Gå til innhold

TEST: Audeze LCD-GX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man først begynner på headset-galoppen så er det ikke så vanskelig å se for seg 10 000 for et headset..... heldigvis har de ikke implementert surround-biten fra Mobius, for da ville jeg vært fristet. Har kjørt mobius siden de kom ut nå og de er helt fantastiske. Det eneste headsettet som opprettholder hi-fi kvalitet på lyden over hele spekteret når man kjører surround.

Lenke til kommentar

Har faktisk bestilt meg disse, rett før denne artikkelen :D Vel, mtp prisen så har jeg spart mye i år pga korona, og 10k for et headset jeg kanskje aldri kommer til å bytte ut igjen er vel verdt pengene :) Noen kjøper ny mobil hvert år/2nd år til samme prisen, så er det ikke så "mye" alikevel :) Gleder meg!

Lenke til kommentar

Jaja... Man skal lese mye dumt her i livet.

Hva Mikkjell Lønning mener og synes om dette headsettet er meg totalt likegyldig.

Når skal folk forstå at lik som hva man liker av klær, kunst, interiør, bilde så er nå da for pokker også lyd høyst personlig.

Selv har jeg lyttet til LCD-GX og Mobius. Og etter min mening er de ikke hvert mer en 500 kroner.

"HVA!!!! HVORDAN KAN DU SI DET!!!"

Enkelt. Liker ikke lyden fra planarmagnetiske drivere.

Samme som folk sier om Martin Logan elektrostat høytalere. De som liker de skryter de opp i skyene og gir de 9 / 10 og 10 / 10 i score.

Jeg gir de 3 / 10 til 5 / 10 da jeg heller ikke er glad i lyden fra elektrostat.

Så totalt uinteressant å lese om "score" fra en jeg ikke kjenner eller vet smaken til. Eller.. vel.

Siden han gir disse 9 / 10 så er jeg villig til å vedde på at han også gir elektrostat 9 / 10.

Andre siden så hadde han nok gitt Tekton moab

3 / 10 til 5 / 10.

Så lag en enkelt "test" som inneholder pris, teknisk spec, hvor man kan lytte / kjøpe de. Og sleng med noen bilder så vi vet hvordan de ser ut.

Hva som er pluss og minus for Mikkjell Lønning er spør du meg totalt uinteressant.

Lyd, bilde og design er personlig. Slutt med de testene.

Lenke til kommentar

Så... Du vil ha tester som kun bruker tall/fakta som er helt objektive.. Vel det er ikke mye til en test, som skal gi et bilde av et produkt du ikke selv nødvendigvis har tilgang til å prøve før kjøp :D da blir det subjektivt. Og jeg håper alle er kritiske til hva man ser og leser, men det er opptil enhver. Det man bør gjøre er å søke flere kilder. Så i mitt tilfelle falt det på dette produktet etter å ha vært enig i tidligere kjøp med mediet som testet. Samt å ha sjekket flere kilder, og hørt ulike meninger. Så nei medier bør ikke slutte med tester som alltid blir farget i subjektivt meninger/preferanser. Det er opptil oss å være kritiske og søke andre/flere kilder. Når vi ikke selv kan gjøre opp en mening om noe vi ikke har selv. Det er ihvertfall mitt synspunkt :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen skrev (På 13.11.2020 den 8.47):

Hvis man først begynner på headset-galoppen så er det ikke så vanskelig å se for seg 10 000 for et headset..... heldigvis har de ikke implementert surround-biten fra Mobius, for da ville jeg vært fristet. Har kjørt mobius siden de kom ut nå og de er helt fantastiske. Det eneste headsettet som opprettholder hi-fi kvalitet på lyden over hele spekteret når man kjører surround.

Var med og backet Mobius prosjektet, og er helt ekstremt fornøyd med disse klokkene selv altså! Helt klart de beste jeg har brukt til spill og morro :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt!

Visst du ikke er interessert i hva andre mener og sier om et produkt, hvorfor er du her og leser hva andre mener og sier om et produkt?

