Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stolper under bærebjelke som har litt vinkel


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg jobber på en hytte, og setter opp ny veranda.  Som en del av det, skal jeg sette opp nye stolper, som skal bære taket mens det under rives.

Ny bærebjelke under taket har en liten vinkel

https://blogologue.com/vgd/5.jpg

Så jeg må tilpasse stolpe

https://blogologue.com/vgd/4.png

Slik at den "holder" på bærebjelken. Jeg lurer på om dere ser noe åpenbart galt med dette.

Det er da slik at stolpen er 6", og smalnes av til 4" lenger ned for å ikke bli så voldsom, og så er det et kutt i toppen der bærebjelke skal hvile.

Jeg lurte på om jeg skulle "forankre" rett under kuttet, slik at man skrur inn en 5" konstruksjonsskrue der, for treet vil jo dele seg den veien.

Mvh,

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/2/2020 at 9:15 AM, Marzo said:

Vil det ikke være mye enklere å kappe toppen av en 4" i rett vinkel? 

Skru den fast og gjerne legg et beslag på begge sider hvis du er redd for at den skal skli ut.

Jeg tenkte på det, men fant ut jeg ikke følte meg helt trygg med den løsningen. Beslag skal vel helst sikre at ting ikke beveger på seg, og ikke bære vekt?

Hvis et tak hviler på noen stolper, vil ikke dette med de vinklene jeg har, føre til at det blir mye vekt på beslag som sikrer nederst?

Lenke til kommentar
16 hours ago, FB.605365563 said:

Jeg tenkte på det, men fant ut jeg ikke følte meg helt trygg med den løsningen. Beslag skal vel helst sikre at ting ikke beveger på seg, og ikke bære vekt?

Hvis et tak hviler på noen stolper, vil ikke dette med de vinklene jeg har, føre til at det blir mye vekt på beslag som sikrer nederst?

Vekten vil gå på stolpene. Beslagene vil kun være med på å sikre at stolpen ikke sklir ut.
Pga vinkelen vil det meste av kreftene gå ned i bjelken.

Lenke til kommentar

Åja, da er jo 2 * 2x4 et alternativ allikevel, kjekt å vite.

Har du en forklaring på dette, eller bør jeg låne meg en bok på biblioteket?

Jeg må nok planlegge litt mer og forsikre meg, ser ut som jeg har en jobb foran meg med å lage fundamentene også, da det må gjøres rett med tanke på å forebygge telehiv.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

OK. Jeg snakket litt med broren min om det, han har gjort endel arbeid på egen bolig og ellers.

Han mente som du sier det ville holde med å skjære til en vinkel, og 2 2x4, og så feste med beslag.  Så da slår jeg meg til ro med det.

Jeg skal jo støpe nye fundament også, så jeg har gravd et hull like i nærheten, 60-70 cm ned har jeg truffet på noen store steiner, så det stemmer bra med hva onkelen min sa om at det var berg ca 60 cm ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...