Gå til innhold

5Ghz-nettverket faller ut på min stasjonære PC.


Windoge

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste hatt problemer med at nettverket på 5Ghz faller ut på min stasjonære PC, men fungerer fremdeles på mobiltelefonen og den andre PCen. Det hjelper å "tilbakestille" nettverket, men problemet kommer som regel tilbake. 

Jeg skjønner ikke helt hva som foresaker dette. Signalet er sterkt, og nettverket faller jo ikke ut på de andre maskinene. 

Alt er moderne utstyr. Både klienter og router er WiFi 6.

Idéer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, NULL said:

PC-en basert på Intel AX200-kort? Hvilken ruter?

Oppgradert drivere? Om ikke pc-produsenten har noe liggende, prøvd Intels egne. Evt. prøv Intels egne AX200-drivere først som sist....

RT-AX86U.

Det er integrert i hovedkortet med Intel Wi-Fi 6 AX200. Har de nyeste driverne fra Intel. Bytte av kanal løser problemet midlertidig, men kan oppstå på nytt. Men det at nettverket ikke ramler ut på de andre klientene gjør vel at problemet ligger med selve PCen det skjer med?

Endret av Windoge
Lenke til kommentar
18 hours ago, Windoge said:

Noen på forumet til Asus sa jeg kunne prøve å slå av beamformin. Har det noen negativ effekt?

I utgangspunktet ja. Det vil kunne påvirke rekkevidde/ytelse. Beamforming betyr forenklet sett at signalet blir fokusert i retningen der mottaker befinner seg. Man har resitriksjoner på sendeeffekt - eksempelvis 200, 500 og 1000 mW avhengig av frekvensbånd/kanal. Uten beamforming blir signalet spredt i alle retninger via denne totale sendeeffektbegrensningen, mens med beamforming kan man "sikte" og dermed oppnå bedre rekkevidde/ytelse.

Vet kanskje ikke helt hva som menes her med at "nettverket faller ut". Er man fortsatt tilkoblet, men får eksempelvis ikke åpnet en webside? Får man åpnet administrasjonsgrensesnittet til ruteren når nettet ellers har falt ut? Kan man se eller pinge andre enheter i nettverket?

Noen indikasjoner i logger? Eksempelvis da enten i Windows-logg, som er tilgjengelig via Event Viewer eller i ruterens logg?

Lenke til kommentar
14 hours ago, NULL said:

I utgangspunktet ja. Det vil kunne påvirke rekkevidde/ytelse. Beamforming betyr forenklet sett at signalet blir fokusert i retningen der mottaker befinner seg. Man har resitriksjoner på sendeeffekt - eksempelvis 200, 500 og 1000 mW avhengig av frekvensbånd/kanal. Uten beamforming blir signalet spredt i alle retninger via denne totale sendeeffektbegrensningen, mens med beamforming kan man "sikte" og dermed oppnå bedre rekkevidde/ytelse.

Vet kanskje ikke helt hva som menes her med at "nettverket faller ut". Er man fortsatt tilkoblet, men får eksempelvis ikke åpnet en webside? Får man åpnet administrasjonsgrensesnittet til ruteren når nettet ellers har falt ut? Kan man se eller pinge andre enheter i nettverket?

Noen indikasjoner i logger? Eksempelvis da enten i Windows-logg, som er tilgjengelig via Event Viewer eller i ruterens logg?

Det som skjer er at 5Ghz nettet på den stasjonære PCen kobler seg av, og det går ikke an å koble seg til igjen. Det merkelige er at f.eks telefonen min som da er tilkoblet det samme nettverket ikke faller ut. Heller ikke andre steder i huset. 

Man kan fikse dette ved å høyreklikke på nettverket, søke etter feil, og tilbskestille det trådløse nettverket. Da kommer det tilbake.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Windoge said:

Det som skjer er at 5Ghz nettet på den stasjonære PCen kobler seg av, og det går ikke an å koble seg til igjen. Det merkelige er at f.eks telefonen min som da er tilkoblet det samme nettverket ikke faller ut. Heller ikke andre steder i huset. 

Man kan fikse dette ved å høyreklikke på nettverket, søke etter feil, og tilbskestille det trådløse nettverket. Da kommer det tilbake.

Og ingen info i Windows sine logger eller på ruter?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...