Du har helt rett i at man skal lese mye dumt her i livet. Din kommentar topper listen over idiotiske ting jeg har les her på forumet på lenge.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Ludo^.^ Poenget her er at WigNut ikke interesserer seg for produktet, men kun ønsker å fortelle alle at han/hun ikke er interessert i produktet. Det for meg er lite konstruktivt, både for tråden og leserne, særlig da mange (meg selv inkl.) åpner tråden her i håp om mer info og/eller kanskje erfaringer om nettopp disse hodetelefonene, men denne gangen fra brukerne på diskusjon.no. Så får du beklage at dette er «det dummeste du har lest på lenge», men jeg kicker litt på slike poster

EDIT: det er mulig du retter kommentaren din til WigNut, men siden du ikke sitérer denne brukeren, så antar jeg at det er meg du snakker til :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
WigNut skrev (På 13.11.2020 den 21.02):

snip

Det er en test, om så lyd er subjektivt er jo alt annet av underholdningsmedia og subjektivt, så da kan vi bare slutte å anmelde alt en ikke kan ha en helt objektiv holdning til, som gjelder svært lite her i verden, det aller meste har subjektive kvaliteter. 

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med det du sier Lush at man skal være kritisk og finne flere kilder.

Til Ludo og bshagen.

Ser dere begge misset tildels poenget.

Jeg er langt over middels glad i lyd. Jeg leser tester og hva folk anbefaler på lydforum etc etc.

Mitt poeng er at DENNE testen skrevet av Mikkjell Lønning er ekstremt dårlig. Gir meg et par bilder av de, men info / beskrivelse er fraværende til så mangelfull det er trist.

Og komme med uttalelser som:

Quote: "LCD-GX er det beste av det beste for dei som har pengar nok. Det er det lite tvil om."

Er jo helt på trynet når det gjelder lyd. Nei disse er så langt ifra det beste for de som har penger. Et sett som slår disse på alle plan er f.eks HIFIMAN Anada. Skal du enda lengre opp er det et enkelt valg og det blir Stax SR-L700MK2 greit de koster et par lapper mer men du verden de spiller også LANGT mer åpent og maler en svart bakgrunn mye bedre en Audeze.

Dette var bare to eksempler fra to andre aktører som kjører samme "film" løsning som Audeze. Tar man med alle løsninger så til mine ører faller LCD-GX ekstremt langt bak.

Grunnen er like enkel som for de som elsker elektrostat. Er som regel elsk eller hat.

De som liker lyden fra Martin Logan elektrostat vil også foretrekke planar løsning.

Til mine ører vil jeg si at lytter jeg kun til vokal uten noen form for instrumenter så er elektrostat best.

Slipp inn et instrument og elektrostat faller bakerst i køen.

Så skal du ha et sett hodetelefoner finnes det et hav der ute som er mye bedre en disse som skribenten mener er de beste for de som har penger nok.

Gå og lytt da lyd er høyst personlig. Og jeg mener nå at har du gått til innkjøp av LCD-GX så kom deg til en plass som selger HIFIMAN og lytt til Anada, så kan det fort hende at LCD-GX blir retunert.

Annen ting er at det ikke er noen form for spesifikasjoner listet opp i denne "testen" noe som vitner om litt latskap og som igjen da kjør testen mindre seriøs.

Som en sidenote så er det lov i Norge å ha totalt andre meninger og det er lov å poste / si det.

Jeg er TOTALT uenig med det Mikkjell Lønning skriver og mener. Ja min første post kunne kanskje vært mer konstruktiv.

Men Mikkjell Lønning bør kanskje vurdere å skrive på en annen måte når det kommer til lyd tester og ta hensyn til at lyd er individuelt.

Samme som når jeg skulle gå til anskaffelse av nye høytalere til stuen så hadde prøvde jeg vel 14 par hvis jeg husker riktig. Hadde da også et par av de "beste i verden bla bla bla" som f.eks Bowers & Wilkins 802 D3.

Joa i min stue mot min elektronikk så spilte de ekstremt analytisk og korrekt, men hadde 0 morofaktor.

Testet også Martin Logan Expression ESL 13A som mange har hyllet som et must å ha eid å lyttet til. Ble mildt sagt ekstremt skuffet å stoppet å lytte til de ett knappe en time.

Igjen ment som et eks. der mange mener at "å det beste noen sinne" mens for meg så ble det bare en eneste stor skuffelse.

