Gå til innhold

Verft bruker 500.000 dagen på smittevern – bransjen ber om hjelpepakke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (22 minutter siden):

Så de kan ansatte norske, og betale like mye i lønn
Her skal det ikke gies noen støtte for at de skal hyre billig arbeidskraft

Det er dessverre ikke norske fagarbeidere å få tak i lenger. Hadde det vært mulig å få tak i norske fagarbeidere så hadde de blitt valgt p.g.a. mye lettere kommunikasjon. Utenlanske arbeidere har uansett krav på lovfestet minstelønn. I tillegg så kommer utgifter til reise og innkvartering, så det er ingen profitt å hente ved å bruke utenlandske leiearbeidere. Men det har tvunget seg fram som en nødløsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bedrøvelig at vi ikke har mer fagfolk i landet, men det er jo en villet situasjon fra både politikere og industrien selv. Så er det jo lenge siden brakkestandarden ble eget rom med dusj og do i anleggsbransjen. Det som blir igjen av smitteverntiltak da blir jo servering av mat samt noe mer renhold/desinfisering samt helsetilsyn/testing. Da burde man kunne ivareta en betydelig arbeidsstokk med 0,5 mill per dag!?

Og reiseutgiftene med fly til utlandet er jo oftest lavere enn innenlandsreiser med norske flyselskap. Jeg tror nasjonalregnskapet og handelsbalansen lider sterkt undelr lønnseksporten, både med og uten pandemi.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Hanhijnn said:

Det er dessverre ikke norske fagarbeidere å få tak i lenger. Hadde det vært mulig å få tak i norske fagarbeidere så hadde de blitt valgt p.g.a. mye lettere kommunikasjon.

Dersom verfta hadde teke inn nok lærlingar på gode nok vilkår, hadde ikkje det vore eit problem.  Verfta har sett seg sjølve i denne situasjonen ved å tilsetje utlendingar i staden for å gjere seg attraktive for norske ungdommar.

 

Dersom dei uansett berre skal tilsetje utlendingar, er det etter mi meining betre om dei flyttar heile verftet til utlandet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (5 minutter siden):

Dersom verfta hadde teke inn nok lærlingar på gode nok vilkår, hadde ikkje det vore eit problem.  Verfta har sett seg sjølve i denne situasjonen ved å tilsetje utlendingar i staden for å gjere seg attraktive for norske ungdommar.

Jeg pleier å støtte dine innspill på det aller meste her inne, og har generelt stor respekt for dine mange gode og klare meldinger.

Men her er du tydeligvis inne på et område du ikke har særlig kjennskap til. Lærlingevikårene har ikke stått noe tilbake for det som er normen ellers i industrien. snarere tvert imot. Men når det ikke blir utdannet ungdom til å ta lærlingplasser, så er det ikke så enkelt-

Sturle S skrev (5 minutter siden):

Dersom dei uansett berre skal tilsetje utlendingar, er det etter mi meining betre om dei flyttar heile verftet til utlandet.

Kan garantere deg at slike verft ikke finnes i Norge.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Men her er du tydeligvis inne på et område du ikke har særlig kjennskap til. Lærlingevikårene har ikke stått noe tilbake for det som er normen ellers i industrien. snarere tvert imot. Men når det ikke blir utdannet ungdom til å ta lærlingplasser, så er det ikke så enkelt-

Hvem er det som ønsker å gå inn i yrker som blir stadig mindre attraktive ved at lønnsnivået er på nedadgående fordi bedriftene tar inn utlendinger som er villige til å arbeide for lavere lønn? Om vi ikke tar et oppgjør med slike forhold, vil vi ende opp som i USA der lønnsnivået i kjøttindustrien er halvert fordi industrien har vært kynisk på å ta inn arbeidskraft som heller tar lav lønn fram for å leve under elendige forhold i sine hjemland. De hvite i disse områdende presses ut i fattigdom for at kjøttet som Amerikas rike spiser skal bli noen cent billigere per lb og toppsjefer og eiere og aksjonærer skal bli enda mer overstadig rike.

Jeg ser det rundt meg i virksomheter jeg kjenner og andre jeg leser om, at arbeidsplasser stadig mer domineres av utenlandske arbeidstagere og fallende lønnsnivå og endret arbeidskultur. I stadig større grad må jeg anbefale mine etterkommere å holde seg unna flere yrker som har dårlige prognoser.

Det hele kunne ha vært unngått om en hadde opprettholdt lønnsnivået og standarden i alle yrker og derved holdt ved like deres attraktivitet. Det hele må tas tak i på politisk nivå og en må sørge for at arbeidstakerne har større makt ved større grad av fagorganisering. Hvis ikke ender vi opp i amerikanske tilstander!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Hvis ikke ender vi opp i amerikanske tilstander!

