Gå til innhold

Prisantydning: Ryzen9 3900X, Geforce RTX 2080 osv


Anbefalte innlegg

Heisann dere,

Jeg kom i skade for å bygge en gaming-PC for deretter å finne ut at jeg egentlig ikke er særlig interessert i gaming. Den brukes i all hovedsak til MS Office og web. Dessuten tror jeg at jeg heller vil ha en Mac når jeg tenker meg om.

Specs er listet opp under. Den er kjøpt i deler og bygget selv på sensommeren 2019.
Bilde er vedlagt (har skrudd av  alle LED-lysene på hovedkort, vifter og kjøler)

Hovedkort:
MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi

PSU:
Enermax Revolution87+ 1000W 

CPU:
AMD Ryzen 9 3900X 3,8GHz Socket AM4 Box 

CPU-kjøler:
Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB (3x120mm) 

RAM:
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x16GB (CMK32GX4M2B3200C16) 

GPU:
Galax/KFA2 GeForce RTX 2080 EX HDMI 3xDP 8GB

Kabinett:
Cooler Master MasterCase H500P Mesh (Grå/Transparent)

Disk #1 (m.2):
Samsung 970 EVO Series MZ-V7E1T0BW 1TB 

Disk #2 (2.5")
Adata Ultimate SU800 2.5" 1TB

bilde av PC.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å trekke fra ca 30% av det du betalte, som pekepinn på hvor mye tap normalsett det gir, men du har jo ikke noe garanti for å få solgt, da den antakelig er så dyrt at det ikke finnes noe finn betaling, eneste hvis du har kvittering og muligens å få kjøper betaler med paypal, hvis ikke kjøper kan teste og hente maskinen men er jo risiko for å bli lurt. Siden paypal pleier å ta kjøperen side ved reklamasjon.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

@Twinflower bruk heller Firestrike om du vil fortelle om Pc's ytelse, Firesrike vil også gi en pekepinn om den yter som den skal.

Kjør gjerne også Timespy.

De andre testene som følger med på lasset er ikke noe og bry seg med. Den Benchmarken du viser til er lite verdt.

https://www.techpowerup.com/download/futuremark-3dmark-timespy-raytracing/

Her kan du også sammenligne hva din yter mot like pc'r

Lenke til kommentar
6 hours ago, baggiebridges said:

@Twinflower bruk heller Firestrike om du vil fortelle om Pc's ytelse, Firesrike vil også gi en pekepinn om den yter som den skal.

Kjør gjerne også Timespy.

De andre testene som følger med på lasset er ikke noe og bry seg med. Den Benchmarken du viser til er lite verdt.

https://www.techpowerup.com/download/futuremark-3dmark-timespy-raytracing/

Her kan du også sammenligne hva din yter mot like pc'r

Takk, jeg skal se om jeg får kjørt de testene du nevner. 

Hvorfor er UserBenchmark lite verdt? Trodde det var en grei allround-sak som kunne brukes til generell sammenlikning mellom maskiner. 

Lenke til kommentar

Ex Firestrike og Time spy som gir totalpoeng, også del poeng, forteller mange mye mer enn den du brukte. Tror nok det er flere som har tallene i bakhodet. Disse benchene er de som i hovedsak brukes av diverse testere på nett.

 Ved og bruke resultatsidene på eks Firestrike kan du i søkemotoren søke opp resultater på tilnærmet lik pc som din.

Sjekket min, usikker på om resultatet speiler gaming kraften særlig korrekt mot din pc.                  https://www.userbenchmark.com/UserRun/35262035

På min står det som på din " Performing way above expectations"  Noe som etter min oppfatning gir et for positivt bilde da ganske så mange med samme HK, cpu, gpu og ram mange og hastighet har langt bedre resultater enn meg på i Firestrike og Timespy . Ser ofte userbenchmark  brukes som regel av de på finn som averterer til overpris og/eller gammalt ræl.

Står også på min: "This GPU can handle almost all 3D games at very high resolutions and ultra detail levels."  lol særlig, da blir det fort 40 fps i mange spill .

Edit: Testet igjenn, nå med liten OC på gpu og resultatet ble dårligere. Med + 75 på gpu og +400 på mem så gir det dårligere resultat enn uten oc. I alle  benchmarks ellers jeg har testet  gir denne oc'n bedre poengsum, høyere og mer stabil FPS i spill. Prøvde også med et lavere oc på gpu, da også dårligere resultat enn uten oc

Endret av baggiebridges
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, baggiebridges said:

Ex Firestrike og Time spy som gir totalpoeng, også del poeng, forteller mange mye mer enn den du brukte. Tror nok det er flere som har tallene i bakhodet. Disse benchene er de som i hovedsak brukes av diverse testere på nett.

 Ved og bruke resultatsidene på eks Firestrike kan du i søkemotoren søke opp resultater på tilnærmet lik pc som din.

