Gå til innhold

Kjell Arne fikk svar fra Tesla-sjefen: – Norge er neste land som får «Full Self-Driving»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en klovn som tweetet - han har jo helt feil, og siteringen hans er jo fra en helt irrelevant del av lovverket.

Her er loven, som for øvrig er fra 2017: https://lovdata.no/lov/2017-12-15-112

Det eneste loven åpner for er jo i praksis kun å søke om tillatelse for å teste. Det er jo helt åpenbart at den gjelder kun intern testing gjennomført av ansatte hos produsentene selv, innenfor en bestemt tidsramme.

Denne loven åpner ikke for en "closed beta" slik som det drives i USA nå, og definitivt ikke for en public beta eller full release.

Dette kommer aldri til å bli tillatt i Norge i løpet av neste år, slik lovverket er nå. Dessverre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Hanhijnn said:

Da er det bare å glede seg til "diskusjonen"... Her skal samme argumenter gjentas igjen og igjen, uansett hvor mye de allerede har blitt avvist med saklige fakta. Bare å stålsette seg...

Får ta det som tidsfordriv mens vi venter på slippen av betaen her i Norge. Haters gonna hate.

 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, John-B said:

For en klovn som tweetet - han har jo helt feil, og siteringen hans er jo fra en helt irrelevant del av lovverket.

Her er loven, som for øvrig er fra 2017: https://lovdata.no/lov/2017-12-15-112

Det eneste loven åpner for er jo i praksis kun å søke om tillatelse for å teste. Det er jo helt åpenbart at den gjelder kun intern testing gjennomført av ansatte hos produsentene selv, innenfor en bestemt tidsramme.

Denne loven åpner ikke for en "closed beta" slik som det drives i USA nå, og definitivt ikke for en public beta eller full release.

Dette kommer aldri til å bli tillatt i Norge i løpet av neste år, slik lovverket er nå. Dessverre.

Men loven du viser til har jo ingenting med dette å gjøre, eller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, John-B said:

For en klovn som tweetet - han har jo helt feil, og siteringen hans er jo fra en helt irrelevant del av lovverket.

Her er loven, som for øvrig er fra 2017: https://lovdata.no/lov/2017-12-15-112

Det eneste loven åpner for er jo i praksis kun å søke om tillatelse for å teste. Det er jo helt åpenbart at den gjelder kun intern testing gjennomført av ansatte hos produsentene selv, innenfor en bestemt tidsramme.

Denne loven åpner ikke for en "closed beta" slik som det drives i USA nå, og definitivt ikke for en public beta eller full release.

Dette kommer aldri til å bli tillatt i Norge i løpet av neste år, slik lovverket er nå. Dessverre.

Så lenge det kommer her så driter jeg i hva grunnen er. Gleder meg til å prøve :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
John-B skrev (48 minutter siden):

Det eneste loven åpner for er jo i praksis kun å søke om tillatelse for å teste. Det er jo helt åpenbart at den gjelder kun intern testing gjennomført av ansatte hos produsentene selv, innenfor en bestemt tidsramme.

Eg kan ikkje sjå at lova er så streng som du skisserer.

Det er krav om søknad der ein fysisk eller juridisk person står ansvarleg for utprøvinga, og at løyve vil være tidsbegrensa.
Eg kan ikkje sjå at det er krav om at utprøvinga må foregå på lukka bane eller at utprøvinga må gjennomførast av den ansvarlege personen.

Lova skiller også mellom ulike situasjonar:
Køyretøy utan ansvarleg førar
Køyretøy med førar på utradisjonell førarplass
Køyretøy med førar på tradisjonell førarplass

Som ingeniøren i vegdirektoratet utaler så er det i dette tilfellet uansett snakk om eit system som er definert som førerassistanse som uansett er lov utan søknad.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan ikke vi la denne lovverkdiskusjonen her inne ligge til neste runde? Det er høyt uinteressant i dette stadiet.
SAE-nivåene definerer på ingen måte de tekniske milepælene på veien mot full autonomi.
Regner med at ingen (oppegående) her forventer at "FSD Betaen" tilsier noe som helst endring i ansvarsspørsmålet; sjåføren er fortsatt 100% ansvarlig.

Det utrolig interessante er det tekniske bildet her, som vi i Norge forhåpentligvis snart får prøve (og være med videre i utviklingen dersom det er av interesse, noe bl.a. meg og en del andre er).

Jeg er spent på tekniske faktorene og kombinasjonene på veien. Eksempel:
- Lyskryss (etc.
- Rundkjøring
  - Ett felt
  - To felt med markering
  - To felt uten markering
  - (etc.)
(...)
*Det samme igjen med tilleggsfaktorer som værforhold + fotgjenger + syklister + gangfelt + dårlig/ingen skilt, etc.

Av det jeg har fått med meg så langt, er UNECE-greia det eneste "hinderet" for en fin flyt av FSD-testingen, men vi får se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, John-B said:

For en klovn som tweetet - han har jo helt feil, og siteringen hans er jo fra en helt irrelevant del av lovverket.

Her er loven, som for øvrig er fra 2017: https://lovdata.no/lov/2017-12-15-112

Det eneste loven åpner for er jo i praksis kun å søke om tillatelse for å teste. Det er jo helt åpenbart at den gjelder kun intern testing gjennomført av ansatte hos produsentene selv, innenfor en bestemt tidsramme.

