Gå til innhold

Hjelp til planlegging av nettverk i helt nytt hus


Niram

Anbefalte innlegg

Hei,

Tittelen sier det meste. Vi holder på å bygge ny enebolig (ferdig fra boligleverandør typ "nøkkel i døra"), og i den forbindelse ønsker jeg at det skal være godt rustet med tanke på nettverk. Jeg er relativt nerdete av meg og setter veldig stor pris på et stabilt, raskt nettverk. Når det er sagt har jeg fryktelig lite greie på akkurat nettverk, så her trenger jeg bistand til hva slags utstyr man trenger og hva man faktisk må sørge for. Jeg har en del hjemmekontor, spiller en del pc/konsoll og har et par små barn som sikkert også kommer til å trives godt på nett etterhvert.

Vi skal i møte med elektriker på et litt senere tidspunkt (vi er ca på ringmur-stadiet nå), og det er vel her jeg bør stille godt forberedt? Tenker i utgangspunktet noe sånt som dette:

  • Teknisk rom/bod tilknyttet bad 1. etg: Her ser jeg for meg fiber-hjemmesentralen skal være, og at fiberen kommer rett gjennom yttervegg her. Så tenker jeg at jeg vil ha dobbelt nettverksuttak på alle soverom, samt i begge stuer hvor TV er planlagt.
    • Må man da legge trekkerør fra boden til hvert enkelt rom (dobbel nettverkskontakt)? Kan jeg f. eks ha en ruter stående i stua i 2 etg, kablet fra hjemmesentral? (eller er jeg på bærtur). Jeg ønsker at PC-er, spillkonsoller, tv-er etc skal være kablet for best mulig tilkobling, så kan WIFI være forbeholdt laptoper, smarttelefoner, ipader etc. Jeg ønsker også god wifi-dekning i hele huset.
  • Elektriker skal legge fiberen til husvegg, er det da bredbåndsleverandør som tar det gjennom veggen og kobler til alle nettverkspunktene?
  • Hvis jeg f. eks har 4 enheter i tv-benken som skal på nett, vil det da være en OK løsning med en nettverksswitch i benken der?
  • Er det slik at elektriker er godt kjent med og fikser dette?
  • Hva kan man regne med prismessig for et slikt opplegg - bestilt fra elektriker?
  • Andre ting jeg eventuelt trenger å tenke på i forbindelse med dette? Mesh/ikke mesh?
  • Tips til nettverksutstyr? Trenger ikke i entusiastklassen, men vil heller ikke ha noe ræl jeg ikke blir fornøyd med.

Huset er over 2 etasjer og ca 175kvm totalt. Legger ved plantegninger så det er enklere å se hva jeg tenker. Jeg har markert med rødt der jeg ser for meg at fiber kommer inn i underetasjen (strømskapet er markert rett utenfor veggen). Videre har jeg markert med gult der jeg ser for meg nettverkskontakter.

Håper noen har noen gode innspill og tips. Takk!

Underetasje: 

uetg_nett.png.d4150b363a95fda6c7e3db0dde3a1445.png

 

2. etg/hovedetasje:

2etg_nett.png.fe3c6e8b3f6d3a5149e51d485f22ca93.png

Endret av Niram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å få på plass kablet nett "både her og der" høres ut som en god ide. Om det er nødvendig med dobbelt i alle soverom er blir vel individuelt, men prisforskjellen burde i utgangspunktet være ganske liten. Hos enkelte leverandører kan dobbelt være en fordel med tanke på IPTV og kjøre IPTV og internett separat - noe i hvert fall Altibox har lagt opp til hvis du skal bruke egen ruter og ha deres ruter i bromodus.

Hvilken nettleverandør er det snakk om?

