Gå til innhold

TEST: Xbox Series S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Savner ett pluss i oppsummeringen her. Nemlig hvor liten den er. Utseendemessig er den den mest praktiske av alle de nye konsollene. Ellers er jeg enig i det som blir sagt i anmeldelsen.

Ser absolutt at lagringsplassen kan bli et problem, men det spørs veldig på hva slags bruksområder konsollen får. Hvilken demografi kommer til å kjøpe Series S og hvor mange spill kjøper folk i den demografien i snitt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mullethemekk skrev (7 minutter siden):

Ein får vel berre håpe at denne konsollen ikkje held igjen spela til storebror Xbox Series X. 

Utviklerne blir i hvert fall oppfordret av Xbox/MS til å bygge spillene med Series X som target, for så å skalere ned til Series S. Hvorvidt alle kommer til å gjøre det sånn gjenstår å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er også rykter om at utviklere er meget misfornøyd med hvor mye svakere denne er som gjør at det kreves mye ekstra arbeid for å få spill til å kjøre ordentlig. Det kan bli litt samme situasjonen PS3 hadde de første årene hvor den var lavere prioritert og dermed hadde spill som ikke var optimalisert ordentlig så framedrops var vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Måsadåtten said:

Sett opp imot å kjøpe en apple TV f.eks får man også en svært god spillkonsoll i tillegg til mediesenter, for det som blir en rimelig penge i pluss

 

En noe snodig sammenligning. Apple TV har listepris på 1590 kr, Xbox Series S starter fra 3299 kr. Er altså dobbel pris? Ikke tror jeg demografien overlapper nevneverdig heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Iki said:

Når man ser prisen på denne, og spesielt om man da vil utvide lagringskapasiteten, så virker den som et ganske dårlig kjøp sammenlignet med series X.

Du får så mye mer med series X, kraft, lagring, osv.

 

2 hours ago, Croc Man said:

Helt enig. Series S er bare halvhjertet fra MS.

 

Jeg klarer heller ikke å se helt den store appellen her. Og vil tippe dette skaper mye "forvirring" blant potensielle kjøpere som da fort skaffer seg "feil" utgave.

Prisen er 5499 kr versus 3299 kr. Det er så definitivt en attraktiv pris på Xbox Series S, det er det liten tvil om. Men med tanke på at du får et skjermkort som bare yter omlag 1/3-1/4 av det samme og du får halvert mengden med lagring som i seg selv ikke hadde vært et så alt for stor problem om det ikke var for at du sitter igjen med snevre 512GB, som vel fort blir rundt 430GB i praksis som du kan bruke til faktiske spill så blir det jo fort en utfordring.

Må ikke glemme at alle Xbox Series spill må installeres. Du kan ikke kjøre det fra ekstern lagring eller noe lignende. Så alle spillene du ønsker å spille må få plass på disse 430GB med lagring. Når vi allerede vet at et spill som Call of Duty: Cold War vil ta opp ca 136GB så forsvinner lagringen temmelig raskt. Da sitter man fort i en situasjon hvor man må drive å fjerne spill, laste ned spill på nytt osv. Høres ikke så alt for snasent ut.

NVMe utvidelsen til Microsoft er ryktet å være på 1TB og vil koste 220 USD som jo da fort betyr minimum 2'200 kr. Det vil si at prislappen for en Xbox Series S + utvidelse av NVMe koster totalt 5499 kr+. Med andre ord samme pris som Xbox Series X som et minimum.

Du får jo unektelig mye mer for pengene ved å gå for Xbox Series X. Du får ikke bare 1 TB med lagring rett ut av esken, men du får også 3-4x så kraftig skjermkort, mer RAM og bedre kjøling.

 

Tror de fleste burde tenke seg om før de går til anskaffelse av Xbox Series S. Med mindre du vet at du kommer til å spille på en 1080P@60Hz TV og ikke bryr deg allverdens og trolig ikke har behov for å ta 3-4 spill på konsollen samtidig så vil jo Xbox Series X være et mye mer logisk valg i nesten samtlige sammenhenger.

Det å tenke "jeg har ikke 4K TV" eller "jeg bryr meg ikke om 4K" er ikke noe spesielt godt argument for å velge Series S over Series X. Det er ikke sånn at det kraftigere skjermkort ikke vil komme til nytte selv om du spiller på 1080P. Og den ekstra mengden med lagringen vil nok være til fordel for de aller fleste. Det er ikke sånn at rendering i 4K er poengløst for de som sitter på 1080P TV'er heller. Spillene vil jo fremdeles rendere i 4K for deretter å bli nedskalert til 1080P som vil se bedre ut sammenlignet med å rendere i 1080P. Det blir jo som å til enhver tid spille med 2x SGSAA som vil få aliasing til å bli langt mindre synlig på 1080P TV-er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RamGuy skrev (3 minutter siden):

halvert mengden med lagring som i seg selv ikke hadde vært et så alt for stor problem om det ikke var for at du sitter igjen med snevre 512GB, som vel fort blir rundt 430GB i praksis som du kan bruke til faktiske spill så blir det jo fort en utfordring.

I virkeligheten sitter du igjen med så lite som 364 GB.

Lenke til kommentar

Tror ikke Microsoft tenkte mye på norske forbrukere når de designet Series S, vi er for godt vandt til å godta det de måtte kutte for å få ned prisen.

