Gå til innhold

Vil ha dyrere elbiler: Tar ikke regningen for kø, ulykker og vegslitasje [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norge, stat og kommuner har gitt bort milliarder til elbilister. Noe kompansert med å ta inn ekstreme økninger i regningen til drivstoffbilister. 

Hvorfor elbileiere ikke skal bidra med noe til vei og annet er merkelig tankegang.

For meg virker enkelte elbileiere som mest opptatt av å ikke bidra noe som helst til samfunnet. Selvsagt blir noen tvunget over til elbil fordi man ikke lenger har råd til å eie en drivstoffbil, pga mangedobling av gebyrer og avgifter. Men det betyr ikke at man brått bør slippe å bidra med noe som helt med elbil. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (19 minutter siden):

Dette er jo bare det rene sprøyt! Avgifter på fossilbiler er redusert med titalls milliarder per år i forhold til nivået for ca ti år siden. Mye av forklaringen på det er mindre engangsavgift grunnet lavere forbruk og ikke minst svindel med hensyn til oppgitt forbruk (bilfabrikkenes svindel). I tillegg kommer nedsatte avgifter (som registreringsavgift).

Tenker da på ekstrem økning av parkeringsavgift i kommunene. F.eks. 90 kr timen for fossilbil og gratis for elbil. Den store økningen i antall bomstasjoner med gode prisøkninger.

Er absolutt for å fase ut gamle biler over 10 år... 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (54 minutter siden):

Norge, stat og kommuner har gitt bort milliarder til elbilister. Noe kompansert med å ta inn ekstreme økninger i regningen til drivstoffbilister. 

Hvorfor elbileiere ikke skal bidra med noe til vei og annet er merkelig tankegang.

For meg virker enkelte elbileiere som mest opptatt av å ikke bidra noe som helst til samfunnet. Selvsagt blir noen tvunget over til elbil fordi man ikke lenger har råd til å eie en drivstoffbil, pga mangedobling av gebyrer og avgifter. Men det betyr ikke at man brått bør slippe å bidra med noe som helt med elbil. 

Norge, stat og kommuner har også gjort folk mye sunnere og friskere og gjort så folk lever lenger, ved å fjerne mye giftige utslipp fra landet. Vi sparer altså mye i helseutgifter.

De som er tidlig ute og kjøper elbil kjøper dyre biler i forhold til de som kommer senere, da kostnadene er kraftig på vei ned. De bidrar altså til å gjøre elbiler billigere, og dermed medvirker til enda mindre giftige utslipp som både dreper og skader og ødelegger hjernene våre.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (22 minutter siden):

Fordi at det er byrden samfunnet har tatt på seg for at folk skal bytte fra fossildrevne kjøretøy til elektriske. 

Tja, den er ikke lenger bærekraftig.

Poenget mitt: Hvorfor skal ikke elbilister bidra noe som helst til vei, sykkel og kollektivtransport?

At alle skal sitte i hver sin bil er da ikke løsningen. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Elbilister bidrar med mye. De redder liv og helse, og bidrar til at andre også vil kunne kjøpe seg elbil etter hvert.

Ja, helt klart. Det passet for 10 år siden. Elbil er da ikke lenger så dårlig alternativ til fossilbil, at man nå ikke kan bidra noe som helt til vei og kollektivtransport. 

For 15 år siden var El bil for de med spesiell interesse, kort rekkevidde og begrensninge. Da var det greit med mange goder. Slik er det ikke i dag.

På en måte rakker man ned på dagens elbiler som mindreverdig alternativ, det å kjøre miljøvennlig er ikke nok, man skal ha masse store rabatter for det også. 

Jeg omfavner ikke 100% ideen om at: "Når jeg har elbil skal jeg ikke bidra noe som helst mer, enn at det ikke er utslipp under kjøring".

Jeg er kanskje gammeldags på den kolletivistiske tankegangen om at alle med bil bør bidra til vei og bane. Gjerne med rabatter for elbil. 

Forøvrig skal man ikke helt svartmale at alle med drivstoffbil er store forurensere. Det er stor forskjell på ny drivstoffbil kontra enn som er over 6-10 år.

🙂

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott at danskene innser at trafikanter må betale for skader og utgifter de påfører samfunnet.

Da må motorsyklister betale mer for støy og utslipp enn de fleste småbiler.

Fossilbiler har hatt et massivt utslipp i 100 år. Da må de også betale fortidens synder, slik at de rekker å betale ferdig før de går ut av salg og produksjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norske myndigheter brente seg stygt på biodiesel. De skrudde opp avgiftene før det var noe forbruk. Denne feilen gjør de nok ikke to ganger. De venter til el bil andelen er så stor at det ikke er noen vei tilbake. Da kommer avgiftene. Skrur de opp nå hopper folk tilbake til diesel.

