Gå til innhold

Tesla ned av tronen: Er ikke lenger største elbilmerke i Europa


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (34 minutter siden):

Nettop. 30% av markedet er urealistisk. De har vel under 15% i dag. Det er før id4 skoda, bmw ix3 q4 mustang osv er kommet i salg.

Tesla Y har mye mot seg. Rart design, merkelig interiør, ikke store fordeler verken på rekkevidde eller ladehastighet. Plass er omtrent som id4 , høyt støynivå, dårlig forhandler nett. Inntil nå ikke veldig bra byggekvalitet.
 

Ikke er den særlig egnet på dårlige veier eller dyp snø heller. 

At en slik bil skal bli totalt dominerende vil jeg se før jeg tror det. Dessuten er den amerikansk. Med en eier som seriøst vurderte å støtte sittende president.

Tesla har vel rundt 20% av markedet globalt.

Hva er det som er rart med designen og interiøret til Model Y? Ikke fordel på rekkevidde eller ladehastighet?! Hvem er det som er bedre på det da? Støynivå er redusert, men har ikke vært noe verre enn mange andre biler uansett. Byggekvaliteten er bra, og de har bygget enda flere servicesentre, og det bygges stadig flere. Jeg skjønner ikke hva poenget er med å slenge ut alle disse skrønene, Trestein. Det er rett og slett en Gish-Gallop du driver med.

Hvor har du det fra at den ikke egner seg på dårlige veier eller i dyp snø? I forhold til hva?

Hva så om den er amerikansk? Det har ikke hindret Europa i å gå bananas over Model 3. Og hvilken relevans har hvem som støttet hvem her? Dette fremstår bare mer og mer desperat. Her skal det Gish-Gallopes og svertes så mye som mulig skjønner jeg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (2 minutter siden):

Hva du mener er urealistisk er egentlig ikke så interessant siden du neppe har særlig god oversikt over faktisk etterspørsel.

Jeg vet ikke hva du mener med "leveringsproblemer", men saken er at siden de bilene som er solgt i Europa hittil er produsert ved fabrikken i USA, så har alle leveranser skjedd innenfor noen få uker i slutten av hvert kvartal. Dette gjør at utleveringsapparatet får et voldsomt press på seg i begrensede perioder, fremfor at leveringene spres utover hele kvartalet. Igjen så er det slike ting fabrikken i Berlin vil gjøre noe med.

Hvorfor snakker du hele tiden om nettverk?

Jeg sier det utifra erfaring. Nevn noen personbiler som har hatt over 30% av markedet over noen år? T ford? 
 

Utleverings problemet er fiktivt. Det kommer biler fra kina,  japan og korea hele tiden. Mye lenger transport. Ingen problem. Er det pga båtene fra usa må gå motsatt av jordrotasjonen?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Jeg sier det utifra erfaring. Nevn noen personbiler som har hatt over 30% av markedet over noen år? T ford? 
 

Utleverings problemet er fiktivt. Det kommer biler fra kina,  japan og korea hele tiden. Mye lenger transport. Ingen problem. Er det pga båtene fra usa må gå motsatt av jordrotasjonen?

Du mener at det ikke blir noen opphopdning av utleveringer i slutten av hvert kvartal når det ikke kommer noen biler i første delen av hvert kvartal, slik at alle bilene må utleveres i løpet av siste delen av kvartalet? Du ser ikke at de kunne levert ut enda flere biler hvis leveringene var spredt mer jevnt utover?

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal si. Dette blir rett og slett for dumt.

Og hva så om det kommer biler fra her og der? De fleste andre produsentene har fabrikker i Europa.

Igjen, din erfaring er bare ren synsing. Vær så snill å legge mer vekt på fakta og ikke bare synsing i fremtiden.

Endret av hekomo
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Tesla har vel rundt 20% av markedet globalt.

Hva er det som er rart med designen og interiøret til Model Y? Ikke fordel på rekkevidde eller ladehastighet?! Hvem er det som er bedre på det da? Støynivå er redusert, men har ikke vært noe verre enn mange andre biler uansett. Byggekvaliteten er bra, og de har bygget enda flere servicesentre, og det bygges stadig flere. Jeg skjønner ikke hva poenget er med å slenge ut alle disse skrønene, Trestein. Det er rett og slett en Gish-Gallop du driver med.

