Gå til innhold

Får man bedre eller dårligere forbrenning når man kommer i bedre form?


Gjest 5a43a...a15

Anbefalte innlegg

Gjest 5a43a...a15

Jeg synes at etter at jeg har begynt å gå fort og langt hver eneste dag så skal det mindre kalorier til før jeg legger på meg. Før da jeg var i dårligere form så kunne jeg gå ned 2-3 kilo på en uke hvis jeg var veldig aktiv bare den ene uken. Nå slåss jeg mot vekten hver eneste dag. Tenker at jeg kanskje bruker mindre kalorier på å bevege meg nå og at hvile forbrenningen også er lavere på grunn av lavere puls osv. Men samtidig så sies det jo at man kan spise mer hvis man beveger seg mere. Føler dessverre at det ikke er tilfellet for min del. Ganske frustrerende at jo mer jeg går jo mer går vekten oppover. 

Anonymous poster hash: 5a43a...a15

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal heller være motsatt: Etter hvert som du trener, får du mer muskelmasse, som vil øke forbrenningen din da muskler - i motsetning til fett - bruker energi bare på å opprettholde seg selv.

Samtidig er det en del faktorer som slår inn. For det første, dersom du måler progresjonen din utelukkende i vekt, så kan det gi et skjevt bilde fordi du kan gå opp i vekt selv om du går ned i fettprosent, fordi muskelmasse veier mer enn fettvev. Så ikke se deg blind på vekt.

Trening gir gjerne en økt sultfølelse, så det kan være man begynner å spise mer, så man må gjerne være litt disiplinert når det kommer til kostholdet, hvis ikke kan vinninga fort gå opp i spinninga.

Ellers kan det jo tenkes at dersom du trener på en måte som gjør at du går ned i vekt uten å øke muskelmassen, så vil kroppen bruke mindre energi på å flytte på seg, men jeg vet ikke om jeg har så stor tro på at det er svaret på problemstillingen din.

Lenke til kommentar

Det er et interessant tema du er inne på.

Ut fra personlig erfaring, så er det en del ting jeg har samme erfaring som deg med:

Hvis jeg "stresser" med treninga, og generelt stresser, så føles det som at det lenger tid for treningen å få effekt. Jeg føler at treningen liksom ikke får den effekten den skal.

I fjor vinter, så var jeg inne i en god rutine. Jeg trente passelig og i "makelig" tempo, og prøvde å holde fokuset på at det ikke skulle være stress. Da følte jeg at treningen fikk virkelig bra effekt over bare 1-2 måneder.

For to eller tre år siden (husker ikke nå), så var jeg i en ca 3 måneders periode der jeg fokuserte veldig på maten. Veldig nøye med porsjonsstørrelser, spise til faste tidspunkter og sånne ting. Det hadde jo veldig effekt. Gikk ned nesten 15 kg på de tre månedene, fra 110 til 95. Jeg trente nesten ikke da, men bare vanlig aktivitet som husarbeid, nav-kurs, handling og andre vanlige ting, noen gåturer av og til.

Når jeg har vært i jobb, så er det påfallende hvordan jeg har løpt beina av meg og gjort mye fysisk arbeid, men fremdeles ikke gått ned særlig mye i vekt. Jeg har kanskje spist litt mer enn jeg burde, men hva søren, hvis man skal holde tempoet jobben klarer, så må en jo ha energi? Jeg holdt meg på rundt 95kg da jeg hadde et sånt fysisk yrke i den siste perioden for ca 10 år sida.

Jeg tror mye av det henger sammen med -stress-. Hvis man føler det sånn at livet generelt er stressfullt, så tror jeg at trening og aktivitet får mindre effekt. Jeg tror at psykologi henger tett sammen med trening.

Jeg hørte han dr Now(zaradan) i den serien 500 pound life eller hva den nå heter, også si det noen ganger, at det hjelper veldig med vektnedgang å fokusere på å unngå stress.

Nå er det selvfølgelig nyanser... man får ikke trent eller gjort noenting uten å stresse -litt-. Men det er den generelle holdningen i livet. At treningen er en del av en positiv, vanlig, generell og sunn livsstil, og ikke noe ekstremt. Og særlig ikke noe man gjør for å "slåss" mot seg selv, å gå til krig mot seg selv. Da tror jeg man er nødt til å tape uansett.

Og til sist ja, det økonomiske og psykososiale spiller nok en rolle. Er man rik og økonomisk uavhengig, så trenger man ikke bekymre seg for økonomi og slipper å stresse med jobb. Jobb er jo også relativt; Om man jobber med noe man vil, og hvor stressfull den jobben er. Det psykososiale spiller en stor rolle, mener jeg. Har man mennesker rundt seg som bare er negative og aldri gir noe positivt, som bare tar og tar (emosjonelt), så tenker jeg mange kan overspise og bruke mat som trøst og positiv stimulans. Mat kan være som rusmiddel.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg husker en video på youtube der en forsker med en laboratoriet i russland har invitert noen idrettsutøvere for å måle deres forbrenning i hviletilstand. Måte er å måle hvor mye oksigen kroppen tar inn i løpet av tid. Han ble overasket sjøl da Dmitrij Klokov og flere andre målte ikke særlig høyere enn litt over 2000 kalorier per dag. 

