Gå til innhold

Anbefalte innlegg

N o r e n g skrev (9 minutter siden):

Det er et mønster ja: dess mer data som går gjennom IF, dess høyere sjanse for at du ser WHEA-19.

Med Micron rev.E på XMP så jeg ikke WHEA på en 5800X + B550-F, men da jeg strammet inn sekundære timinger begynte OCCT Large Data Set å produsere WHEA-19.

Jeg mistenker at de som "ikke har WHEA" egentlig har det, men de tester ikke stabilitet på noen måte.

Mulig man kan fremprovosere det hos alle, men virker som mer 'kabling' i form av større kretser etc øker risk. Jeg har 2 whea 19 hos meg siden April. Det ene var på agesa 1.1.0.0 da jeg prøvde 3800cl14 og den andre på agesa 1.2.0.3B da jeg prøvde 60 drv str på 4000cl 1T, på 40 får jeg ingen. Har bare såvidt kjørt occt, men testa mange runder core cycler, y-cruncher, CB, TM5 med ulike presets etc og berga for whea 19 der, men har kanskje bare flaks? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cowboystrekk skrev (2 timer siden):

Mulig man kan fremprovosere det hos alle, men virker som mer 'kabling' i form av større kretser etc øker risk. Jeg har 2 whea 19 hos meg siden April. Det ene var på agesa 1.1.0.0 da jeg prøvde 3800cl14 og den andre på agesa 1.2.0.3B da jeg prøvde 60 drv str på 4000cl 1T, på 40 får jeg ingen. Har bare såvidt kjørt occt, men testa mange runder core cycler, y-cruncher, CB, TM5 med ulike presets etc og berga for whea 19 der, men har kanskje bare flaks? 

WHEA-19 er ikke relatert til minnekontrolleren, du kan fint få problemer om du kjører FCLK på 2000 og UCLK=MCLK/2. Problemet ligger mest sannsynlig i grensesnittet mellom IOD og CCD, siden feilen rapporteres å oppstå i L3 cache.

Med mindre minnekontrolleren konfigurerer interne timinger avhengig av termineringsmotstandene, burde ikke DrvStr ha noe å si på ytelse.

OCCT Large Data Set cycle 4 på SSE ser ut til å være en versting for stabilitet i min opplevelse

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (11 timer siden):

Det tviler jeg på at du gjør 😁

Tipper Zen3D kommer til å gjøre minneoverklokking bortimot ubrukelig, og gi spill tilnærmet samme eller marginalt bedre ytelse enn et oppsett med DR B-die på 3800 14-14-14

Med dette kan de bypasse hele drawbacken med å gå over til DDR 5 senere på året? Så først +15% på nyåret, og vi kan jo bare spekulere i hva neste gen vil gi. Btw alle AM4 kjølere vil passe på next gen. Sadly for oss, rådyre hovedkort og minne vil ikke🤣😂

Lenke til kommentar

Angående redusert ytelse i W10/W11 og AMD, så er dette en mulig midlertidig løsning?

https://www.overclock.net/threads/asus-rog-x570-crosshair-viii-overclocking-discussion-thread.1728796/post-28878439

Jeg har ikke fulgt veldig med, men gjelder regresjonen for de med flere CCX? Eller er 1 CCX CPUene også rammet?

EDIT: Tror jeg fant ut at det gjelder generelt, https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-400

Sitat
  • Performance impact may be more detectable in >8-core processors above 65W TDP. 

 

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (21 timer siden):

WHEA-19 er ikke relatert til minnekontrolleren, du kan fint få problemer om du kjører FCLK på 2000 og UCLK=MCLK/2. Problemet ligger mest sannsynlig i grensesnittet mellom IOD og CCD, siden feilen rapporteres å oppstå i L3 cache.

Med mindre minnekontrolleren konfigurerer interne timinger avhengig av termineringsmotstandene, burde ikke DrvStr ha noe å si på ytelse.

OCCT Large Data Set cycle 4 på SSE ser ut til å være en versting for stabilitet i min opplevelse

Virket ikke som drvstr påvirka ytelsa, men å kjøre nr. 1 på 60 gav meg min første whea 19 siden april. På 40 får jeg ingen. Testa 60 da jeg skulle stabilisere 1T.

Lenke til kommentar

Releasing Windows 11 Build 22000.282 to Beta and Release Preview Channels

Written By publishedOctober 15, 2021
 

Hello Windows Insiders, today we’re releasing Windows 11 Build 22000.282 to Windows Insiders in the Beta and Release Preview Channels.

This update includes the following improvements:

  • We fixed an L3 caching issue that might affect performance in some applications on devices that have AMD Ryzen processors after upgrading to Windows 11 (original release).
Lenke til kommentar
10 hours ago, Nizzen said:

We fixed an L3 caching issue that might affect performance in some applications on devices that have AMD Ryzen processors after upgrading to Windows 11 (original release).

"Might affect performance".... Virker ikke som om Microsoft tester så mye PC spill på Windows... De fokuserer vel nesten alt på X-Box tenker jeg.

Endret av Betroz
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Betroz said:

Har du sjekket L3 latency med AIDA64 testen da på din Ryzen rigg for å sammenlikne Win10 vs Win11? Vanlig L3 latency skal ligge på 10-11ns. 

10.9ns akkurat nå :p

Har bare win 11 installert på Ryzen maskinen nå desverre. Hadde dualboot, men logget inn på win 10, og plutselig installlerte den win 11 der også 🤪

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, her har jeg i alle fall merket det i W11 når jeg har dratt bilder fra en mappe og skal over til en nettleser eller en annen mappe når jeg har noen åpne , andre ting som har dukket opp er at innimellom kan apper man før brukte som lastet så og si øyeblikkelig ikke fungere når man trykker på knappen og må trykke igjen for å få respons.

Endret av Malvado
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Nizzen said:

10.9ns akkurat nå :p

Da er det ikke alle med Ryzen som har buggen som sagt da, noe som er litt snodig.

25 minutes ago, Nizzen said:

Har bare win 11 installert på Ryzen maskinen nå desverre. Hadde dualboot, men logget inn på win 10, og plutselig installlerte den win 11 der også 🤪

Noobs har alltid problemer....sorry jeg måtte bare 🤪

Lenke til kommentar
On 10/15/2021 at 10:14 PM, Nizzen said:

Releasing Windows 11 Build 22000.282 to Beta and Release Preview Channels

Written By publishedOctober 15, 2021
 

Hello Windows Insiders, today we’re releasing Windows 11 Build 22000.282 to Windows Insiders in the Beta and Release Preview Channels.

This update includes the following improvements:

  • We fixed an L3 caching issue that might affect performance in some applications on devices that have AMD Ryzen processors after upgrading to Windows 11 (original release).

If you want to install this manually without being in the RP/Beta channels download this: https://1drv.ms/u/s!AhDpr_05rtbxxF5Rn3QhNJr30Deo?e=oRY7tz

This includes the .cab/.psf update files along with a script that installs them.

(sources: https://github.com/abbodi1406/BatUtil/tree/master/W10UI and UUP dumped files)

All you have to do is download the .zip file, extract the contents, run the .CMD and point it to the updates folder I included, and let it install the updates.

Edit:

Installerte retail win 11 pro nå, og kan bekrefte at den funket.

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...