Gå til innhold

26 åring uten utdanning som vil komme litt videre i livet, Hvordan får jeg startet med Praksiskandidatordning?


Anbefalte innlegg

Hei! Etter å ha testet tre forskjellige VG1 linjer og droppet ut på slutten av VG2 så la jeg dessverre alt av skole bak meg, på papiret sitter jeg nå med ingenting annet enn vg1 bestått, i en alder av 26. 

 Begynte etterhvert å jobbe som nattevakt innen helsevesenet, da fant jeg for første gang noe jeg trivdes med, og har nå jobbet av og på innen helsesektoren siden tidlig 2015. Har funnet ut at å være nattevakt i bolig er noe jeg godt kan holde på med i god tid fremover, liker arbeidstiden og lønnen er ok. Men etter 5 år som assistent har jeg begynt å tenke på alle pengene jeg går glipp av som ufaglært, og selvfølgelig det at jeg aldri er garantert arbeid, er bare såpass heldig at telefonen alltid har ringt ofte nok til at jeg har grei økonomi. 

Nå har jeg blitt oppmerksom på praksiskandidat ordningen og håper å kunne utnytte meg av dette til å få meg fagbrev som helsefagarbeider, men er veldig usikker på hvordan jeg får frem med denne prosessen. Er også usikker på om jeg har nok arbeidserfaring, hadde ca 2000 timer da jeg ba om arbeidsbevis for et år siden, og har siden da jobbet ca 70% som aftenvakt. 

Har tenkt på å få ordnet dette i et år nå cirka, uten at jeg har fått gjort særlig mye med det, er kjipt å tjene minst mulig og føle at tiden bare går uten at man jobber seg til noe bedre. Er redd jeg plutselig sitter her som 30 åring og fortsatt er assistent uten fast arbeid..

Har lest igjennom Praksiskandidatordningen hos Udir uten at jeg følte meg særlig klokere. 

Hvordan går jeg frem med dette? Hvem skal jeg kontakte? Har jeg nok arbeidserfaring? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Sampson said:

Kommunen blir rett sted, se eksempelvis trondheim kommunes info om praksis https://www.trondheim.kommune.no/praksisplass/

Men nå er det ikke praksisplass jeg er ute etter, vet ikke om det er en mulighet som 26 åring, men rent økonomisk ville det vært urealistisk for meg å begynne i "vanlig" praksis. Praksiskandidat ordningen er et opplegg som skal la meg ta fagprøve med nok arbeidserfaring, uten at bestått fellesfag vil være relevant, men finner det utrolig utfordrende å vite hvor og hvordan jeg melder meg opp til dette og om jeg fyller kravene. se her: https://www.tffk.no/tjenester/skole-og-opplaring/opplaring-i-bedrift/fagbrev-som-voksen/fagbrev-pa-jobb/

Endret av Bananasaurus
Lenke til kommentar

Ser at infoen varierer litt fra de forskjellige fylkeskommunene, men det beste er nok å få rådgiving fra fylkeskommunen. Med praksisplass er det mer enn typisk praksis for ungdom i normalt løp. De har opplegg for voksenopplæring, jeg vet ikke hvordan praksiskandidatopplegget stiller krav til erfaring og dokumentert opplæring og hvilke krav de stiller for ditt felt før man kan melde seg opp til privatistfagprøve.

Lenke til kommentar

Fagbrev er det fylkeskommunen som styrer med.

Det fyrste du må gjere er å ta kontakt med din fyklkeskommune for å få vurdert din realfagskompetanse.

Det neste du gjer er å melde deg opp som privatist i eksamen for praksiskandidatar som helsefagarbeidar. I dei fleste fylkeskommuner så melder du deg opp til eksamen via privatistweb.no.
Det er vanlegvis to oppmeldingsfristar i året.

Etter at du har bestått eksamen så tek du kontakt med fagopplæringskontoret i ditt fylke for å melde deg opp i fagprøve.

 

For å ha nok realfagskompetansen så må du ha 25% lengre erfaring enn eit normalt utdanningsløp.
Helsefagarbeidar er vanlegvis fireårig der to år er på skule og to år er i praksis. For å bli praksiskandidat så må du dokumentere minst 5 år med relevant og allsidig praksis. Jobb som assistent vil telle med, og jo meir varierte arbeidsoppgåver du har hatt jo betre vil det være i forhold til å kunne vise til allsidig praksis. (Satt på spissen så er det ikkje nok med 5 års praksis som sovande nattevakt om einaste arbeidsoppgåva var å hente fagarbeidaren dersom klokka ringte, det er ikkje ein allisidig praksis som gir innblikk i yrket).
Med 2000 timar opparbeida dei siste fire åra, og 70% siste året så kjem eg til at du har ca 3500 timar eller ca 1,8 årsverk med erfaring som assistent. Du manglar derfor litt for å kunne dokumentere 5 års praksis. Det du kan merke deg er at også anna dokumentert erfaring kan tellast med som praksis. Merk at fylkeskommunen reknar minst 80% som fulltid, så hadde du klart å ta på deg 10% til så får du uttelling år for år i tida frammover.
Tidlegare skulegang som dei tre VG1 linjene kan gi godskriving av tid mot 5 års kravet.
Erfaring frå fritid kan i enkelte tilfeller også tellast med som til dømes frivillig arbeid (men ikkje omsorg for eigne barn).

