Gå til innhold

Smiths-venner: Tvang og leveregler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Søk litt på nett, finnes noen artikler. Statistikk er nok verre.

Noen melder seg nok inn som voksen. Ensomhet og utenforskap kan værer stikkord. -Da man fort vil føle en tilhørighet med mange mennesker og kan oppleve en struktur og mening med hverdagen, da ikke bare spirituell (det å tro på gud). 

Smiths-venner eller Brunstad som de egentlig heter bygger rekruttering på lignende måte som muslimer, høyt antall barn i familien der barna får aktiv innføring i tro hele oppveksten. I tillegg til utfrysning om man "melder seg ut". Dermed blomstrer antall medlemmer.

Vanlig norsk familie får i dag under 2 barn i gjennomsnitt, lavest i verden.

Når en sterkt religiøs familie ofte får 6-8 barn eller flere, så blir det lite frafall over generasjoner.

Dessverre er utfrysningsmekanismer en stor utfordring i mer konservative religiøse miljøer.

Bare lurer du med åpen undring, eller skal det skrives en oppgave?

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som med andre trusamfunn av denne typen så er nok det primære rekrutteringsgrunnlaget den sosiale sida ved at interessentar blir tatt godt i mot og inkludert i dei sosiale aktivitetane, den relgiøse sida trur eg er litt meir underordna. Det er nok sjølve trusamfunnet som er attraktivt, ikkje nødvendigvis ideologien i seg sjølv.

Eg trur ikkje det er mange som hadde meldt seg inn i Smiths venner over internett for å praktisere heilt åleine, ein blir med for å være med i det sosiale eller med ambisjonar om å klare å starte opp eit trusamfunn i sitt nærområde.

Det er dei samme sosiale strukturane som gjer det skummelt å skulle bryte ut, dette utnyttar svært mange sekter ved å ytterlegare gjere det vanskeleg å bryte ut ved å også praktisere utfrysing og ved å ikkje akseptere at tidlegare medlemmar kan angre seg og komme tilbake.

Lenke til kommentar

Pop. Skjønner ikke hvorfor jeg orker å svare deg engang når du er så nedlatende og respektløs. Du må sjekke fakta.

Kåre Johan Smith er en usedvanlig redelig og omsorgsfull mann. Intens kryssklipping av ulike sitater kan fremstille enhver forkynner som en idiot. Se for eksempel denne videosnutten for å få et riktig bilde av hvem denne mannen egentlig er:

NRK har gjort et slett arbeid her, og utelot å nevne sannheten: https://bcc.no/2020/11/lan-til-lederne-her-er-fakta/

 

Endret av sjekkfakta
Lenke til kommentar
2 minutes ago, sjekkfakta said:

Pop. Skjønner ikke hvorfor jeg orker å svare deg engang når du er så nedlatende og respektløs. Du må sjekke fakta.

Kåre Johan Smith er en usedvanlig redelig og omsorgsfull mann. Intens kryssklipping av ulike sitater kan fremstille enhver forkynner som en idiot. Se for eksempel denne videosnutten for å få et riktig bilde av hvem denne mannen egentlig er: https://youtu.be/pUCETeICYSE

NRK har gjort et slett arbeid her, og utelot å nevne sannheten: https://bcc.no/2020/11/lan-til-lederne-her-er-fakta/

 

Den var god. Du viser meg en reklamevideo for sekten og lederen, der man kan fremstille satan selv som en god kompis. Selvsagt. Dette er helt i tråd med selve poenget her. Innad i slike sekter kan man behandle mennesker som man selv vil når man er leder, og da er jo helt klart at man må nekte dem å uttale seg dersom det er risiko for at uttalelsene ikke vil falle heldig ut i offentligheten.

 

At slike sekter får statlig støtte er en hån mot samtlige skattebetalere i landet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Har mye slekt i menigheten, min familie gikk ut på tidlig 90-tall. De siste årene har flere av mine tanter og onkler hatt mindre med menigheten å gjøre, mens noen har hatt mer med den å gjøre. Mye splittelse i familie innad pga dette, og det å være kritisk til o store hellige Kåre er nærmest en dødsynd. Min onkel delte ett Kåre-meme i en instagramgruppe med min tantes familie(som er veldig aktiv i menigheten) og de klikka i vinkel. Tror de har kommet seg litt over det, men min onkel irriterte seg kraftig over reaksjonene. 

