Gå til innhold

Jordas ressurser for i år er brukt opp


Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/norge/rapport_-jordas-ressurser-for-i-ar-er-brukt-opp-1.14641222

Er vi virkelig ved verdens ende, i år også??

Hvis vi elegant hopper over det faktum at det ikke eksisterer noe forbruk i denne naturen, er det virkelig nødvendig med slike påstander nå i vår tid, fremdeles, offisielt presentert av folk som angivelig bør uttale seg om dette?

Hvis vi f.eks. ser på maten i butikkene, som vel er de ressursene vi trenger mest, så dekker ikke dette engang 1 promille av det totale antall matvarer som er der ute, så hvordan kan vi nå ha brukt opp jordens matressurser f.eks.??

Selv så ser jeg mat gatelangs store deler av året, mat som er sunn og naturlig men ikke i bruk, finnes ikke i butikkene. Vi lærer at selv de matvarer som slipper ut i butikkene er bare rundt 30% av det totale i systemet, resten blir kastet selv om dette er brukbar mat.

Er det virkelig nødvendig med slike påstander i offisielle media nå i dag? Er dette useriøst?

Endret av Shifu77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi må stemme Rødt og få innført planøkonomi, sånn at vi fjerner dette presset om å hele tiden produsere mere og tjene mere penger. Vi må balansere ting ut. Rødt og grønt må være den største styrekraften, så kan litt konkurranse innimellom være det som skaper nyvinning. Vi kan ikke ha det sånn som det er i dag, hvor grensene hele tiden skal presses. Vi må tenke mer helhetlig og i tråd med bærekraft og natur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Shifu77 skrev (På 12.11.2020 den 0.47):

https://www.nrk.no/norge/rapport_-jordas-ressurser-for-i-ar-er-brukt-opp-1.14641222

Er vi virkelig ved verdens ende, i år også??

Hvis vi elegant hopper over det faktum at det ikke eksisterer noe forbruk i denne naturen, er dette virkelig nødvendig med slike påstander nå i vår tid, fremdeles, offisielt presentert av folk som angivelig bør uttale seg om dette?

Hvis vi f.eks. ser på maten i butikkene, som vel er de ressursene vi trenger mest, så dekker ikke dette engang 1 promille av det totale antall matvarer som er der ute, så hvordan kan vi nå ha brukt opp jordens mastressurser f.eks.??

Selv så ser jeg mat gatelangs store deler av året, mat som er sunn og naturlig men ikke i bruk, finnes ikke i butikkene. Vi lærer at selv de matvarer som slipper ut i butikkene er bare rundt 30% av det totale i systemet, resten blir kastet selv om dette er brukbar mat.

Er det virkelig nødvendig med slike påstander i offisielle media nå i dag? Er dette useriøst?

...

Linje 3 i artikkelen:

Vi forbruker naturressurser 1.75 ganger raskere enn naturen bruker på å regenerere disse naturressursene.

...

Og det er egentlig alt du trenger å vite.

Et tre bruker tjue år på å vokse til optimal høyde for felling.
Vi planter ikke nok trær, og hogger dem ned for tidlig -- og hogger i stedet ned gammel skog som ikke er plantet.

Vi bruker kunstgjødsel fordi det ikke finnes tilgang til nok naturgjødsel -- og er totalt fucka og kommer til å oppleve sult og ekstrem økonomisk nedgang om vi ikke får kjøpe eller produsere kunstgjødsel.

60% av dyrelivet på jorden er utryddet de siste 50 årene.
Det er en trend som åpenbart er litt skummel.

...

Det som er mest skremmende er hvordan folk er i stand til å ignorere problemene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 11/14/2020 at 9:12 AM, Red Frostraven said:

Linje 3 i artikkelen:

Vi forbruker naturressurser 1.75 ganger raskere enn naturen bruker på å regenerere disse naturressursene.

...

Og det er egentlig alt du trenger å vite.

Hmm, nå er det jo nettopp ordet "forbruk" som saken gjelder her, dette eksisterer ikke i naturen, så hvordan kan det ha seg at folk fremdeles bruker dette uttrykket?

Vi lærer av termodynamikkens første lov at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, den kan kun omdannes fra en form for energi til annen form for energi, så hvorfor snakker vi da fremdeles om dette?

