Jump to content
Redaksjonen.

Tesla ned av tronen: Er ikke lenger største elbilmerke i Europa

Recommended Posts

Har sett dette komme. Klart Tesla solgte bra i en nesten monopol posisjon.

Det er nesten ingen amerikanske biler som selger godt i europa. Det har sin forklaring.

  • Like 1

Share this post


Link to post
3 minutes ago, Trestein said:

Har sett dette komme. Klart Tesla solgte bra i en nesten monopol posisjon.

Det er nesten ingen amerikanske biler som selger godt i europa. Det har sin forklaring.

Og så har alle Tesla-biler frunk!

Hvem vil ha frunk?

🙄😁

  • Like 5

Share this post


Link to post

Dette var overraskende!

Slik jeg leser artikkelen, påstås det at Tesla frem til nå, har hatt størst andel av elbiler i Europa.

Virkelig?

I Norge har Tesla vært et svært populært bilmerke. Men aldri det mest solgte. I svært svært mange år var Nissan Leaf den mest solgte modellen. Nå har sikkert VW tatt over tronen. Men Tesla har så vidt jeg vet aldri vært på toppen. 

I Europa har Zoe vært populær. Var ikke den lenge Europas mest solgte elbil, da? Noen Tesla kan det umulig ha vært.

For selv om Tesla er aldri så populær og godt omtalt, så kommer vi ikke utenom at lavere priset modeller letter oppnår store salgsvolum..

  • Like 2

Share this post


Link to post
qualbeen skrev (1 minutt siden):

Dette var overraskende!

Slik jeg leser artikkelen, påstås det at Tesla frem til nå, har hatt størst andel av elbiler i Europa.

Virkelig?

I Norge har Tesla vært et svært populært bilmerke. Men aldri det mest solgte. I svært svært mange år var Nissan Leaf den mest solgte modellen. Nå har sikkert VW tatt over tronen. Men Tesla har så vidt jeg vet aldri vært på toppen. 

I Europa har Zoe vært populær. Var ikke den lenge Europas mest solgte elbil, da? Noen Tesla kan det umulig ha vært.

For selv om Tesla er aldri så populær og godt omtalt, så kommer vi ikke utenom at lavere priset modeller letter oppnår store salgsvolum..

Det er vel flere el biler som selger bra enn de billige. E tron selger bra. Mercedes eqc porsche taycan . I alle fall i Norge. Det ble solgt omtrent like mange id3 i norge som i tyskland i oktober. 

Share this post


Link to post
9 minutes ago, qualbeen said:

 

Mogleg det som har skjedd er at Tesla er konsistent høg, så sjølv om den sjeldent var etappe-vinner kjem dei ut som vinner når ein ser på heila Europa? 🤔

  • Like 1

Share this post


Link to post

Veldig bra at andre også får opp produksjonen av elbiler. Dette viser jo også at markedet er stort, bare de vil selge. Dette handler jo ikke om hvem som selger flest elbiler, men hvor mange elbiler man kan selge istedet for ICE. Markedsandel er jo ikke så viktig som totalt salg, Tesla har jo grunn til å være fornøyd uansett med rekordsalg i 3 kvartal.

https://www.caranddriver.com/news/a34250691/2020-tesla-sales-third-quarter-record/

 

https://www.teslarati.com/tesla-2020-sales-statistics/

OEM BEV 2020Q3.jpg

Edited by RJohannesen
tabellen er 2020 Q1-Q3
  • Like 7
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
RJohannesen skrev (20 minutter siden):

Veldig bra at andre også får opp produksjonen av elbiler. Dette viser jo også at markedet er stort, bare de vil selge. Dette handler jo ikke om hvem som selger flest elbiler, men hvor mange elbiler man kan selge istedet for ICE. Markedsandel er jo ikke så viktig som totalt salg, Tesla har jo grunn til å være fornøyd uansett med rekordsalg i 3 kvartal.

https://www.caranddriver.com/news/a34250691/2020-tesla-sales-third-quarter-record/

 

https://www.teslarati.com/tesla-2020-sales-statistics/

OEM BEV 2020Q3.jpg

Om salget faller i europa spørs det vel hviket marked de skal produsere til med fabrikken i tyskland når den kommer i produksjon. Selge dem til kina?

Share this post


Link to post
Mkrogh skrev (5 minutter siden):

Tipper model Y fint klarer å selge seg selv i Europa.

Model y har alt stor konkurranse. Skoda enyac ,vw id4, audi e tron, eqc kona osv. Dessuten kommer Q4 bmw ix3 mm

M3 er vel eneste som har liten konkurranse i liten sedan klassen.

spørsmålet er om det er nok

Share this post


Link to post
Trestein skrev (10 timer siden):

Om salget faller i europa spørs det vel hviket marked de skal produsere til med fabrikken i tyskland når den kommer i produksjon. Selge dem til kina?