Spørsmål er kanskje også om det er plasser hvor det er lurt å henge wifi-aksesspunkt - f.eks. som er en del av et mesh - og at man der har både nettverk og strøm. Det kan jo i teorien være i taket noen steder. Litt avhengig av hvilket wifi-utstyr man kjøper. Husk at det kan være stor forskjell på wifi-egenskapene for noe som er tenkt å monteres på vegg og noe som skal stå flatt eller henge i tak. Eks. ta en titt på denne, som oppsummerer problemet ganske kort: 

Eksempelvis er det de som kjøper veggfester for Google WiFi der de plasseres "stående" på vegg, hvilket blir feil i forhold til hvordan antennene i de er konstruert.

Når man her fra starten kan tenke plassering, kan det være ganske langt man kommer med omså bare to aksesspunkter i et slikt hus.

For min egen del har jeg selve ruteren stående i teknisk rom også, og så kjører jeg en separat løsning for wifi egentlig (da med et mesh-kit som støtter aksesspunktmodus, slik at de ikke blir stående som "ruter bak ruter").

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vil anta at det ikke brukes betong i etasjeskiller, så slik jeg ser på tegningene dine, så vil jeg gjette på at det vil holde med et bra aksesspunkt.
Det ideelle vil nok være et aksesspunkt montert i tak i 2. etg, og da midt i etasjen. Ved "riktig" utstyr, så kan accesspunktet kjøre power over ethernet, så det er nok med bare et patchepunkt i taket.
Ellers er det vel litt et kostnadsspørsmål hva du gjør.
Ser man for seg ivrige gamere med stasjonære pc'er på rommene, så kan det nok være lurt å sette opp punkter der.

Å ha punkter ved tv'en er veldig lurt. Selv har jeg koblet opp en switch ved tv hjemme, så er tv. playstation etc kablet i denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, sk0yern said:

Det ideelle vil nok være et aksesspunkt montert i tak i 2. etg, og da midt i etasjen. Ved "riktig" utstyr, så kan accesspunktet kjøre power over ethernet, så det er nok med bare et patchepunkt i taket.
Ellers er det vel litt et kostnadsspørsmål hva du gjør.

Det kan godt hende det holder, men siden det er snakk om "future proof" planlegging så ville nå jeg trukker rør til et lite utvalg av steder hvor et aksesspunkt kan bli aktuelt.  Det er jo ikke nødvendig å kable det ferdig, og ihvertfall ikke med kostbare nettverksuttak.  Du vil evt heller ha en pluggterminert kabel liggende klar i en boks med lokk.

Og planlegging av aksesspunkter var vel det største savnet jeg så i planen. Ellers så det jo greit ut

Power over Ethernet er et veldig godt tips.  Krøkkete å få aksesspunkter pent installert hvis de trenger power-kladd i en stikkontakt

Jeg ville vel ikke gamblet på at elektriker var helt på høyden når det gjelder nettverk.  Det finnes helt sikkert mange som er det, men det er neppe noen automatisk sammenheng.  Best å sjekke selv, evt med hjelp av noen som har gjort slikt før.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Niram said:

Takk for godt svar! Dette er i innlandet, så leverandør er Eidsiva bredbånd.

Så de takhengte AP-ene trenger strøm og nettverk i taket de da?

Når man først er i gang her i en slik planlegging, kan takhengte aksesspunkt potensielt være noe man kan se på, ettersom det vil kunne framstå som en veldig "ryddig" løsning - de blir ikke i veien for noe og får en god plassering. Men det kan koste litt ekstra sammenlignet med de ellers vanlige "volumproduktene".

En del slike for denne typen montering, kan støtte PoE (Power over ethernet). Da trenger man ikke noe strømkontakt. Svitsj med noen porter som støtter PoE koster ikke all verdens ekstra.

I tillegg har man et utvalg av AP-er som kan være egnet for veggmontering. 

