Gå til innhold

Ratchet and Clank: Rift Apart blir eksklusivt for PlayStation 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gleder meg til å se når spill blir laget kun til PS5, Series X, PC og ikke blir holdt tilbake av de ekstremt begrensede CPUene til Xbox One og PS4.

Minnes noe Dying Light utviklerne techland sa om at de kunne ha gidd ut en versjon av Dying Light på 360 og PS3 også, men da måtte de skalert spillet ned til veldig få zombier. Hva da. Skal utviklerne ha gidd ut to forsjellige opplevelser, en på forrige generasjon med veldig få fiender som vil være en vilt annerledes opplevelse, eller skal de da gjøre komprimiss på de nye systemene slik at de også får få anntall fiender iforhold det systemene egentlig klarer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ezio skrev (5 minutter siden):

PS4 har solgt 110 millioner konsoller. Antageligvis vil færre enn 25 millioner få PS5 det første halvåret. Enda færre av disse vil faktisk kjøpe spillet. Så Sony får kose seg med å selge overpriset spill til en minoritet av brukerbasen. 

Veldig brukerfiendtlig av Sony nok en gang. 

Jeg ser poenget ditt, men å kalle dette brukerfiendtlig synes jeg er å strekke det altfor langt. Sier du at Sony ikke skal lage spill som utnytter seg av PS5-hardware? I tilfellet med Rachet & Clank, hvordan mener du at de skulle fått dette til å kjøre på PS4?

Lenke til kommentar

Selvsagt er det brukerfiendtlig å begrense et spill til sikkert 10% av brukerbasen. 

I starten av en ny generasjon så er det ganske vanlig å ha en overgangsfase 

 

Hvordan de skulle fått det til å kjøre på PS4? Ved å tenke på det når man startet å utvikle spillet. Temmelig åpenbart. Fullt mulig å utnytte hardware av den grunn. Du tror ikke folk på PC får utnyttet bedre hardware fordi det ikke eksisterer et eneste spill som er designet for under 10% av brukerbasen på PC? 

Vil du at spillutviklere på PC skal begynne å lage spill som utelukket fokuserer på de som har bladd opp 20k+ og alle andre som  ikke har det får ikke spilt spillet fordi det er enten eller? For det er jo ikke mulig å gjøre begge deler? Right? 

Samme gjelder forsåvidt kontrolleren. Som tvinger en over på en ny kontoller for smålig grunner.

 

Nå sier jeg ikke at Sony skal lage PS4 spill i alle fremtid, men de burde gjøre det når det er såpass stor brukerbase og en del som ikke får tilgang til konsollen deres på en god stund frem til majoriteten har fått tilgang. Brukervennlig kalles det.

Antagelivis tar det hvert fall rundt 1-2 år. Spørs hvor mange som blir med over denne gangen.

Jo flere som får spilt et spill jo bedre er det for alle. Men tydeligvis synes PS fanboys at jo færre jo bedre. Man har tross alt ikke hørt noe annet i 7 år nå. 

Ironisk nok ble pipen annerledes når Microsoft bladde opp å sannsynligvis tar vekk muligheten til PS folk fra å spille disse spillene i fremtiden.

Endret av Ezio
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ezio skrev (1 time siden):

Selvsagt er det brukerfiendtlig å begrense et spill til sikkert 10% av brukerbasen. 

I starten av en ny generasjon så er det ganske vanlig å ha en overgangsfase 

Så du går glipp av at Sony også har spill som kommer til begge konsollene?

 

Det som er bruker fiendtlig er å ikke ha nye spill til en konsoll du forventer at folk skal betale 5.000,- for.

 

Ezio skrev (1 time siden):

Du tror ikke folk på PC får utnyttet bedre hardware fordi det ikke eksisterer et eneste spill som er designet for under 10% av brukerbasen på PC? 

Nevn et PC spill som utnytter en PCIe SSD.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er om at de skulle tadd i betrakning begrensningene til PS4 kunne de ikke laget nye Ratchet and Clank etter deres visjon på spillet. De måtte fortsatt brukt de samme utbrukte triksene som jeg er ufattelig lei av å se. Trange gater som sakker deg ned, lange heisturer osv osv. Isteden så på grunn av at spillet er laget med tanke på SSD kan det lages uten komprimiss. Samme gjelder også nye Resident Evil 8. Utviklerne har sagt at de har sedd på muligheter for å få spillet på XB1/PS4, men foreløbig så er det kun planlagt til nextgen siden da kan de lage akkurat de spillet de ønsker etter deres visjon. Det gjør meg glad. Er møkka lei av å bli sakket ned i spill fordi at de er originalt utviklet til konsoller som fortsatt bruker 7 år gamle harddisk drev.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Iki skrev (57 minutter siden):

Så du går glipp av at Sony også har spill som kommer til begge konsollene?

 

Det som er bruker fiendtlig er å ikke ha nye spill til en konsoll du forventer at folk skal betale 5.000,- for.

 

 

At Sony har andre spill som kommer til begge konsoller er urelevant i denne sammenheng, da det her snakkes om et spesifikt spill, som ikke kommer til begge. 