De har jo som sagt rekordsalg så da øker salget desto mer andre steder. Det at de har startet å sende biler fra fabrikken i kina for å dekke salget i Europa kan jo også tyde på at de prioriterer US-produksjonen for egne markeder. 

Uansett så er det jo bra at de store bilprodusentene også kommer igang, det er jo eorme mengder elbiler som skal produseres for å erstatte salget av bensin og dieselbiler.

  • Like 5

Share this post


Link to post

I 2019 var Tesla Model 3 den helt klare markedsvinneren i Norge da alle som hadde ventet i 3 år fikk bil. VW prøver nå å gjøre det samme med ID.3 men jeg tror den er for dyr.

De som godter seg nå ignorerer at Tesla opplever nok en salgsrekord globalt. Pga. den høye etterspørselen eksporterer de nå biler fra Shanghai til Europa.

Noe annet som ignoreres er at GigaBerlin kommer online for å ta over europeisk produksjon. Kan det være at Tesla vet mer om galaktisk etterspørsel i Europa?

  • Like 7

Share this post


Link to post

Tesla har også MYE å gå på på pris i Norge. Model 3 er f.eks ganske så høyt priset i Norge i forhold til i USA, og de har rimelig god avanse per bil i USA også. Jeg tipper Tesla kunne senket prisen med 100k i Norge og fortsatt gått bra i pluss på hver bil. Model 3 SR+ til under 350k i Norge med hengerfeste og vinterdekk, da hadde salget eksplodert. Men ingen grunn til å gjøre slike grep så lenge man er begrenset av produksjonen. Kan de selge de dyrere andre steder i verden er det selvfølgelig smartere. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
hekomo skrev (1 time siden):

Dette var elendig arbeid, TU. Hele greia er basert på en artikkel skrevet av Matthias Schmidt. Er Schmidt inkompetent eller prøver han bevisst å føre folk bak lyset?

Han utelater en haug av kontekst som forklarer situasjonen. Det blir som å ta to vilkårlige sett med data og påstå at korrelasjon er det samme som kausalitet:

graph.jpg

han utelater jo hvordan andre produsenter holdt igjen utlevering av biler mot slutten av 2019 på grunn av nye utslippsregler i EU fra januar 2020.

Han utelater hvordan pandemien påvirket Tesla kraftigere i Europa enn andre på grunn av at de i motsetning til andre produsenter ikke har fabrikk her. Dette innebærer at mens Tesla måtte vente i flere uker fra produksjonsstart til de kunne levere ut biler i Europa, så kunne andre produsenter starte utlevering så snart produksjonen var i gang.

Han utelater hvordan Tesla satte ny global salgsrekort i Q3, men at de som nevnt fortsatt ikke har fabrikk i Europa, noe som setter begrensninger for hvor mange biler de kan levere ut her generelt. De har bare en fabrikk som leverer til hele verden (unntatt Kina), så de må fordele biler ut over hele verden, og fordelingen avhenger av mange ulike ting, som insentivordninger og annet.

Han utelater hvordan VW slapp ID.3 i Q3, og dermed hadde leveranser for bestillinger som hadde kommet inn for lenge siden. Det nevnes naturligvis ikke at i samme periode etter at Model 3 først ble levert i Q1-19 i så leverte Tesla ut over dobbelt så mange av den som ID.3 i samme periode etter første levering. (Så dette skrytet over hvor mange ID.3 VW leverer er merkelig når tallene er elendige sammenlignet med Tesla i samme periode etter leveringsstart).

Og så videre.

Her utelates det en haug av ting slik at tall tas ut av en kontekst og presenteres som noe annet enn det som er realitetene.

Men for all del, de som fortsetter å agere på disse vrangforestillingene får gjøre det. Så blir det en stygg oppvåkning når Teslas Europa-fabrikk er klar.

Hvordan han skal selge 500 000stk tesla y til europa er en gåte. De selger noe slikt som 40 000biler i dag? Model X og S er nesten ikke å se på statestikken lenger etter at konkurrentene er på banen

I y segmentet er det plenty med biler som har lavere pris og bra med henger kapasitet osv

Kanskje han skal selge dem til områder uten teslas ladenettverk?

Share this post


Link to post
hekomo skrev (1 time siden):

Han utelater hvordan pandemien påvirket Tesla kraftigere i Europa enn andre på grunn av at de i motsetning til andre produsenter ikke har fabrikk her. Dette innebærer at mens Tesla måtte vente i flere uker fra produksjonsstart til de kunne levere ut biler i Europa, så kunne andre produsenter starte utlevering så snart produksjonen var i gang.