Eidsiva er vel Altibox-partner nå. Da blir det vel slik at det på en måte enkleste kan være å ha to kabler fram til der man skal ha TV, og bare kjøre TV-biten på eget nett, hvis det er dedikerte dekodere man tenker å ha (skal man ha TV via AppleTV, Chromecast, AndroidTV e.l. på en del av disse stedene, vil det være på "det vanlige hjemmenettet for internett"). Har vel vært noe snakk om å kunne bruke TV på samme nett som ting ellers også ved bruk av Google Nest Wifi hos Altibox, men ikke helt oppdatert på hva det helt i praksis er man har snakket om da. Personlig er jeg ikke noe stor fan av Google Nest Wifi, både med tanke på teknologi, ytelse og begrensninger med tanke på eventuell bruk bak en annen ruter. 

 

Lenke til kommentar

Igjen, takk for veldig gode svar. Får mange nyttige tips her.

PoE AP høres absolutt ut som noe jeg kan vurdere. Jeg tenkte egentlig å bruke f. eks ene nettverkspunktet bak TV-en til å koble på en router (typ samme opplegg bak hver TV) - men det er kanskje ikke en vanlig måte å gjøre det på? Da tenkte jeg altså kabel fra hjemmesentral til AP/router, så utvide trådløst derfra.

Hjemmesentralen i seg selv er vel en router, så trenger jeg X antall AP utover det? Kan jeg f. eks planlegge med ett AP bak hver TV - om ikke jeg går for løsning med takhengte AP?

Sorry for dumme spørsmål, har ikke så mye erfaring med dette :)

Endret av Niram
Lenke til kommentar

Hjemmesentralen er i seg selv en ruter, og det å sette opp en ruter bak en ruter kan gi en rekke forskjellige bivirkninger. I praksis: det er noe man bør unngå.

Eksempelvis når det gjelder en del mesh-løsninger på markedet, vil en del kunne kjøre i "aksesspunktmodus". Da står de kun for wifi-løsningen, og ikke ruterfunksjonaliteten. Dette kan være en fordel når du står bak en ruter levert fra internettleverandøren. Altibox sine "hjemmesentraler" kan normalt sett settes i bromodus. Det betyr at ruteren som er integrert "kobes ut". Man vil da kunne koble til en ruter bak uten de bivirkningene "ruter bak ruter" kan gi. 

Sentralt med en mesh-løsning kontra det å bare sett opp individuelle aksesspunkt (eller flere rutere), blir "smartheten". De er satt i system og samarbeider. Å bare sette opp "dumme" aksesspunkt kan bety at mobilen blir "stuck" på aksesspunktet i kjelleren når du er i overetasjen, og da i teorien dårligere wifi-forbindelse. "Smartheten" i en mesh-løsning vil mer aktivt styre hvor en enhet på wifi-nettet skal være tilkoblet.

Når det gjelder mesh-løsninger som evt. har modeller egnet for takmontering og med støtte for PoE har jeg ikke noe god oversikt. Ubiquiti er fort det første man tenker på, men blir kanskje ikke alltid av de aller enkleste å konfigurere. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Eksempelvis når det gjelder en del mesh-løsninger på markedet, vil en del kunne kjøre i "aksesspunktmodus". Da står de kun for wifi-løsningen, og ikke ruterfunksjonaliteten. Dette kan være en fordel når du står bak en ruter levert fra internettleverandøren. Altibox sine "hjemmesentraler" kan normalt sett settes i bromodus. Det betyr at ruteren som er integrert "kobes ut". Man vil da kunne koble til en ruter bak uten de bivirkningene "ruter bak ruter" kan gi. 

Ok, så hvis jeg kjøper en type mesh-løsning da. Er det mest lønnsomt å koble ut router funksjonalitet på hjemmesentralen eller mesh nodene?

Eller har det kanskje ikke så stor betydning for en normal bruker?

