Gå til innhold

President Bidens regjeringstid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Boston mayor compares NYC’s vaccine mandate to slavery, birtherism

Acting Mayor Kim Janey — the first woman and black Bostonian to hold the office — said “there’s a long history” in the United States of people “needing to show their papers” when asked Tuesday about the mandate

“During slavery, post-slavery, as recent as, you know, what the immigrant population has to go through here, we’ve heard Trump with the birth certificate nonsense,” Janey told WCVB. “Here, we want to make sure that we are not doing anything that would further create a barrier for residents of Boston or disproportionally impact BIPOC communities.”


While White adults account for the largest share (57%) of unvaccinated adults, Black and Hispanic people remain less likely than their White counterparts to have received a vaccine, leaving them at increased risk, particularly as the variant spreads.

The CDC reported today that only 28.4% of the black community have received the Covid vaccine


Svarte er undervaksinerte i flere bydeler i NYC (eks. Bronx og Brooklyn) og vil etter alt å dømme rammes hardere av NYCs nye påbud.
Institutional racism?

 

Lenke til kommentar

Vel, det der er New York City, ikke en føderal bestemmelse. Selv om jeg personlig ikke er en stor fan av å innføre slike brede vaksinekrav, så er det kanskje noe vilt å sammenligne noe som redder liv og tar byen ut av pandemien med slaveri og birtherism... Men ja, om det blir langvarig, noe jeg ikke tror det blir, så kan det være diskriminerende mot grupper - selv om disse personene selv har gjort et valg.

Biden-administrasjonen har vel gjort det klart at de ikke skal innføre ting som dette, og kun ha krav om vaksine for innreise til USA og for føderalt ansatte. Dilemmaet er at man ikke har noen annen vei ut av krisa enn at mange flere tar vaksine, så man må liksom velge mellom to onder. Da må man som regjering alltid velge folkehelse og det som er best for majoriteten, så det må noen kontroversielle midler til. USA risikerer en megakostnad i lang tid fremover dersom de ikke kommer noe sted i vaksineringen.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, jallajall said:

Jada, En restauranteier har jo ingen plikt til å servere alle og enhver, han kan høffelig avslå å selge deg en matbit dersom du ikke er vaksinert.

Hmm gjelder denne rettigheten andre ting som rase og religion? Er vel ikke lenge siden en frisør i Norge ble dømt for å nekte tjeneste til en muslim men nå er dette plutselig OK?

Det er farlig å åpne opp for ideer om at det plutselig er ok å diskriminere visse grupper mennesker. Vi har slåss mot slikt i 150 år

Lenke til kommentar
scuderia skrev (2 timer siden):

Hmm gjelder denne rettigheten andre ting som rase og religion? Er vel ikke lenge siden en frisør i Norge ble dømt for å nekte tjeneste til en muslim men nå er dette plutselig OK?

Vel det er snakk om vanskelige ting. Det skjønner jeg. Men skal individets rett gå foran hensynet til allmenheten? Vi snakker om potensiell sykdom med alvorlige konsekvenser. Ikke bare for et individ, men allmenheten. Blir andelen vaksinerte ikke stor nok kan vi få nedstengning igjen med alt det vil føre med seg. Diskusjon er nødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (2 timer siden):

Hmm gjelder denne rettigheten andre ting som rase og religion? Er vel ikke lenge siden en frisør i Norge ble dømt for å nekte tjeneste til en muslim men nå er dette plutselig OK?

Det er farlig å åpne opp for ideer om at det plutselig er ok å diskriminere visse grupper mennesker. Vi har slåss mot slikt i 150 år

Diskriminering baserte på farlig oppførsel er noe helt annet enn diskriminering baserte på religion/etnisitet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (13 minutter siden):

Diskriminering baserte på farlig oppførsel er noe helt annet enn diskriminering baserte på religion/etnisitet

Dobbelt så stor andel menn vasker ikke hendene etter do-besøk som kvinner. Ville det være akseptabelt å nekte menn adgang til f.eks buffet?

https://forskning.no/hygiene/menn-glemmer-handvask-etter-dobesok/1009749

Jeg er enig i at man kan diskriminere mot individer som med vilje eller grov uforstand setter andre i fare. Det er dog viktig at den reelle faren er dokumentert eller allment akseptert. Det er også stor forskjell mellom å diskriminere basert på individets valg og gruppe-tilhørighet.

 

Det er nok også naturlig at folk som av medisinske grunner ikke kan ta vaksine, får adgang til offentligheten, selv om dette medfører økt risiko for alle oss andre. På samme måte som blinde får ta med førerhunden sin på restaurant selv om det medfører en liten økning i sjansen for at den tar med seg smitte til maten vår.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (46 minutter siden):

Dobbelt så stor andel menn vasker ikke hendene etter do-besøk som kvinner. Ville det være akseptabelt å nekte menn adgang til f.eks buffet?

https://forskning.no/hygiene/menn-glemmer-handvask-etter-dobesok/1009749

Jeg er enig i at man kan diskriminere mot individer som med vilje eller grov uforstand setter andre i fare. Det er dog viktig at den reelle faren er dokumentert eller allment akseptert. Det er også stor forskjell mellom å diskriminere basert på individets valg og gruppe-tilhørighet.