Hvor har du det fra at den ikke egner seg på dårlige veier eller i dyp snø? I forhold til hva?

Hva så om den er amerikansk? Det har ikke hindret Europa i å gå bananas over Model 3. Og hvilken relevans har hvem som støttet hvem her? Dette fremstår bare mer og mer desperat. Her skal det Gish-Gallopes og svertes så mye som mulig skjønner jeg.

Utseende er en smak sak. Det kan vi være enige om. Jeg sier bare at den skiller seg ut både innvendig og utvendig fra konkurrentene

Forhandlernettet til tesla er ikke i nærheten sv vw bmw ford og andre i europa. Må bilen ofte på verksted er det irriterende å måtte frakte den 200km til nermeste verksted

Bakkeklaring og fjæringsvei er dårlig. Det gjør den dårligere på røff vei. Det er viktig flere steder

At bilen er amerikansk kan påvirke folks valg. Kjøper du appelsiner fra israel?

Lenke til kommentar

Greit å fylle en båt med biler, når man har mange modeller å velge mellom. Har man bare 3 modeller, og begrenset kapasitet til å produsere dem, så skjer det mer bulkvis. Man sender jo ikke en halvfull båt over. Og når det heller ikke selges så mye av andre amerikanske biler, så er det ikke nødvendigvis noen stor fordel å samkjøre med andre produsenter.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 minutter siden):

Du mener at det ikke blir noen opphopdning av utleveringer i slutten av hvert kvartal når det ikke kommer noen biler i første delen av hvert kvartal, slik at alle bilene må utleveres i løpet av siste delen av kvartalet? Du ser ikke at de kunne levert ut enda flere biler hvis leveringene var spredt mer jevnt utover?

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal si. Dette blir rett og slett for dumt.

Og hva så om det kommer biler fra her og der? De fleste andre produsentene har fabrikker i Europa.

Igjen, din erfaring er bare ren synsing. Vær så snill å legge mer vekt på fakta og ikke bare synsing i fremtiden.

Det løses ved å sende biler oftere. Det gjør alle de andre tydeligvis siden de klarer å levere biler jevnt og trutt. En båt bruker bare noen dager over atlanteren. De aller fleste ro ro skip tar med biler. Det går hundrevis i uken mellom usa og europa.

Folk kjøper jo bruktbiler i usa og frakter dem over. Tviler på om de venter til det kommer et spesial skip for biler.

 

.

 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Greit å fylle en båt med biler, når man har mange modeller å velge mellom. Har man bare 3 modeller, og begrenset kapasitet til å produsere dem, så skjer det mer bulkvis. Man sender jo ikke en halvfull båt over. Og når det heller ikke selges så mye av andre amerikanske biler, så er det ikke nødvendigvis noen stor fordel å samkjøre med andre produsenter.

Som sagt. Man kan sende biler med ro ro skip. Det er helt vanlig. Det sendes biler med skip langs kysten vår hele tiden.

Det er nok muligens litt dyrere men å ha 5000biler stående å vente i 3 måneder er kostbart det også. De må lagres på ett sted , kapitalkost øker osv

Lenke til kommentar

Tesla har ikke noe etterspørsel problem. Det er jo klart at VW har mange ventet på, og de har et boost i salget. De blir nok skuffet av ladenettverket. All plasten i bilen og det at den aldri blir selvkjørende er bare trist. Lite kunnskap om at alle teslaer bygget etter oktober 2016 blir selvkjørende snart. Gjør at folk skusler vekk hundretusener av kroner på dummer elbiler, (utykket: Å spare seg til fant har vel aldri gitt større mening) når de heller kunne kjøpt seg en smart bil, faktisk en robotaxi. Teslaer vil stige i pris. Den nye tesla modell Y, har dessuten alt man kan ønske seg av en bil.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Som sagt. Man kan sende biler med ro ro skip. Det er helt vanlig. Det sendes biler med skip langs kysten vår hele tiden.

Det er nok muligens litt dyrere men å ha 5000biler stående å vente i 3 måneder er kostbart det også. De må lagres på ett sted , kapitalkost øker osv

Siden de har produksjonsbegrensninger, så velger de å produsere i batcher, og det som sendes, sendes med så fulle båter som mulig, tipper jeg. Det lønner seg både i form av tranportkostnader og i form av logistikk. Hadde hatt større kapasitet, så hadde det nok vært en annen vurdering på dette.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

😄

Og folk  går fem på og klarer ikke tenke selv.

