Gå til innhold

Nattevakt


Anbefalte innlegg

Jeg har begynt som nattevakt (jobbet 2 mnd), tidligere gikk jeg kveld og dagvakter. Jeg har opplevd at omstillingen fra dag til nattarbeid har vært litt vanskeligere enn det jeg hadde trodd. Jeg har som regel 4 netter på, og vanligvis klarer jeg ikke å sove mer enn 3 timer søvn etter den første natten. De andre nettene sover jeg mellom 4-6 timer. Men i friperiodene jeg sover jeg 7-8 timer per natt. Dette har ført til at overgangen til nattmodus en smule vanskelig. I dag fikk jeg bare sove  1.5 t. Når jeg bare får i meg maks 3 timer, er jeg litt bekymret for hva det kan gjøre med helsen min. Jeg kjenner meg trøtt, sliten og litt engstelig. 
Jeg jobber stille-nattevakt, så natten går med på å se på film/serier. Jeg har lurt litt på om jeg ikke blir skikkelig trøtt, og det kan gjøre at jeg ikke sover nok. Derfor driver jeg på med styrketrening i løpet av natten, slik at jeg skal bli skikkelig trøtt. 

Jeg har vurdert å gi meg, men sjefen min har sagt at det ikke finnes noen ledige stillinger på dagtid. Om jeg ikke får opp kvaliteten på søvnen på dagtid, må jeg vurdere å si opp stillingen min. Hva tenker dere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har efering med fire netter på, ble selv ganske ødelagt etter den tredje natta, det fjerde døgnet var det hodepine m.m. Heldigvis en turnus med et par uker mellom hver vakt med fire netter.

Kort sagt så tror jeg at noen har bedre evne enn andre til å snu døgnet og ta igjen tapt søvn, for min del ble det fire døgn med maks tre timer søvn. Hva arbeidet på natt krever fysisk og mentalt kan sikkert påvirke evnen til å sove mer på dagtid. For min del har jeg ikke vært den som klarer å sove på kommando. Ulempen med turnussteder er at man aldri vet når turnus endres.

Å si opp er jo drastisk, men går man i hovedsak nattevakter for det meste og ser etter måneder at man ikke har klart å omstille seg, til å snu døgnet, er det jo lurt å rådføre seg med lege.

Å si opp en jobb er litt mer skummelt i disse tider, da jobbmarkedet er veldig stramt i mange sektorer. Å lete etter annet er jo lurt.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg får ta kontakt med fastlegen om å høre hva han mener om saken. Jeg har sagt i fra til sjefen at jeg kan gå ned i stilling, siden jeg mener at turnusen min er litt hard. Jeg har 12 ukers turnus, hvor i noen av ukene er det dårlig overgang mellom fri og jobb.  Denne uken jobber jeg torsdag-mandag. Jeg neste uke har jeg fri tirsdagen, og jeg skal jobbe onsdag/fredag. Har fri fredags morgningen og helgen. Deretter skal jobbe mandag-torsdag. Deretter har jeg fri i tre dager, og så skal jeg jobbe en uke, med torsdagsfri. Deretter har jeg en fri-uke. Problemet er at det er ikke mye fri mellom arbeids-periodene, og overgangen fra fri til jobb blir litt vanskelig. Når jeg er inne i arbeidsperiode, da går det greit med sovingen. 

Lenke til kommentar

Dette er ting som tar tid å venne seg til. Jeg jobba også natt på fabrikk en periode, som 3-skift! Altså, 1 uke dag, 1 uke kveld og 1 uke natt.

Du er bare nødt til å ligge og hvile og sove så mye som du kan. Å jobbe natt er mer slitsomt for psyken. Når du kommer hjem, sørg for god søvnhygiene:

- Helt svart soverom, eventuelt bruk øyemaske. 100% lystette gardiner. Dekk for alle lys, som på tv, router og andre ting.

- Full stillhet, eventuelt bruk ørepropper av silikon (clas ohlson har til 50 kr).