Man bør også være obs på utferdsdager. 
Blir det for knapt med ladere og folk må vente lenge for å få strøm blir mange irritert. Her på vestlandet oppstår det til stadig kilometer lange køer der folk bruker timesvis på korte strekninger. Skjer dette om vinteren og folk som regner med å kunne ta seg til bergen går tom i køen blir kaoset større. 

 

Lenke til kommentar

Det har vært ulike studier som viser at elbiler bidrar til betydelig reduksjon i kostnader i form av bedre helse i befolkningen. Minimum 300 000 kr pr 150 000 kjørte km i elbil kom Fredrik Hauge frem til.

Har sett litt på tallene selv tidligere, og jeg mener besparelsene er enda høyre. F.eks kunne tu.no melde om 18 ganger flere dødsfall med fossilbiler i forhold til elbiler for en stund tilbake. I tillegg kommer betydelig færre hardt skadde i trafikken. Mindre astma og luftveissykdommer o.l. sykdommer utgjør også mye.

I tillegg tyder mye på at elbiler har betydelig lengre levetid enn fossilbilene, og derfor tilfører samfunnet større verdi over levetiden.

Leste for en stund tilbake at tyske biler i Tyskland har en levetid før vraking på 149 000 km. Vil tippe på minst dobbel levetid i forhold til det på elbilene med 400+ km rekkevidde

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 minutter siden):

Norske myndigheter brente seg stygt på biodiesel. De skrudde opp avgiftene før det var noe forbruk. Denne feilen gjør de nok ikke to ganger. De venter til el bil andelen er så stor at det ikke er noen vei tilbake. Da kommer avgiftene. Skrur de opp nå hopper folk tilbake til diesel.

Det enkleste vil være å vente til bensin og dieselsalget klapper sammen, slik at disse legges ned. Når man da skrur opp avgiftene for elbiler, så har man ingen vei å gå forutenom inn i kollektiv ferdsel eller ekstrem-kø på de bensin/dieselpumpene som er igjen, og resultatet er at man da får justert opp kollektiv-bruken igjen. Den forsvinner jo nå litt sammen med elbilene, der bilsalget øker med dem. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
39 minutes ago, mrxx said:

Det har vært ulike studier som viser at elbiler bidrar til betydelig reduksjon i kostnader i form av bedre helse i befolkningen. Minimum 300 000 kr pr 150 000 kjørte km i elbil kom Fredrik Hauge frem til.

Har du en kilde på det. Meg bekjent er en av de største negative helseeffektene ved biler er at de blir brukt istedet for å bevege seg for egen maskin. Om noe er elbiler verre på dette siden marginalkostnaden ved bruk er lavere.

39 minutes ago, mrxx said:

Leste for en stund tilbake at tyske biler i Tyskland har en levetid før vraking på 149 000 km. Vil tippe på minst dobbel levetid i forhold til det på elbilene med 400+ km rekkevidde

Tror ikke du skal forvente at biler kommer til å gå signifikant lengre bare fordi de blir elektriske. De blir nok ikke vraket fordi de har kjørt langt, de blir vraket fordi de er gamle. I europa er for mange avstandene korte og årlige kjørelender tilsvarende korte. Da rekker ofte en bil å bli 15-20 år og blir vraket av andre grunner enn drivlinjen, før den kommer så mye lengre enn det. 8000 km/år er en helt vanlig forsikret kjørelengde selv i norge hvor vi kjører lengre.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Myj9R/helsefordel-ved-elbiler-47-milliarder-kroner

https://electrek.co/2020/06/03/new-study-every-electric-car-brings-10000-in-life-saving-benefits/

Det en ofte ser er at det er de som kjører lengst som velger elbiler med lang rekkevidde. Mener at jeg leste at f.eks Teslaer i USA kjøres 24 000 km i året i snitt. I Norge er det vel ikke noen nøyaktig statistikk( som jeg vet)

sverreb skrev (28 minutter siden):

Har du en kilde på det. Meg bekjent er en av de største negative helseeffektene ved biler er at de blir brukt istedet for å bevege seg for egen maskin. Om noe er elbiler verre på dette siden marginalkostnaden ved bruk er lavere.

