Gå til innhold

Regjeringens støtte til artister som har tapt inntekter under corona


Thorny

Anbefalte innlegg

Politikere elsker å menge seg med kjendiser. Spesielt Abid Raja. Og nei dette har ikke noe med hudfargen å gjøre. Den forrige MI filmen som ble spilt inn på prekestolen, i filmen var det India. Dårlig norges reklame. 

https://www.vg.no/rampelys/film/i/Kv9On6/preikestolen-lagt-til-india-i-ny-mission-impossible-film

72847867.jpg.bfb7c869f78aa93c5b76e2d24891cda4.jpg

 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er naturlig at rike også skal få støtte av NAV, siden de er skattebetalere som alle andre. De betaler vel også gjerne mye mer skatt enn folk som ikke tjener så mye.

 

Men reglene må være like for alle, og de burde bli begrenset til maksbeløpet på 6G slik som alle andre arbeidstakere. Det gir ikke mening om du blir permittert fra en jobb der du tjener 5mill så skal du få 600.000 i året, men om du mister 5mill i inntekt som artist så skal du plutselig få mye mer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (18 minutter siden):

Man fikk ikke utbetaling før i mai/juni

det gjaldt også de som ventet på dagpenger fra NAV. noen ventet fortsatt i august.

de kunne søke om et forskudd, men det blir fratrukket senere. Men du kan ta deg rakker'n på at kontantsummen som kunst/frilansere har fått, aldri vil bli krevd tilbake, uansett omstendighet.

Det jeg tror mange reagerer på, er at "vanlige folk" blir millimeter-målt på hva de har tjent tidligere, får ikke ett øre mer enn de har slitt for, må si ja til enhver jobb som tilbys, mens mange såkalte kunstnere/frilansere kanskje verken oppgir inntekt eller betaler skatt, ikke registrert næring, ikke ansatt, slipper unna å ta en normal jobb som alle andre må finne seg i, og så ser vi at staten drysser ut penger til denne gruppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 20.11.2020 den 22.13):

Det jeg tror mange reagerer på, er at "vanlige folk" blir millimeter-målt på hva de har tjent tidligere, får ikke ett øre mer enn de har slitt for, må si ja til enhver jobb som tilbys, mens mange såkalte kunstnere/frilansere kanskje verken oppgir inntekt eller betaler skatt, ikke registrert næring, ikke ansatt, slipper unna å ta en normal jobb som alle andre må finne seg i, og så ser vi at staten drysser ut penger til denne gruppen.

Det tror jeg også mange reagerer på, men det gjelder nå heldigvis svært få hvis du tenker på disse artistene som faktisk har mye penger. Jeg tror mange sitter med en feilaktig illusjon om at musikere og kjente artister i Norge er generelt "rike" eller lever i en slags "luksus". Dette gjelder ikke mange av dem, for tro meg, de fleste har ikke en inntekt på over en halv million i året selv om det tilsynelatende ser slik ut fra utsiden. Mesteparten av overskuddet går som hovedregel nedover i systemet.

Uansett, vi er nok så og si enige om prinsippene her, men jeg mener du bommer med "såkalte kunstnere/frilansere" kommentaren. Hva er egentlig "såkalte" i denne sammenhengen? Dette er jo for det aller meste helt vanlige folk med vanlige liv det også, som har havnet uten inntekt i denne perioden slik mange andre har.

Hvorfor skulle ikke disse betale skatt, de må da betale skatt som alle andre næringsdrivende enten det er gjennom AS som selvstendig? Du får det til å høres ut som folk som jobber innen kultur eller andre relaterte ting ikke har "ekte" jobber, en holdning jeg synes er veldig spesiell men overraskende utbredt.

Er det å jobbe som for eksempel fotograf, lysmester, lydtekniker, grafiker, kunstner, koordinator, sjåfør, catering, rigger, skuespiller eller make-up artist ikke ekte ærlige jobber som alt annet? Hvorfor skulle det være noe mer problem for folk i disse yrkene å "ta til takke" med det du kaller "normal jobb" enn for andre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Er det å jobbe som for eksempel fotograf, lysmester, lydtekniker, grafiker, kunstner, koordinator, sjåfør, catering, rigger, skuespiller eller make-up artist ikke ekte ærlige jobber som alt annet ...