Men det er mange steder i verden at man ikke har samme kjøpekraften og hvis Microsoft skal nå sitt mål om å levere Xbox plattformen til alle må de ha ett alternativ for de deler av verden med svakere kjøpekraft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Civilix skrev (17 minutter siden):

Men det er mange steder i verden at man ikke har samme kjøpekraften og hvis Microsoft skal nå sitt mål om å levere Xbox plattformen til alle må de ha ett alternativ for de deler av verden med svakere kjøpekraft.

Denne vil vel være et dårligere valg for dem da de ikke har muligheten til å laste ned spill når dem ønsker?

Lenke til kommentar
RamGuy skrev (54 minutter siden):

 

En noe snodig sammenligning. Apple TV har listepris på 1590 kr, Xbox Series S starter fra 3299 kr. Er altså dobbel pris? Ikke tror jeg demografien overlapper nevneverdig heller.

Opplever det motsatt. Altså når det gjelder demografien. Her sikter de seg inn på et marked med folk som spiller iblant. I tillegg støtter den 4k visning av diverse strømmekanaler og er pen i tv-benken. For folk som gamer mye er det jo ikke et spørsmål om hvem man skal ha av x og s, da sparer man heller litt lengre før man går til handel

Lenke til kommentar

Med game pass ser man nå at Xbox ser mot mobilmarkedet, hvor markedet svømmer over i penger. Mengden som spiller er gigantisk, men de fleste bruker spill som er lett tilgjengelig, og orker ikke sette seg inn i alskens duppeditter og specs. Gitt at den får ben å gå på, kan xss vise seg å være en genial box både forretnings- og bruksmessig.

Lenke til kommentar
RamGuy skrev (1 time siden):

Må ikke glemme at alle Xbox Series spill må installeres. Du kan ikke kjøre det fra ekstern lagring eller noe lignende. Så alle spillene du ønsker å spille må få plass på disse 430GB med lagring. Når vi allerede vet at et spill som Call of Duty: Cold War vil ta opp ca 136GB så forsvinner lagringen temmelig raskt. Da sitter man fort i en situasjon hvor man må drive å fjerne spill, laste ned spill på nytt osv. Høres ikke så alt for snasent ut.

 

Men man kan bruke en ekstern USB HDD til å lagre XBSX/S spill på som man kan kopiere over til den interne SSD'en når man skal spille dem. Ikke veldig gunstig det heller, men det slår å laste ned spillene på nytt, spesielt om man har en treg internett linje.

Spillene skal ifølge MS ta 30% mindre plass i snitt på series S pga man kan klare seg med lavere tekstur oppløsning pga lavere rendering oppløsning (og pga mindre minne). Dette gjelder tydligvis ikke nye CoD som også er et ekstrem eksempel. Det blir uansett spennende å se hvor mye større spillene vil bli neste generasjon.

 

Sitat

Det å tenke "jeg har ikke 4K TV" eller "jeg bryr meg ikke om 4K" er ikke noe spesielt godt argument for å velge Series S over Series X. Det er ikke sånn at det kraftigere skjermkort ikke vil komme til nytte selv om du spiller på 1080P. Og den ekstra mengden med lagringen vil nok være til fordel for de aller fleste. Det er ikke sånn at rendering i 4K er poengløst for de som sitter på 1080P TV'er heller. Spillene vil jo fremdeles rendere i 4K for deretter å bli nedskalert til 1080P som vil se bedre ut sammenlignet med å rendere i 1080P. Det blir jo som å til enhver tid spille med 2x SGSAA som vil få aliasing til å bli langt mindre synlig på 1080P TV-er.

Jeg tviler litt på at personer som ikke bryr seg om 4K bryr seg så mye om AA kvalitet. Spill idag har ofte kurrant AA uansett, ihvertfall bra nok for folk som ikke bryr seg om slike ting.

Endret av MistaPi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Digger designet på denne, liten og pen! Har klart meg lenge med 500gb PS4 Slim, så tror ikke lagringsplassen blir et problem for min del. Kan jo som nevnt over mellomlagre på en ekstern harddisk hvis en spiller veldig mye. I tillegg vil jo spill nå ta mindre lagringsplass.

Ser den ligger på samme pris som en 500gb PS4 slim også, så fremstår som et veldig godt kjøp. Netonnet PS4 Slim

vpavic_4261_20201026_0217.jpg

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, Civilix said:

Tror ikke Microsoft tenkte mye på norske forbrukere når de designet Series S, vi er for godt vandt til å godta det de måtte kutte for å få ned prisen.

Men det er mange steder i verden at man ikke har samme kjøpekraften og hvis Microsoft skal nå sitt mål om å levere Xbox plattformen til alle må de ha ett alternativ for de deler av verden med svakere kjøpekraft.

Dette tror jeg de fleste i Norge glemmer, nemlig at vi er helt i særklasse når det gjelder kjøpekraft. Jeg tror MS har gjort et megetsmart grep ved å lansere Series S,  og jeg tror det kommer til å sikre dem langt større global markedsandel selv om det neppe blir en suksess i Norge.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Iki said:

Når man ser prisen på denne, og spesielt om man da vil utvide lagringskapasiteten, så virker den som et ganske dårlig kjøp sammenlignet med series X.

Det er nok fler enn vi tror som vil leve med de ulempe for å ta steget inn i gaming verden.

Terskelen for impulskjøp, eller kjøp i det hele tatt senkes ganske mye når man går fra 5500kr til 3300kr.

Phill Spencer:

https://kotaku.com/xbox-boss-phil-spencer-on-series-x-launch-halo-infinit-1845392984/amp?__twitter_impression=true

Quote

I think, over the generation, our expectation would be that price really matters and that you would see the Series S sell more,

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...