 

Det er nok også naturlig at folk som av medisinske grunner ikke kan ta vaksine, får adgang til offentligheten, selv om dette medfører økt risiko for alle oss andre. På samme måte som blinde får ta med førerhunden sin på restaurant selv om det medfører en liten økning i sjansen for at den tar med seg smitte til maten vår.

-k

Jeg tror faren for viruset er veldokumentert, det dreper mange hver dag. Drepte muslime terrorister like mange ville det blitt panikk og krav om å fengsle alle muslimer 

Det er også noe annet å diskriminere baserte på at det er sannsynlig at en gruppe gjør noe og å kreve dokumentasjon at noen har gjort noe. 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (36 minutter siden):

Dobbelt så stor andel menn vasker ikke hendene etter do-besøk som kvinner. Ville det være akseptabelt å nekte menn adgang til f.eks buffet?

https://forskning.no/hygiene/menn-glemmer-handvask-etter-dobesok/1009749

.. i USA .. i 2007. Jeg håper og tror det var mye bedre tall i Norge allerede før pandemien og nå tilnærmet ingen ekle unnasluntrere. Det bør i hvert fall være svært sosial uakseptabelt å droppe håndvask etter dobesøk. Jeg har gitt tilsnakk til godt klede godt voksne menn for det før pandemien og vil definitivt gjøre det nå om jeg fersker noen. Det er totalt sosialt uakseptabelt og sikkert rimelig flaut å få tilsnakk for det.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (43 minutter siden):

.. i USA .. i 2007. Jeg håper og tror det var mye bedre tall i Norge allerede før pandemien og nå tilnærmet ingen ekle unnasluntrere. Det bør i hvert fall være svært sosial uakseptabelt å droppe håndvask etter dobesøk. Jeg har gitt tilsnakk til godt klede godt voksne menn for det før pandemien og vil definitivt gjøre det nå om jeg fersker noen. Det er totalt sosialt uakseptabelt og sikkert rimelig flaut å få tilsnakk for det.

Jeg tror at det er en midlertidig forbedring nå, akkurat som barnehagebarn sluttet å få omgangssyke under svineinfluensaen.

Gi det et par år så er vi tilbake til normalen.

Uansett så finnes det forskning som antyder at menn har mer uhumskheter på hendene selv etter (god) håndvask. Muligens fordi vi har grovere, mer sprukken hud og ikke smører oss i like stor grad med håndkrem.

Men det var ikke poenget mitt. Spørsmålet er om det er greit å diskriminere menn basert på at vi (statistisk sett) er noen svin? I alle fall i større grad enn våre bedre halvdeler.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (11 minutter siden):

Jeg tror at det er en midlertidig forbedring nå, akkurat som barnehagebarn sluttet å få omgangssyke under svineinfluensaen.

Gi det et par år så er vi tilbake til normalen.

Uansett så finnes det forskning som antyder at menn har mer uhumskheter på hendene selv etter (god) håndvask. Muligens fordi vi har grovere, mer sprukken hud og ikke smører oss i like stor grad med håndkrem.

Men det var ikke poenget mitt. Spørsmålet er om det er greit å diskriminere menn basert på at vi (statistisk sett) er noen svin? I alle fall i større grad enn våre bedre halvdeler.

-k

Vaksinepass kravet er ikke baserte på statistikk at noen gruppe gjør noe eller ikke, så spørsmålet  er lite relevante.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, scuderia said:

Hmm gjelder denne rettigheten andre ting som rase og religion? Er vel ikke lenge siden en frisør i Norge ble dømt for å nekte tjeneste til en muslim men nå er dette plutselig OK?

Det er farlig å åpne opp for ideer om at det plutselig er ok å diskriminere visse grupper mennesker. Vi har slåss mot slikt i 150 år

I utgangspunktet er det ikke noe i veien for en restaurant å spørre kunden om de er vaksinerte og nekte servering dersom de ikke er det, men dette er opp til delstatene selv om regulere dersom de ønsker det. Noen stater har allerede innført forbud mot dette.

(Det er normalt ikke lov å diskriminere basert på medisinsk staus, men vaksiner faller ikke inn under dette forbudet)

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Jeg er enig i at man kan diskriminere mot individer som med vilje eller grov uforstand setter andre i fare.

Enda bedre sagt enn hva JJ sa.

knutinh skrev (5 timer siden):

Det er nok også naturlig at folk som av medisinske grunner ikke kan ta vaksine, får adgang til offentligheten, selv om dette medfører økt risiko for alle oss andre.

Den gruppen er så liten at den statistisk har liten til ingen betydning. Vaksinering er å lage en felles motstand mot en sykdom. Poenget er å få smitteeffekten ned. I tillegg oppnås det at de som er vaksinert (som jeg ble i dag) ikke vil utvikle sterke symptomer som krever intensiv behandling. Media bør poengtere mer hva dette koster oss og hva faren av en ny nedstengning vil medføre. Det er en betydelig andel av befolkningen som nå opplever stress i hverdagen. Utslag av irrasjonell og utagerende oppførsel er et resultat av individer som  opplever stress. USA er et godt eksempel. Der er det nå direkte farlig noen plasser. Samfunnet er for oss alle og AntiVaxerne må ta grep.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...