Nå er det altså ikke disse som får denne statsstøtte, de er underlagt andre ordninger, som alle andre arbeidstakere og næringsdrivende i Norge.

Selv om disse kunstnerne og musikerne hevder at pengene betales nedover i systemet, så sier altså Kulturdepartementet det motsatte, at disse pengene går til å dekke tapet til artistene og arrangørene, de er ikke ment for å erstatte lønn til arbeidsledige kulturmedarbeidere.

Poenget var vel at artister burde behandles likt som andre kulturarbeidere, og for den slags skyld, alle arbeidere i andre bransjer også.
Har de ikke mulighet til å jobbe, så får de gå på NAV, som andre må.

De fleste av disse har hatt personlig inntekt på millioner av kroner de siste årene, å lider ingen nød, likevel får de store millionbeløp i støtte.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Det burde ikke være noe støtte. Mange bransjer blir ulønnsomme over tid og da får man finne på noe nytt eller omstrukturere.

Det meste som går konk i disse tider er slikt som man egentlig ikke trenger. Den beste musikken er allerede laget, så artister trengs ikke.

Jeg savner utenlandske festivaler med titusener av mennesker, men hvis noen sa at det aldri igjen kom til å bli holdt så hadde det ikke vært et problem.

Hvis man skal drive business får man velge noe som holder seg uansett situasjon. For eksempel må folk alltid ha klær på kroppen og mat i magen, mens drinker til 140 kr stk på byens buler er helt unødvendig. Fint om mange utesteder går på en smell nå, for da slipper folk fear of missing out og greier seg å holde seg hjemme på helg. Hvis det ikke er noe uteliv kan man heller ikke gå glipp av noe, fantastisk.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Det burde ikke være noe støtte. Mange bransjer blir ulønnsomme over tid og da får man finne på noe nytt eller omstrukturere.

Det meste som går konk i disse tider er slikt som man egentlig ikke trenger. Den beste musikken er allerede laget, så artister trengs ikke.

Jeg savner utenlandske festivaler med titusener av mennesker, men hvis noen sa at det aldri igjen kom til å bli holdt så hadde det ikke vært et problem.

Hvis man skal drive business får man velge noe som holder seg uansett situasjon. For eksempel må folk alltid ha klær på kroppen og mat i magen, mens drinker til 140 kr stk på byens buler er helt unødvendig. Fint om mange utesteder går på en smell nå, for da slipper folk fear of missing out og greier seg å holde seg hjemme på helg. Hvis det ikke er noe uteliv kan man heller ikke gå glipp av noe, fantastisk.

Du kommer i hvert fall inn på en interessant problemstilling.  Gjengs økonomisk tenkning tar ikke hensyn til hva som er meningsfult. Er du en vinner innen f.eks. manikyr så er du liksom en "verdiskaper" og fortjener tilgang til sivilisasjonens arv   - og taper du så er du en "snylter" som må settes under administrasjon og risikerer å miste din sosiale identitet.  Hvem som er vinner eller taper er gjerne et spørsmål om flaks.

Du blir ansett som dum dersom du på noen måte hevder at gjengs økonomisk tenkning bør kompletteres. Ideologi kommer først. Kommer ikke folk i arbeid ved å true dem med et NAV-regime - så er det bare å true dem hardere 🙂 Dette gjelder selvsagt bare vanlige folk - ikke kjendiser med mikrofon-stativ og som en vil holde seg inne med.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Kommer ikke folk i arbeid ved å true dem med et NAV-regime - så er det bare å true dem hardere 🙂 Dette gjelder selvsagt bare vanlige folk - ikke kjendiser med mikrofon-stativ og som en vil holde seg inne med.

