Gå til innhold

Alltid lurt å flytte over til aksjesparekonto?


-Siberian-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har fondene på en vanlig aksje- og fondskonto i dag?

Dersom du ikke likevel ønsker å selge disse fondene (for å bytte til fond med bedre avkastning), og du har hatt avkastning av betydning på de, bør du IKKE flytte de til aksjesparekonto. Da taper du rentesrente-effekten av det du må betale i skatt. Dette kan bli en del om du har noen års horisont på sparingen... La de heller stå der de er til du uansett skal realisere investering og avkastning, men gjør alle fremtidige fondskjøp på aksjesparekonto.

Dersom avkastningen er ubetydelig kan du for ryddighetens skyld flytte de til aksjesparekonto. Dersom det er en kostnad involvert ved å flytte fondene er det bedre å selge de, flytte pengene gebyrfritt til aksjesparekonto, og så kjøpe fondene på nytt der.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det var en overgangsperiode der man fikk flytte over uten å måtte skatte av gevinst, men det toget gikk for en stund siden. 

https://www.dn.no/privatokonomi/sparing/jorgen-nasje/arild-grefstad/overgangsvinduet-for-aksjesparekonto-lukkes-ved-arsskiftet-her-kan-det-bli-dyrt-a-sove-i-timen/2-1-684787

 

Hadde jeg fortsatt hatt fond i en VPS-konto i dag så ville jeg bare latt det stå. Fordelen ved å handle innenfor ASK er først og fremst at man kan kjøpe/selge/bytte mellom ulike fond uten å betale for gevinsten hver gang. 

Hadde jeg uansett tenkt til å selge fondene for å kjøpe andre, så hadde jeg kjøpt de nye innenfor ASK. 

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fordel med ASK er at du kan ta ut hele det innskutte beløp uten beskatning. Eksempel, du har over tid betalt inn 1 mill og fått 1 mill i avkastning. Hvis du tar beløpet ut over mange år og slipper skatt av den første millionen  får du mer rentes rente. Skal du aldri bytte fond og ta ut alt på en gang gir ASK ingen fordel. Mange faktorer avgjør hva som er lønnsomt

Lenke til kommentar
20 hours ago, snapshooter said:

Du har fondene på en vanlig aksje- og fondskonto i dag?

Dersom du ikke likevel ønsker å selge disse fondene (for å bytte til fond med bedre avkastning), og du har hatt avkastning av betydning på de, bør du IKKE flytte de til aksjesparekonto. Da taper du rentesrente-effekten av det du må betale i skatt. Dette kan bli en del om du har noen års horisont på sparingen... La de heller stå der de er til du uansett skal realisere investering og avkastning, men gjør alle fremtidige fondskjøp på aksjesparekonto.

Vanlig fondskonto idag ja. Konkret er det snakk om 2,2 mill hvorav cirka 750k er avkastning siden 2015. Godt fornøyd med det, så da lar jeg de bare stå, men investerer fremtidig i ASK?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...