 

Og nei, det eksempelet ditt er ikke bruker fiendtlig, det er uheldig. Tar man utgangspunkt i ditt eksempel er det ingen ting som tvinger folk til å måtte bruke 5.000,- på å oppgradere til den nye konsollen. Det er opp til folk selv om man vil bruke pengene, og har ingenting med brukerfiendtlighet å gjøre da man som kjøper har et valg.


Satt opp i mot eksempelet her med R&C, vil det være mer brukerfiendtlig (nå er brukerfiendtlig å ta i, men gitt at Sony har shortage på PS5 er det jo noe kjipt) da man som forbruker blir tvunget til å kjøpe ny konsoll for å spille det/ikke får spilt det da man ikke har flere PS5 tilgjengelig.

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Ezio said:

PS4 har solgt 110 millioner konsoller. Antageligvis vil færre enn 25 millioner få PS5 det første halvåret. Enda færre av disse vil faktisk kjøpe spillet. Så Sony får kose seg med å selge overpriset spill til en minoritet av brukerbasen. 

Veldig brukerfiendtlig av Sony nok en gang. 

Det er prisen man må betale for nyskapning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mehm skrev (24 minutter siden):

 

At Sony har andre spill som kommer til begge konsoller er urelevant i denne sammenheng, da det her snakkes om et spesifikt spill, som ikke kommer til begge. 

Nei, det er ikke urelevant.

Om du har en ps4 så får du fortsatt spill.

Ezio påstår det er galt at ps4 ikke støttes videre, noe den gjør.

 

Mehm skrev (26 minutter siden):

Og nei, det eksempelet ditt er ikke bruker fiendtlig, det er uheldig. Tar man utgangspunkt i ditt eksempel er det ingen ting som tvinger folk til å måtte bruke 5.000,- på å oppgradere til den nye konsollen. Det er opp til folk selv om man vil bruke pengene, og har ingenting med brukerfiendtlighet å gjøre da man som kjøper har et valg.

Er det noen som tvinger noen til å kjøpe ratchet and clank? Nei.

Da er det altså ikke bruker fiendtlig det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
firberblad skrev (4 timer siden):

Bra!

Tror det er veien å gå dersom spillene virkelig skal skinne på de nye konsollene. Skulle ønske MS tenkte det samme om neste Halo.

Tror ikke det er grunn til å si at HALO er begrenset av at de ikke kun har fokus på en XsX versjon. Nå har vi ikke fått vite så mye, men slik de sa på den presentasjonen. Så skal du fritt bevege deg på et rekord stort kart, om ikke hele verden. 

Hvordan dette er gjort på forrige generasjon Xbox, er enten innlasting/utlasting av kartet mens du beveger deg, i bakgrunn. Eller så vil de ha en laste skjerm, mellom områder. Kan se på Doom Eternal at slik "streaming" i bakgrunn, har gjort det mulig å ha en veldig bra detaljerikdom og større kart noensinne på PS4 OG Xbox. 

 

Microsoft har hatt stort fokus på utviklerverktøy som legger vekt på å gjøre det enkelt å utvikle spill til flere typer hardware. Mtp at de og tilbyr en svakere konsoll, i XsS. Blir spennende å se hvordan dette skal fungere :)

Lenke til kommentar
Iki skrev (33 minutter siden):

Nei, det er ikke urelevant.

Om du har en ps4 så får du fortsatt spill.

Ezio påstår det er galt at ps4 ikke støttes videre, noe den gjør.

 

Er det noen som tvinger noen til å kjøpe ratchet and clank? Nei.

Da er det altså ikke bruker fiendtlig det heller.

For dette spesifikke spillet har han korrekt har han ikke? 
Han påsto at PS4 ikke støttes for dette spillet, så om PS4 får andre spill er urelevant for den diskusjonen. 

 

-Sigh- poenget er ikke at du blir tvunget til å kjøpe R&C, poenget er at du blir tvunget til å kjøpe en PS5 for å spille R&C... 

Som et tilsvar på at noen sa at det var brukerfiendtlig å gi ut R&C bare på PS5 og ikke også PS4 (Heretter kalt A), kom du med eksempelet at det er med brukerfiendtlig å lansere en konsoll uten nye spill og forvente at folk betaler over 5.000,- for den (Heretter kalt B). 

Dette kommenterte jeg at var et direkte svakt eksempel grunnet følgende:
A - tvinger deg til å kjøpe en PS5 for å spille R&C/Gjør R&C utilgjengelig for mange som ikke har PS5 tilgjengelig. Altså kjipt sånn sett.
B - tvinger deg ikke til å kjøpe ny konsoll for å spille "ingen nye spill" som du sier. Uheldig, men ikke forbrukerfiendtlig. 


Jeg har personlig ikke noe imot next-gen ekslusive titler, men å påstå at B er mer forbrukerfiendtlig enn A er bare feil uansett. 

