Gå til innhold

Anbefalte innlegg

17 minutes ago, guttorm said:

Med en ny minne kontoller kunne dette bli fantastisk, ULCK klarer jo 4600.

Feks noe ala G cpuene....Ytelsen kunne jo vert helt amazing, ville CPU ene blitt veldig kostbare med ny FCLK? 

Sikkert noe, da de måtte ha lagd ny minnekontroller. De bruker jo "samme" som zen 2. Gjenbruk er jo billig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
N o r e n g skrev (24 minutter siden):

Minnekontrolleren og UCLK i seg selv er nok ikke så veldig problematisk, det er FCLK som er problemet. Nå kan ikke UCLK kjøre høyere frekvens enn FCLK, så jeg vet ikke helt hvor du har det fra at UCLK lar seg kjøre på 4600 MHz.

Selv om G-prosessorene kan kjøre høyere minnefrekvenser har de hittil ikke klart å matche desktop-variantene fordi L3 Cache-størrelsen har vært bare 4MB mot 16MB på Zen 2. Det kan imidlertid hende dette er blitt "fikset" på de nye 5000-APUene med 16 MB L3, mens desktop-varianten av Zen 3 har 32MB

For jeg klarer fint 4600 mhz ULCK på min 5600X, ikke permanent og i 1:1 selvsagt. 

Edit: Kanskje det var bare på minnet. 

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
guttorm skrev (1 time siden):

For jeg klarer fint 4600 mhz ULCK på min 5600X, ikke permanent og i 1:1 selvsagt. 

Edit: Kanskje det var bare på minnet. 

UCLK er minnekontrollerens frekvens, og den er enten samme hastighet som minnet (SDR-frekvens) eller halvparten av minnefrekvensen. UCLK kan heller ikke være høyere enn FCLK, selv om du setter 1:1-innstilling i BIOS for UCLK vil du se CPU-Z og ZenTimings rapportere halvert frekvens om FCLK er lavere.

Lenke til kommentar

Noen med 5600X og RTX 3070 som har sjekket strømforbruket sitt?

Sitter med en nybygget PC her og kjøpte HX850i som PSU, og har enda ikke sett viften går på den. Nå har jeg ikke prøvd noe annet enn BFV på den, men ser vifta står bom under heftig gaming. Av det jeg har funnet ut er at den ikke begynner å gå før belastningen blir over 340W, noe den tydeligvis ikke kommer over. Har aktivert PBO og ser CPU booster til 4,6 GhZ så den trekker normalt med strøm. Må være ekstremt strømgjerrige komponenter.

Endret av Gibblay
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (21 timer siden):

UCLK er minnekontrollerens frekvens, og den er enten samme hastighet som minnet (SDR-frekvens) eller halvparten av minnefrekvensen. UCLK kan heller ikke være høyere enn FCLK, selv om du setter 1:1-innstilling i BIOS for UCLK vil du se CPU-Z og ZenTimings rapportere halvert frekvens om FCLK er lavere.

Ja det var jeg som blinksa her i farten. 2066mhz er høyeste jeg klarer per nå F/UCLK.

Ja jeg hadde håpet vi fikk noe nytt og forbedret før DRR5, men tviler på det vil skje. 

Lenke til kommentar

Noen som har noe handy guide eller info om å få opp ytelse og ned volt/varme på 5950X med AGESA 1.2.0.0?

Jeg får undervoltet i Ryzen Master, men det betinger at jeg gjør det hver gang jeg starter masinen. Jeg skulle gjerne fått den til å justere volt etter behov, og jeg forstod det slik at det skulle komme med AGESA 1.2.0.0.

Lenke til kommentar
Aetius skrev (1 time siden):

Noen som har noe handy guide eller info om å få opp ytelse og ned volt/varme på 5950X med AGESA 1.2.0.0?

Jeg får undervoltet i Ryzen Master, men det betinger at jeg gjør det hver gang jeg starter masinen. Jeg skulle gjerne fått den til å justere volt etter behov, og jeg forstod det slik at det skulle komme med AGESA 1.2.0.0.

Curve optimizer kan senke spenningen på enhver klokkefrekvens, og burde ligge i BIOS. Setter du -15 eller noe sånt burde du se noe høyere klokkefrekvenser i praksis.

Generelt er det ikke mye å gå på med Zen 3, standard spenning/frekvens-kurve virker å ligge ganske nært oppmot hva som er oppnåelig

Lenke til kommentar
25 minutes ago, N o r e n g said:

Curve optimizer kan senke spenningen på enhver klokkefrekvens, og burde ligge i BIOS. Setter du -15 eller noe sånt burde du se noe høyere klokkefrekvenser i praksis.

Generelt er det ikke mye å gå på med Zen 3, standard spenning/frekvens-kurve virker å ligge ganske nært oppmot hva som er oppnåelig

Tja, problemet mitt er at CPUen overvoltes så det holder by default, og utvikler dermed enormt med varme, selv ved idle der den egentlig burde klokke ned og undervolte av seg selv. Hvis jeg undervolter manuelt kan jeg kjøre 4.0 Ghz all core (eller 4.4 all core, for den saks skyld) og likevel få varmen drastisk ned.

Jeg skulle imidlertid helst sett at CPU/HK styrte dette selv på en god måte.

