Gå til innhold

1 stk AX11000 eller 2 stk RT-AX92U?


Cain_85

Anbefalte innlegg

Bor i et murbygg med to etasjer.

Modem og en gammel ASUS N66U (2012) står nede på kontoret hvor gaming-PC er koblet til med Ethernet. Oppe i andreetasjen er TV og T-WE boks  tilkoblet med WiFi. TV'en har god tilkobling, mens T-Weboksen som er inni  TV-benken sliter med dårlig trådløs tilkobling og kan falle ut. 

Selv vekter jeg gaming 80% / T-We boks 20%. Men kona prioriterer omvendt. Jeg har siklet litt på AX11000 for å beefe opp WiFi-styrken i huset, men lurer på om jeg ser meg litt blind på den og heller burde bygge Mesh med RT-AX92U med en i andreetasjen i mediabenken og koble til TV og T-We boks med Ethernet til denne. 

Dette forutstetter at Wifi nettverket ikke blir mer ustabilt om signalet hopper mellom de to boksene. Surfer mye på mobil rundtomkring i huset. 

Hvilke erfaringer har diskusjon.no? Hva anbefales?

Endret av Cain_85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør AX92U, tror ikke selve signal styrken er forskjellig på disse, men AX11000 har flere bånd som gjør at du får bedre dit den rekker. Selve sende styrken er noe annet.

Har selv AX92U, men trenger ikke mer enn 1 for å dekke min bolig. En kompis tok den billige ruten med 3 fra D-link til 1500,- og klagde lenge på at det ikke funket, og nektet for at det var de. Kona tok kontakt og jeg anbefalte Asus sine, og da fikk han fart på seg og kjøpte 2 AX92U, og har ikke gjort annet enn å skryte av hvor bra det ble.

Fordelen med AX11000 vil være at båndbredden som Mesh opptar vil være mindre siden den har med å gå på, men tviler på at det vil være verdt prisforskjellen ved 2 av den. Da er det bedre med 3 stk AX92U. Det er ofte Asus routere på tilbud på Black Friday som nærmer seg. Hadde AC5300 før, og den var 50% på BF.

T-WE ut av Asusen, hvis du kobler til dekoder så tror jeg det kun funker fra den første som er tilkoblet modemet med kabel, og ikke da nr 2 etter det jeg så av innstillingene. Har min T-WE dekoder tilkoblet denne og alt funker fint. T-WE via App funker bra uansett.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, AndersT2 said:

Kjør AX92U, tror ikke selve signal styrken er forskjellig på disse, men AX11000 har flere bånd som gjør at du får bedre dit den rekker. Selve sende styrken er noe annet.

Begge er vel 2,4+5+5GHz. Men AX92U har 2x2 5GHz + 4x4 5GHz, mens AX11000 har 2 stk. 4x4 5GHz.

Kun den ene av 5GHz-radioene støtter Wifi 6. For AX92U blir da ikke 4x4 for Wifi 5 for AX92U.

Interessante hadde kanskje egentlig vært om AX11000 hadde støttet å kjøre 8x8, hvilket man begynner å se for en del ellers påkostede WiFi 6-rutere, og kan ha fordeler for rekkevidde og hvor godt beamforming fungerer.

Selv om få klienter har støtte for selv 4x4, har 8x8 sine fordeler med tanke på rekkevidde og beamforming-effektivitet så vidt jeg forstår. T-We Boks II er vel ellers en av ikke mange 4x4-enheter - da riktignok på WiFi 5. Men klart, inne i en litt kraftig TV-benk med diverse annen elektronikk rundt blir det fort litt drepen for wifi....

Har litt kollegaer som har kjørt AI Mesh - da på litt eldre modeller enn dette. Mener det har vært litt blandende erfaringer for stabiliteten på løsningen. Begynner dog å bli en stund siden - kan vel håpe at Asus har forbedret løsningen også etter hvert.

Sendestyrke i seg selv er såpass regulert, at det er noe man gjerne ikke kan gjøre noe med. Samme gjelder egentlig antenna gain, slik at eksterne antenner innenfor europeisk regulering gjerne nødvendigvis ikke har all verdens effekt på en ellers godt konstruert ruter. Så det kan til en viss grad være snakk om enheter som klarer "å sende signalet smart" på sett og vis.

Det man i en del tilfeller betaler en del ekstra for blir funksjonalitet og vel strengt tatt også "markedskonsept" (ref. "gamingruter"), uten at det nødvendigvis ikke blir spesielle forskjeller i praksis. 

Personlig ville jeg nok heller ha gått for en middels påkostet Mesh-løsning i stedet for å bruke 4-5000 kr på en slik løsning. Betalte vel rett over 4k for TP-Link Deco X60 når den var på tilbud her for litt siden. Forløpig trenger jeg ikke noe mer enn Gigabit-porter, og skulle behovet endre seg vil det trolig måtte vært på en dedikert svitsj for 2,5/5Gbps uansett. 

Bare det at Asus ROG-en skal støtte 10Gbps, er nok noe som er med på å dra opp prisen en god del, uten at maskinvaren ellers er så "unik". Mye "funky" greier i programvaren der man bør gjøre en vurdering på om man tror man har brukt for - eller om det faktisk har noe effekt. Alt av VPN, skydeling/NAS-funksjonalitet o.l. i ruter skyr jeg som pesten 😉

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (9 timer siden):

Fordelen med AX11000 vil være at båndbredden som Mesh opptar vil være mindre siden den har med å gå på, men tviler på at det vil være verdt prisforskjellen ved 2 av den.
(...)

