Gå til innhold

Liv i gammel Socket 1366 - Asus Sabertooth X58


Trondster

Anbefalte innlegg

Hei,

Hadde en gammel maskin med deler fra 2009-2010 jeg fremdeles kjørte med i fjor. En Gigabyte GA-EX58-UD5, hvor jeg hadde satt inn en hexacore Xeon W3690, overklokket til 4.4GHz, og med 4x8GB DDR3-2400 CL10. Fungerte helt fint. :)
Men - så en dag i fjor ville den ikke starte - og det begynte å lukte brent. Det viste seg at det var hovedkortet som hadde tatt kvelden - det luktet brent fra et sted under en heatsink.

Såå - forrige Black Friday ble det derfor ny maskin. Men - nå tenkte jeg at jeg skulle få de gamle delene til heder og verdighet igjen, kjøpte nytt hovedkort (ASUS Sabertooth X58) og satte sammen til en maskin til poden.

Men - X58'en nektet å starte. Det eneste jeg fikk ut av den var en konstant lysende rød DRAM_LED, og den ville ikke poste til BIOS. Uansett antall RAM-brikker, og uansett hvor jeg plasserte dem. Prøvde også et par andre RAM-brikker jeg hadde liggende, men intet hell.

Selgeren hadde testet den med en i7-920, og jeg hadde en gammel i7-950 liggende, så jeg testet med den. Den postet til slutt til BIOS, men oppførte seg rart. Den resatte et par ganger når den bootet, og viste ukorrekt antall mengde RAM når den kom opp. Shufflet fram og tilbake med minnebrikker, og plutselig var det noe som "løsnet" - den rapporterte korrekt mengde RAM, og fungerte med alle fire brikkene og 32GB. Ingen feil funnet i Memtest86+ over natta. Woohoo!
 

Og så prøvde jeg tilbake med W3690'en - kanskje den fungerte nå? Men nei - DRAM_LED'en lyser konstant rødt, og den nekter å POST'e til BIOS.

BIOS er nyeste versjon - 1402.

 

Noen tips til hva jeg kunne prøvd for å få W3690'en til å fungere?
Kanskje prøve den på et annet brukt hovedkort - selv om det er mye jobb...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...