Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selger kan ikke levere bilen


Gjest 616c0...5d9

Anbefalte innlegg

Gjest 616c0...5d9

Jeg bestilte nybil hos en forhandler i august. I kontrakten står det at den skal produseres i november og leveres i desember. Denne uken fikk jeg beskjed om at jeg ikke kan få bilen likevel, da de plutselig skal slutte å produsere den type bil med automatgir. Jeg kunne få en tilsvarende bil med manuellgir med lenger leveringsdato, eller en vesentlig dårligere utstyrt demobil, den også med manuellgir. Denne bilen med automat er ikke å oppdrive brukt, derfor jeg valgte å bestille helt ny. 

Jeg har overhode ikke lyst på bil med manuell gir. Eneste løsning blir derfor å kjøpe bilen som var nest mest aktuell for oss. Dette er et helt annet merke og annen forhandler, og koster 50 000 kr mer (500 000 mot 450 000). Spørsmålet er: Har jeg rett på noen type erstatning for at selger ikke kan oppfylle kontrakten? I kontrakten står det at hvis leveransen blir forsinket har kjøper rett til heving og "påregnelig økonomisk kompensasjon". Men her er ikke bilen forsinket, den blir ikke levert i det hele tatt. Hvis jeg som kjøper skulle valgt å trekke meg fra kontrakten hadde det kostet meg 8% av bilens verdi (i dette tilfelle 36 000 kr) i avbestillingsgebyr. Burde det ikke vært tilsvarende konsekvens når selger avbryter handelen? Kontrakten sier ikke noe om denne situasjonen. 

Anonymous poster hash: 616c0...5d9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forhandler har jo åpenbart ikke forholdt seg til kontrakt (?). Jeg ville her ha forsøkt å forhandle pris på alternativ 2 med en prisreduksjon minst tilsvarende avbestillingsgebyret. Om du har en reèll sjanse til å få dette til er jo en annen sak.

Bruk det døve øret dersom forhandler hevder uskyld eller ikke ansvar elns.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (14 minutter siden):

Forhandler har jo åpenbart ikke forholdt seg til kontrakt (?). Jeg ville her ha forsøkt å forhandle pris på alternativ 2 med en prisreduksjon minst tilsvarende avbestillingsgebyret. Om du har en reèll sjanse til å få dette til er jo en annen sak.

Bruk det døve øret dersom forhandler hevder uskyld eller ikke ansvar elns.

Det er forsåvidt ikke forhandler sin skyld, men bilprodusenten. Men kontakten er like fullt brutt. Bilalternativ 2 er hos en annen forhandler. Ser det står om dekningskjøp i forbrukerkjøpsloven, men det er to forskjellige biler som ikke er sammenlignbare. 

Lenke til kommentar
Sampson skrev (51 minutter siden):

Gå på FINN og sjekk ut Varebil seksjonen. Ikke at jeg selv forstår hvorfor - jeg kunne godt tenkt meg en ELvarebil med grønne skilt men det er ikke lett.

Misforstår jeg noe nå? Alle elektriske varebiler har i praksis automatgir (fordi de ikke har mulighet til å bytte gir)?

Lenke til kommentar

Da har vi kjøpt bilen vi hadde på "2. plass", siden forhandler ikke kan levere bilen vi hadde skrevet kontrakt på. Bilen vi endte opp med ble 40 000 kr dyrere enn den vi egentlig skulle ha. Noen som vet om jeg har rett på mellomlegget i dekningskjøp ihht forbrukerkjøpsloven? Forhandler stilte seg tvilende til om jeg hadde rett til noen kompensasjon, og sa at det måtte jeg evt kreve av bilprodusenten. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Aron... said:

Noen som vet om jeg har rett på mellomlegget i dekningskjøp ihht forbrukerkjøpsloven? Forhandler stilte seg tvilende til om jeg hadde rett til noen kompensasjon, og sa at det måtte jeg evt kreve av bilprodusenten. 

Dette er noe du bør få en vurdering av fra uavhengige kompetente kilder, og det bør avklares før du inngår ny avtale. Er du medlem i NAF, eller har rettshjelp gjennom andre kanaler?

Lenke til kommentar
Aron... skrev (1 time siden):

Da har vi kjøpt bilen vi hadde på "2. plass", siden forhandler ikke kan levere bilen vi hadde skrevet kontrakt på. Bilen vi endte opp med ble 40 000 kr dyrere enn den vi egentlig skulle ha. Noen som vet om jeg har rett på mellomlegget i dekningskjøp ihht forbrukerkjøpsloven? Forhandler stilte seg tvilende til om jeg hadde rett til noen kompensasjon, og sa at det måtte jeg evt kreve av bilprodusenten. 

Forbrukerkjøpsloven:

Sitat

§ 24.Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.

Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd.

Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen er til stede. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom selgeren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette.

Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.