Sjekket min, usikker på om resultatet speiler gaming kraften særlig korrekt mot din pc.                  https://www.userbenchmark.com/UserRun/35262035

På min står det som på din " Performing way above expectations"  Noe som etter min oppfatning gir et for positivt bilde da ganske så mange med samme HK, cpu, gpu og ram mange og hastighet har langt bedre resultater enn meg på i Firestrike og Timespy . Ser ofte userbenchmark  brukes som regel av de på finn som averterer til overpris og/eller gammalt ræl.

Står også på min: "This GPU can handle almost all 3D games at very high resolutions and ultra detail levels."  lol særlig, da blir det fort 40 fps i mange spill .

Edit: Testet igjenn, nå med liten OC på gpu og resultatet ble dårligere. Med + 75 på gpu og +400 på mem så gir det dårligere resultat enn uten oc. I alle  benchmarks ellers jeg har testet  gir denne oc'n bedre poengsum, høyere og mer stabil FPS i spill. Prøvde også med et lavere oc på gpu, da også dårligere resultat enn uten oc

Takk for at du tok deg tid til å svare. 
 

i hvilket område bør jeg ligge i Firestrike og Time Spy?

Lenke til kommentar

Hva du kan forvente kan du søke deg frem til her https://www.3dmark.com/search eller den litt enklere eldre versjonen:

 https://www.3dmark.com/classic-search#/?mode=advanced&url=/proxycon/ajax/search2/cpugpu/fs/P/2477/1208/27045?minScore=0&cpuName=AMD Ryzen 9 3900X&gpuName=NVIDIA GeForce RTX 2080&gpuCount=1

På den siste linken har jeg lagt in data'ne dine, så kan du lete etter de som har likest oppsett som deg, med tilsvarende hastigheter. Har du 2325MHz på skjermkortet ditt? virker slik ifølge userbenchmark.

Hvilket hovedkort, Ram timings og hastighet samt psu kan også påvirke resultatet du får. 

Her kan du fylle ut info som mangler og muligens få noe smalere treff https://www.3dmark.com/search#advanced?test=fs P&cpuId=2477&gpuId=1208&gpuCount=1&deviceType=ALL&memoryChannels=0&country=&scoreType=overallScore&hofMode=false&showInvalidResults=false&freeParams=&minGpuCoreClock=&maxGpuCoreClock=&minGpuMemClock=&maxGpuMemClock=&minCpuClock=&maxCpuClock=

 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
8 minutes ago, baggiebridges said:

Hva du kan forvente kan du søke deg frem til her https://www.3dmark.com/search eller den litt enklere eldre versjonen:

 https://www.3dmark.com/classic-search#/?mode=advanced&url=/proxycon/ajax/search2/cpugpu/fs/P/2477/1208/27045?minScore=0&cpuName=AMD Ryzen 9 3900X&gpuName=NVIDIA GeForce RTX 2080&gpuCount=1

På den siste linken har jeg lagt in data'ne dine, så kan du lete etter de som har likest oppsett som deg, med tilsvarende hastigheter. Har du 2325MHz på skjermkortet ditt? virker slik ifølge userbenchmark.

Hvilket hovedkort, Ram timings og hastighet samt psu kan også påvirke resultatet du får. 

Her kan du fylle ut info som mangler og muligens få noe smalere treff https://www.3dmark.com/search#advanced?test=fs P&cpuId=2477&gpuId=1208&gpuCount=1&deviceType=ALL&memoryChannels=0&country=&scoreType=overallScore&hofMode=false&showInvalidResults=false&freeParams=&minGpuCoreClock=&maxGpuCoreClock=&minGpuMemClock=&maxGpuMemClock=&minCpuClock=&maxCpuClock=

 

 

OK, jeg fikk 11551 i TimeSpy og 24240 i Fire Strike.

Det er vel innafor når jeg ikke driver med annen overklokking enn å trykke på en OC-knapp i bios og drar litt i to spaker i MSI Afterburner.

Lenke til kommentar

Fyller du ut hastighetene på cpu og gpu(samt antall)  i den nederste linken min finner du ut hvordan du ligger an med dine hastigheter.

Så kan du leke litt med og justere opp de samme hastighetene og se om du dropper mye i resultat.

Nederst på skjermen finner du et vindu som forteller i % hvordan du ligger til.

https://www.3dmark.com/search#advanced?test=fs P&cpuId=2283&gpuId=1127&gpuCount=1&deviceType=DESKTOP&memoryChannels=0&country=&scoreType=overallScore&hofMode=false&showInvalidResults=false&freeParams=&minGpuCoreClock=&maxGpuCoreClock=2076&minGpuMemClock=&maxGpuMemClock=1444&minCpuClock=&maxCpuClock=5303

 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

@Twinflower  "Det er vel innafor når jeg ikke driver med annen overklokking enn å trykke på en OC-knapp i bios og drar litt i to spaker i MSI Afterburner."   Vel...Det kan være alt fra mild OC til ganske så heftig OC.

Slike OC knapper i Bios kan være ganske så heftige greier, og  skal ikke dra enkelte slidere i Afterburner langt før det klokkes en del😊

 

Lenke til kommentar
iknutis skrev (47 minutter siden):

Siden du spør om pris, så solgte jeg en tilsvarende maskin med R7 og 2070S inkl 34" ultrawide skjerm for 15000kr tidligere i høst.
Så jeg tror rundt 15k vil være en fair pris.

