Gå til innhold

Xbox Series X|S - Ventetråd for diskusjon av frakt og lagerstatus


Mr. Pants

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tjwesterby skrev (1 time siden):

Jeg mottok min konsoll dagen etter lansering, og tenkte jeg skulle høre med Elkjøp i dag om de ga kompensasjon for at jeg ikke fikk den på lanseringsdagen. Svaret jeg fikk fra en hyggelig kundebehandler er at det kun er de som har fått forsinket levering inn i Desember som blir kontaktet på tlf eller mail vedrørende en kompensasjon for dette. At man mottok konsoll en dag eller tre etter lansering kvalifiserer ikke. De har spesifikke retningslinjer som de følger på det og det var dessverre ingenting hun kunne gjøre. Håper dette oppklarer litt for de som evt venter på en sms og allerede har fått konsollene sine

Veldig merkelig. Jeg forhåndsbestilte 2 dager etter det ble åpnet for det og var full klar over at jeg kanskje havnet litt bak i køen, fikk også beskjed av de ansatte der og da at levering er 4 desember. Har i etterkant fått melding om at det er flyttet til 9 desember, men har da som sagt fått kompensasjon i form av kontroller. Det er jo bare 5 dager imellom de datoene jeg har å forholde meg til, itillegg til at vi har ikke kommet til 4 desember enda, så hvem vet, kanskje den kommer til tida.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Disorder said:

OK, det er litt vanskelig på finne et definitivt svar på om S er like grei å ha, hvis man ikke bryr seg om 4K.

Jeg har det fint med full HD og vil bare ha bedre lastetider og 60-120 fps. Tipper jeg tok det riktige valget da :)

Jeg hater å si det, men du har etter min mening gjort en tabbe du kommer til å angre på. Dersom du kan returnere konsollen bør du gjøre det.

Series X har 3 ganger kraftigere grafikkort, 3 ganger kraftigere minne-arkitektur, og 2,5 ganger så mye ledig plass på harddisken. Dette påvirker selvsagt mye mer enn bare antall pixler.

Realistisk sett kan du bare glemme 120fps og ray-tracing. Du må også regne med jevnt over lavere texture/FX kvalitet. Når ekte next-gen spill (med en dramatisk økning i antall triangler) begynner å komme ut, så kan du sannsynligvis også glemme 60fps.

360GB ledig plass på harddisken er ikke rare greiene, og harddisk-utvidelse koster ca 2700,-. Series S har heller ikke Blu-ray spiller, noe som gir deg mindre valgfrihet med henblikk på hvor du kjøper spill og låser deg ute fra bruktmarkedet.

Series S er en grei Game Pass maskin til barna. Noe annet egner den seg ikke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ikaruga skrev (56 minutter siden):

Jeg hater å si det, men du har etter min mening gjort en tabbe du kommer til å angre på. Dersom du kan returnere konsollen bør du gjøre det.

Series X har 3 ganger kraftigere grafikkort, 3 ganger kraftigere minne-arkitektur, og 2,5 ganger så mye ledig plass på harddisken. Dette påvirker selvsagt mye mer enn bare antall pixler.

Realistisk sett kan du bare glemme 120fps og ray-tracing. Du må også regne med jevnt over lavere texture/FX kvalitet. Når ekte next-gen spill (med en dramatisk økning i antall triangler) begynner å komme ut, så kan du sannsynligvis også glemme 60fps.

360GB ledig plass på harddisken er ikke rare greiene, og harddisk-utvidelse koster ca 2700,-. Series S har heller ikke Blu-ray spiller, noe som gir deg mindre valgfrihet med henblikk på hvor du kjøper spill og låser deg ute fra bruktmarkedet.

Series S er en grei Game Pass maskin til barna. Noe annet egner den seg ikke til

Alt dette trodde jeg i starten også, men etter å ha lest mye, så tror jeg S er mer enn bra nok.

Du må huske at mye av den ekstra kraften til X går til fin 4K med 60 fps.S ble designa for å klare det samme uten at skjermen skinner like fint.

Størrelsen på spillene kan bli nærmest dobbelt så store på X enn de blir på S bare på grunn av 4K. Så lagringsplassen er ganske dårlig på begge, vil jeg si.

Ikke glem at nå har de solgt en god del S og annonsert (og skrevet tydelig på esken) at den har 120. Microsoft kommer til å optimalisere godt for S.

Jeg tror i verste fall at S holder X tilbake fordi S skal klare alt de har lovet, bare uten 4K.

Optimalisering er nøkkelordet her. Jeg har spilt Gears 5 på S og det flyter som en drøm i campaign med 60 fps. har ikke monitor med 120hz enda, men 120 fps i multiplayer er ganske sykt. Gears er tross alt meget tungt grafisk sett. Alt handler om hva utviklere gidder å gjøre for å få det til å funke. Har ikke lest at S holder noen ting tilbake enda, uansett.

Endret av Disorder
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med Disorder. Bare tull og fjas at Series S er for "barna". Den funker fint som ren nedlastbar maskin - og vi har storkost oss med Jedi Fallen Order, Gears 5, Planet Coaster og mye annet snaks på Gamespass. 