Det er bare kjendiser eller de kuleste/sleipeste i klassen innad i miljøet som "nyter godt" av disse midlene. Høyreregjeringen satser på dem som fortsatt vil være artister etter at korona er over, på samme måte som det vurderes pengestøtte til andre bedrifter. Søkerlisten har vært full av kjente og etablerte kunstnere i hele landet opp til pensjonsalder. Det forteller hvor hardt pandemien rammer og hvor stor konkurransen er om midlene.
Størsteparten av kunstnerne får hverken stipend eller lønnskompensasjon. Mange havner til slutt på NAV, helt til siste livsgnist er fjernet. Etterpå blir det sykekassen 🤢

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Artister trenger ikke være rammet av situasjonen. De kan strømme fremføringer og prate med fans på Twitch eller YouTube. Hvis de er av et visst kaliber burde det ikke være noe problem å få inn cash. Først får de seere fordi de allerede har et navn/brand som er kjent og så får de seere fordi seere drar dit hvor det allerede er seere.

Når jeg hører at næringslivet vil ha støtte, ser jeg for meg surpomper som setter seg godt til rette i en stol og legger armene i kryss. "Det funker ikke for oss mer, nå må vi få støtte."

Lenke til kommentar

Kvalmt at de her artistene skal ha millioner når ansatte rundt om så vidt klarer seg med permitterings penger.

Artistene burde ikke få noe mer en levekostnader dekt som alle andre.

Artister har også arenaer som Twitter,Instagram, Facebook der de kan tjene mye penger og som nevnt over her live gjennom streaming.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Subara said:

Det er bare kjendiser eller de kuleste/sleipeste i klassen innad i miljøet som "nyter godt" av disse midlene. Høyreregjeringen satser på dem som fortsatt vil være artister etter at korona er over, på samme måte som det vurderes pengestøtte til andre bedrifter. Søkerlisten har vært full av kjente og etablerte kunstnere i hele landet opp til pensjonsalder. Det forteller hvor hardt pandemien rammer og hvor stor konkurransen er om midlene.
Størsteparten av kunstnerne får hverken stipend eller lønnskompensasjon. Mange havner til slutt på NAV, helt til siste livsgnist er fjernet. Etterpå blir det sykekassen 🤢

Jeg lurer på om mange vanlige folk som i år har måttet begynne å selge unna eiendeler for etterpå å kunne ha tilgang til sosial-støtte. Noen sykdoms-forløp hører gjerne med i slike sammenhenger.

Med "vanlige folk" menes her folk som de fleste kan identifisere seg med. Er det ikke slik at enkelte kan få 100.000 kr for en fiolin? Det blir mat på bordet i flere måneder . For ikke å snakke om familiehytta og bilen, selvsagt. . Jeg tenkte selv på å utnytte at rammede må selge hytta si siden jeg har spart mye penger under denne pandemien. Bare tulla 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (8 timer siden):

Jeg lurer på om mange vanlige folk som i år har måttet begynne å selge unna eiendeler for etterpå å kunne ha tilgang til sosial-støtte. Noen sykdoms-forløp hører gjerne med i slike sammenhenger.

Med "vanlige folk" menes her folk som de fleste kan identifisere seg med. Er det ikke slik at enkelte kan få 100.000 kr for en fiolin? Det blir mat på bordet i flere måneder . For ikke å snakke om familiehytta og bilen, selvsagt. . Jeg tenkte selv på å utnytte at rammede må selge hytta si siden jeg har spart mye penger under denne pandemien. Bare tulla 🙂

En Stradivarius er nok verdt ganske mange penger. Men de som kjøper fiolinen bør vente med å selge noen år, for nå går antikviteter på billigsalg. Men det er klart, dette er tiden for krigsprofetører 🙂

Man kan selvfølgelig lure på hvorfor kjendiser som Alan Walker, Odd Nordstoga og Kurt Nilsen har behov for statstøtte. Særlig hvis de har sponsorer i ryggen. Julen blir ikke det samme uten at bla Kurt Nilsen ringer den inn, så det er trygge kort å satse på for kulturministeren. Man må ikke glemme at artistene også setter mange andre i aktivitet. Hele tellekorpset bak og lokalene (ev. barene) står i fare for å gå konkurs ved avlysing. Å holde det oppe å gå koster mindre enn at enda flere ender opp i NAV-køen, med fare for ikke å få startet opp igjen etter pandemien.