Tesla har ikke lav etterspørsel, de har lav produksjon!
Frem til nå har de levert biler til hele verden fra en fabrikk og de selger hver eneste bil de produserer.

De kan ikke sende alle biler de produserer til Europa, det tar tid og det koster masse penger!


Vent til Giga Berlin er oppe å går, så kan vi begynne å prate.


Folk ser heller ikke lenger enn nesen sin og forstår ikke forskjellen på tesla og alle andre biler.
Det er en superdatamaskin på hjul og kommer til å endre hele bransjen mye raskere enn dere kan forestille dere.

GG


 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Beklager dette, måtte ha vært innstilt på august. Etter oktober ligger det langt foran og i løpet av desember kan de nok fort doble årets salg tenker jeg. Men poenget står fortsatt: Tesla 3 salget har møtt en vegg så langt i 2020.

Og det er jo ikke spesielt overraskende. Sedan har aldri vært IN i Norge (med mindre du er pensjonist, taxi-sjåfør eller hybrid-eier). 
Likevel har Tesla solgt svært mange sedaner, da de har levert en svært god totalpakke. 
Nå er det økt tilgjengelighet på mange gode, mer praktiske totalpakker (f. eks Kia e-Niro), og i tillegg er det flere praktiske elbiler på vei. Da er det klart at antallet TM3-registreringer normaliserer seg, da færre og færre trenger å kompromisse med koffertlokk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Personlig håper jeg vi får noen elbil stasjonsvogner med 3-4 elmotorer snart. Hatchback/sportsback, Sedan, SUV eller skapbil er ikke det jeg personlig ønske rmeg mest.

GI oss noe aka Passat eller Volvo V70 stasjonsvogn i størrelse med faktisk rekkevidde på 500+km så kjøper jeg ny bil. mange av disse EL "SUV"ene er også trange på bagasjerom ift. en god romslig stasjonsvogn.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Theo343 said:


GI oss noe aka Passat eller Volvo V70 stasjonsvogn i størrelse med faktisk rekkevidde på 500+km så kjøper jeg ny bil. mange av disse EL "SUV"ene er også trange på bagasjerom ift. en god romslig stasjonsvogn.

SUV'er generelt har jo trange bagasjerom.

En fordel med elbiler og bagasjeplass er jo at man kan gå ganske dypt siden det ikke er noe tank under som blir i veien. En del fossilbiler har og mye plass her beregnet for reservehjul men det er ofte ikke like godt egnet til bagasje.

imagejpg_950784d6-b780-4b6c-a88f-86e51a2cc69c.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 timer siden):

Utseende er en smak sak. Det kan vi være enige om. Jeg sier bare at den skiller seg ut både innvendig og utvendig fra konkurrentene

Forhandlernettet til tesla er ikke i nærheten sv vw bmw ford og andre i europa. Må bilen ofte på verksted er det irriterende å måtte frakte den 200km til nermeste verksted

Bakkeklaring og fjæringsvei er dårlig. Det gjør den dårligere på røff vei. Det er viktig flere steder

At bilen er amerikansk kan påvirke folks valg. Kjøper du appelsiner fra israel?

De aller færreste har 200km til nærmeste service-center, og som nevnt så bygges det stadig nye. Bare den siste tiden har det kommet minst to-tre nye her i Norge.

Bakkeklaring er dårlig? Sammenlignet med hva?

Jeg tviler på at det at det er en amerikansk bil vil påvirke et relevant antall personers valg. Da måtte de jo ha valgt bort nazi-merket VW som også i nyere tid har gasset både mennesker og dyr i sine eksperimenter på levende vesener.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 timer siden):

Det løses ved å sende biler oftere. Det gjør alle de andre tydeligvis siden de klarer å levere biler jevnt og trutt. En båt bruker bare noen dager over atlanteren. De aller fleste ro ro skip tar med biler. Det går hundrevis i uken mellom usa og europa.

De kan ikke sende biler oftere. De har bare en fabrikk som produserer for hele verden (med unntak av Kina). Hvis de hele tiden skal bytte mellom å bygge biler for ulike markeder så går produksjonstakten ned.

Det tar flere uker fra bilene er produsert og til de ankommer i Europa.

Andre er ikke i samme situasjon som Tesla. De har fabrikker i Europa.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...