Gå til innhold

Lovligheten ved dashcam


G-Man™

Anbefalte innlegg

Jeg har et dashcam i bila, kjekt å ha om noe skulle skje.

I går når vi leverte barna på skolen, ble vi vitne til et barn som ble dyttet ned i bakken, slått og sparket. Våre barn og noen voksne stormet til for å hjelpe. 

Vi dro hjem, og tenkte å sjekke om kameraet hadde fanget opp hendelsen, noe det hadde gjort.

Vi viste videoen av hendelsen til offerets mor, som tok videoen med til skolen (skolen bagatellisere hendelsen før de fikk vite om videoen)

De tok tak i hendelsen, og kontaktet etterpå foreldrene til de som mobbet.

 

Så kommer problemet:

Mor til det ene barnet er nå fly forbannet for at barna er filmet. Barn har rett til privatliv og alt det der, det er jeg fullt klar over.

Men denne mora er mer sur på oss for å ha filmet, enn hun er for at hennes barn var slem mot et annet barn, det havnet bare i skyggen nå sammenlignet med videoen.

 

Videopptaket er ikke påtenkt for å filme barna, kvaliteten er ikke all verden, og man kan ikke identifisere ansikter i videoen.

Men man kan kjenne igjen klær og kroppspråk. 

 

 

Så har vi grunn til å frykte videre reaksjoner?

Dette temaet blir tatt opp i styret på skolen i dette øyeblikk, med de utsatte foreldrene, så vi er litt stresset for utfallet 😛

 

 

takk for all hjelp, selv om dette ble postet helt feil sted

Endret av G-Man™
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei du har truffet på en typisk Karen.

Sitat

Du kan gjøre opptak med dashbordkameraet ditt uten å komme i konflikt med lovverket. Skal en video publiseres på nett, må du derimot holde tunga rett i munnen. Her er det nemlig lett å trå feil med tanke på personvernet.

– Det viktigste du må huske på er at det ikke skal være mulig å identifisere enkeltpersoner – med mindre de har gitt uttrykkelig samtykke. Bilskilt og andre identifiserende detaljer skal også sladdes. I tillegg må du være ekstra aktsom hvis du har gjort opptak av en kollisjon og/eller skadde personer, sier fagdirektør Atle Årnes i Datatilsynet.

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/dette-ma-du-vite-om-dashbordkamera

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En liten oppdatering.

Vi har vært i dialog med skolen ang denne hendelsen som sagt, og i videoen kan man se en av de ansatte som står ved siden av når hendelsen skjer. Den ansatte har vurdert å anmelde oss for filmen, som vi har gitt videre til offerets mor så de kan ta stilling til hva de skal gjøre videre.

Skolens styre sier de har klart å snakke den ansatte bort fra å anmelde oss, og oppfordrer (kommander) oss til å slette opptaket, slik at det ikke kan bli misbrukt i fremtiden . 

 

 

Når har jeg sett filmen på stor skjerm, og man kan overhode ikke se noen ansikter i videoen. Ikke jeg som vet hvem et par av ungene i videoen er klarer å kjenne igjen ansikter engang.

Skolens slenger til stadig ut om personvernet og alt det der.

Den ansatte sier hun føler seg utrygg med tanke på at det finnes et opptak av henne, og skolen spurte om vi drev og filmet ofte utenfor skoleområdet.

Halla, det er 2020, de fleste har dashcam i dag. Jeg kommer ikke til å koble ut det kameraet når jeg leverer ungene, selv om skolen ønsket vi skulle gjøre det

Endret av G-Man™
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, G-Man™ said:

Halla, det er 2020, de fleste har dashcam i dag. Jeg kommer ikke til å koble ut det kameraet når jeg leverer ungene, selv om skolen ønsket vi skulle gjøre det

Denne påstanden er direkte usann. Minoriteten har jo dashcam. Ville bare avklare det så du ikke tror de fleste har dashcam.

 

Ikke misforstå meg, jeg bryr meg ikke om folk bruker/ikke bruker det. Men de fleste har ikke dashcam.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morpheus skrev (7 minutter siden):

Denne påstanden er direkte usann. Minoriteten har jo dashcam. Ville bare avklare det så du ikke tror de fleste har dashcam.

 

Ikke misforstå meg, jeg bryr meg ikke om folk bruker/ikke bruker det. Men de fleste har ikke dashcam.

Vil påstå at 1 av 3 har dashcam har begynt å bli veldig vanlig. Mange nye biler har de innebygget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morpheus skrev (8 timer siden):

Denne påstanden er direkte usann. Minoriteten har jo dashcam. Ville bare avklare det så du ikke tror de fleste har dashcam.

 

Ikke misforstå meg, jeg bryr meg ikke om folk bruker/ikke bruker det. Men de fleste har ikke dashcam.

Neida, skjønner jo at det ikke er som jeg sa, men dashcams begynner å bli ganske vanlig, så det at en ansatt er bekymret for at jeg sitter på en video av henne, når det faktisk er ganske mange andre som også har diverse opptak av tilfeldige forbipasserende, blir bare tull.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...