Som f.eks. maten du spiser, skal ut igjen, gjennom både avføring, pust osv, den blir ikke "borte", den blir bare omdannet til en annen form, som igjen skal bli til næring for jorden, som igjen gir næring til vekstene, som igjen gir næring til dyrene, som igjen skal dø en dag og tilbake i jorden som igjen blir til næring for jorden og alt det der.

Så hvorfor er dette fremdeles noe som er en sak i dag?

 

On 11/14/2020 at 9:12 AM, Red Frostraven said:

Et tre bruker tjue år på å vokse til optimal høyde for felling.
Vi planter ikke nok trær, og hogger dem ned for tidlig -- og hogger i stedet ned gammel skog som ikke er plantet.
 

Joda, vårt "økonomiske" system lager jo mer enn nok av disse problemene, trass i at vi ved enkle grep har løst dette for lenge siden.

Som de som jobber i allefall innen trefelling i nordeuropa, så har vi løst dette såre enkelt, rett og slett ved å ikke bare jevne hele områder for skog, men heller bare tar de største og lar de minste stå igjen, og i løpet av 20år så er det i nordeuropa i allefall, mere skog når de kommer tilbake etter 20år for å felle på nytt enn når de startet.

Saken løst, men tydeligvis ikke innført i global skala..

 

On 11/14/2020 at 9:12 AM, Red Frostraven said:

Vi bruker kunstgjødsel fordi det ikke finnes tilgang til nok naturgjødsel -- og er totalt fucka og kommer til å oppleve sult og ekstrem økonomisk nedgang om vi ikke får kjøpe eller produsere kunstgjødsel.

Javel?

Snakker du da om matvarene i "systemet" som jo er mindre enn 1 promille av det totale, eller om de ca 99,99% av alt det andre som lever fritt i naturen uten noen form for inngrep fra mennesker?

 

On 11/14/2020 at 9:12 AM, Red Frostraven said:

60% av dyrelivet på jorden er utryddet de siste 50 årene.
Det er en trend som åpenbart er litt skummel.

Tja, skummelt vil jeg ikke si. Som også dette med "forbruk" så syntes jeg dette er en avsporing, selv om det i og for seg er rett, men dette har jo holdt på i milliarder av år nå, så dette er jo ikke noe nytt, det er slik naturen fungerer.

 

On 11/14/2020 at 9:12 AM, Red Frostraven said:

Det som er mest skremmende er hvordan folk er i stand til å ignorere problemene.

Jo, men enda mer problematisk er vel at folk ikke forstår hva som er problemene, noe jeg syntes spesielt denne artikkelen beviser, når media nærmest konstant hauser opp om ting som ikke engang eksisterer og folk tror på det..

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Red Frostraven skrev (På 14.11.2020 den 9.12):

Det som er mest skremmende er hvordan folk er i stand til å ignorere problemene.

Og hvor mye ville det hjulpet om (hypotetisk sett) alle! mennesker på kloden (eller de av relevans -etter din mening), hadde tatt disse problemene til følge og på fullt alvor, og med største seriøsitet og til punkt & prikke hadde fulgt idealprogrammet(?) etc.etc.? 
Hva konkret måtte de gjort, i hvilket tidsperspektiv, og hadde det beviselig(?) blitt bra/bedre(?) for alle (flere/de fleste?) da? 
 
Nei, jeg blir ikke skremt av ull, tåke, dis.., men jeg må innrømme (som et slags fakta) at det er enkelt å ignorere øvrige omgivelser om jeg befinner meg i ull, tåke dis... 

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (På 14.11.2020 den 8.46):

Vi har da vann nok 🙂

Sant, spørsmålet er vel bare om det er "rent og anvendelig nok", og om det befinner seg på "rett lokasjon" :) 
Men, om vannet fra en asteroide.. er så rent... etter å ha blitt fraktet til denne planeten, kan også være sin sak.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Frank Olsen skrev (På 14.11.2020 den 8.46):

Vi har da vann nok 🙂

Her nå ja. Men i verden ikke!

Sjelden jeg bruker utropstegn i det hele tatt, og jeg er vanligvis ganske nøktern ift klimasaken.

Men: etter å ha sett denne dokumentaren på NRK Til siste dråpe ble jeg ganske satt ut.
Oj oj sier jeg . Dette er en must see dokumentar, om hvordan ferksvann er i ferd med å forsvinne med rekordfart. Der er et enormt sug, og viktigheten av regnskoger er mye større enn jeg var klar over.
Hvis man ikke har sett den dokumentaren, andbefaler jeg serkt å gjøre det. Særdeles skremmende rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...