Gå til innhold

Spørsmål om kabeltykkelse


Anbefalte innlegg

Men nå er jo disse slyngene laget for å lenkes sammen. Kontakten i enden er for å fyre opp neste slynge osv. 

Jeg forstår bare ikke hvordan amperen "flyter" gjennom disse ledningene. 

Ledningen FØR slyngen må jo bære amperen til hele kabelen. men denne led slyngen har såkalt "individual adressable leds" og jeg har for meg at det ikke går like mye ampere i ledningen MELLOM led'ene?

Kan hende jeg er heelt ute å sykler her nå altså... bare så det er sagt.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro hver lenke har en buss som sender spenning direkte ut til neste lenke uten å gå via diodene. Hver lenke vil da bli i parralell og du vil få mer og mer spenningsfall for hver lenke.

Hvordan hver lenke er konfigurert internt blir vill gjetning. Vil tippe en kombinasjon av parralell og serie for å passe best mulig til 12V.

Edit: Hadde lenkene vært i serie måtte du ha hatt høyere spenning for hver lenke. Samt en form for endeterminator på siste lenke.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 timer siden):

Men nå er jo disse slyngene laget for å lenkes sammen. Kontakten i enden er for å fyre opp neste slynge osv. 

Jeg forstår bare ikke hvordan amperen "flyter" gjennom disse ledningene. 

Ledningen FØR slyngen må jo bære amperen til hele kabelen. men denne led slyngen har såkalt "individual adressable leds" og jeg har for meg at det ikke går like mye ampere i ledningen MELLOM led'ene?

Kan hende jeg er heelt ute å sykler her nå altså... bare så det er sagt.

I lederene mellom 1. Og 2. Led går det strøm tilsvarende 199 led og mellom 2. Og 3. Led går det tilsvarende 198 led. For hver led du passerer i lenken går det strøm tilvsvarende hele lenken - de led som har blitt passert. 

At de er kontakt i enden betyr ikke at det er en god ide å bruke den. På mange slike lenker jeg har sett har det feks stått maks x m. 

På lange strekk liker jeg å bruke 24V led striper/lenker. Da blir det mindre strøm og lavere spenningsfall. 

Usikker på om det var disse tingene du lurte på 🤔

Lenke til kommentar
meandmyself skrev (1 minutt siden):

I lederene mellom 1. Og 2. Led går det strøm tilsvarende 199 led og mellom 2. Og 3. Led går det tilsvarende 198 led. For hver led du passerer i lenken går det strøm tilvsvarende hele lenken - de led som har blitt passert. 

At de er kontakt i enden betyr ikke at det er en god ide å bruke den. På mange slike lenker jeg har sett har det feks stått maks x m. 

På lange strekk liker jeg å bruke 24V led striper/lenker. Da blir det mindre strøm og lavere spenningsfall. 

Usikker på om det var disse tingene du lurte på 🤔

Faktisk var dte akkurat det jeg lurte på. Jeg har ikke sett noe sted at det er noe begrensning som er anbefalt på disse. Men jeg har testet med fem lenker sammenkoblet på full styrke og etter en times tid føltes ikke ledningene varme. 

Det gikk da i snitt ca. 12 ampere gjennom disse ledningene som jeg tror er 18AWG tykke Noe jeg tror tilsvarer rundt 0.75mm2?

Jeg har til gode og klare og fremprovosere 12 ampere fra 200 leds (fire slynger). 

Lenke til kommentar
meandmyself skrev (5 minutter siden):

12A er nok kun hva 60mA er korrekt og du kjører fulle guffe på hvit farge. Kjører du kun en farge er du nede i 4A.

Ja, er klar over det. Men man bør jo dimensjonere for verst tenkelig senario. Brått en dag vil jeg kjøre dem på full guffe og da vil jeg slippe og tenke på at huset kan brenne ned. :) 

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (34 minutter siden):

Er du nå egentlig sikker på at strømmen er konstant? Ser det ligger en liten chip ute med hver av LED'ene. Jeg vil nå tippe at det er en form for pulserende DC-spenning (PWM) som går ut til LED-elementene.

Nei, den er ikke konstant. Men den er konstant hvis man setter alt til full guffe og maks lysstyrke. Men når ledslyngen skal kjlre animasjoner og annet så bruker den selvsagt mindre strøm da ikke alle lyser med full styrke hele tiden. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (20 timer siden):

Nei, den er ikke konstant. Men den er konstant hvis man setter alt til full guffe og maks lysstyrke. Men når ledslyngen skal kjlre animasjoner og annet så bruker den selvsagt mindre strøm da ikke alle lyser med full styrke hele tiden. 

Er du nå sikker på det? Det er ganske vanlig at LED-pærer mates med PWM (opphakket spenning) selv på full styrke. Lysmengden er den samme, levetiden øker og strømforbruket går ned.

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (17 timer siden):

Er du nå sikker på det? Det er ganske vanlig at LED-pærer mates med PWM (opphakket spenning) selv på full styrke. Lysmengden er den samme, levetiden øker og strømforbruket går ned.

Mulig jeg missforstår her nå, men i følge power supplyen så endrer amperen seg avhengig av lysstyrke og hvilken animasjon man kjører etc. Man kan justere dette i wled instillingene hvor man feks. kan sette maks strømtrekk etc. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...