Gå til innhold

Hvordan Fungerer Mastercard Student DNB?


Pame

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått avtale om mitt første kredittkort ( Mastercard Student hos DNB) som jeg ikke har signert enda, og trenger litt hjelp med å forstå alle vilkårene ved bruk av kortet. Planen er å kun ha kortet som et ekstrakort/nødløsning.

Jeg har fått en kredittgrense på 5000 og forfallsdato på en måned. Slik jeg har forstått det betyr det i praksis at jeg har en måned til å betale ned kredittlånet før renter begynner å påløpe, og jeg har inntil 5000 å låne totalt. Den disponible kreditten blir da slik jeg forstår 5000 minus det jeg har lånt så langt? Også havner den disponible kreditten tilbake på 5000 så fort jeg har tilbakebetalt det jeg har lånt?

Slik jeg har forstått det så koster kortet ingenting ekstra å ha så lenge jeg betaler lån tilbake innen forfallsdato, eller om jeg ikke bruker det i det hele tatt. Ser på DNB sine sider så står dette om Mastercard student kortet: 

 

Priseksempel Hvitt Mastercard:

Nom.rente 18,60 %, eff.rente 20,27%, kr 5.000 o/12 mnd. Kostnad: kr. 518. Totalt kr 5.518

Hva betyr egentlig dette? Kan man maksimalt bruke 5000 i løpet av et helt år, og hvorfor påløper det en kostnad på 518 kr?

 

Setter pris på hjelp.

Endret av Pame
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har forstått riktig. Det nederste er bare et eksempel da 5000 vel er den laveste kredittkortgrensen en begynner med og evt. Kan endre til selv på dette kortet. Ble litt usikker på eksempelet. Men tolker det som at en bruker opp kredittkortrammen en måte og ikke betaler noe tilbake på et år. Men jeg ville vel da tro at kostnaden kom på ca. 1000 kr med 2000 prosent rente. Jeg har flere kredittkort. Men betaler alltid alt av det utestående jeg har brukt i perioden faktura gjelder for for å unngå dyr kredittkortrente og har alltid gjort det tidligere. Men har vel forstått det slik at en gjerne må betale et minimumsbeløp på noen hundrelapper ved forfall om en velger å utsette utover 45-50 rentefriperiode og betale kredittkortrente. Begynte på 5000 og satte opp i noen omganger og endte opp på 25000 kr. Men har justert ned pga. Innføringen av gjeldsregisterets effekt på mulighet å få innvilget andre kredittkort eller ikke mer i evt. Boliglån da det er kredittrammen som teller nå ift. Tidligere da det faktisk var benyttet kreditt som gikk inn i vurderingsgrunnlaget ved lånesøknad og faktisk gjeld. Kortet kan som andre kredittkort fra DNB benytte seg av DNB sine faste og månedlige tilbud. F.eks. 20 % rabatt på Power. En annen fordel med student mastercardet er at du kan gjøre kontantuttak i minibank uten å bli belastet renter ved uttaket. Generelt er det slik at kontantuttak fra kredittkort er rentebærende fra uttaktidspunkt og noen tar også gebyr på toppen. Grensen er 9900 kr pr. Uke. Så da kan en benytte rammen og det gratis lånet (om en betaler innen forfall) til uttak fra minibank og f.eks. dette inn på BSU start, BSU, høyrentekonto, rentefond, betale andre regninger/kredittkort og få avkastning på lånte penger eller ekstra  kapital en ikke ville hatt uten kredittkortet. Og f.eks bruke større del av egne penger til fond. Bruker kredittkort til konsum da en også gjerne får bonus, reiseforsikring og kan da bruke større del av egne penger til sparing. Fordelen med rentefritt minibankuttak gjelder studentkoret og jeg tror en mister fordelene med det hvite kortet og studentfordelene når en fyller 34. Det året er det vel slutt på 0 i årspris for banking bankkort også. Så det kan være lurt å benytte seg av fordelene med rentefritt og gebyrfritt minibank uttak fra kredittkort mens en har dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...