Gå til innhold

Leid inn som vakt (privat)


Hveding

Anbefalte innlegg

Hei. 

Denne blir sikkert feilplassert da jeg ikke fant rett plass å legge det inn på. 

Spørsmålet:

Hva kan man kreve i betaling som innleid vekter som privatperson? 

Jeg er blitt tilbudt å stå som vekter for et kjøpesenter, da selskapet som holder vakthold der til vanelig har gått i streik. 

Jeg har 2 års erfaring som vekter, både på uteplasser, arrangementer, vakthold på div objekter + mer. Er ansatt i forsvaret på deltid å har en del goder som kommer godt med. 

De ønsker en kjøpesenter vekter som kan gå runder der +++++

Selvskaper som securitas, nokas osv tar x antall kroner pr time, hva kan jeg som privatperson kreve da de ønsker meg som privat vakt der? 

 

Mvh Patrick 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mato skrev (1 time siden):

 

1. det er ikke lov og erstatte personell som er i streik med personell som ikke er i streik

For det første er ikke streikebryteri ulovlig, og for det andre er det ikke streikebryteri når en uskyldig tredjepart (kjøpesenteret) bruker en annen leverandør enn den som er rammet av streik. Det er faktisk akkurat slik en streik er ment å virke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
jon67 skrev (5 minutter siden):

For det første er ikke streikebryteri ulovlig, og for det andre er det ikke streikebryteri når en uskyldig tredjepart (kjøpesenteret) bruker en annen leverandør enn den som er rammet av streik. Det er faktisk akkurat slik en streik er ment å virke.

nei det er vell ikke direkte det.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, jon67 said:

For det første er ikke streikebryteri ulovlig, og for det andre er det ikke streikebryteri når en uskyldig tredjepart (kjøpesenteret) bruker en annen leverandør enn den som er rammet av streik. Det er faktisk akkurat slik en streik er ment å virke.

Om man opphever streikens konsekvenser så er det streikebryteri.

Lenke til kommentar

https://klassekampen.no/utgave/2020-10-27/hyrer-inn-konkurrentene?sharingToken=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJuYW1lIjoiU1ZFSU4gTFVOREVORyIsInNsdWciOiJoeXJlci1pbm4ta29ua3VycmVudGVuZSIsImlzc3VlSWQiOiIyMDIwLTEwLTI3IiwiaWF0IjoxNjAzNzkzMDk1fQ.ZS8VCfUG96qEzpLGiObvIz3AByEwY418uVV1NulNldY&fbclid=IwAR0MWgKKrbXPwvAImi3tii2x54yQ5_u2gmVqrV27E0d5yyCk3LZKGbmv9w8

(lang link pga accesstoken). 

«Spekter avviser at helseforetakene driver streikebryteri hvis de bruker et annet vekterselskap fordi selskapet de vanligvis bruker ikke kan levere tjenesten på grunn av streik. Når fagforeninger velger å streike, er det arbeidsgiveren de skal ramme – ikke arbeidsgiverens kunder og leverandører»

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Twinflower skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til.

Tidligere har jeg skrevet hva streikebryteri er, og senere skrev jeg at både arbeidstaker og arbeidsgiver står fritt til det. Jeg avsluttet med at det undergraver trepartssamarbeidet ettersom det nøytraliserer det eneste våpenet norske arbeidstakere har ovenfor arbeidsgivere i en konflikt.

Misforstår vi hverandre ?

 

Ja, ser slik ut, samme sak. :) Sletter et par poster..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
1 hour ago, Twinflower said:

 

Nei, det mener jeg ikke. Men dersom butikken må stenges pga de ansatte er tatt ut i streik og kjøpmannen deretter henter inn annen arbeidskraft så er det streikebryteri.

Men det er jo ikke det som skjer her. Senteret kan hente tjenester fra andre selskaper fritt på samme måte som du kan velge å handle i en annen butikk.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, scuderia said:

Men det er jo ikke det som skjer her. Senteret kan hente tjenester fra andre selskaper fritt på samme måte som du kan velge å handle i en annen butikk.

 

Jo, det er akkurat det som skjer: Arbeidsgiver/kjøpesenter er rammet siden de ikke har vektere og prøver å omgå konsekvensen av streiken ved å hente inn uorganisert arbeidskraft.

Det er ikke ulovlig, bare dårlig gjort.

At *forbrukere* omgår streiken er en helt annen sak; de er ikke en del av trepartssamarbeidet (stat/arbeidstaker/arbeidsgiver).

Lenke til kommentar

Dem har åpenbart et krav om at det skal være vekter der og dem får ikke tak i vektere andre steder. Da slår du to fluer i en smekk og priser deg selv veldig høyt. 

1000,- kroner timen. 

Kjøpesenteret taper på og ha deg som vekter og drar ingen fordeler av streiken. Samtidig så tjener du gode penger og kjøpesenteret for holde åpent. 

Streikebryteri er så vidt jeg vet ikke forbudt. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Twinflower said:

Jo, det er akkurat det som skjer: Arbeidsgiver/kjøpesenter er rammet siden de ikke har vektere og prøver å omgå konsekvensen av streiken ved å hente inn uorganisert arbeidskraft.

Det er ikke ulovlig, bare dårlig gjort.

At *forbrukere* omgår streiken er en helt annen sak; de er ikke en del av trepartssamarbeidet (stat/arbeidstaker/arbeidsgiver).

De er rammet på samme måte som om butikken din stenges for streik. Men av en eller annen merkelig grunn mener du at du har rett til å velge en annen butikk å handle i mens kjøpesenteret som kunde av vektertjenester ikke skal få lov?

Husk at vekterne ikke streiker mot kjøpesenter men mot selskapet sitt. Og vekterens selskap er like "rammet" uansett om kjøpesenteret leier inn fra andre eller ei.

Kjøpesenteret er her en *forbruker* av vektertjenester. Hvor vil du plassere kjøpesenteret i trepartsamarbeidet? De er ikke staten.. de er ikke arbeidsgiver og de er ikke arbeidstaker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...