- Frisk luft, luft ut soverommet godt før søvn.

- Rent sengetøy.

- En dusj før søvn hvis du orker. Tving deg til det. Å sove svett og stresset reduserer søvnkvalitet, i hvert fall for meg.

- Forbered psyken på lang søvn, tenk at du ikke skal våkne før minst 8 timer etter du har lagt deg, og ta dagen derfra.

 

Når jeg begynte å komme inn i det, så pleide jeg likevel å legge meg på sofaen, lukke øya og hvile psyken og hodet 1-2 timer før jeg skulle jobbe, bare for å få hvilt meg litt og samla energi.

Hvis jeg hadde sovet lite og var stressa, så ble jeg veldig sliten og trøtt på jobb, da ble det bare veldig slitsomt og utrivelig. Selv om jobben var temmelig enkel og monoton.

Så, ironisk nok, når man jobber natt, blir søvn ekstra viktig ^^

 

Og en annen ting; Matvaner blir litt viktig. Spiser man tung og usunn mat, så blir man lettere ukonsentrert og tåler mindre stress. Spis variert og sunn mat. Å drikke vann hjelper alltid med å holde hodet klart.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

du får melatonin uten respet på apotekt nå , det er søvnhormon , tas ca 1 time før du legger deg , det kan hjelpe på og snu døgnet og sove lenger 

https://www.apotek1.no/sovn/reseptfri-melatonin

 

så må du velge når du skal sove etter endt nattskift, for min del må jeg komme hjemme og "lande" mentalt så det nytter ikke hoppe rett i seng , så jeg bruker heller sove slik at jeg står opp 1-2 timer før jeg skal starte på jobb, det er mere likt hvordan du oppfører deg når du jobber dagtid , at du står opp og går på jobb.  

Lenke til kommentar

Alle er forskjellige, noen takler natt bedre enn andre. 

Når jeg var på et prosjekt i Nordsjøen, så gikk vi enten dag eller natt hele turen. Det vil si at om vi gikk natt hadde vi 14 nattskift på rad. Det gikk helt fint for meg der ute på jobb, men når jeg kom hjem tok det noen dager å snu tilbake. 

Om du ikke får til å jobbe natt med mer enn et par timer søvn før skiftene, så tenker jeg du burde høre med legen din om medikamenter, om du ikke vil finne deg en ny jobb. 

Lenke til kommentar

Det største problemet for meg, er de hurtige endringene av døgnrytmen. Når en i perioder bare  har fri 2-3 dager mellom skiftene, merker jeg at kroppen sliter med å omstille seg ( eks: 4 dg på, 2 av. Deretter 3 fri, 3 på. Deretter blir det 4 fri. 2 på, en fri, 4 på. Så har jeg heldigvis en uke fri). Det er ikke rart at kroppen blir litt fucka. 
Sjefen sa at hun skulle se på turnusen igjen, slik at vi kunne gå en uke på og en uke av. Det var ikke aktuelt at jeg gikk tilbake til dagtid. Jeg har vurdert å slutte, men det er ikke akkurat så mye jobber ledig for tiden. 
Jeg kommer til å ta kontakt med fastlegen uansett. 
Ps. Jeg jobber i helsevesenet. 

Lenke til kommentar

Ja, det virka som en spesiell jobbrutine da. Vanligvis får man minst beholde 1 uke med stabile døgnvakter.

Eneste jeg kan komme med da er at det er mye viktigere med sunn livvstil .. spise sunt og variert, sove og hvile mye så man klarer å fungere som man skal i jobben. En gåtur ute for å lufte hodet og få litt aktivitet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har jobbet turnus noen år med endel natt og har noen erfaringer som kan hjelpe litt. 

Mer enn tre nattevakter er godt dokumentert å være usunt. Forsøk å unngå det. 

Beholdt "dagvakt" rytme når du ikke jobber. Dvs, legg deg til vanlig tid og stå opp tidlig. 