Så bshagen: jeg gjør det for jeg finner lyd interessant og det er en hobby / lidenskap

Ludo: Mulig min første post var krass eller off point, Men regnet med at når noen lager en test så inneholder den din personlige mening så vel som at må ha et åpent sinn så man skriver til massen og ikke bare de som har de samme ørene som du (tester)

Lush svarte fornuftig og godt. Og håper han går å lytter til HIFIMAN Anada før muligheten til å returnere Audeze går ut da han liker lyden fra elektrostat / planar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bare å sette å dra elektrostater og planarmagnetiske hodetelefoner under en kam heller. Jeg har begge deler i dag, en Audeze LCD-3 og en greit moddet Koss ESP-950 elektrostat. Har og tilbrakt en del tid med et STAX SR-L300 med en stax driver i rundt samme prisklasse jeg ikke husker eksakt modell på i hodet nå. Samtlige elektrostatene er noen helt andre beist enn hva Audeze LCD-3 er med hver sine kvaliteter og nesten ikke sammenlignbare etter min mening. I tillegg til disse så er min daily driver de siste årene vært et Sennheiser HD800S som er en dynamisk hodetelefon. Så her har du et eksempel av en som setter pris på både kvaliteten til dynamiske hodetelefoner, elektrostatiske hodetelefoner og planarmagntiske hodetelefoner :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WigNut skrev (12 timer siden):

Og komme med uttalelser som:

Quote: "LCD-GX er det beste av det beste for dei som har pengar nok. Det er det lite tvil om."

Er jo helt på trynet når det gjelder lyd. Nei disse er så langt ifra det beste for de som har penger. Et sett som slår disse på alle plan er f.eks HIFIMAN Anada. Skal du enda lengre opp er det et enkelt valg og det blir Stax SR-L700MK2 greit de koster et par lapper mer men du verden de spiller også LANGT mer åpent og maler en svart bakgrunn mye bedre en Audeze.

Dette er en test av GAMING headsett.

Uttalelsen er at audeze har det beste gaming headsettet.

 

Ananda og stax har ikke mikrofoner.

Stax krever en egen strømforsyning.

Osv.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Husker ikke hvordan jeg kom inn på artikkelen men trodde jeg kommenterte noe nytt, ikke noe fra over et år siden. Lar uansett følgende stå.

"Best" er ganske subjektivt når det kommer til lyd, og man kan fint ha flere hodetelefoner og DAC/amp-er som gir en annen lyd alt etter hva en selv føler for i en gitt situasjon. Prisen kan klart være en begrensende faktor men hvis man er villig til å gi 10k for hodetelefoner med "nøytral" lyd, noe strider mot hva "gaming-lyd" ofte er, så regner jeg med at man gjerne kan bruke mer på enda bedre hodetelefoner og bedre DAC/amp. Skal ikke påstå at jeg har prøvd de som er nevnt i artikkelen da er jeg fornøyd nok med MrSpeakers (Dan Clark Audio) Ether C som gir en fantastisk ren og nøytral lyd, gitt at det er kombinert med "riktig" DAC/amp. Den har riktignok ikke mikrofon innebygd men istedet har jeg en ekstern mikrofon (Audio-Technica AT2020USB+). Har en ekstern DAC som er noen tusen kroner billigere enn en annen jeg har, som gir meg renere og mer nøytral lyd, så det er klart ikke gitt at høyere pris betyr bedre utstyr. Kan også være at jeg personlig liker den lyden uten at det nødvendigvis er god lyd for andre.

Grunnen til at jeg mener at noen av kommentarene rundt dette er gyldige selv om de kanskje er litt for mye, er at artikkelen sier ting som "tidenes beste gaminglyd", "utan tvil det beste headsettet me har testa", "dette er det nærmaste ein kjem naturleg lyd" og nevner så vidt ekstern DAC nesten som om det er helt valgfritt uten betydelige konsekvenser annet enn at fotsteg spesifikt i spill kan forbedres med ekstern DAC (ble det testet?). Det virket ikke som at det ble testet med en skikkelig DAC men i stedet plugget rett inn i hovedkortet.

Personlig er det ikke vanskelig å forstå at folk kan ha problemer med artikkelen.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...