Lenke til kommentar
Wik skrev (26 minutter siden):

Har mye slekt i menigheten, min familie gikk ut på tidlig 90-tall. De siste årene har flere av mine tanter og onkler hatt mindre med menigheten å gjøre, mens noen har hatt mer med den å gjøre. Mye splittelse i familie innad pga dette, og det å være kritisk til o store hellige Kåre er nærmest en dødsynd. Min onkel delte ett Kåre-meme i en instagramgruppe med min tantes familie(som er veldig aktiv i menigheten) og de klikka i vinkel. Tror de har kommet seg litt over det, men min onkel irriterte seg kraftig over reaksjonene. 

Ja jeg har hørt at det er sånn hos noen familier, hvor man står litt på hver sin sid. Håper det blir mere fred og ro etterhvert, det burde være fullt mulig å holde fred selv om man har valgt forskjellige trosretninger i livet ❤️ 

I min familie har en del søskenbarn på min alder valgt å ikke være i menigheten, da de ikke synes det passet for dem. Men vi har et utmerket forhold alle sammen fortsatt. Ser dem jo litt mindre fordi de ikke deltar på menighetsaktiviteter, men ellers så treffes vi stadig. 

Jeg tror Kåre selv hadde ledd godt av ett selvironisk meme eller to. Mer uhøytidelig type skal du lete litt etter...

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Smiths-venner: Tvang og leveregler?
sjekkfakta skrev (27 minutter siden):

Ja jeg har hørt at det er sånn hos noen familier, hvor man står litt på hver sin sid. Håper det blir mere fred og ro etterhvert, det burde være fullt mulig å holde fred selv om man har valgt forskjellige trosretninger i livet ❤️ 

I min familie har en del søskenbarn på min alder valgt å ikke være i menigheten, da de ikke synes det passet for dem. Men vi har et utmerket forhold alle sammen fortsatt. Ser dem jo litt mindre fordi de ikke deltar på menighetsaktiviteter, men ellers så treffes vi stadig. 

Jeg tror Kåre selv hadde ledd godt av ett selvironisk meme eller to. Mer uhøytidelig type skal du lete litt etter...

Er jo lov å håpe på bedring der, har også skjønt at det varierer litt fra lokalmenighet til lokalmenighet åssen en holder seg til de så har gått ut, eller som ikke med. Selv er jeg ikke religiøs og har ett utmerket forhold til de av søskna mine som er det, og jeg har også ett utmerket forhold til de av søskenbarna som "går på Brunstad". Er vel heller litt mer splid mellom tanter og onkler enn med barna deres.

Og du kan ha rett at det handler om at folk kan lett bli krenka på Kåre sine vegne, uten at det Kåre selv er den som blir fornærma. Kåre kjenner jeg ikke personlig, min far hadde litt med han å gjøre for mange år siden men jeg kan ikke uttale meg om han som person. Er bare generellt skeptisk til sterke lederskikkelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da fikk jeg sett Brennpunkt.

Overraska? Nei.

Forbanna? Ja.

 

Hvorfor lar myndighetene dette pågå?

Reinspikka svindel. Så vidt jeg vet er det forbudt å rane folk. 

Når staten gir støtte til dette, kan de like gjerne støtte SIAN og andre høyreekstreme. Mye sammhold og tilhørighet der også. 

Og ganske skremmende hvor mange offer for denne elendigheten vi har, bare her i Norge. Visjon Norge er jo like jævlig. 

Myndighetene MÅ jo gripe inn og bure disse psykopatene inn. Ingen er tjent med at de går fri, bortsett fra dem selv. Tenker selvsagt på lederne.

Endret av Be2ng
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Be2ng skrev (2 timer siden):

Da fikk jeg sett Brennpunkt.

Overraska? Nei.

Forbanna? Ja.

 

Hvorfor lar myndighetene dette pågå?

Reinspikka svindel. Så vidt jeg vet er det forbudt å rane folk. 

Når staten gir støtte til dette, kan de like gjerne støtte SIAN og andre høyreekstreme. Mye sammhold og tilhørighet der også. 

Og ganske skremmende hvor mange offer for denne elendigheten vi har, bare her i Norge. Visjon Norge er jo like jævlig. 

Myndighetene MÅ jo gripe inn og bure disse psykopatene inn. Ingen er tjent med at de går fri, bortsett fra dem selv. Tenker selvsagt på lederne.

Be2ng. Jeg er glad for at jeg lever i et land hvor du kan bruke din ytringsfrihet, selv om du åpenbart ikke har satt den ordentlig inn i saken.

Det jeg fikk ut av dokumentaren var følgende:

NRK påstår at lederne har tatt opp lån av den interne banken (som de betalte tilbake). Dette var ikke ulovlig, men problemet var visstnok at dette bryter med en «retningslinje» som de selv hadde laget når banken ble opprettet. En retningslinje er ikke noe juridisk bindende avtale. Dessuten ble lånet brukt til sosialt entreprenørskap, og da var jo retningslinjen oppfylt allikevel.