Det at du ikkje kan få bilen til avtalt tid er ei forsinkelse.
Ved forsinkelse kan du kreve erstatning, unntaket er dersom forsinkelsen var utanfor selgers kontroll.
Din avtalepart (bilselgaren) vil også har erstatningsplikt for forsinkelsar som oppstår hos tredjepart som skulle levere bilen (bilprodusenten). Unntaket er nok ein gong der forsinkelsen skyldes forhold som er utanfor bilprodusenten sin kontroll.

At produsenten plutseleg har bestemt seg for å slutte å produsere bilen er ikkje forhold som ligg utanfor produsentens kontroll, hadde bilfabrikken brent ned eller blitt oversvømt så hadde det oppstått ein situasjon utanfor produsentens kontroll.

Du kan kreve erstatning frå bilprodusenten, men du har også rett til å rette kravet direkte mot selger. Så må selger eventuelt rette sitt tap vidare mot bilprodusenten. Du har ingen direkteavtale med bilprodusenten så det er meir naturleg å fyrst gå på den du har direkte avtale med.

 

Det som er den største utfordringa her er kva erstatninga skal utgjere. Dersom du kunne gått til ein annan bilselgar og kjøpt den samme bilmodellen for 40 000 kr meir så virker det klart at du har rett til å få dekt prisforskjellen ved dekningskjøpet.
Men nå har du kjøpt ein bil som kosta deg 40 000 kr meir, men samtidig også fått ein bil som i utgangspunktet er verdt 40 000 kr meir? Det kan være snakk om eit dekningskjøp dersom den bilen du endte opp med å kjøpe var den einaste bilmodellen som har dei funksjonane som er tilsvarande (eller betre) enn bilen du hadde bestilt.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (19 minutter siden):

Forbrukerkjøpsloven:

Det at du ikkje kan få bilen til avtalt tid er ei forsinkelse.
Ved forsinkelse kan du kreve erstatning, unntaket er dersom forsinkelsen var utanfor selgers kontroll.
Din avtalepart (bilselgaren) vil også har erstatningsplikt for forsinkelsar som oppstår hos tredjepart som skulle levere bilen (bilprodusenten). Unntaket er nok ein gong der forsinkelsen skyldes forhold som er utanfor bilprodusenten sin kontroll.

At produsenten plutseleg har bestemt seg for å slutte å produsere bilen er ikkje forhold som ligg utanfor produsentens kontroll, hadde bilfabrikken brent ned eller blitt oversvømt så hadde det oppstått ein situasjon utanfor produsentens kontroll.

Du kan kreve erstatning frå bilprodusenten, men du har også rett til å rette kravet direkte mot selger. Så må selger eventuelt rette sitt tap vidare mot bilprodusenten. Du har ingen direkteavtale med bilprodusenten så det er meir naturleg å fyrst gå på den du har direkte avtale med.

 

Det som er den største utfordringa her er kva erstatninga skal utgjere. Dersom du kunne gått til ein annan bilselgar og kjøpt den samme bilmodellen for 40 000 kr meir så virker det klart at du har rett til å få dekt prisforskjellen ved dekningskjøpet.
Men nå har du kjøpt ein bil som kosta deg 40 000 kr meir, men samtidig også fått ein bil som i utgangspunktet er verdt 40 000 kr meir? Det kan være snakk om eit dekningskjøp dersom den bilen du endte opp med å kjøpe var den einaste bilmodellen som har dei funksjonane som er tilsvarande (eller betre) enn bilen du hadde bestilt.

Det er slik jeg også har forstått det. Det stemmer at bilen vi endte opp med ikke bare kostet mer, men også er verdt mer. Derfor jeg er usikker på om det går under dekningskjøp. Det er vanskelig/umulig å sette to ulike modeller opp mot hverandre. Den bilen vi endte opp med var den eneste andre som dekket alle kriteriene våre (plass i baksetet, str på bagasjerom osv). Aller helst ville vi selvfølgelig hatt den modellen vi bestilte opprinnelig, men den er umulig å oppdrive. 

Det bare virker ikke rettferdig at det koster kjøperen flere titusener å bryte kontrakten, men at det ikke får noen konsekvenser om selger gjør det. Men det er klart at det er mye som ikke er rettferdig. 

Lenke til kommentar
Aron... skrev (26 minutter siden):

Det bare virker ikke rettferdig at det koster kjøperen flere titusener å bryte kontrakten, men at det ikke får noen konsekvenser om selger gjør det. Men det er klart at det er mye som ikke er rettferdig. 

Korleis er det med leveringstid på bilen du kjøpte kontra opprinneleg leveringstid på bilen du bestilte? Kanskje det kan være grunnlag for erstatning?

Når det gjeld kontraktsbrudd der eit brudd frå di side hadde medført at du må betale 8% av bilens verdi så heng vel det saman med at ei bestilling som blir satt i produksjon kostar bilselgaren arbeidstid, og at ei kanselering av bestillinga frå kunden medfører tapt forteneste som selger har rett på når kjøparen går tilbake på ein bindande avtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...