Vi kommer nok dit før eller siden uansett. Norge er gjerne 20-30 år bak usa på en del slike ting. Mens på andre ting er vi gjerne 10-20 år foran igjen. Siste tall jeg så var 45 mill i usa på food stamps. The working poor er en ny underklasse, der man får hjelp til å søke om foodstamps når man begynner på walmart og bk. Alt for at 0.01 % skal sitte igjen med (enda) mer penger enn de allerede har fra før (og ikke har behov for). Greed står sterkt i kapitalismen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Vi kommer nok dit før eller siden uansett. Norge er gjerne 20-30 år bak usa på en del slike ting. Mens på andre ting er vi gjerne 10-20 år foran igjen. Siste tall jeg så var 45 mill i usa på food stamps. The working poor er en ny underklasse, der man får hjelp til å søke om foodstamps når man begynner på walmart og bk. Alt for at 0.01 % skal sitte igjen med (enda) mer penger enn de allerede har fra før (og ikke har behov for). Greed står sterkt i kapitalismen.

At vi i stort har et godt samfunn er ingen tilfeldighet. At vi kan snu utviklingen vi har nå er også fullt mulig og vil heller ikke være en tilfeldighet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 6.11.2020 den 16.34):

Det hele kunne ha vært unngått om en hadde opprettholdt lønnsnivået og standarden i alle yrker og derved holdt ved like deres attraktivitet. Det hele må tas tak i på politisk nivå og en må sørge for at arbeidstakerne har større makt ved større grad av fagorganisering. Hvis ikke ender vi opp i amerikanske tilstander!

M.a.o. stikk motsatt politikk av hva Høyre-regjeringen fører nå. Greit å ta med seg inn i valget.

Lenke til kommentar
On 11/7/2020 at 8:50 AM, PGRO_490 said:

Arbeidkraften finnes i Norge. Verftsindustrien har satt seg selv i denne situasjonen og må da selv ta støyten

Vet du hvor mange ansatte verftet Langsten trenger? Når det er lite å gjøre er det kanskje 200-350 fast-ansatte. I høysesong, når skip blir innredet/utrustet er det over 1000. Bygden Tomrefjord har ca 1200 innbyggere. Å jobbe sesong er ikke noe nordmenn ønsker, så da må det skaffes arbeidskraft andre steder. Å flytte et helt verft og utstyr, bygge nye lokaler/haller til gigantiske skip osv.. Tror jeg ikke noen vil påkoste seg.

Arbeidsmarkedet er ikke der at det kommer flere hundre lærlinger som vil utdanne seg til en jobb man ikke er garantert å få beholde fast. Da er eneste alternativet midlertidig ansettelse. Langsten har bygget en brakkerigg på totalt 16 brakker, i 2013 var det bare 4. Det går skytteltrafikk med buss fra disse brakkene til skipsverftet.

Vi bør dessuten være glad for at verftet har gått så langt og tar egne forholdsregler over det staten krever, for hvis ikke hadde vi dratt i land flere titalls nye smittebærere.

Endret av Thor.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da er det på tide at de skaffer arbeid for sine ansatte utenom høysesong også
Trenger ikke være det de er utdannet til eller er hovedsakling ansatt for

Jeg jobber i et yrke som har høysesong, og lite aktivitet når snø og frost kommer
Tid til å vedlikeholde maskiner og alt annet
Flere ansatte tar lengre vinterferier istedet for sommerferie når det er mye å gjøre

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (På 9.11.2020 den 7.53):

Vet du hvor mange ansatte verftet Langsten trenger? Når det er lite å gjøre er det kanskje 200-350 fast-ansatte. I høysesong, når skip blir innredet/utrustet er det over 1000. Bygden Tomrefjord har ca 1200 innbyggere. Å jobbe sesong er ikke noe nordmenn ønsker, så da må det skaffes arbeidskraft andre steder. Å flytte et helt verft og utstyr, bygge nye lokaler/haller til gigantiske skip osv.. Tror jeg ikke noen vil påkoste seg.

Arbeidsmarkedet er ikke der at det kommer flere hundre lærlinger som vil utdanne seg til en jobb man ikke er garantert å få beholde fast. Da er eneste alternativet midlertidig ansettelse. Langsten har bygget en brakkerigg på totalt 16 brakker, i 2013 var det bare 4. Det går skytteltrafikk med buss fra disse brakkene til skipsverftet.

Vi bør dessuten være glad for at verftet har gått så langt og tar egne forholdsregler over det staten krever, for hvis ikke hadde vi dratt i land flere titalls nye smittebærere.

Dette er ikke noen ny situasjon. For noen tiår siden var det norske firmaer med norsk arbeidskraft som assisterte med folk når verftene hadde topper i sine behov for arbeidskraft. Jeg tror faktisk at folk som var ansatt i disse firmaene stort sett var sysselsatte gjennom hele året med en brukbar lønn. Men brukbar lønn og betingelser er kanskje mer enn vanlige arbeidsfolk i Norge kan forvente i dagens Norge? Hvis det skal være slik så blir også Norge etter hvert en bananrepublikk som USA er på full fart mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...