Tidsavgrensing med høve til forlenging er tydeleg, men ikkje krav om at berre tilsette hjå produsenten kan gjennomføre testing.  Faktisk står det eksplisitt i lova at òg fysiske personar, i tillegg til juridiske personar (selskap) kan søkje om løyve til utprøving:

Fysisk eller juridisk person kan etter søknad få tillatelse til utprøving av selvkjørende kjøretøy. Slik tillatelse skal gjelde for en begrenset tidsperiode med mulighet for forlenging.

 

1 hour ago, John-B said:

Denne loven åpner ikke for en "closed beta" slik som det drives i USA nå, og definitivt ikke for en public beta eller full release.

Kvifor ikkje?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Quote

Og det er vel med dagens autopilot, som ikke er "full self driving". Jeg har ikke tro på at det blir bedre med FSD. Denne typen systemer kan aldri bli gode nok slik Tesla (eller andre) har implementert det i dag. Bilene må kommunisere direkte med hverandre før vi kan snakke forholdsvis trygg full selvkjøring. Det Tesla holder på med er tidenes bløff. Det kan aldri bli det mange kjøpere drømmer om. Og sånn ellers, hvorfor tar ikke disse heller en taxi, hvis det å kjøre bilen selv er så ille at man helst vil slippe.

Endret av mroek
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, mroek said:

Bilene må kommunisere direkte med hverandre før vi kan snakke forholdsvis trygg full selvkjøring.

Det mener jeg og. Et annet spørsmål er på hvilken type vei har vi mest bruk for selvkjørende biler? På flerfelts motorvei? I 30 sonen uten fortau? I 60 sonen der man sykler i veibanen?

Man skulle tro at selvkjøring er enklest og tryggest å få til der det ikke er myke trafikanter.  På mindre veier der det er myke trafikanter og masse uforutsette ting som kan skje må en selvkjørende bil prøve å replikere de fantastiske sansene vi mennesker har med godt syn, analytiske evner og erfaringsbase.

1 hour ago, mroek said:

Og sånn ellers, hvorfor tar ikke disse heller en taxi, hvis det å kjøre bilen selv er så ille at man helst vil slippe.

Dette lurer jeg på og. Jeg har forståelse for at nye bruksområder for kjent teknologi er fascinerende i seg selv. Men hvor stor er egentlig etterspørselen etter selvkjørende bil? Vi vet at førerassistansesystemer sløver sjåføren og at det har vært flere spektakulære ulykker med såkalt autopilot. Hva er kompetansekravene til testsjåfører og hvem er ansvarlige for opplæringen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (3 minutter siden):

Hva er kompetansekravene til testsjåfører og hvem er ansvarlige for opplæringen?

Omar Quazi har fått tilgang til FSD-Beta. Dette er en person som er tatt med marihuana, LSD og meth tidligere, i tillegg til å kjøre rundt med våpen uten papirer på dem. Samt ikke glem at han er utestengt fra Twitter pga gjentagende trakkassering, og nå er han i søkelyset igjen for å utnytte eget firma for å søke om å få brukere utestengt selv, fordi de har brukt politiets snap-foto av han fra da han ble arrestert. Igjen mot Twitters retningslinjer, som er et sted han i utgangspunktet ikke har lov til å bruke mere. 

Så langt går altså testingen til Tesla, om de har en testing for det å finne ansvarlige folk til "opplæringen" i det hele tatt. Første bud burde i det minste være å ikke velge folk med avhengighet til narkotika. 

Kan være verdt for Norges folk å vurdere når man skal slippe slikt til i landet, rett før vi har betydelig bedre retningslinjer gjennom nye regler for måten å innføre autonomi på. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, oophus said:

Omar Quazi har fått tilgang til FSD-Beta. Dette er en person som er tatt med marihuana, LSD og meth tidligere, i tillegg til å kjøre rundt med våpen uten papirer på dem. Samt ikke glem at han er utestengt fra Twitter pga gjentagende trakkassering, og nå er han i søkelyset igjen for å utnytte eget firma for å søke om å få brukere utestengt selv, fordi de har brukt politiets snap-foto av han fra da han ble arrestert. Igjen mot Twitters retningslinjer, som er et sted han i utgangspunktet ikke har lov til å bruke mere. 

Så langt går altså testingen til Tesla, om de har en testing for det å finne ansvarlige folk til "opplæringen" i det hele tatt. Første bud burde i det minste være å ikke velge folk med avhengighet til narkotika. 

Kan være verdt for Norges folk å vurdere når man skal slippe slikt til i landet, rett før vi har betydelig bedre retningslinjer gjennom nye regler for måten å innføre autonomi på. 

Det er en enkeltsak, ser ikke relevansen til Norge. Hva er kriteriene i Norge når sjåfører skal teste dette? Vandelsattest fra politiet?

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (4 minutter siden):

Det er en enkeltsak, ser ikke relevansen til Norge. Hva er kriteriene i Norge når sjåfører skal teste dette? Vandelsattest fra politiet?

Det vil nok ikke skje her nei, og jeg aner ikke. Men jeg tipper det burde være mulig å finne en mal for søknaden et sted, uten at jeg vet hvor. Finner man den, så får man jo kanskje noen hint rundt hva som er kriteriene for det. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...