 

 

@Emsal AML seier at ein har rett på fast stilling tilsvarande det ein faktisk har jobba dei siste 12 månedane. I tillegg har ein som deltidstilsett fortrinnsrett til å få utvida stillinga før det blir lyst ut ledig stilling.
Det er ikkje forbod mot å jobbe deltid i lang tid på generelt grunnlag.
Dersom trådstarter har jobba 70% dei siste 12 månedane men med avtale på lavare stillingsprosent (for eksempel 0%) så kan trådstarter kreve å få fast deltidsstilling på 70% stilling. Her vil eg imidlertid oppfordre trådstarter om å trå forsiktig og være sikker i sin sak før det blir levert krav. Det kan være ein fare for at ein gjer arbeidsgiver oppmerksom på at det er like før ein har opparbeida seg rett til slik stillingsprosent og derfor er raske med å ordne opp ved å bruke annan ringevikar i ei periode for å sleppe plikt til å tilby fast deltidsstilling.
Eg har alt for lite informasjon om trådstarters arbeidsavtale til at det er lurt å gi råd om slike ting.

Lenke til kommentar
4 hours ago, The Avatar said:

Fagbrev er det fylkeskommunen som styrer med.

Det fyrste du må gjere er å ta kontakt med din fyklkeskommune for å få vurdert din realfagskompetanse.

Det neste du gjer er å melde deg opp som privatist i eksamen for praksiskandidatar som helsefagarbeidar. I dei fleste fylkeskommuner så melder du deg opp til eksamen via privatistweb.no.
Det er vanlegvis to oppmeldingsfristar i året.

Etter at du har bestått eksamen så tek du kontakt med fagopplæringskontoret i ditt fylke for å melde deg opp i fagprøve.

 

For å ha nok realfagskompetansen så må du ha 25% lengre erfaring enn eit normalt utdanningsløp.
Helsefagarbeidar er vanlegvis fireårig der to år er på skule og to år er i praksis. For å bli praksiskandidat så må du dokumentere minst 5 år med relevant og allsidig praksis. Jobb som assistent vil telle med, og jo meir varierte arbeidsoppgåver du har hatt jo betre vil det være i forhold til å kunne vise til allsidig praksis. (Satt på spissen så er det ikkje nok med 5 års praksis som sovande nattevakt om einaste arbeidsoppgåva var å hente fagarbeidaren dersom klokka ringte, det er ikkje ein allisidig praksis som gir innblikk i yrket).
Med 2000 timar opparbeida dei siste fire åra, og 70% siste året så kjem eg til at du har ca 3500 timar eller ca 1,8 årsverk med erfaring som assistent. Du manglar derfor litt for å kunne dokumentere 5 års praksis. Det du kan merke deg er at også anna dokumentert erfaring kan tellast med som praksis. Merk at fylkeskommunen reknar minst 80% som fulltid, så hadde du klart å ta på deg 10% til så får du uttelling år for år i tida frammover.
Tidlegare skulegang som dei tre VG1 linjene kan gi godskriving av tid mot 5 års kravet.
Erfaring frå fritid kan i enkelte tilfeller også tellast med som til dømes frivillig arbeid (men ikkje omsorg for eigne barn).

 

 

@Emsal AML seier at ein har rett på fast stilling tilsvarande det ein faktisk har jobba dei siste 12 månedane. I tillegg har ein som deltidstilsett fortrinnsrett til å få utvida stillinga før det blir lyst ut ledig stilling.
Det er ikkje forbod mot å jobbe deltid i lang tid på generelt grunnlag.
Dersom trådstarter har jobba 70% dei siste 12 månedane men med avtale på lavare stillingsprosent (for eksempel 0%) så kan trådstarter kreve å få fast deltidsstilling på 70% stilling. Her vil eg imidlertid oppfordre trådstarter om å trå forsiktig og være sikker i sin sak før det blir levert krav. Det kan være ein fare for at ein gjer arbeidsgiver oppmerksom på at det er like før ein har opparbeida seg rett til slik stillingsprosent og derfor er raske med å ordne opp ved å bruke annan ringevikar i ei periode for å sleppe plikt til å tilby fast deltidsstilling.
Eg har alt for lite informasjon om trådstarters arbeidsavtale til at det er lurt å gi råd om slike ting.

Tusen takk for så utfyllende svar. Jeg har nå tatt kontakt med fylkeskommunen min, håper på en god e-post tilbake fra de. Er fortsatt noe usikker på hvordan jeg faktisk regner ut om jeg har fylt 5 års kravet, er dette noe fylkeskommunen vil regne ut for meg for å være sikker på at jeg har oppfylt kravet? Forhåpentligvis kan jeg ta eksamen som privatist nå til nyåret. Har for eksempel gjort 2 år som kundesupport i utlandet, men dette er en periode jeg har lite dokumentasjon på og usikker på om det kan telle med. 

 

Har per nå ikke noe arbeidsavtale med noe sted. Er ringevikar i 2 forskjellige kommuner, hvor jeg oftest har startet med å få 3 måneders engasjemang. Er noe utfordrende for meg å si nøyatig hvor mye jeg har jobbet, men har vel vært nærmere 70-80% så å si hver måned. Hatt i snitt 17k etter skatt i lønn, men feks denne måneden så ligger jeg på bare 12k..

Lenke til kommentar

Det er aldri for sent. Jeg begynte på mitt andre fagbrev i en alder av 30 år.

Jeg vet ikke hvordan det er i helsesektoren, men det jeg gjorde var å kontakte en haug med forskjellige firmaer og søkte stilling som hjelpearbeider (elektro). Nesten alle trengte folk, men ikke alle ville ha en ufaglært. Jeg fikk til slutt tilbud fra to forskjellige firmaer, så jeg har god tro på at det ordner seg for deg også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...