutter siden):

De kjører samme prosessor, men på Macbook Pro er det en ekstra GPU core. Frekvens ser også identisk ut på alle.

Den 8-kjerneren får man på Air også, kun entry-lever Air som blir levert med 7-core :)

TGB skrev (Akkurat nå):

Om jeg har skjønt korrekt kan du fint kjøre virtuelle klienter fra M1 maskiner, men for å faktisk kjøre selve den virtuelle maskinen krever en omskrivning.

Aha, det gir mening. Takk for oppklaring :) 

Lenke til kommentar

Den jeg kjøpte til fruen har 8 kjerner; som nevnt - eneste forskjell er GPU kjerner (en ekstra på pro). 

 

239058689_Skjermbilde2020-11-17kl_17_03_

Se også på resultat fra Geekbench; som du ser - ingen diff mellom Air og Pro på ren CPU:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/search?utf8=✓&q=macbook+m1

Noe avvik mellom frekvens på CPU er mest sannsynlig grunnet hvor mange andre prosesser som kjører på samme maskin (eventuelt backup osv). Den jeg har prøvd på endrer seg litt avhengig av hvor mye man kjører på den (ikke noen store endringer i frekvens).

 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...