Lenke til kommentar
Aetius skrev (21 minutter siden):

Tja, problemet mitt er at CPUen overvoltes så det holder by default, og utvikler dermed enormt med varme, selv ved idle der den egentlig burde klokke ned og undervolte av seg selv. Hvis jeg undervolter manuelt kan jeg kjøre 4.0 Ghz all core (eller 4.4 all core, for den saks skyld) og likevel få varmen drastisk ned.

Jeg skulle imidlertid helst sett at CPU/HK styrte dette selv på en god måte.

Overvoltes? Ser du 1.6V eller noe sånt? Det er normalt at AMDs boost-algoritme går opp til 1.5V

Lenke til kommentar
26 minutes ago, N o r e n g said:

Overvoltes? Ser du 1.6V eller noe sånt? Det er normalt at AMDs boost-algoritme går opp til 1.5V

Husker ikke i farten hva slags volt det var snakk om, men i hovedsak er problemet at

1) CPUen kjører på høyere volt enn nødvendig. Den er f.eks fjellstabil på 1.075v på 4.0 all-core, mens default volt er en del høyere, selv ved lavere frekvenser.

2) Ved idle kjører den på høyere frekvenser enn den trenger, og lager dermed alt for mye varme.

Lenke til kommentar
Aetius skrev (51 minutter siden):

Husker ikke i farten hva slags volt det var snakk om, men i hovedsak er problemet at

1) CPUen kjører på høyere volt enn nødvendig. Den er f.eks fjellstabil på 1.075v på 4.0 all-core, mens default volt er en del høyere, selv ved lavere frekvenser.

2) Ved idle kjører den på høyere frekvenser enn den trenger, og lager dermed alt for mye varme.

Det første "problemet" ditt er ikke eksklusiv for 5000-serien, det har vært en greie i minst 25 år.

Det andre "problemet" ditt er at programvaren er for unøyaktig, når prosessoren bruker 16 ms på å øke eller senke klokkefrekvensen kan en pollingfrekvens på 500 ms vise konstant boost-frekvens til tross for at den tilbringer 90% av tida under 500 MHz.

Lenke til kommentar
1 hour ago, N o r e n g said:

Det første "problemet" ditt er ikke eksklusiv for 5000-serien, det har vært en greie i minst 25 år.

Det andre "problemet" ditt er at programvaren er for unøyaktig, når prosessoren bruker 16 ms på å øke eller senke klokkefrekvensen kan en pollingfrekvens på 500 ms vise konstant boost-frekvens til tross for at den tilbringer 90% av tida under 500 MHz.

Mulig det er jeg som ikke forklarer dette rett, men i korthet får jeg ca 15 grader høyere idle-temp når CPU styrer ting selv, enn jeg gjør på idle på 1.075v på 4.0 all-core. Og det er jo helt unødvendig.

Med AGESA 1.2.0.0. skulle det komme en (tidligere fjernet) løsning for automatisk undervolting av 5xxx-serien, og det er den jeg etterspør info om.

Lenke til kommentar
1 hour ago, N o r e n g said:

Det første "problemet" ditt er ikke eksklusiv for 5000-serien, det har vært en greie i minst 25 år.

Og for øvrig: Jeg vet jo det - jeg har syslet med overklokking siden 486-tiden, dengang man gjorde det vha DIP-switches.

Men slik oppførsel som min 5959x legger for dagen har jeg likevel ikke sett før, selv ikke med 3900X.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Som Noreng nevnte tidligere, så er PBO2/Curve Optimizer det som lar deg undervolte(eller overvolte). Ikke en flat undervolt, men den følger en kurve. Undervolten vil være større ved lave frekvenser enn ved høye.

Når det er sagt, så er dette en cpu som er spesifisert for å tåle å kjøre ved opp til 90C konstant i hele levetiden, uten nevneverdig degradering. Antar at levetid og degradering er fokuset ditt, siden du nevner idle-temps. Om det er ytelse som er hovedfokuset ditt, så har en reddit-bruker generert litt data(fra en 5900x)for deg. 

5950x-max-temp.png

5900x-temperature-scaling.png

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

Med AGESA 1.2.0.0. skulle det komme en (tidligere fjernet) løsning for automatisk undervolting av 5xxx-serien, og det er den jeg etterspør info om.

Ca ei uke siden mitt Gigabyte x570 fikk en bios med AGESA 1.2.0.0.

 

Jeg syns egentlig det er greit med Ryzen master, satt den på 1,05v til F@H og vanlig bruk. så trykker jeg på gamemode når det skal spilles og da boostes det til specs.

Endret av leifeinar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, leifeinar said:

Ca ei uke siden mitt Gigabyte x570 fikk en bios med AGESA 1.2.0.0.

 

Jeg syns egentlig det er greit med Ryzen master, satt den på 1,05v til F@H og vanlig bruk. så trykker jeg på gamemode når det skal spilles og da boostes det til specs.

"Game Mode" profilen i Ryzen Master gjør ikke heeeelt det du kanskje tror... Game mode er en kompatibilitet sak fra gamle tider, og vil skru av en av CCD'ene din om du har en cpu med to CCD'er(5900x/5950x/3900/3950x). Dette var for å begrense antall kjerner/tråder til max 8/16. Noen få eldre spill slet med ytelsen om de fikk for mange tråder å bruke. Det er bedre å bruke "Profile 1" og "Profile 2" istedet.

Om du derimot har en 5600x/5800x så funker antageligvis Game Mode helt fint, men ingen fordeler kontra å bruke f.eks Profile 1 så vidt jeg vet.

Endret av Biggdogg
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...