Man får vertfall trøste med seg det ikke er så mange på finn som er bedre en ryzen 7 og gtx 1080 ti så godt mulig denne maskinen skiller seg ut. Er mange som selger overpris:

Omen Gaming PC Gtx 1080 240+ fps i flest spill 2.5 år gammel Til salgs10 999 kr

Er jo litt stiv pris med tanke på skjermkort og cpu er noen år gammelt.
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 minutter siden):

Man får vertfall trøste med seg det ikke er så mange på finn som er bedre en ryzen 7 og gtx 1080 ti så godt mulig denne maskinen skiller seg ut. Er mange som selger overpris:

Omen Gaming PC Gtx 1080 240+ fps i flest spill 2.5 år gammel Til salgs10 999 kr

Er jo litt stiv pris med tanke på skjermkort og cpu er noen år gammelt.

En ting er jo hvor mye ting legges ut for, en helt annen ting hva de blir solgt for. :)
50-60% av nypris er det jeg stort sett har annonsert, og solgt mine for. Jeg bytter normalt maskin annethvert år, da selve byggingen og det å finne komponentene er det jeg liker best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, baggiebridges said:

Fyller du ut hastighetene på cpu og gpu(samt antall)  i den nederste linken min finner du ut hvordan du ligger an med dine hastigheter.

Så kan du leke litt med og justere opp de samme hastighetene og se om du dropper mye i resultat.

Nederst på skjermen finner du et vindu som forteller i % hvordan du ligger til.

https://www.3dmark.com/search#advanced?test=fs P&cpuId=2283&gpuId=1127&gpuCount=1&deviceType=DESKTOP&memoryChannels=0&country=&scoreType=overallScore&hofMode=false&showInvalidResults=false&freeParams=&minGpuCoreClock=&maxGpuCoreClock=2076&minGpuMemClock=&maxGpuMemClock=1444&minCpuClock=&maxCpuClock=5303

 

Det så ikke så halvgærnt ut egentlig.

Synd ikke alle som selger gamingPCer på Finn o.l. bruker slike resultater istedenfor å skrive "drar 1200 FPS i Fortnight med alt på ultra" og andre enda vagere statements.

Jeg ser at resultatene jeg får varierer med 5-600 poeng fra gang til gang, usikker på hvorfor. Det kan være bakgrunnsprosesser og liknende jeg ikke har slått av.

Screenshot 2020-11-11 211443 TimeSpy og FireStrike.png

Lenke til kommentar
7 hours ago, baggiebridges said:

@Twinflower  "Det er vel innafor når jeg ikke driver med annen overklokking enn å trykke på en OC-knapp i bios og drar litt i to spaker i MSI Afterburner."   Vel...Det kan være alt fra mild OC til ganske så heftig OC.

Slike OC knapper i Bios kan være ganske så heftige greier, og  skal ikke dra enkelte slidere i Afterburner langt før det klokkes en del😊

 

Vel, jeg begynte jo med å kjøre Thaiphoon og RyzenCalc for å finstille DRAM-timing, men jeg ble så lei av å cleare CMOS til slutt at jeg bare valgte det første og beste OC-oppsettet og fikk nøyaktig samme resultat i AIDA64 sin memory benchmark (rundt 75ns, jeg har tydeligvis vært litt for kjip på minnebrikkene).

Spakene i Afterburner gir enten noen ekstra hundre poeng eller en snarlig reboot, og jeg har til gode å finne sweet spoten som gir høyest ytelse stabilt. Men igjen, siden jeg ikke gamer så gjør jeg det mest for nysgjerrighetens skyld og jeg føler meg egentlig fornøyd med hvordan ting er akkurat nå.

Lenke til kommentar
Twinflower skrev (5 timer siden):

 

Spakene i Afterburner gir enten noen ekstra hundre poeng eller en snarlig reboot, .........

Du finner sikkert en oc oppsett for din gpu på nett.

Hvilken 2080 har du? Jeg opplever på EVGA og Asus gpu'r at jeg klarer høyere oc med de respektive programmene enn  Afterburner.  Og bedre poengsum i benchmarks på samme hastighet og samt høyere fps i spill(testet singelplayer samme scener)

Resultatene ser bra ut sammenliknet med de på 3dmark med "samme" gpu og lik cpu.

Lenke til kommentar
12 hours ago, baggiebridges said:

Du finner sikkert en oc oppsett for din gpu på nett.

Hvilken 2080 har du? Jeg opplever på EVGA og Asus gpu'r at jeg klarer høyere oc med de respektive programmene enn  Afterburner.  Og bedre poengsum i benchmarks på samme hastighet og samt høyere fps i spill(testet singelplayer samme scener)

Resultatene ser bra ut sammenliknet med de på 3dmark med "samme" gpu og lik cpu.

Jeg har gpu fra GALAX, se første post :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...