Økokrim har sett på saken og fullstendig renvasket lederne. De meddelte at det var bevist at det var ikke noe straffbare forhold. Det er den sterkeste formen for frifinnelse du får av økokrim. Her finner du en oppsummering: https://bcc.no/2020/11/lan-til-lederne-her-er-fakta/

Syltynn suppe av NRK.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sjekkfakta skrev (1 time siden):

Be2ng. Jeg er glad for at jeg lever i et land hvor du kan bruke din ytringsfrihet, selv om du åpenbart ikke har satt den ordentlig inn i saken.

Det jeg fikk ut av dokumentaren var følgende:

NRK påstår at lederne har tatt opp lån av den interne banken (som de betalte tilbake). Dette var ikke ulovlig, men problemet var visstnok at dette bryter med en «retningslinje» som de selv hadde laget når banken ble opprettet. En retningslinje er ikke noe juridisk bindende avtale. Dessuten ble lånet brukt til sosialt entreprenørskap, og da var jo retningslinjen oppfylt allikevel.

Økokrim har sett på saken og fullstendig renvasket lederne. De meddelte at det var bevist at det var ikke noe straffbare forhold. Det er den sterkeste formen for frifinnelse du får av økokrim. Her finner du en oppsummering: https://bcc.no/2020/11/lan-til-lederne-her-er-fakta/

Syltynn suppe av NRK.

Det er mulig at det med lån ikke er ulovlig. Men de lurer jo folk til å gi penger. Frivillig å gi selvsagt, men pyramidespill og "nigeria-brev" er også frivillig.. var vel mer det jeg sikta til.

Er nok ateisten og medmenneske i meg som blir forbanna når kjelteringer skor seg på lettlurte og hjernevaska, svake sjeler. 

Lenke til kommentar

Dette er vel strengt tatt det samme som Jan Hanvold og Visjon Norge - systematisk økonomisk utnyttelse av sårbare mennesker som ikke vet eller forstår bedre (hjernevask), eller som vet og forstår bedre men synes det er kjekt med sosial tilhørighet osv (kandidater for ledelsen).

Så den dokumentaren hvor ledelsen i denne sekten ble avkledd helt inn til skinnet - pengekarusell, triksing og miksing av lån til og fra seg selv i hytt og pine.

Kan godt tenkes det finnes en drøss med mennesker som lider av stockholmsyndromet i denne og lignende sekter, hvor de da altså ikke lenger er klar over hvor ille de har det og gjør alt hva de kan for å beskytte den kriminelle ledelsen.

Endret av J!nx
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
J!nx skrev (På 12.11.2020 den 10.38):

Dette er vel strengt tatt det samme som Jan Hanvold og Visjon Norge - systematisk økonomisk utnyttelse av sårbare mennesker som ikke vet eller forstår bedre (hjernevask), eller som vet og forstår bedre men synes det er kjekt med sosial tilhørighet osv (kandidater for ledelsen).

 

Ikke bare økonomisk utnyttelse, men tenk den arbeidskraften alle medlemmene bidrar med. Unge mennesker nede i barneskolealderen forventes å bidra på dugnader. 

Vær også OBS på at det er de samme ungene som setter opp hus for IEC-hus og andre Smiths Venner bedrifter. De er ikke utdannede byggmestere, elektrikere og tømrere så du ender opp med boliger som er farlige å bo i. Se Tønsberg Blad for utallige reportasjer opp gjennom årene. Jeg syntes synd på de menneskene som ender opp med å kjøpe slike boliger bygget på arbeidskraften til ungdommer som ikke får igjen en brøkdel av arbeidet de har lagt i det, pluss at de må ut med mange titalls kroner for å ordne opp i det slette arbeidet. 

Passer jo fryktelig godt å ha 10+ unger med alle disse dugnadene da, fordi unger det har de i haugevis. Jo flere unger jo mer gratis arbeidskraft. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en dårlig dokumentar av NRK. Jeg har aldri blitt veldig imponert over Brennpunkt.

Alle slike "lukkede miljøer", enten det er Frimurerlosjen, en MC-klubb, konservativ religiøs menighet eller lignende har jo samme universale regler. Enten er du inne, eller så er du helt ute. Og da mister du alt. Også tilhørighet til andre medlemmer, som også kan være din egen familie. På godt og vondt.