TV'en min takler ikke 4K så bra (4-5år gammel), så da spiller det ingen rolle hva konsollen gir ut. Og det blir lenge til nyinnkjøp av TV.

Nei, Series S er for dem som ikke tar spilling så seriøst.

Og forresten, det er akkurat like mye Raytracing på Watchdogs Legion på Series S som på X. Så det du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Disorder said:

Alt dette trodde jeg i starten også, men etter å ha lest mye, så tror jeg S er mer enn bra nok.

Du må huske at mye av den ekstra kraften til X går til fin 4K med 60 fps.S ble designa for å klare det samme uten at skjermen skinner like fint.

Størrelsen på spillene kan bli nærmest dobbelt så store på X enn de blir på S bare på grunn av 4K. Så lagringsplassen er ganske dårlig på begge, vil jeg si.

Ikke glem at nå har de solgt en god del S og annonsert (og skrevet tydelig på esken) at den har 120. Microsoft kommer til å optimalisere godt for S.

Jeg tror i verste fall at S holder X tilbake fordi S skal klare alt de har lovet, bare uten 4K.

Optimalisering er nøkkelordet her. Jeg har spilt Gears 5 på S og det flyter som en drøm i campaign med 60 fps. har ikke monitor med 120hz enda, men 120 fps i multiplayer er ganske sykt. Gears er tross alt meget tungt grafisk sett. Alt handler om hva utviklere gidder å gjøre for å få det til å funke. Har ikke lest at S holder noen ting tilbake enda, uansett.

Jeg har egentlig ikke lyst til å si så mye mer om dette. Jeg ønsker ikke å fremstå som en drittsekk, og jeg håper oppriktig at du forblir fornøyd med valget ditt.

Men det du sier er simpelthen feil.

Hverken X eller S er designet for noe som helst. Det er opp til spillutviklerne hvordan de vil benytte datakraften i begge konsollene. AC Valhalla på Series X har dynamisk oppløsning ned til 1440p@60fps, mens Series S er 1440p/30fps. Yakuza Like a Dragon er 4K/30fps på Series S. PUBG er 60fps på Series X og 30fps på Series S. Devil May Cry 5 SE er 1080p/60fps med ray-tracing på Series X, 1080p/60fps uten ray-tracing på Series S.

Alle disse spillene er laget for å fungere greit på den gamle orginale Xbox One, og er sånn sett ikke veldig krevende. Man trenger ikke være den berømmelige rakettforskeren for å forstå at når neste generasjon spill med 10X høyere polygon count kommer, så vil Series S slite noe voldsomt. 

Forøvrig motsier du deg selv når du hevder at Series S versjonen vil kreve mindre plass på harddisken. Det er lavere texture kvalitet som er årsaken til at noen spill vil ta mindre plass, men det betyr jo også at disse spillene vil ha dårligere grafikk selv på en 1080p TV. Det finnes ikke noe som heter "4K assets". Det er bare en tullete markedsførings-greie.

Forøvrig er det ikke alle spill som vil ta vesentlig mindre plass på Series S. Det avhenger av hvorvidt texturer og modeller er primært håndlagede eller generert av maskinvaren.

Lenke til kommentar

Sier ikke at S kanskje mister en del funksjoner i forhold til X, men det kommer an på hva man er ute etter. Ray tracing fungerer på S også. Personlig bryr jeg meg ikke om ray tracing. Jeg behøver ikke å se meg selv i et butikkvindu mens jeg løper rundt, så det er ikke et stort tap på min side.

Det du nevner om spill som har blitt optimalisert bedre på x enn s, er sant. Men du må huske at de spillene allerede har blitt laget og har bare blitt overført til helt nye maskinvarer. Selvfølgelig vil det være lettere å få mer ut av en sterkere maskin.

Ja, spill blir nok mer avanserte i årene som følger, men jeg tviler sterkt på at de lager spill og så tenker de etterpå "Oi, dette funker jo utrolig dårlig på S". Husk at det er først nå de kan skreddersy spill ordentlig sånn at de funker optimalt på de nye konsollene, både S og X.

Det er forskjell på et spill som har blitt laget for en bestemt maskin og et spill som har blitt porta eller utgitt på en annen maskin.

Se 360-spill på Xbox One, fore eksempel. Veldig mange spill slet med utrolig dårlig framerate på en sterkere One, men kjørte helt fint på original maskin. Halo Reach er et bra eksempel.

Dette er bare mine tanker rundt temaet. Vi må nesten bare vente og se.

Endret av Disorder
Lenke til kommentar
Jesperiano skrev (2 timer siden):

Svaret jeg håpte på! Var en person i PlayStation tråden som hadde blitt fortalt at de prioriterte de med klarna sist...

Elkjøp får jo pengene sine gjennom Klarna uansett, så det skal ikke ha noget å si om kunden betaler for seint eller ikke. Den biten er det Klarna som tar seg av. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...