Selv om mange nordmenn fortetrekker å gå på ski på hytta eller dra på fotballkamp å drikke øl - ofte menn - mener jeg vi bør støtte kulturlivet her i landet for fortsatt å være en sivilisert nasjon. Det gjelder ikke bare popstjernene - også dansere, forfattere, folkemusikere, filmskapere etc. og ikke minst institusjonene som går av gårde med mesteparten av midlene.

De som tror artister og kunstnere aldri har trengt å gjøre et "vanlig dagsverk" og lever i sus og dus kjenner nok ikke bransjen. Kjendiser og dyktige artister som har hatt flaks, må også jobbe hardt for å beholde populariteten og dermed inntekten.

Det vanligste er å være på kontinuerlig jakt etter brødjobber. Så får man håpe at brødjobben kvalifiserer til dagpenger.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At alle skal få like offentlege tilbod uavhengig av formue er ein viktig del av å oppretthalde tilliten til skattesystemet.Om dei rikaste berre er med på å betale for offentlege goder i form av skatt, men aldri får ta del av dei offentlege godene fordi dei har råd til betale det sjølv, så hadde dei heller ikkje vært interessert i å betale skatt og ville enten ha jobba for å endre regelverket i sin favør eller at dei hadde rømt landet for å sleppe skatteplikt.

Det som kritikken går på er at enkelte kulturarrangement som til dømes og konsertar med kjente (og rike) artistar har fått støtte som andre i samfunnet ikkje har fått. Det folk er særleg kritiske til er at det er akkurat disse kulturtilbuda som mange antek har god nok økonomi til å tole ei dårleg periode som får pengane, medan smalare kulturtilbod og tilsette som jobbar i kullisene ikkje får eiga støtte.
Ein annan kritikk av ordninga har vært at det blir ført for dårleg kontroll med kvar pengestøtta tek vegen. Ein del av tilskuddet har nok gått rett til investorane som utbytte i staden for å betale artistane nok til at dei kan fortsette i yrket nok ei stund til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 22.11.2020 den 12.38):

Artister trenger ikke være rammet av situasjonen. De kan strømme fremføringer og prate med fans på Twitch eller YouTube. Hvis de er av et visst kaliber burde det ikke være noe problem å få inn cash

Var med å arrangere en livekonsert på nett i starten av pandemien og alle fikk betalt. Det gikk litt i minus men produksjonsselskapet tok kostnaden fordi de hadde en sponsor.

Dette er først og fremst en inntektsmulighet for de aller største artistene, men det eliminerer en hel rekke underleverandører og yrkesgrupper over tid  - som er blant de som sliter mest nå under pandemien uten jobb å gå til.

Det er disse det er viktig at får støtte slik som f.eks reisenæringen og andre gjør, slik at de ikke havner helt på skakka og arbeidsplasser forsvinner permanent etter pandemien når inntektsgrunnlaget kommer tilbake. Siden det også er bransjer i bred vekst er det viktig for samfunnet å hindre at tilbakegangen blir for stor. Da vil kompetansen forsvinne og ledigheten øke. 

@The Avatar med et strålende innlegg jeg stiller meg helt bak, dette er akkurat hva jeg også tenker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
ScandiFlick skrev (30 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan vi som befolkning kan sitte å se på at dette skjer. Dette er ikke tilltak, det er missbruk av statlige midler. 

Vi må jo ha artister som kan underholde oss når pandemien er over, eller?

Om dette provoserer folk, anbefaler jeg dere å ta en titt på hva kulturrådet foretar seg i løpet av et år. Sløseriombudsmannen har mye om dette. Lenke til profilen hans.

Lenke til kommentar
ScandiFlick skrev (5 timer siden):

... og antar at kurt er en av de som skal ha størst del av denne kaka. 


Ut i fra det regnskapet, er det vel verre at det skulle bli igjen i overkant av fem millioner som gikk rett til Tune-In, til "diverse utgifter", som i hovedsak nok betyr rett i lomma til eierne, Jan Fredrik Karlsen og Petter Stordalen, to personer man skulle anta hadde nok som det var?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...