På hvilken måte har det noe å si for Q3? Teslas salg falt fra fjoråret samtidig som Europas elbilmarked gikk opp 120%. I Norge har salget falt med over 75%.

hekomo skrev (1 time siden):

Han utelater hvordan Tesla satte ny global salgsrekort i Q3, men at de som nevnt fortsatt ikke har fabrikk i Europa, noe som setter begrensninger for hvor mange biler de kan levere ut her generelt. De har bare en fabrikk som leverer til hele verden (unntatt Kina), så de må fordele biler ut over hele verden, og fordelingen avhenger av mange ulike ting, som insentivordninger og annet.

Insentivordningene(og straffene for CO2-utslipp) er høyest i Europa så det gir null mening i å fordele biler til andre markeder om kjøperne står i kø her.

hekomo skrev (1 time siden):

Han utelater hvordan VW slapp ID.3 i Q3, og dermed hadde leveranser for bestillinger som hadde kommet inn for lenge siden. Det nevnes naturligvis ikke at i samme periode etter at Model 3 først ble levert i Q1-19 i så leverte Tesla ut over dobbelt så mange av den som ID.3 i samme periode etter første levering. (Så dette skrytet over hvor mange ID.3 VW leverer er merkelig når tallene er elendige sammenlignet med Tesla i samme periode etter leveringsstart).

Dere har glemt at ID.3 er kun én av mange attraktive konkurrenter og flere skal det bli. Den selger veldig bra i Norge og Europa, men det har null betydning om den selger mer enn Model 3 gjorde i 2019.

Tesla er nå bare en av mange produsenter i et lite marked for rene elbiler. Og den realiteten vil med tid og stunder reflekteres i prisingen av selskapet.

hekomo skrev (1 time siden):

Her utelates det en haug av ting slik at tall tas ut av en kontekst og presenteres som noe annet enn det som er realitetene.

Men for all del, de som fortsetter å agere på disse vrangforestillingene får gjøre det. Så blir det en stygg oppvåkning når Teslas Europa-fabrikk er klar.

Det utelates ikke noe annet enn Tesla-tilhengernes bortforklaringer. Hva de skal med fabrikk i Europa må fåglarne vite. Musk har gjort dumme beslutninger før basert på minimal tankevirksomhet så hvem som får en oppvåkning er et ubesvart spørsmål.

Her i landet velger 94% av elbilkjøperne vekk Tesla. Om Norge er et foregangsland for elbiler og et omen for resten av Europa får dere jo bare pønske på.

  • Like 1

Share this post


Link to post
15 hours ago, Trestein said:

Om salget faller i europa spørs det vel hviket marked de skal produsere til med fabrikken i tyskland når den kommer i produksjon. Selge dem til kina?

Dei skal selje bilane i Europa.  No importerer Europa både frå fabrikkane i USA og Kina, og det er vanskeleg å få tak i nok bilar.  Salet til Tesla går opp nesten alle stader, og fram til ein ny fabrikk er på plass er det vanskeleg å skaffe nok bilar til Europa.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Sturle S skrev (10 minutter siden):

Dei skal selje bilane i Europa.  No importerer Europa både frå fabrikkane i USA og Kina, og det er vanskeleg å få tak i nok bilar.  Salet til Tesla går opp nesten alle stader, og fram til ein ny fabrikk er på plass er det vanskeleg å skaffe nok bilar til Europa.

Problemet er at det totale markedet for el biler er ca 500 000biler i europa. Tyskland og andre gir opptil 100 000kr i subsidier pr bil. Det er ikke sikkert at dette fortsetter lenge. 
 

Om vi antar at tesla klarer 10-15% av el bil markedet og at model y selger 60% av teslas modeller blir dette kanskje 50 000 biler. Det forutsetter at den slår ut id4 skoda enyac e tron og mangen flere.

Om hele det europeiske markedet hadde vert elektrisk måtte markedsandelen til y vert 10% for å få full produksjonsutnyttelse.   Det er imidlertid langt frem i tid. 
 

Det er imidlertid plugin hybrider som har desidert størst vekst. Disse har et kjempe potensiale og er ikke avhengige av store areal eller giga kraftlinjer for å fungere.

Får disse bilene 20-25kwh batterier vil de kunne løse utslipps problemene. 
 

Tall fra sprit monitor viser at selv bittesmå 5-10kwh batterier reduserer forbruk 40% i praksis. 
 

https://www.google.no/amp/s/insideevs.com/news/452914/plugin-car-sales-europe-q1q3-2020-country/amp/

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...