Gå til innhold

Sette forsterker nederst?


Anbefalte innlegg

Hei! Har lest at forsterkere skal stå på toppen i et stereoanlegg for å unngå at den blir for varm. Opp gjennom alle år har jeg hatt forsterker nederst og cd, platespiller eller kassettspiller oppå. Det har aldri vært noe problem. Nå har jeg akkurat kjøpt en Yamaha forsterker og jeg vil gjerne sette den nederst da cd-spiller er noe smalere enn forsterker. Det ser noe fjollete ut med den smaleste komponenten nederst. Gjør jeg noe dumt hvis jeg setter forsterkeren nederst? Kan den bli ødelagt? På meg virker det som om forsterkeren gir fra seg svært lite varme. Har kjent med hånda over, og det er ikke mye varme som kommer opp. Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs vel litt på hvor mye man belaster forsterkeren også.. Kom hjem en dag hvor hunden min hadde klart å trokke på fjernkontrollen mest sannsynlig.. Det var ingen kildelyd, men volumet stod på max volum.. og forsterkeren ble så varm at plasknottene som holdte glassplaten over på den ene siden smeltet og falt ned på den ene siden.. Det var forøvrig også rene stekovn i leiligheten da jeg kom hjem den dagen...

Så jeg vil si både ja og nei.. om du spiller på maksimalt 20-30% styrke som er vanlig bruk er det ikke noe behov for ekstraordinær kjøling for forsterkeren vil jeg si..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
Gustav34 skrev (5 minutter siden):

Takk for gode svar! :)  Jeg spiller omtrent aldri veldig høyt. Min musikk er Cohen, Dylan, Beatles, Stones etc. og jeg spiller bare for meg selv. Aldri noe full guffe. Hvis det er slik at forsterkeren blir varmere jo mer volum man har på, så tror jeg det skal gå greit for min del.

Da skal det nok aldri være noe problematisk for deg :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
Krozmar skrev (11 timer siden):

Spørs vel litt på hvor mye man belaster forsterkeren også.. Kom hjem en dag hvor hunden min hadde klart å trokke på fjernkontrollen mest sannsynlig.. Det var ingen kildelyd, men volumet stod på max volum.. og forsterkeren ble så varm at plasknottene som holdte glassplaten over på den ene siden smeltet og falt ned på den ene siden.. Det var forøvrig også rene stekovn i leiligheten da jeg kom hjem den dagen...

Så jeg vil si både ja og nei.. om du spiller på maksimalt 20-30% styrke som er vanlig bruk er det ikke noe behov for ekstraordinær kjøling for forsterkeren vil jeg si..

Dette var litt rart. Uten signal vil endring av volum normalt ikke bety at det trekkes mer effekt. 
Da spørs det om det er noe galt med din forsterker. Mulig den er ustabil og har gått i selvsving, eller du har DC bias på preamp.
Lurer også på hvor effekten ble avsatt - antar at høyttalere var OK siden du ikke nevner de. De har enten tålt det eller ikke fått noe effekt.

Ser også ut som forsterkeren mangler termosikring. Det er en enkel komponent som festes på kjøleribbene og bryter strømmen ved overoppheting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel mest snakking nevroser, blader og bransjer viser ofte forsterkere og spillere stacket, men i manualen står det alltid at det skal være mellomrom over forsterker.

Et rack eller som nødløsning et lite tv bord fra Jysk ville jeg valgt.. Altså jeg ville ikke stablet, men brukt rack eller møbel.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Hårek skrev (På 8.11.2020 den 9.00):

Dette var litt rart. Uten signal vil endring av volum normalt ikke bety at det trekkes mer effekt. 
Da spørs det om det er noe galt med din forsterker. Mulig den er ustabil og har gått i selvsving, eller du har DC bias på preamp.
Lurer også på hvor effekten ble avsatt - antar at høyttalere var OK siden du ikke nevner de. De har enten tålt det eller ikke fått noe effekt.

Ser også ut som forsterkeren mangler termosikring. Det er en enkel komponent som festes på kjøleribbene og bryter strømmen ved overoppheting.

Signalet var vel der i form for støy.. Den hadde analog input på kanalen... dette er en eldre Denon forsterker, 5.1 så at det er en analog input er vel årsaken at den tok støy som signal ;) Høytalerne var helt fin.. bare veldig høy "shhhhh" lyd :)

 

Edit: Kan vel nevne at jeg er fremdeles usikker om det er bikja som skapte problemet.. Fordi motoren på volumjusteringen gikk enda, og nektet å gå tilbake (Altså, jeg kunne fysisk justere volumet ned på volum hjulet før motoren bare ville kjøre den opp til maks igjen, og stagnerte der.. Det før jeg fant fjernkontrollen og trykket ned volumet..  Dette skjedde bare for øvrig bare en gang hos meg :p Så jeg har all tro på Denon forsterkere enda.

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Alle forsterkerklasser utvikler vel i større eller mindre grad varme alt etter effektiviteten. Kl.d har vel rundt 80%(?)effektivitet og utvikler dermed mindre varme enn en tilsvarende amp. i kl.a/b som har effektivitet på 50-60%.

Dårlig lufting/varme i forsterker vil også påvirke levetiden på kondensatorene. Men er vel neppe noe stort problem hvis man kun spiller veldig lavt.

Endret av Cskog
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...