Behold spiserytmen. Ikke spis sukker og fet mat på natten, selv om det frister mer enn vanlig. Spis noe lett frokost før du legger deg. Hovedmåltidet bør være rundt klokken 16-18. 

Dersom det er lyst når du drar hjem, bruk solbriller for å lure hjernen litt. 

Dusj før du legger deg. Helst en litt kald dusj for å kjøle ned kroppen. Man sover bedre når man er litt kald. 

Forsøk å ha et mørkt og stille soverom. Helst kjølig og. Gjør alt du kan for å ikke bli vekket, legg feks mobilen i stua. Alt lys av, selv små dioder på ladere etc. 

Dersom det er helt krise, spør legen etter imovane som hjelper på innsoving og de første timene av søvnen. Bruker det en sjelden gang. Men om du nå bruke det for å fungere, bør du bytte jobb. 

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar

Jeg jobbet for ca 20 år siden også, da hadde jeg ingen problemer med å sove etter nattskift. Da jobbet jeg ofte prosjekt innenfor industrien, og varigheten på prosjektene var ofte 14 dager.  Da bøttet jeg innpå med battery/redbull og kaffe uten at det hadde noe å si på søvnkvaliteten. 

Nå som jeg har blitt 43 år, og fått meg ny utdannelse og jobb innenfor helsevesenet. Så mange år på dagtid,  ble omstillingen nattarbeid vanskelig. Denne uken jobber jeg; natt, natt, frir, fri, natt, natt og natt. Så langt har søvnen vært; 4.5 t, 6 t, 4,5 t, 13 timer!!, og i dag nada.

Jeg har en mistanke om hva som gjør det, telefon-titting igjennom natten. Jeg har en passiv-nattevakts-jobb, hvor jeg ser på folk sover. Hos er det vanlig at folk ser på film/serier hele natten. Jeg har funnet ut at hjernen blir «giret/stresset» ut av det. Så stresser jeg av, at «hjernen-stresser». Så det blir en ond sirkel ut av det. I natt blir det bare bok, ingen telefon-bruk. 
Jeg vet at dette ikke er helt sunt, og det er lett å gå på en smell her. Jeg har vurdert oppsigelse, men jobbene vokser ikke på trær her ute på bygde-Norge..

Lenke til kommentar
Baron12 skrev (Akkurat nå):

Jeg jobbet for ca 20 år siden også, da hadde jeg ingen problemer med å sove etter nattskift. Da jobbet jeg ofte prosjekt innenfor industrien, og varigheten på prosjektene var ofte 14 dager.  Da bøttet jeg innpå med battery/redbull og kaffe uten at det hadde noe å si på søvnkvaliteten. 

Nå som jeg har blitt 43 år, og fått meg ny utdannelse og jobb innenfor helsevesenet. Så mange år på dagtid,  ble omstillingen nattarbeid vanskelig. Denne uken jobber jeg; natt, natt, frir, fri, natt, natt og natt. Så langt har søvnen vært; 4.5 t, 6 t, 4,5 t, 13 timer!!, og i dag nada.

Jeg har en mistanke om hva som gjør det, telefon-titting igjennom natten. Jeg har en passiv-nattevakts-jobb, hvor jeg ser på folk sover. Hos er det vanlig at folk ser på film/serier hele natten. Jeg har funnet ut at hjernen blir «giret/stresset» ut av det. Så stresser jeg av, at «hjernen-stresser». Så det blir en ond sirkel ut av det. I natt blir det bare bok, ingen telefon-bruk. 
Jeg vet at dette ikke er helt sunt, og det er lett å gå på en smell her. Jeg har vurdert oppsigelse, men jobbene vokser ikke på trær her ute på bygde-Norge..

Bruk easyeyes-appen. Genial.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da har jeg sagt opp stillingen som nattevakt, og skal begynne å jobbe bare dagtid fra åttende februar. Nå har jeg bare tre nattevakter igjen, en i natt og to i neste uke. Jeg kjenner at det skal ble deilig med normal døgnrytme igjen. 

Endret av Baron12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...