Lenke til kommentar

OI! Gratulerer med hus! 
Bruk GOD tid på planlegging og bruk også fantasien MYE! 
Her hos meg har jeg fiber fra Eidsiva og nettverket her er Ubiquiti med følgende utstyr som er oppe og i bruk:

01 Ubiquiti Unifi Security Gateway 3P
02 Ubiquiti Unifi Cloud Key Gen2 Plus
03 Ubiquiti Unifi AP-AC Pro
04 Ubiquiti Unifi AP-AC Pro
05 Ubiquiti Unifi AP-AC Pro
06 Ubiquiti Unifi Switch 8GE Ports POE 150W
07 Ubiquiti Unifi Switch 8-60W
08 Ubiquiti Unifi Switch 8GE Ports POE 150W
09 Ubiquiti Unifi Switch 8
10 Ubiquiti Unifi Switch 8-60W
11 Ubiquiti Unifi Switch 8
12 Ubiquiti Unifi Switch 8GE Ports POE 150W
13 Ubiquiti Unifi Switch 8GE Ports POE 150W
14 Ubiquiti Unifi Switch USW-FLEX
15 Ubiquiti Unifi Switch USW-FLEX
16 Ubiquiti Unifi Switch USW-FLEX 
17 Ubiquiti Unifi Switch USW-FLEX

Jeg bruker altså IKKE Eidsiva's router!
Her i huset er det nå tilkoblet 88 forskjellige utstyr / brukere, og da kommer jeg litt inn på at det LØNNER SEG å planlegge grundig! Det er så veldig mye enklere å legge kabel NÅ enn å ta det seinere. Og vær så snill å sats på kabler og IKKE wi-fi.. Selvsagt skal du jo også ha et BRA trådløst nettverk, men planlegg alt du kan få til på kabel!
Tenk deg at du kanskje vil sette opp kortlesere på dør(er), alarmutstyr som benytter nett.. Og det er fornuftig å vurdere kameraovervåking.. Alt av tv-kino anlegg må ha NOK tilkoblinger, (her i huset har jeg vel 12 utstyr på nett (spillere, tv, mm) fra hjemmekinoen). 
Annet utstyr som kanskje vil ha nett er varmepumper, smartbokser for lys og varmestyring, hvitevarer og ikke å glemme sånt som NAS og annet datautstyr. 
GLEM heller ikke kabler til evt garasje og uthus?
Vil forøvrig anbefale POE der du vil kunne ha glede av det! (Fint til å forsyne kamera / alarm / aksesspunkter og switcher.)

Endret av Woff
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen!

Tar opp igjen tråden etter å ha vært i møte med elektriker i dag.

Han var helt med på nettverk kablet, hadde nylig gjort det i eget hus. Har i første omgang avtalt 2 nettverksuttak med cat6 kabel bak hver tv, og på ett soverom.

Spørsmål som følger: om jeg kjøper feks google mesh, og ønsker å kable dette, skal det da gjøres slik her?

Sette hjemmesentral i bromodus på teknisk rom, koble til første node (med routerfunksjonalitet og evt switch tilkoblet) med kabel bak tv. Så kable videre til neste node fra den? Eller hvordan blir det egentlig? Må nodene fysisk være koblet sammen, eller holder det at begge nodene er fysisk patchet tilbake til hjemmesentralen som står i bro? 

Vet at mange misliker feks google mesh, men etter å ha lest mye tror jeg det kommer til å duge fint for meg.

Til sist, om man bruker dekoder fra eidsiva/altibox,  er det kun nettverkskabel til den?

Lenke til kommentar

Ingen? Nye spørsmål dukker opp hver dag her, så trenger sårt litt ekspertise :)

  • Åpenbare fordeler med å legge cat7 fremfor cat6?
  • For å se om jeg har forstått dette:
    • Legge opp ethernet veggkontakter i nevnte rom + 2 i taket (for PoE AP) . Alle kablene ender i et hull i veggen på teknisk rom (merket med uttak de går til), i en switch (som støtter PoE). Switchen er tilkoblet hjemmesentralen fra Eidsiva. 
    • Benytte router-funksjonaliteten i hjemmesentralen, og koble på 2stk AP-er som støtter PoE (i aksesspunktmodus, ikke router). Holder det at disse er kablet mot switchen, eller må de også kobles sammen på et vis (for å oppnå "smartheten" med mesh)? Vil routeren også "skape" trådløst nett, eller er dette forbeholdt AP-ene i et slikt oppsett?
    • Hvordan er det å trekke nye kabler i fremtiden? Sett at en kabel må byttes ut. Er dette ukomplisert når det ligger x antall kabler i et rør?

