Gå til innhold

Verdens mest glupske havvirvel fins utenfor Lofoten og Vesterålen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
aanundo skrev (4 timer siden):

"Forklaringen er at høytrykk tiltrekker seg vann. Da buler havoverflaten oppover. Med lavtrykk er det omvendt. De gir søkkene i havoverflaten. Høydeforskjellen kan være opptil en meter."

Skulle tro det var omvendt.

Tenker som så at høytrykk har du der det er varm luft, og da trekker det oppover på vannet, mens lavtrykk er kulde, og trekker nedover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stian Holte skrev (10 minutter siden):

Dette forstår jeg ikke. Høyt lufttrykk presser jo havoverflaten nedover, mens lavt lufttrykk "suger" den oppover. Logisk at lufttrykkvariasjoner påvirker vannstanden og skaper roterende strømmer (virvler) i havet og omvendt, men fysikkens lover lar seg ikke trosse.

Nei, ved høyt lufttrykk stiger den varme  lufta og "suger" eller drar vannet med seg. Det er ved lavt lufttrykk at den kaldere luften og vinder trekker ned, og det også presser vannet ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hentet fra hennes korte info om doktorgraden. Hun snakker om høytrykk og lavtrykk i vann:

"Jeg studerer lavtrykk og høytrykk i havet og hvordan de oppfører seg. Området jeg studerer er Lofoten-bassenget. Det er en stor dal i havbunnen som er rundt 3000 meter dyp. Midt i bassenget eksisterer det en helt unik virvel; Lofoten-virvelen. Den er et høytrykk, det vil si at den roterer med en stor hastighet mot klokka, den er ca. 1000 meter dyp og 60 km. bred. Et høytrykk i havet etterlater en kul på havoverflaten, og dermed kan den sees fra satellittmålinger av høyden på havoverflaten."

https://www.fgposlo.no/speakers/marta/

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Nei, ved høyt lufttrykk stiger den varme  lufta og "suger" eller drar vannet med seg. Det er ved lavt lufttrykk at den kaldere luften og vinder trekker ned, og det også presser vannet ned.

Det stemmer ikke. Det er lufttrykket som trykker vannet ned. Vekta av atmosfæren tilsvarer en 10 meter høy vannsøyle. Desto mer trykk, jo lengre ned trykkes vannet. Hver prosent lavere trykk enn normalt gir et bidrag på 10 cm høyere vannstand. Trykket varierer sjeldent mer enn 5% fra normalen.

Du har rett i at høytrykk om sommeren gir klarvær og varme slik at lufta stiger. Men om vinteren er det motsatt. Da gir klarvær kulde og synkende luft. Men disse bakkenære vertikale vindene gir veldig lite bidrag til trykket og det er som nevnt trykket som gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vel først og fremst snakk om trykket i sjøen her, og ikke i luften. Men både i luft og vann er det flere ting som påvirker havnivået ut over vanlig tidevann. Når det er snakk om bevegelse så kommer for eksempel både Bernoulli og Coreolis inn i bildet.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
aanundo skrev (På 7.11.2020 den 14.48):

"Forklaringen er at høytrykk tiltrekker seg vann. Da buler havoverflaten oppover. Med lavtrykk er det omvendt. De gir søkkene i havoverflaten. Høydeforskjellen kan være opptil en meter."

Skulle tro det var omvendt.

Dette er definitivt feil ja.

Ved lavtrykk får vi høyere vannstand, typisk ved stormer om vinteren, og ved høytrykk får vi fjære, typisk om våren og sommeren.

Vårfjære som vi kaller det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Frank Olsen said:

Dette er definitivt feil ja.

Ved lavtrykk får vi høyere vannstand, typisk ved stormer om vinteren, og ved høytrykk får vi fjære, typisk om våren og sommeren.

Vårfjære som vi kaller det.

Artikkelen omhandler havvirvler. Som flere har påpekt her er det altså snakk om høyere og lavere vanntrykk, ikke høyere og lavere  lufttrykk. Et "lavtrykk" blir da omtrent som sluket i en vask.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (28 minutter siden):

Artikkelen omhandler havvirvler. Som flere har påpekt her er det altså snakk om høyere og lavere vanntrykk, ikke høyere og lavere  lufttrykk. Et "lavtrykk" blir da omtrent som sluket i en vask.

Ja jeg så det, men det virker noe snodig.

Vann kan ikke trykksettes uten å bruke enten gravitasjonen eller et dertil egnet medium som kan komprimeres...
Så å få forskjellig trykk i vannet midt ute på åpne havet høres nesten ut som et eventyr.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Frank Olsen said:

Ja jeg så det, men det virker noe snodig.

Vann kan ikke trykksettes uten å bruke enten gravitasjonen eller et dertil egnet medium som kan komprimeres...
Så å få forskjellig trykk i vannet midt ute på åpne havet høres nesten ut som et eventyr.

Det er vel akkurat derfor havoverflaten løfter seg da, når trykket stiger, og motsatt når det synker. Jeg vet ikke så mye om dette, men jeg har ihvertfall sett hvirvler i elver (også fra innsiden) , og inni der er vannet definitivt lavere enn utenfor. Bare å søke på "whirlpools" så finnes det nok av eksempler.

 

Lenke til kommentar

For å forstå poenget med høytrykk i havet, kan vi tenke at havet buler opp i midten av hvirvelen. Da vil gravitasjonen føre til at vannet i utgangspunktet vil strømme bort fra senteret. På grunn av jordrotasjonen blir vannet avbøyd mot høyre i forhold til fartsretningen. Resultatet blir at vannet går i sirkelformet bane, en hvirvel. På den måten blir det balanse mellom trykkreftene og corioliskrafta (fiktiv kraft på grunn av jordrotasjonen). Det blir to motsatt nesten like store krefter som gjør at hvirvelen lever lenge.

Hva årsaken til at havoverflaten begynte å bule, kan være flere - ulik tetthet, vinder og lufttrykk.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Frank Olsen said:

Ja jeg så det, men det virker noe snodig.

Vann kan ikke trykksettes uten å bruke enten gravitasjonen eller et dertil egnet medium som kan komprimeres...
Så å få forskjellig trykk i vannet midt ute på åpne havet høres nesten ut som et eventyr.

Slik heg forstår begrepbruken i artikkelen så er det en analogi til høytrykk og lavtrykk i luft som en pedagogisk tenikk for å forklare dynamikken i havet. Gi det en knagg å henge på,  so to say. 

Dette er muligens mer ett uttrykk for hva som skjer når kombinasjonen av bunn topologi, hurtige eller saktegående havstrømer og virvler møtes og om vannet da pumpess oppover eller nedover. Pumpess det opp får du en havflate som buler, pumpes det ned så blir det motsatt. Eller, "høytrykk" pumper opp, "lavtrykk" pumper ned.

Slik jeg også leser artikkelen tror jeg heller ikke man skal sammenlikne dette med type strømmer som malstrømmen og trakten som oppstår i vannet som renner ut av vasken din. Det er en annen dynamikk. Det måtte i såfall representere en syklon eller tornado ish.. Slik strømmene presenteres i artikkele så er dette av en helt annen skala og 1m/s er ikke stort selv om massetettheten til vann jo er høyere... 

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...