Gå til innhold

"Utestengt"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Shifu77 skrev (13 timer siden):

Blokkert IP adresse?

Det er vel svært få der ute som har statisk IP.

Så hvordan kan dette være en god strategi?

En del ganger det det nødvendig når botter bruker en IP-adresse for å angripe med spam osv. 

Lenke til kommentar
Shifu77 skrev (13 timer siden):

Blokkert IP adresse?

Det er vel svært få der ute som har statisk IP.

Så hvordan kan dette være en god strategi?

Det funker i praksis. Spambotter kommer gjerne fra samme subnet som er en eller annen serverpark et sted i Europa. Det blir gjerne litt whac-a-mole i starten, men vi kommer som oftest seirende ut av det.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Gavekort said:

Det funker i praksis. Spambotter kommer gjerne fra samme subnet som er en eller annen serverpark et sted i Europa. Det blir gjerne litt whac-a-mole i starten, men vi kommer som oftest seirende ut av det.

Ok, så VPN tjenester bruker andre subnett enn det som er standard i vanlige husholdninger og bedrifter?

Lenke til kommentar
Shifu77 skrev (30 minutter siden):

Ok, så VPN tjenester bruker andre subnett enn det som er standard i vanlige husholdninger og bedrifter?

Ja. Min observasjon er at VPN-tjenester kjøper seg inn i serverparker med egne IP subnet, og disse serverparkene blir brukt av alle slags mulige aktører, noen av dem ondsinnede. Det er dessverre ikke mulig å finkjemme og løfte blokkering av VPN-tjenester uten å også risikere å slippe inn spambotter igjen, da det er lite som kan differensieres i disse IPene.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nwader skrev (På 17.11.2020 den 23.49):

Når jeg støter på en slik melding fra et nettsted så bytter jeg bare vpn server til en som ligger utenfor europa. 9/10 ganger løser det problemet.

Har kun opplevd at det er .no nettsted som bedriver ip blokk på denne måten.

Det er mange forumer i Norge som holder på sånn her. Det har vel oppstått en eller annen rar misforståelse blant de som driver forumene her på berget.

Lenke til kommentar

Normalt har et datasenter en (eller flere) bolker (ranger) av IP-adresser de kjøper. Når SPAM oppdages utgående er det derfor relativt normalt å blokkere disse IP-adressene fra å nå tjenesten sin. På samme måte funker også e-poost, og det er store blacklists med IP-adresser som deles mellom aktørene for å ha den mest mulig oppdater, kjappest mulig.

Ser ikke i utgangspunktet det store problemet med det, det er en relativt effektiv måte å stoppe store botnettverk på.

Det fungerer dog ikke like effektivt på privatpersoners IP-adresser, da disse er mer dynamiske (fortsatt innenfor en range), men man blokkerer da ikke nødvendigvis den man ønsker å blokke, eller man blokkerer for mange reelle brukere.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (16 minutter siden):

Det fungerer dog ikke like effektivt på privatpersoners IP-adresser, da disse er mer dynamiske (fortsatt innenfor en range), men man blokkerer da ikke nødvendigvis den man ønsker å blokke, eller man blokkerer for mange reelle brukere.

Nettopp. Mange norske forumer bruker IP-logging for å utestenge brukere, og utestenger da fra tid til annen feil brukere.

Kvinneguiden hadde jo en skandalesak mtp GDPR i fjor fordi de var inkompetente rundt dette med dynamisk IP, så det er nok mange som tror de kan litt mer enn de faktisk gjør...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 11/17/2020 at 11:41 PM, Gavekort said:

Ja. Min observasjon er at VPN-tjenester kjøper seg inn i serverparker med egne IP subnet, og disse serverparkene blir brukt av alle slags mulige aktører, noen av dem ondsinnede. Det er dessverre ikke mulig å finkjemme og løfte blokkering av VPN-tjenester uten å også risikere å slippe inn spambotter igjen, da det er lite som kan differensieres i disse IPene.

Ok, det var en nyhet for meg, men da vet jeg i allefall at jeg ikke skal stole på VPN da, ikke at jeg har behov for dette men hvis det er så gjennomsiktig så ok, greit å vite 😄

Lenke til kommentar
On 1/3/2021 at 4:15 PM, NoTrace said:

Gjennomsiktig?

Ja.

Hvis et ordinært forum, som dette, uten "skumle" hensikter, vet om de spesifikke IP-range fra spesifikke VPN-tjenester fra de som har ment å skjule seg bak dette med onde hensikter - hvor vanskelig kan det da være for de som jobber aktivt med å finne de som forsøker å skjule seg bak disse tjenestene?

Virker ikke spesielt trygt da..

Lenke til kommentar

Det er normalt flere hundre om ikke mangfoldige tusen brukere som går ut fra samme IP-adressene. Hvordan tenker du at man skal finne ut hvilken av disse som er deg? Dette er jo grunnen til at dersom 1 av disse brukerne blir IP-bannet fra en nettside, blir alle andre også det.

Endret av NoTrace
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...