Jeg hadde en kollega som var en del av Smiths venner. Han var stadig på dugnad etter ordinær arbeidstid. Han fortalte at en gang han trengte nytt tak på huset, kom det en gjeng og fiksa biffen på en ettermiddag. Men denne type dugnadskultur står også sterkt i den islamske kulturen. Har du en bror eller søster (som ikke er bror eller søster :p) - så plikter du nesten like mye å stille opp dersom det er behov for det. Sier du nei skader du familiens ære, og det er absolutt ikke bra. Jeg har flere muslimske venner som stadig må gjøre ditt og datt kun fordi kulturen krever det fra dem. Det er en selvfølge.

Det mest kritikkverdige er pengepresset. Er er Jehovas eller Smiths - eller kanskje begge? Der de må betale 10% av sin inntekt inn til menigheten. Se bare på hvordan Visjon Norge driver pengeinnsamling og tilbyr bønn og velsignelse for tusenvis av kroner. Den type aktivitet er helt hinsides og går mot all sunn fornuft. Men igjen; de gir jo pengene sine frivillig. Noen vil kalle det hjernevasking, og det er nok det til en viss grad. Noe av idelogien til disse konservative menighetene er jo også ganske hinsides. Men som alt annet - blir du født inn i det, er det vel lettere å akseptere. 

For meg er både Jehovas og Smiths en sekt. 

Lenke til kommentar

Jeg synes også dokumentaren har en tydelig retning, der ikke det viktigste nødvendigvis er å legge fakta på bordet. Jeg ble litt sjokkert over dokumentaren, og jeg vet lite annet om Smiths venner, enn det jeg har hørt på folkemunne, at de må betale en del av inntekten sin til menigheten. Denne dokumentaren, fikk meg således til å tenke at det faktisk er ille der, de blir lurt til å gi fra seg penger, hjernevasket og til en viss grad "tvunget" til dugnad, som naive barn. 

Så kommer det interessante; Er det faktisk en etisk sekt, som tapper sine lettlurte ofre for penger som skal til de høye lederne, eller er det en organisasjon hvor folk faktisk synes konseptet er greit, og at de pengene man gir, om det er frivillig eller "frivillig" gis med glede fordi de får igjen i samhold, hjelp og samlingssteder å være på?   

Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men jeg er uansett mer fan av dokumentarer som kun holder seg til fakta, uten å ta noen side i hva saken handler om. 

Lenke til kommentar

Det er en form for pyramidespill, det man kaller et "ponzi scheme", hvor penger og innflytelse beveger seg oppover i pyramiden (mot ledelsen) mens gjeld og utgifter beveger seg nedover i pyramiden.

Synes han Kåre Smith avslørte seg selv ganske bra i dokumentaren når han ble spurt om hva medlemmene sitter igjen med mens ledelsen blir rike, han sa "ja, de får jo en god følelse".

Bunnløs gjeld og en "god følelse" på kjøpet (guds kjærlighet?)

Dette er organisert utnyttelse og svindel av sårbare mennesker.

Ganske smart å pakke det inn i religion, det er jo som kjent tabu å være kritisk og ganske lett for de religiøse å forklare kritiske røster som å skulle være "i mot gud". Det er binært, svart/hvitt - enten er du med oss eller så er du i mot oss.

God oppskrift på mentale problemer.

edit:

ponzi.thumb.jpg.2b2c51dfd392765eb8bace72e26c1d28.jpg

Endret av J!nx
Lenke til kommentar
On 11/11/2020 at 2:43 PM, sjekkfakta said:

Pop. Skjønner ikke hvorfor jeg orker å svare deg engang når du er så nedlatende og respektløs. Du må sjekke fakta.

Kåre Johan Smith er en usedvanlig redelig og omsorgsfull mann. Intens kryssklipping av ulike sitater kan fremstille enhver forkynner som en idiot. Se for eksempel denne videosnutten for å få et riktig bilde av hvem denne mannen egentlig er:

NRK har gjort et slett arbeid her, og utelot å nevne sannheten: https://bcc.no/2020/11/lan-til-lederne-her-er-fakta/

 

Heslig fyr hahah

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Pop skrev (På 11.11.2020 den 14.13):

Denne sier vel mye: https://www.nrk.no/dokumentar/mener-smiths-venner-binder-medlemmene-med-frykt_-familie-og-finans-1.15232387

En heslig sekt med en heslig leder. Som selv er den ondskapen mot mennesker som han påstår at resten av verden er.

Hahahah, ler meg i hjel når jeg sånne kommentarer som denne. Du har virkelig ikke forstått noe her i livet. Gleder meg til himmelen jeg!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...