T-WE ut av Asusen, hvis du kobler til dekoder så tror jeg det kun funker fra den første som er tilkoblet modemet med kabel, og ikke da nr 2 etter det jeg så av innstillingene. Har min T-WE dekoder tilkoblet denne og alt funker fint. T-WE via App funker bra uansett.

Takk for svar begge to, brukerne på diskusjon imponerer ofte! Skjønner jo forsåvidt at signalstyrken er begrenset av regelverk. Det jeg står melllom er altså 1 stk, ax 11000 eller 2 stk, AX-92U i mesh (kan jo hende forsåvidt at en enkelt AX-92U gjør en bedre jobb en min gamle N66U.

Prisen på disse valgene er nokså like 3490,- for 2stk ASUS AX-92U og  3790,- for Asus AX11000
 

Som jeg forstår deg AndersT2 så om jeg velger AX-92U så fungerer ikke ethernet-porten på den jeg har tenkt å plassere inni mediabenken som forsterker/forlenger av den andre som står nede ved modemet.
 

Sitat

Har litt kollegaer som har kjørt AI Mesh - da på litt eldre modeller enn dette. Mener det har vært litt blandende erfaringer for stabiliteten på løsningen

Det er jo dette jeg opplever at jeg med min flaks med ny teknologi og nettverk kommer til å slite med når jeg skal får duppeditter til å snakke sammen. Har jo en personlighet der sånne ting kan bli altoppslukende.
 

Sitat

arkedskonsept" (ref. "gamingruter"), uten at det nødvendigvis ikke blir spesielle forskjeller i praksis. 

Ja jeg er litt sucker for sånt. AX-11000 er jo mektig størrelse på og sikkert overkill for min bruk. Det er jo forsåvidt  også High-end grafikkort når jeg stort sett spiller CS og gamle DosBox-spill men men...

Endret av Cain_85
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Cain_85 said:

Ja jeg er litt sucker for sånt. AX-11000 er jo mektig størrelse på og sikkert overkill for min bruk. Det er jo forsåvidt  også High-end grafikkort når jeg stort sett spiller CS og gamle DosBox-spill men men...

Hehe. "Kanskje jeg kan få brukt for det, og er sikkert bedre". Kjenner meg igjen. Nesten uansett hva det skal være starter det egentlig med at jeg skal kjøpe "noe greit litt rimelig". Så ender jeg opp med noe til 70-100%+ mer - omtrent "just in case det er kjekt med den funksjonaliteten"... TV, tørketrommel, bil, sykkel... og ja, kjenner meg igjen med grafikkortet også. Sånn i tilfelle det skulle komme et spill som jeg absolutt vil spille som krever ekstra. 

Men faktisk på nettverksutstyr holder jeg nok litt tilbake. 

Lenke til kommentar
Cain_85 skrev (11 timer siden):

Som jeg forstår deg AndersT2 så om jeg velger AX-92U så fungerer ikke ethernet-porten på den jeg har tenkt å plassere inni mediabenken som forsterker/forlenger av den andre som står nede ved modemet.
 

 

Har selv kun testet AI Mesh hvor det har vært kabel mellom enhetene. Men jeg mener at du kan benytte ethernet portene til å fordele nettverket videre der den kommuniserer med den andre trådløst for å få nett. Men jeg mener den ikke vil fungere med T-WE dekoderen, da denne går på ett eget separat LAN fra andre komponenter, ett for IP-TV. AI Mesh bruker det LANet for vanlig internett, og drar ikke over begge så vidt jeg så ut fra innstillingene.

IPTV signalet blior splittet ut der WLAN kommer inn. 

Det eneste jeg fant litt knotete og forvirrende med AI Mesh oppsettet når jeg gjorde det for en stund siden var at det måtte settes opp trådløst, og ikke med kabel slik som vi skulle benytte det. Slet lenge med litt dårlig beskrivelser frem til vi fjernet kabelen mellom enhetene. Etter at det var satt opp, så var det bare å plugge i så funket det med kabel.

 

 

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, AndersT2 said:

Har selv kun testet AI Mesh hvor det har vært kabel mellom enhetene. Men jeg mener at du kan benytte ethernet portene til å fordele nettverket videre der den kommuniserer med den andre trådløst for å få nett. Men jeg mener den ikke vil fungere med T-WE dekoderen, da denne går på ett eget separat LAN fra andre komponenter, ett for IP-TV. AI Mesh bruker det LANet for vanlig internett, og drar ikke over begge så vidt jeg så ut fra innstillingene.

IPTV signalet blior splittet ut der WLAN kommer inn. 

T-We via IPTV benytter ikke VLAN, så multicast går "på det vanlige nettet". Men hvis Asus er "smart" tillater de ikke multicast med slik båndbredde via wifi (vil i praksis kunne ødelegge wifi-ytelsen litt generelt å kjøre 20Mbps+ multicast-trafikk via wifi, samt at det fort er risiko for pakketap... sanntidstrafikk mer eller mindre...).

Men siden OP kjører T-We-boksen via wifi i dag, tenker jeg at han ikke har IPTV, men koakstilkobling for TV. Via wifi vil da streaming med T-We-boksen gå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...