Jeg vet ikke hvor kommer den myten fra at muskuløse karer forbrenner uendelig mye energy bare dem sitter stille og har muskler. 

Men vil du holde vekta under kontroll uten å telle kalorier kan du gjøre son som meg: ikke spis noe som helst før kloka 12. Så spiser du par brøskiver med litt grønt på. Neste måltid blir middag ved ca 5 tiden. Her spiser du alt du orker og da kan du bare gå og pusse tenner straks etterpå. Alle måltid skal inneholde mye fett. Det tok meg en måned å venne til den rutinen.

lykke til.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Okay, litt gammel tråd det her, men tenkte å slenge inn denne:

https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-calories

Det som er relevant å trekke ut fra artikkelen er at trening i all hovedsak er meningsløst hvis målet er vekttap. Den klart største faktoren til vekttap er kosthold. Det andre er at det trådstarter beskriver passer godt inn i forskningen i punkt 1 i artikkelen. Høy aktivitet medfører ikke høyere forbrenning. Det er et paradoks at det er sånn, men som de skriver, bevegelse er bare en av mange ting vi mennesker bruker energi på. Hypotesen er at når man beveger seg mer, så bruker man mindre energi på andre ting med den effekten at man ikke bruker særlig mer energi totalt sett.

Lenke til kommentar
Ernie skrev (7 timer siden):

meningsløst hvis målet er vekttap

Meningsløst blir et for sterkt ord. Energi inn er som du riktig påpeker, den største og letteste påvirkelige variabelen. Og høy aktivitet gir høyere forbrenning; skal man løpe, krever cellene mer oksygen og slik øker "omsettingen" (forbrenningen). 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Dukien said:

Meningsløst blir et for sterkt ord. Energi inn er som du riktig påpeker, den største og letteste påvirkelige variabelen. Og høy aktivitet gir høyere forbrenning; skal man løpe, krever cellene mer oksygen og slik øker "omsettingen" (forbrenningen). 

Jeg er klar over at det er et sterkt ord, men dessverre er det slik at alt for mange har et inntrykk av at trening er det som skal til for å gå ned i vekt. Hvis du leser deg igjennom den artikkelen jeg linket til så bør det være forståelig at man skal være særdeles bevist på hva man holder på med før trening faktisk er i stand til å oppfylle målet om vektnedgang. For den vanlige mannen i gata så er kosthold det man må fokusere på for å oppnå vektnedgang. Trening bør være motivert av å oppnå bedre helse, kondisjon og/eller styrke. Det er et mye mer realistisk syn på tingene, og skaper ikke urealistiske forestillinger om hva trening vil oppnå.

Lenke til kommentar
Ernie skrev (1 time siden):

Jeg er klar over at det er et sterkt ord, men dessverre er det slik at alt for mange har et inntrykk av at trening er det som skal til for å gå ned i vekt. 

Godt poeng og enig, det er dessverre der mange legger sine store mentale kapasitet på trening. Artikkelen leste jeg for et par år siden, og den tar opp gode poenger. Debatten var for øvrig også i Norge for to år siden, hvor de "indirekte" positive egenskapene til styrketrening (fysisk aktivitet) løftes opp; appetittregulering, psykisk helse (som vi vet er en faktor for vekt) etc.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/L0zmWp/jo-trening-hjelper-hvis-du-vil-gaa-ned-i-vekt-martin-norum

Lenke til kommentar
Gjest 5a43a...a15 skrev (På 8.11.2020 den 11.00):

Jeg synes at etter at jeg har begynt å gå fort og langt hver eneste dag så skal det mindre kalorier til før jeg legger på meg. Før da jeg var i dårligere form så kunne jeg gå ned 2-3 kilo på en uke hvis jeg var veldig aktiv bare den ene uken. Nå slåss jeg mot vekten hver eneste dag. Tenker at jeg kanskje bruker mindre kalorier på å bevege meg nå og at hvile forbrenningen også er lavere på grunn av lavere puls osv. Men samtidig så sies det jo at man kan spise mer hvis man beveger seg mere. Føler dessverre at det ikke er tilfellet for min del. Ganske frustrerende at jo mer jeg går jo mer går vekten oppover. 

Anonymous poster hash: 5a43a...a15

Hovedgrunnen til at forbrenningen går ned ved slanking er for man får mindre total kroppsvekt å drasse på, vedlikeholdsinntaket vil gå betydelig ned(kroppsvekt x (30 til 34 avhengig av genetikk og hverdagslige aktiviteter)). Man må med andre ord regulere kaloriinntaket betydelig. Den økte hvileforbrenningen pga mer muskelmasse vil ikke kompansere for dette. Fenomenet du opplever der du går ned et par kilo ved skippertak på en uke så må du regne med at mye av det er et betydelig vanntap. Man vil binde mindre vann ved et kaloriunderskudd selv om man drikker mye rett å slett for man har mindre mat å binde det til. Denne effekten vil forsterkes ved et lavt inntak av karbohydrater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...