Endret av Mehm
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at Halo ble utsatt med et hav av tid var jo nettopp fordi fremstillingen av spillet ble unisont slaktet. Dette var altså grunnet i at spillet og grafikken også skulle kunne kjøre på en Xbox One. Derfor er jo det et rart eksempel å bruke.

Men at nye spillkonsoller lanseres med spill som er ekslusive til den konsollen? Det har da foregått i all tid, og med god grunn. Super Mario World ble ikke lansert til NES. Final Fantasy VII ble ikke lansert til SNES. Time Splitters ble ikke lansert til PS1. Motorstorm ble ikke lansert til PS2. Wii Sports ble ikke lansert til Gamecube. Killzone: Shadow Fall ble ikke lansert til PS3.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mehm skrev (41 minutter siden):

 Han påsto at PS4 ikke støttes for dette spillet, så om PS4 får andre spill er urelevant for den diskusjonen. 

Du må lese hans andre kommentar hvor han påstår det er vanlig med en overgangsfase.

Det er ikke dette ene spillet han har et problem med.

Lenke til kommentar
Ezio skrev (4 timer siden):

Selvsagt er det brukerfiendtlig å begrense et spill til sikkert 10% av brukerbasen. 

I starten av en ny generasjon så er det ganske vanlig å ha en overgangsfase 

Så det er forbrukerfiendtlig å utvikle spill til VR? Eller PS Vita? Eller hvilken som helst annen maskin som har en liten brukerbase? Dette er en ny maskin, og om man ikke utvikler software som er spesifikt ment på den maskina, så er det ingen vits å gi ut en ny maskin i det hele tatt. Hadde man fulgt den mentaliteten kunne man jo fortsatt hatt Atari 2600 i stua, for alle spill skal visst utvikles med gammel teknologi i tankene.

Ja, det er vanlig å ha en overgangsfase, og det har Sony på de aller fleste spillene som kommer det første halve året. R&C er det første spillet som er bekreftet å kun være til PS5, og det kommer ikke før et halvår etter release. Hvor lang tid må det ha gått før det er greit å gi ut spill på bare den nye konsollen? Mener du for eksempel at Death Stranding skulle vært utgitt på PS3?

Forøvrig er den eneste grunnen til at man har en overgangsfase at salg på de eldre konsollene skal dekke kostnadene for utviklingen. Det får være opp til Sony å avgjøre om dette ikke er nødvendig med Ratchet & Clank (om det i det hele tatt ville vært mulig å lage det på PS4).
 

Mehm skrev (1 time siden):

nå er brukerfiendtlig å ta i, men gitt at Sony har shortage på PS5 er det jo noe kjipt

Dette spillet kommer ikke før om et halvår. Innen den tid har de (gitt lik produksjonshastighet) produsert 20-30 millioner konsoller. Hvor mange trenger de å ha produsert for at dette ikke skal være kjipt/forbrukerfiendtlig? 

Mehm skrev (44 minutter siden):

-Sigh- poenget er ikke at du blir tvunget til å kjøpe R&C, poenget er at du blir tvunget til å kjøpe en PS5 for å spille R&C... 

Er forsåvidt enig med dette utsagnet, og resten av innlegget ditt, men forbrukerfiendtlig er det ikke. Det er helt standard prosedyre og helt nødvendig for å ha noen grunn for å utvikle ny teknologi. Man er jo tvunget til å kjøpe PS3 for å spille Little Big Planet. Man er jo tvunget til å kjøpe Xbox for å spille Halo. Man er tvunget til å kjøpe kjøleskap for å holde maten kald. Man er tvunget til å jobbe for å tjene penger. Hele greia bunner ut i at om man ønsker en gitt ting, så er det forutsetninger som må oppfylles. Men forbrukerfiendtlig er det aldeles ikke.

afterall skrev (43 minutter siden):

Men at nye spillkonsoller lanseres med spill som er ekslusive til den konsollen? Det har da foregått i all tid, og med god grunn. Super Mario World ble ikke lansert til NES. Final Fantasy VII ble ikke lansert til SNES. Time Splitters ble ikke lansert til PS1. Motorstorm ble ikke lansert til PS2. Wii Sports ble ikke lansert til Gamecube. Killzone: Shadow Fall ble ikke lansert til PS3.

This!👆

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når man trodde bunnen var nådd for PS fanboys så sammenligner de det å utvikle spill for en brukerbase på minst 110 millioner som det å utvikle spill for PS vita og VR. Overhode ikke sammenlignbart. 

Det vil være brukerfiendtllig for VR eiere om du må ut å kjøpe deg et nytt VR sett kun for å spille et spill fordi.

Det vil være brukerfiendtlig om vita sier at nei nå må du ut å kjøpe vår nye flunkende PS Vita 2 fordi vi fant ut at vi skulle unngå å optimalisere spill for forrige platformen fordi vi skal være "revolusjonerende" ved at PS Vita nå gir fra seg luft så du kan lukte hvordan det lukter i Amazona eller lukten av kloakk. Åh forresten det er utsolgt til sent 2021 så dere kan ikke spille vårt nye revolusjonerende spill med mindre dere skulle være en av de heldige å få tak i det

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...