Gå til innhold

Hvem som visste hva om hule akslinger før fregatt­forliset står sentralt i milliard­søksmål [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (11 minutter siden):

Har ikke tilgang på artikkelen, men alle skip med vribare propellere har hule akslinger. Her kan det bli mange som hadde kjennskap.

Ikke snakk for høyt -- for du har allerede implisert deg selv, og er nå mulig erstatningsansvarlig for å ha visst at skip med vridbare propellere har hule akslinger, mens du er norsk statsborger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ref Dagens artikkel i Rerset vedr start hugging av Fregatten på Nyåret.

Dette bør utsettes av følgende årsaker :

Stratgiene med deling av Havarirapporten i to.

Før kollisjonen og etterpå , for deretter starte rettsprosessen med sistnevnte er mildt sagt oppsiktsvekkende.

Vi er en sjøfartsnasjon og ikke godtroende tullinger uten teknisk innsikt..

Spekulativ og naivt forsøk på manipulasjon etter mitt ringe skjønn, spsielt i lys av forsvinningsnumre for viktig bevismaterriale grunnet"rot"

Huggingen av fregatten bør ikke tillates før skyld pørsmål, årsakssammenhenger og, havarirapporter er gjort tilgjengeligmed nogenlunde omforent. og sansynliggjort

Starte hugging av fregatten før rapportene foreligger må ansees som en grovt straffbar handling, fjerning og tukling med bevismateriale.

Trodde dette var elementær juss i advokatkretser..

Helt uholdbart i en rettsstat, stor skam.

Hvem tar ansvar her ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Forsvarets egne granskere mener det er sannsynlig at dokumentasjon på hvilke risikobetraktninger som eventuelt ble gjort om de hule akslingene gikk tapt i forbindelse at de gikk over til et nytt rapporteringssystem den 17. oktober 2017."

Kjempepraktisk å slette unna avviksrapporter med jevne mellomrom, her fortjener noen en medalje.

Endret av asshole
  • Liker 5
Lenke til kommentar

"De må videre klare å bevise at en eventuell uaktsomhet har ført til skaden."

Forsvaret er på leting etter syndebukker for å minske presset mot seg selv, koste hva det koste vil.

Dette er staten, og kanskje forsvaret spesielt, i et nøtteskall. 

Når båten er så skadet at alt mannskap har forlatt skipet vil jo selv et nøkkelhull føre til at skipe synker etter hvert. Er det folk om bord vil selvsagt denne type vanninntrenging bli tettet før det er fare for totalhavari, og trolig dreier det seg ikke om mer vann enn at manuelle lensepumper holder skipet flytende.

Men selvsagt, det må være folk om bord.

Ganske søkt rettssak, etter min mening.

Lenke til kommentar
UBWB96K9 skrev (På 6.11.2020 den 11.18):

Vi er en sjøfartsnasjon og ikke godtroende tullinger uten teknisk innsikt..

Det finnes nok fortsatt folk med teknisk innsikt men disse kommer ikke lenger i nærheten av ledende stillinger. Folk med teknisk innsikt blir nok sett på som spedalske som bare snakker usammenhengende tullball, dessverre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 6.11.2020 den 9.03):

Ikke snakk for høyt -- for du har allerede implisert deg selv, og er nå mulig erstatningsansvarlig for å ha visst at skip med vridbare propellere har hule akslinger, mens du er norsk statsborger.

Fant ut at båten har elektrisk fremdrift.

Det gjør at den kan ha fast stigning på propellen. 
 

Ergo er jeg frikjent!

Lenke til kommentar

Det fremste av skip i norsk historie med det beste av radarer og annen teknologi, og så klarer de å kjøre på et tankskip som ligger til kai. Vi får være fornøyd med at det bare kosta penger og at det bare var øvelse. Jeg regner med at latteren stod i taket da russerne hørte om dette ;)

Lenke til kommentar

Mange båter har hule akslinger (på langs), frem til gearflens.

Da for å gi plass til trekktein akterover til propellhode på propeller med vribare vinger.

Såkalt omstyrbart propellanlegg.

Gammelt, sterkt, effektivt, og velprøvd.

Gir mye større fleksibilitet ved manøvrering.

Vanlig på fiskebåter, slepebåter mv.

Dette systemet har grease og pakkbokstetting.

Har ikke sett og hørt at det skulle være nødvendig med hull på tvers av aksling.

Er aksling hul av andre årsaker må det være for å spare vekt, på et propellanlegg med fast stigning på vinger, og da har et, "noen" ikke tenkt på å lukke/forsegle akslingen(e)???.

Og alle etterpå har "glemt det".

Vedder på at dette har gitt stive nakker på grunn av intens hoderysting blant folk i maritim bransje.

Og sansynligvis noen lattersalver også.

Det er så velkjent at det er latterlig å bomme på slikt!!!

 

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RoyK skrev (På 12.11.2020 den 15.03):

Det fremste av skip i norsk historie med det beste av radarer og annen teknologi, og så klarer de å kjøre på et tankskip som ligger til kai.

 

Hadde enda Sola TS ligget til kai, men den var langt ute, men idiotene på broen på KNM Helge Ingstad trodde tankskipet var kaien, trolig fordi de hadde slått av mye av navigasjonssystemet sitt, å nektet å høre på advarslene de fikk over radioen, samt at de ikke så lyssignalene fra Sola TS.

Tankskipet hadde nok ikke manøvreringsmulighet til å unngå fregatten, samt at fregatten hadde bare inkompetente tullinger på broen som ikke kunne navigere.

c4318898-788a-44b5-a095-607d3f6b2069?fit

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skipets maskinoffiserer har selvfølgelig sett at mellomakslingene var hule - noe som ikke er uvanlig på high speed militære fartøy idag. Det samme gjelder selvfølgelig Forsvaret inspektører og klasse.

Vi snakker her om mellomakslinger mellom motor/turbin og gir, og ikke propellakslinger, typisk kan disse også være bygget i kunstfiber. En aksling med 40-80 cm indre diameter slipper fort igjennom endel vann...

Det som ikke kommer frem i diskusjonene er at når et slikt arrangement er brukt, så er vanligvis gear og motorrom regnet som et rom når man ser på evt skade/vann inntrengning.

Om man har kalkulert med vanntette skott imellom disse rommene å samtidig har klart og montere hule akslinger imellom dem - ja da er det mange som har mange sovet i timen..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RoyK skrev (På 12.11.2020 den 15.03):

Det fremste av skip i norsk historie med det beste av radarer og annen teknologi, og så klarer de å kjøre på et tankskip som ligger til kai. Vi får være fornøyd med at det bare kosta penger og at det bare var øvelse. Jeg regner med at latteren stod i taket da russerne hørte om dette ;)

Joda. Men russerne gjør sine feil også. F.eks. fadesen som kalles Admiral Kuznetsov, Russlands eneste hangarskip, som har hatt et vell av problemer. Senest i desember 2019 var det 600 kvadratmeter i brann, som har ført til flere års forsinkelse. Dette kom året etter at det holdt på å synke, da tørrdokken det stod i, sank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...