Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig våpen, hente selv eller få i posten?


Gjest 951d0...04f

Anbefalte innlegg

Gjest 951d0...04f

Aner ikke om dette er rett sted å spørre på men det går teknisk sett under lover og regler.

Jeg har fått papirer fra politiet der jeg fikk dispensasjon fra våpenforskriftene da jeg er registrert samler å vil nå anskaffe et "ulovlig" våpen til samlingen siden jeg nå har lov men en ting jeg lurte på er, hvordan er reglene rundt dette? Må jeg fysisk reise til landet, kjøpe det å ta det hjem mens jeg stikker innom all toll, viser papirer og betaler moms eller kan slike ting sendes i posten? Å isåfall hvordan får jeg bevist at jeg har lov å eie slike ting før tollen i værste fall destruerer eller sender det tilbake? 

Anonymous poster hash: 951d0...04f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fint bestille. Du vil då måtte møte opp fysisk med dokumentasjon på at du har løyvet i orden. 

Ved import så må du betale moms, det slepp du ved personleg innring. 

Dersom det du skal importere er så spesielt at du frykter for umiddelbar destruering utan å kontakte deg som mottakar fyrst så bør du melde frå til tolletaten at dette våpenet kjem til tollkontoret og at du har fått dispensasjon frå regelverket. 

Lenke til kommentar
Gjest 951d0...04f skrev (44 minutter siden):

Aner ikke om dette er rett sted å spørre på men det går teknisk sett under lover og regler.

Jeg har fått papirer fra politiet der jeg fikk dispensasjon fra våpenforskriftene da jeg er registrert samler å vil nå anskaffe et "ulovlig" våpen til samlingen siden jeg nå har lov men en ting jeg lurte på er, hvordan er reglene rundt dette? Må jeg fysisk reise til landet, kjøpe det å ta det hjem mens jeg stikker innom all toll, viser papirer og betaler moms eller kan slike ting sendes i posten? Å isåfall hvordan får jeg bevist at jeg har lov å eie slike ting før tollen i værste fall destruerer eller sender det tilbake? 

Anonymous poster hash: 951d0...04f

 

Du kan kontakte tollvesenet på forhånd for å forklare og deklarere innhold i en forsendelse så det er ikke noe problem.

Å sende våpen i posten derimot vet jeg fint lite om, er det fra et annet land så vil begge lands lovverk kunne by på problemer.

 

Av nysgjerrighet, hva har du kjøpt?

På 80tallet fikk man stg44 til 800kr i Norge..

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
On 11/1/2020 at 7:57 PM, Nwader said:

Å sende våpen i posten derimot vet jeg fint lite om...

 

Går helt greit å sende våpen i posten i Norge i hvertfall, hvis papirer og eventuelle lisenser er i orden. Solgte akkurat min jaktrifle og sendte i posten - merk: posten har kun forsikring på pakker som begrenser seg oppad til 10000 kroner.

Lenke til kommentar
Gjest 951d0...04f skrev (På 1.11.2020 den 19.14):

Aner ikke om dette er rett sted å spørre på men det går teknisk sett under lover og regler.

Jeg har fått papirer fra politiet der jeg fikk dispensasjon fra våpenforskriftene da jeg er registrert samler å vil nå anskaffe et "ulovlig" våpen til samlingen siden jeg nå har lov men en ting jeg lurte på er, hvordan er reglene rundt dette? Må jeg fysisk reise til landet, kjøpe det å ta det hjem mens jeg stikker innom all toll, viser papirer og betaler moms eller kan slike ting sendes i posten? Å isåfall hvordan får jeg bevist at jeg har lov å eie slike ting før tollen i værste fall destruerer eller sender det tilbake? 

Anonymous poster hash: 951d0...04f

Mener du burde skaffe deg en bekreftet kopi av tillatelsen og passe på kopien som om det var av gull. Er det skytevåpen eller våpen som landet du har tenkt å importere fra har eksportrestriksjoner på, må du også skaffe deg eksporttillatelse.

 

Frakt av gjenstanden avhenger av om hva de ulike fraktselskapene ønsker å sende, f.eks. skytevåpen kan du oppleve er enklere å hente selv fysisk enn å sende det per post. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...