Mange spørsmål, men er veldig fersk på dette så tilgi meg :D

Endret av Niram
Lenke til kommentar
Niram skrev (2 minutter siden):

Åpenbare fordeler med å legge cat7 fremfor cat6?

Ingen, da CAT7 ikke eksisterer.

 

Niram skrev (3 minutter siden):

For å se om jeg har forstått dette:

  • Legge opp ethernet veggkontakter i nevnte rom + 2 i taket (for PoE AP) . Alle kablene ender i et hull i veggen på teknisk rom (merket med uttak de går til), i en switch (som støtter PoE). Switchen er tilkoblet hjemmesentralen fra Eidsiva. 
  • Benytte router-funksjonaliteten i hjemmesentralen, og koble på 2stk AP-er som støtter PoE (i aksesspunktmodus, ikke router). Holder det at disse er kablet mot switchen, eller må de også kobles sammen på et vis (for å oppnå "smartheten" med mesh)?
  • Hvordan er det å trekke nye kabler i fremtiden? Sett at en kabel må byttes ut. Er dette ukomplisert når det ligger x antall kabler i et rør?

 

Du bør absolutt legge 2 kabler pr strekk. Det er minimalt med jobb og ekstra kostnad, kontra å måtte bytte eller legge en kabel til senere.

Ut ifra plantegningene dine, så bør du ha minst et AP pr etasje, så sentralt plassert som mulig. Anbefaler deg Ubiquiti nanoHD for dette.

Du konfigurerer AP'ene fra kontrolleren, som du kan kjøre på PCen din (kun ved konfig). Så lenge du kjører AP'ene kablet som du må), så er det ikke mesh.

Aldri byttet kabler i rør, så det kan jeg ikke si noe om, men bør ikke være store jobben - bruker gammel kabel som trekkesnor og drar ny igjennom med den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Ok. Ser at komplett selger cat7, men er vel ikke etablert da. https://www.komplett.no/product/1011815/datautstyr/nettverk/nettverkskabler/iiglo-nettverkskabel-cat7-7m

Da tenker jeg at jeg vurderer å gå for 2x Ubiquiti nanoHD, altså takmonterte. Grunnen til at jeg spurte om kabling er fordi jeg har sett at f. eks google wifi har mulighet til å kable mellom de ulike punktene (altså videre fra en til en annen) uten at jeg helt har skjønt hva det er kontra å ha begge tilkoblet den sentrale switchen.

Jeg har også lest litt om rackskap/patchepanel, men det er vel litt "overkill" for normale husstander hvis ikke man absolutt vil? Det er ikke noe jeg har kunnskap om heller, så måtte eventuelt hatt hjelp. Vil det være en ok løsning å bare ha alle kablene inn gjennom veggen på teknisk rom (med plugg) og rett inn i switchen?

Og til sist, er det AP-ene bare som står for det trådløse nettet, eller vil også hjemmesentralen sende signaler og sånt sett øke rekkevidden?

Endret av Niram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cat7 er ikke en godkjent standard, ergo Cat7 eksisterer ikke. Cat6A er den godkjente standarden og tilsvaret til Cat7. Glem Cat7 og at du noen gang har sett og hørt om det..

Så lenge du kabler og kjører vanlige AP'er, så går de tilbake til switchen. Mesh er for de som ikke har kabelmulighet. I ditt tilfelle, glem mesh også.

Du bør absolutt ha et patchepanel og terminere kablene der, i rack. Og jeg vil anbefale deg å kjøre komplett Ubiquiti, når du først skal ha AP'ene.. Da bridger du hjemmesentralen og den blir irrelevant

Endret av ChrisCo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...