Tror ikke du skal forvente at biler kommer til å gå signifikant lengre bare fordi de blir elektriske. De blir nok ikke vraket fordi de har kjørt langt, de blir vraket fordi de er gamle. I europa er for mange avstandene korte og årlige kjørelender tilsvarende korte. Da rekker ofte en bil å bli 15-20 år og blir vraket av andre grunner enn drivlinjen, før den kommer så mye lengre enn det. 8000 km/år er en helt vanlig forsikret kjørelengde selv i norge hvor vi kjører lengre.

over årlig kjørelengde til Tesla, men for ca 1,5 år siden var snittet på de som var til salgs på Finn 23 500 km pr år.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, mrxx said:

over årlig kjørelengde til Tesla, men for ca 1,5 år siden var snittet på de som var til salgs på Finn 23 500 km pr år.

Teslas biler er ikke typiske for biler som kjøpes i europa, og amerikansk kjøremønster ligner overhode ikke på europeisk.

Store biler kjøpes gjerne av de som kjører lengre, men de fleste biler i europa er små, fordi det er mer praktisk for en i stor del urban befolkning som i langt mindre grad enn oss og amerikanere bruker bil til å kjøre lange distanser. Du bør derfor ikke ta tall på en tesla, langt mindre en tesla i USA for hvor mye en bil (elektrisk eller ei) kommer til å kjøre i sin levetid i et europeisk marked.

Ta også høyde for at nye biler kjøres mer enn eldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (14 timer siden):

Poenget mitt: Hvorfor skal ikke elbilister bidra noe som helst til vei, sykkel og kollektivtransport?

De gjør jo det. De betaler (minst like mye) skatt som alle andre. Det er ingen bilavgifter som er øremerket til noe som helst.

Sitat

At alle skal sitte i hver sin bil er da ikke løsningen.

Jo absolutt. I disse korona-tider så er det MYE tryggere å sitte i egen bil enn på overfylt offentlig transport. Og denne Korona'en blir ikke borte med det første. Den muterer hele tiden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
plankeby skrev (16 timer siden):

Er absolutt for å fase ut gamle biler over 10 år... 

Jeg også, men det kommer til å skje av seg selv av naturlige grunner og naturlige avgifter på forurensning.

plankeby skrev (17 timer siden):

For meg virker enkelte elbileiere som mest opptatt av å ikke bidra noe som helst til samfunnet.

Det er ikke mitt inntrykk i det hele tatt. Jeg tror mange har kjøpt en ekstra dyr bil med den effekten at det reduserer forurensning og de kostbare negative følgene det med medfører. Jeg tror også at elbilister flest betaler skatter og avgifter med ydmyk forståelse og respekt for hvor viktig det er. Jeg tror også elbilister flest er forberedt på at de må betale normal sats for mva ved kjøp, ferger, bompenger etc etter hvert.

Angående bompengedebatten så er det mange som er i mot bompenger som metode for finansiering av veiene våre. Vi har jo tross alt et samferdselsdepartement som forvalter 80 milliarder av skattepengene. Historisk er det slik vi har finansiert veinettet i Norge. Bompenger er en relativt ny "oppfinnelse" og tilleggsskatt, som mange misliker. Ikke bare fordi det rammer dem direkte, men også sånne som meg som ikke har bompenger i min by, er i mot bompenger fordi det er en inneffektiv måte å kreve inn avgifter på. Noen steder går så lite som 50% av bompengene til vei. Resten går til administrasjon og private innkrevings-selskaper. Normalen ligger nok rundt 90%, men det er fortsatt rundt 10% mer enn det som går til vei. Normal skatt har ikke noe slikt tapsledd. Derfor finnes det bompengemotstand både blant elbilister, fossilbilister, de som er rammet av bompenger nå og de som ikke er det. Det betyr ikke at folk vil ha mindre finansiering av vei. Det betyr bare at folk vil ha en annen innkrevingsmetode. En som ikke taper 10%, eller i verste fall opp mot 50%, av pengene på vei fra bilist til veibygger.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (16 timer siden):

Poenget mitt: Hvorfor skal ikke elbilister bidra noe som helst til vei, sykkel og kollektivtransport?

Det gjør de jo, som alle andre skattebetalere. 80 milliarder fordeles til samferdel. Er du uenig i hvor store de ulike kakestykkene bør være så bør du ta det opp politisk og bruke stemmeseddelen. Stem sykkelpartiet, eller busspartiet om det er det du vil. NB. Husk at hver bussbillett subsidieres av skattebetalerne, med omtrent samme beløp som pålydende verdi på bussbilletten. Så det er ikke sånn at buss er 100% brukerfinansiert. Det er bare rundt 50% på landsbasis. Med sykkel er det ennå værre. Syklister betaler uhyre lite mva på både sykkelkjøp og strøm til elsykkelen. Mye mindre enn det sykkelveier koster skattebetalerne.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...